|  |  | Praha INFORMATION 7. 2. 2009 / 10:34 | |
|  | Ahoj létavci, chtěl bych se zeptat, zda někdo nevíte, kde v AIPu hledat nějaké bližší informace o stanovišti Praha INFO. Nedaří se mi to tam dohledat. Případně nějaký jiný zdroj informací. Jde mi o postupy, co může co ne, rozsah působnosti a tak. |
| |
|
 |  |  | Praha INFORMATION 7. 2. 2009 / 10:39 | |
|  | Tak jako základní informaci bych bral, že poskytuje informace v celém FIRu v prostoru třídy E (od 1000ft AGL do FL95) - nevím jestli i v Gčku a má k dispozici radar. Informace, které může poskytnout jsou o provozu, o aktuálních aktivovaných prostorech, případně jsem slyšel i METARy na jednotlivých letištích na vyžádání (kde je to možné).
A případně podrobnější info bych hledal asi v L4444, než v AIPu |
| |
|
 |  |  |  | Praha INFORMATION 7. 2. 2009 / 10:43 | |
|  | No jasně myslel jsem zákon, mrknu na 4444  |
| |
|
 |  |  |  | Praha INFORMATION 7. 2. 2009 / 11:01 | |
|  | No nejak to tam nemuzu najit. Ale to je jedno. Jeste na jednu vec bych se chtel zeptat. Jak je to s frazi "Radarovy kontakt". Praha INFO totiz muze pridelovat kody odpovidace VFR letadlum. Jak to vypada v realu? Ridici vidi VFR let jako nejakou tecku bez popisku a kdyz je potreba (prulet omezenym prostorem treba) da mu kod odpovidace. Musi dojit k nejakemu overeni, nez ridici rekne "Radarovy kontakt"? Tzn. musi pilot treba oznamit polohu a hladinu a na zaklade toho, ridici koukne jestli to sedi a pak rekne "Radarovy kontakt"? Nebo je to jinak?  |
| |
|
 |  |  |  |  | Praha INFORMATION 7. 2. 2009 / 11:07 | |
|  | Pokud se nepletu, tak Praha info může dát radarový kontakt, protože je to radarové stanoviště a s těmi odpovídači to je jasné. Všechny letadla, které mají odpovídač se musí řídit pravidly pro jejich používání, takže pokud je to VFR a lítá si tak sám sobě, tak má 7000 a těch může být kolik chce, takže tyhle všechny tam asi vidí jen jako 7000covou tečku A letadla bez odpovídače nevidí. Přiděluje podle mě odpovídače těm, u kterých to potřebuje...
No nejvíc by napsal asi Marky, ten je asi nepovolanější  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Praha INFORMATION 7. 2. 2009 / 11:20 | |
|  | No to je jasny. Prideluje je kdyz je potreba, treba jak jsem psal, kdyz chces vletet do prostoru kolem Temelina. Ale jde mi o ten radarovy kontakt, na zaklade ceho se to muze rict Jestli staci to, ze se mi po nastaveni kodu pilotem rosviti na radaru label nebo s nim musim zkonzultovat vysku a polohu a overit tak funkci odpovidace. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Praha INFORMATION 7. 2. 2009 / 16:18 | |
|  | Při prvním kontaktu s Praha Info musíš ohlásit svou polohu, výšku, odkud kam letíš, tvuj aktuální squawk a intenci... na základě toho a provozních okolností ti bud vydá povolení pro žádanou činnost a přidělí jinej kod nebo tě pošle někam. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Praha INFORMATION 7. 2. 2009 / 16:20 | |
|  | praha info ti může něco povolit ? Max. tě předá odpovědnému řídícímu, před vstupem do nějaké oblasti, ale určitě ti nemá co povolovat Je to informační služba  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Praha INFORMATION 7. 2. 2009 / 16:40 | |
|  | ehm, sry... žiju ještě v minulém roce, kdy Info povolovalo ADIZ a podobný prostory. Máte pravdu. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Praha INFORMATION 7. 2. 2009 / 18:28 | |
|  | Ano, Praha Info ti MUZE neco povolit. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Praha INFORMATION 7. 2. 2009 / 19:14 | |
|  | A co mi může Praha info povolit? Opuštění frekvence?   Ne vážně, fakt nevím, já žiju v přesvědčení, že je to informační služba a ta informuje, nepovoluje  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Praha INFORMATION 7. 2. 2009 / 19:54 | |
|  | Tak nějak zkusím dát dohromady odpovědi na těch pár otázek.
Praha Information poskytuje informační a pohotovostní službu neřízeným letům VFR uvnitř Sektoru Čechy a informační službu řízeným letům uvnitř CTA Praha.
Sektor Čechy je prostor mezi zemí a FL95 uvnitř hranic FIR Praha vyjma jednotlivých CTR, TMA, LKP a prostoru v a pod CTA Brno a Ostrava, to znamená včetně Gčka.
Co se prakticky skrývá pod jednotlivými službami?
Informační služba zahrnuje informace o letištích (METARy, NOTAMy, v zimě stav dráhy), o aktivovaných prostorech, vyznačných meteorologických jevech (turbulence, bouřky, námraza, mlha). Tyhle informace poskytujeme i IFR letadlům vysoko, poměrně typickým klientem jsou Ryanéři letící do Polska, kteří (vzhledem k vybavení polských letišť a současně šetřílkovskému létání na krev) se potřebují včas rozhodnout jestli půjdou na letiště určení nebo alternate. V prostoru třídy G a E se k tomu přidává pak i informace o provozu, kde je to možné.
Pohotovostní služba je vlastně "hlídání, že je vše OK". Zahrnuje jednak to, že poskytujeme pomoc (informace, rady) pilotům, kteří jsou aktuálně ve stavu tísně a pak pomoc letadlům s letovým plánem, o kterých není informace, že bezpečně let dokončili. Nejtypičtějším příkladem je "zapomenuté přistání", kdy letadlo už má být dávno na zemi, ale mi o něm nemáme žádnou zprávu a musíme vyhlašovat INCERFU a po letadlu pátrat, jestli někde nespadlo mezi naší poslední relací a místem přistání. Sem tam to ale jsou i nouzová nebo bezpečnostní přistání do terénu. Naštěstí v dnešní době mobilních telefonů je mnohem snadnější ověřit, že pilot přistál úspěšně.
Co se týká radarových (resp. jak je teď moderní a správné říkat - přehledových služeb), tak FIC Praha poskytuje přehledové služby a to:
- sledování (monitoring)
- informace o provozu a rady k vyhnutí
- navigační pomoc
Kdykoliv je potřeba poskytovat letadlu jednu z těchto navigačních služeb, tak si musí letadlo identifikovat - to může jakoukoliv metodou popsanou v L4444 hlavě 8. Nejčastěji se samozřejmě používají dvě - přes kód odpovídače (a tím rovnou odpovídám na dotaz zda a kdy přiděluje FIC odpovídač) a nebo přes hlášenou polohu.
Poslední věc na kterou tu zazněl dotaz je, zda FIC může něco na frekvenci povolit nebo ne. Mohou nastat dvě situace, kdy zaslechnete na frekvenci 126.1 nějaké povolení.
- první z nich je průlet prostorem, do kterého je možné vstoupit pouze po oznámení - býval to již neexistující ADIZ, ale v dnešní době to je stále například omezený prostor Temelín
- druhý je situace, kdy let je prováděn jako řízený ale zůstává na frekvenci FIC. To může být velké množství situací, od průletu části TMA, kdy řídící který to má na starost nemá potřebu s daným letadlem mluvit, přes výsadky nad FL95, které jdou již do třídy C a podléhají povolení, po např. noční lety VFR nad 5000ft, které jsou prováděny jako řízené, ale přitom mohou zůstat na spojení s FIC. Řídící pak příslušné letové povolení vydá pro FIC telefonem a na jeho základě pak FIC předává celé, nebo dílčí povolení letadlu po frekvenci. Prakticky to znamená, že letadlo je řízeno příslušným stanovišťem ATC (a to mu zajišťuje rozstupy, atd...), ale mluví s Praha Info a všechna povolení předává letadlům Praha Info (i když je vydává jiné stanoviště).
|
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Praha INFORMATION 7. 2. 2009 / 20:24 | |
|  | Děkuji za odpovědi.
Ještě jedna taková rýpavá Když budu slovíčkařit... (což je podstata předpisů), tak FIC nepovoluje, pouze sprostředkuje žádost mezi letadlem a odpovědným stanovištěm a tím pádem nepovoluje FIC, ale odpovědný ATC, je to tak? Třeba u omezeného prostoru Temelín a jemu podobným se povolení žádá u vojáků, stejně jako dříve u ADIZu? A v tom druhém případě je to jasné, to jsi přímo psal, že povolení vydá ATC, který přímo s letadlem nemluví (protože to není nutné) a FIC to jen přetlumočí.
Z tohoto bych usoudil, že FIC tedy nikdy nepovoluje, ale pouze předává povolení, které vydala odpovědná osoba (buď ATC nebo někdo jiný), která není v tu chvíli pracovníkem FICu Možná se pletu, ale měl bych v tomhle jasno Kdyžtak mě nakopni  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Praha INFORMATION 7. 2. 2009 / 20:36 | |
|  | Nějak jsem se v tom co píšeš ztratil, ale prostě pokud chceš vletět k Temelínu, musí ti to Praha INFO povolit, dostaneš kód odpovídače a můžeš letět, tečka. Pokud se jim neohlásíš tak si tě vojáci najdou 
Z pozice pilota ti je jedno kdo to povolil, řekne ti to Praha INFO, takže pro tebe ti to povolí Praha INFO. Jestli vnitřně na to mají nějaké procedury a ten řídící nejdřív někam volá, než ti to povolení dá nevím  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Praha INFORMATION 8. 2. 2009 / 00:47 | |
|  | Nakopnu a rád. Když už chceš slovíčkařit a rejpat, tak si laskavě znovu a pozorně přečti můj příspěvek. Ani v jedné větě nepíšu "FIC povoluje". Vždy píšu "na frekvenci FIC zazní letové povolení" nebo "FIC předá povolení"  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Praha INFORMATION 8. 2. 2009 / 10:10 | |
|  | Já to četl. A pozorně A právě proto, že jsi tam nikde nepsal, že "FIC povoluje", jsem se chtěl ujistit, že tedy správně chápu, že FIC povolovat nic ani nesmí, max. oznámí povolení, které vydal někdo jiný. Už je to jasné Díky  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Praha INFORMATION 8. 2. 2009 / 10:31 | |
|  | No to uz to moc zaonačujes. Ja proste kdyz pozadam treba presplhat FL95 tak me to FIC povoli, proste rekne frazi "mate povoleno" nebo neco podobnyho. Me nezajima kdo mu to predtim rek nebo naseptal. Proste clovek na Praha Info je pro me, jako pro pilota zrovna sediciho v letadle, ten, ktery mi neco povoli. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Praha INFORMATION 7. 2. 2009 / 20:38 | |
|  | Děkuji za parádní odpověď pane  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Praha INFORMATION 7. 2. 2009 / 16:23 | |
|  | intenci ... cece, ty uz jsi z ty angliny zblby vic jak kdokoli jiny... ono to zni odborne... ale "umysly" by znelo rozhodne lip 
PS: nevim, jestli jsi si vsiml, o cem je rec... o infu .. a teda uz par let ziju v tom, ze info mi nepovoluje ani nezakazuje. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Praha INFORMATION 7. 2. 2009 / 17:11 | |
|  | No vyjímky se najdou Třeba na LKOL ti "INFO" může zakázat přistát (prý), protože je to soukromé letiště a ikdyž jsou info, tak ti povolují   (je to ale trošku něco jiného, jak jsem tam letěl ve výcviku, tak jsem se divil ) |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Praha INFORMATION 7. 2. 2009 / 17:14 | |
|  | To víš. "Zlobivej Ivo, nebude nám přistávat na náš píseček"  |
| |
|
|