FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je středa 6. 8. 2025, svátek má Oldřiška Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
PT joystick utilita pro ne-PT letadla Jeden příspěvek | Celý strom
PT joystick utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 10:46
SONP   
Možná jste v různých recenzích atd. zaregistrovali, že v letadlech od Projektu Tupolev je tzv. joystick utilita, která umožňuje reálnější chování letadla ve vzduchu. Umožňuje např. zpoždění reakcí řídících ploch (takže se křidélka pohnou až za nějakou dobu po výchylce beranů) nebo oddělení předního kolečka od směrového kormidla (což umožňuje dát si "gear tiler" na samostatnou osu). Z vlastní zkušenosti vím, že pokud si zvyknete na tyto letové vlastnosti, připadají vám poté běžné vlastnosti FSky (bez utility) jako autíčko v lunaparku vedle skutečného vozu.

Nyní byla uvolněna verze tohoto přístroje, která není vázána na PT. To znamená, že vymoženosti shora popsané si nyní budete moci užít i v jiných strojích než v těch od PT. Jedná se o standartní .gau soubor, který si připíšete do panel.cfg souboru a poté si vypnete ve FS joystick a veškeré vstupy do řízení obstará joystick utilita. Součástí balíku je panel.cfg pro defaultní Cessnu 172.

Já osobně jsem zatím experimentoval s instalací do Jakovleva 40 od Suprunova, a musím říct, že dynamika se zlepšila o 100%. Myslím, že totéž by se mohlo stát i u jiných strojů, jak velkého tak i malého letectví.

Soubor je ke stažení na foru Project Tupolev, pro ty kdž nejsou registrování jsem ho šoupnul na edisk: http://www.edisk.cz/stahni/05452/PTjoystick_utility.zip_157.21KB.html

   Seznam příspěvků  

PT joystick utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 13:09
tvojplaton   
To vypada super. Zaujimalo by ma, ako sa to sprava v spolupraci s FSUIPC... Dnes to mozno vyskusam...
   Seznam příspěvků  

PT joystick utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 13:25
Mike2811
Nevíš nakolik se to snese s profi add-onem, jako B747 PMDG, B767 LevelD, ATR Flight1 ?
Jo a jde to vůbec v FSX ?
Každopádně - děkujeme...
   Seznam příspěvků  

PT joystick utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 13:33
Fabo™   
V FSX asi nejde, podla mna, ale chce to vyskusat. skuska s ATRkom je na programe dna, mozem skusit aj s 767.
   Seznam příspěvků  

PT joystick utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 13:54
Luděk Ch.
Nechci dotoho nějak šťourat, ale nevím, nakolik je reálné zpožďování výchylky řídících ploch za pohybem beranů? Např. 737 + ostatní letadla podobné velikosti a menší, mají řízení převážně mechanické s hydraulickými posilovači (nepočítám FBW u A318-321) a žádné zpoždění výchylky u nich principielně nemůže nastat. V tomto případě pokulhává i srovnání rozdílu mezi autíčkem v lunaparku a skutečným vozem, protože ani jedno z toho žádné zpoždění výchylek předního kola za volantem nemá, přestože skutečný vůz má dnes už většinou posilovač Zajímavé samozřejmě je to oddělení řídícího kola od směrovky, ale to je tak vše.
   Seznam příspěvků  

PT joystick utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 14:02
Mike2811
SONP se možná vyjádřil trochu nepřesně - to Tučko je spíše líné než že by mělo nějaké dlouhé zpoždění, jinak u pravého auta - zkus trhnout v devadesátce volantem (pokud to opravdu zkusíš, tak raději jen jemně a tam kde nic nejezdí), pokud nemáš ferrari, tak pocítíš, že to auto prostě zareaguje se setinovým zpožděním, poté co otočíš volant - (jisté vůle tam jsou vždycky, potom rotace tyče řízení, která se na jednom konci začně otáčet ale druhému se nechce, pak teda milostivě začne otáčet nápravou - veškerá mechanická zpoždění a vůle dorazí až k pneumatice - ta než znova chytne grip pokud jsi to nedělal plynule, et voila - konečně začneš zatáčet.
Nejsem pilot ale myslím, že podobné věci budou platit i u reálného letadla...
   Seznam příspěvků  

PT joystick utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 14:56
Luděk Ch.
Myslím, že se tu míchají dva různé pojmy. Jeden je reakce přední nápravy (řídící plochy) na výchylku volantu, tam pokud nemáš řídící tyč z gumy nebo plastu tak přenáší pohyb v reálném čase a zpoždění je nulové (v praxi neměřitelné). U mechanicky řízených letadel je to totéž. Druhá věc ovšem je, reakce auta (letadla) na výchylku kola (řídící plochy). Tam samozřejmě úřaduje setrvačnost auta (letadla) a nepevné spojení s okolním prostředím třením pneumatiky (řídící plochy) o asfalt (vzduch) Takže zpoždění reakce auta (letadla) za vychýlením volantu (beranů) je samozřejmé. I když co jsem zkoušel, tak i samotný USB joystick vnáší do řízení učité zpoždění, u mě např. minimálně 0,2s.
   Seznam příspěvků  

PT joystick utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 15:15
Mike2811
To máš zajímavý joy, řekl bych, že to není standardní funkce. S tou tyčí jsem to trochu přehnal, to přiznávám, ale jinak zbytek je pravda - rozhodně pokud řídíš auto se šnekovým řízením a ne s hřebenovým, a nebo 30 let starého žigula...
U těch novějších aut je to samozřejmě mnohem lepší.
   Seznam příspěvků  

PT joystick utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 17:08
Luděk Ch.
Tak u šnekového řízení může být vůle třeba čtvrt otáčky, takže tam opravdu trvá, než se žačnou vychylovat kola Jinak s tím joystickem myslím, že na tom budou všechny stejně. Doporučuji vyzkoušet nějaké akrobatické letadlo a při vyrovnaném letu krátce trhout joystickem na stranu. Schválně, jestli bude reakce letadla okamžitá nebo bude znatelné zpoždění. Já to odhaduji na cca 0,1-0,2s
   Seznam příspěvků  

PT joystick utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 14:03
Shutty
Podla mna nejde ani tak o zpozdeni vychylky riadiacich ploch ako zpozdeni reakcii stroja na tuto vychylku.
   Seznam příspěvků  

PT joystick utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 14:07
SONP   
Omlouvám se ctěným kolegům za nepřesné vyjádření - uhodili jste hřebíček na hlavičku, což jsem já nedokázal.
   Seznam příspěvků  

PT joystick utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 14:48
Luděk Ch.
OK, v pohodě. Zpoždění reakce letadla na výchylku řídících ploch je jasné a je pravda, že letadla ve FS reagují prakticky hned, takže se určití úprava dynamik může hodit.
   Seznam příspěvků  

PT joystick utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 14:06
SONP   
No asi takto. Zpožďování asi není ten zcela přesný výraz. Zkrátka naše joye a berany mají tak krátký a měkký chod, že chování FSky, která vykloní řídící plochu okamžitě, ve velké rychlosti, neodpovídá reálné rychlosti odklonu plochy.

Utilita začne s řídící plochou pohybovat hned, ale do té finální polohy se ovládací plocha dostane až za chvíli. Takže ty do krajní plohy joy vyhneš řekněme za 0,2s, ale ta plocha se do výchylky dostane např. až za 0,5s.

Nevím nakolik je to "reálné", ale rozhodně máš pocit mnohem větší inerce mašiny ve vzduchu, než v defaultní FSce. Simuluje to zkrátka tu setrvačnost a zpoždění v řízení.

Nejsem technik, nedokážu to líp popsat, bohužel...
   Seznam příspěvků  

PT joystick utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 14:18
Kachna
Já bych plus této utilitky viděl spíš v tom, že si tím nasimuluješ aerodynamické zpoždění kormidla. Přeci jen, když prudcce zahýbeš s kormidlem, tak se éro moc nehýbe a ve fs lítá, jak koza. Takže určitě plus. ale chtělo by si někde sehnat nastavení utilitky pro daná letadla (kdo to zalítá) . A pak budeš mít reálné chování letadla i přes FS dynamiku. Prostě, kdo nezkusil PT 154 s utilitkou a bez nepochopí.
   Seznam příspěvků  

PT joystick utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 14:28
Vita Zenisek
Pěkně jsi to popsal. Tu mě zatím minulo tak promiň diletantskou otázku - chová se to pro různá letadla různě? Dedukuje to chování na základě něčeho v aircraft.cfg (MOI) andbo je třeba to pro každé letadlo nějak nastavovat?
Víťa
   Seznam příspěvků  

PT joystick utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 14:41
SONP   
Ono to vlastně dělá to, že to přefiltruje vstup z joy do FS. Takže aircreft.cfg zůstává nedotčeno. A ty si vlastně v této utilitce ručně nastavíš, jaká ta filtrace má být (citlivost, zpoždění, centrování). A tím si vlastně nastavíš, jak hbitě má letadlo regovat na povely.

Proto taky Kachna psal, že by bylo nejlepší, aby to nastavil někdo, kdo s tím lítal, aby to odpovídalo skutečnosti. Např. k Tu-154 tato nastavení podle reálu máme, ale nemůžeme je použít automaticky např. na Jaka-40, protože každý letadlo je jiné. Já jsem si nastavil ručně Jaka podle toho, jak si myslím, že to lítá, ale s aircraft.cfg to nemá nic společného.
   Seznam příspěvků  

PT joystick utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 15:02
Vita Zenisek
Už je mi to jasné. Díky.
Víťa
   Seznam příspěvků  

PT joystick utilita pro ne-PT letadla   25. 3. 2008 / 18:20
SONP   
Po posledních experimentech bohužel potvrzuji, že utilita se tluče u JAK-40 s autopilotem. Má proto význam ji zapínat jen na okruhy, pokud trénujete ruční pilotáž...

Co další addony? Přežijí její instalaci?
   Seznam příspěvků  

PT joystick utilita pro ne-PT letadla   28. 1. 2009 / 20:56
Mistral
Z navodu:
Nyní byla uvolněna verze tohoto přístroje, která není vázána na PT. To znamená, že vymoženosti shora popsané si nyní budete moci užít i v jiných strojích než v těch od PT. Jedná se o standartní .gau soubor, který si připíšete do panel.cfg souboru a poté si vypnete ve FS joystick a veškeré vstupy do řízení obstará joystick utilita.

Co konkretne treba vpisat do panel.cfg?
   Seznam příspěvků  

PT joystick utilita pro ne-PT letadla   21. 4. 2009 / 20:56
Mistral
ako treba upravit panel.cfg pre ine lietadla?
   Seznam příspěvků  

PT joystick utilita pro ne-PT letadla   18. 10. 2009 / 19:40
SteveC
Zdravim,

mozem mat prosim Vas otazku, kde by som tento subor este mohol najst? Totiz na oficialnych strankach sa k nemu neviem dostat a toto je asi jediny link, aky som na nete za pomoci google nasiel, bohuzial vsak nefunkcny.

Bol by som velmi rad, keby sa niekto z vas zlutoval a poslal mi link.

Dakujem,
Stevo
   Seznam příspěvků  

PT joystick utilita pro ne-PT letadla   18. 10. 2009 / 20:14
Mistral
SONP by mohol poradit kde by sa dala stiahnut tato utilita.
   Seznam příspěvků  

PT joystick utilita pro ne-PT letadla   18. 10. 2009 / 20:42
SONP   
http://www.protu-154.com/forum/viewtopic.php?t=9402

Je zde ke stažení stále...
   Seznam příspěvků  

PT joystick utilita pro ne-PT letadla   18. 10. 2009 / 21:47
SteveC
Dakujem velmi pekne, toto hodnotim ako cisto moj problem, ze neviem po rusky, ale iba v ENG som hladal
   Seznam příspěvků  

PT joystick utilita pro ne-PT letadla   19. 10. 2009 / 08:27
SONP   
Pro ty, kdo nejsou registrovaní na PT foru, obnovuji odkaz:

http://www.edisk.cz/stahni/12603/JoyDi_Kompl_012.rar_84.56KB.html
   Seznam příspěvků  

PT joystick utilita pro ne-PT letadla   19. 10. 2009 / 08:56
Premek
Vojto, jen se chci zeptat, jestli uz se Ti to podarilo rozchodit s tim JAK-40? (Mam na mysli, aby se to nebouchalo s autopilotem)
   Seznam příspěvků  

Gonzo
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ