|  | X-Plane a icing 2. 3. 2009 / 00:02 | |
|  | Ahoj,
v rámci testů nových letišť jsem si před několika dny tak poletoval s Tecnamem P-92JS a měl jsem nastavené reálné počasí aby to nebylo tak jednotvárné. A jak známo teploty sice nebyly nijak převratně mrazivé, točily se okolo nuly, ale zato pršelo nebo sněžilo.
Párkrát jsem letěl z Podhořan oklikou mimo MCTR a pak spodem do Kolína. Několikrát za sebou se mi stalo, že si klidně letím a najednou koukám že pomalu ale jistě klesají otáčky motoru. Přidal jsem plyn a letěl dál. Po chvíli zase jenže už nebylo kam přidávat a tak to končilo přistáním kamsi na pole. Někdy pomohlo zapnout výhřev karburátoru a otáčky se zvedly, jindy ne.
Nevěnoval jsem tomu pozornost, řešil jsem ostatně letiště a ne letadlo a tak až dneska jsem našel vysvětlení:
XPLANE SIMULUJE NÁMRAZU !!
Pokud letadlo letí v námrazových podmínkách (upřesňují to v manuálu na 0 až -15C a mlha,déšť,mraky) pak principem náhody nastane tvorba námrazy (dá se nastavit pravděpodobnost vzniku).
Tento stav XPLANE simuluje tak, že zvyšuje hmotnost letadla, zvyšuje odpor a snižuje vztlak. U vrtulových letadel se také sníží tah vlivem námrazy na listech vrtule. Led se i tvoří u vstupů vzduchu a snižuje výkon motoru a zhoršuje chlazení. Dále namrzá čelní sklo - toto je ale asi poplatné addonu.
Takže námraza byla nejspíš příčinou mých "vzteklých" přistání na loukách pardubického kraje  |
| |
|