|  |  | Charakteristika chování modelů letadel ve FS 10. 3. 2009 / 12:39 | |
|  | Protože úroveň příspěvků tady ve fóru se začíná podobat základní škole, zkusím založit toto téma.
Uvažoval jsem, jak se chová takové letadlo - myslím jako fyzikální model ve FS. Jestli z programátorského hlediska se směrová osa v 3D rozměru kolmo k zemi bere jako výchozí poloha modelu letadla a cokoli jiného je náklon, nebo sklon definovaný v určité výšce? A jak a podle čeho se vypočítává náklon a reakce na co ho ovlivňuje. Jestli třeba pouze pohyb joye přepočítaný v číslech naklání přesně letadlo, nebo FS podle tlaku a povětrnostních podmínek (větru, námraze) vypočítává jakýsi koeficient reakce na vztlakové plochy a podle nich přesně přenáší síly působící na model ve stejných místech a stejně silně, jako v reálu?
Ptám se těch, kteří mají nějaké zkušenosti z nastavováním letadel, protože je tady spousta lidí, co modely přímo vyrábí. Podle všeho asi ta druhá varianta, protože je rozdíl letět s plným, nebo s prázdným letadlem. A nebo se jenom mění hodnoty zrychlení přímou úměrou ke změně hmotnosti? V tom propracovanějším případě by správně pilot malého letadla měl cítit turbolence při přiblížení v sekvenci, které zanechává velké letadlo, přistávající před ním atd.
Nesporný rozdíl, o kterém většina ví, je chování mezi defaultním a placeným ADDonem.
Protože lítám ve FS2004 tak se nakonec mé otevřené úvahy zeptám, jestli je rozdíl i mezi samotmou verzí simulátoru. Třeba mezi FS9 a FSX, či X-plane.
|
| |
|
 |  |  | Charakteristika chování modelů letadel ve FS 10. 3. 2009 / 13:21 | |
|  | Ahoj, zrovna teď laboruju s dynamikou u MiG-21F a tak nějak jsem postřehl tohe:
Letadlo je vnímáno jenom jako hmotný bod se třema odchylkama vůči zemi (pitch, roll, yaw) a na základě polohy hmotného bodu je zobrazován model letadla. Na jeho pohyb má vliv spousta parametrů napsaných v Aircraft.cfg a xx.air.
Počítá se tam s momenty setrvačnosti do těch tří směrů (pitch, roll, yaw) a to se dosazuje do vzorce, kde navíc figuruje hmotnost a rozměry letadla a podle toho se odvozuje úhlová rychlost klopení. Pak je tam ještě moment setrvačnosti letadla jako celku a ten opět společně s hmotností určuje jak rychle pohyb hmotného bodu na změny náklonů zareaguje.
Dál je tam geometrie letadla, kde jsou popsány velikosti nosných a řídících ploch, jejich maximální výchylky a jejich vlastnosti, ze kterých se přes vzorce počítá vztlak a odpor. Dál mají tyto parametry vliv na řiditelnost letadla, logicky, čím větší plocha a maximální výchylka stabilizátoru, tím větší účinost při změně náklonu
Pak jsou tam už jen parametry motoru a různé systémové věcičky, které už nemají vliv na pohyb letadla.
Tak to bylo k Aircraft.cfg
V souboru xx.air je to samé plus ještě řada funkcí/grafů, které mají vliv na řiditelnost a odpor při různých rychlostech a s těmi se pak pracuje ve vzorcích, kam se dosazují parametry z Aircraft.cfg o kterých jsem psal výše.
Tak takhle nějak jsem to pochopil já. Dělám sice do FSX, ale je to stejný i pro FS9. Co jsem tak slyšel o X-plane, tak tam se nepočítá letadlo jako jeden hmotný bod s parametrama, ale přímo s letovým modelem, ze kterého se vypočítává různý vztlak na různých částech křídla, ale to je asi tak všechno co jsem o tom slyšel |
| |
|
 |  |  |  | Charakteristika chování modelů letadel ve FS 10. 3. 2009 / 13:28 | |
|  | ... ještě doplním, joyem měníš pouze výchylku řídících ploch a ta je pouze jedním z parametrů, které ovlivňují pohyb, o ostatních jsem psal výše. Vítr působí na letadlo pouze jako další vektor. V FS rozhodně nenajdeš turbulence, když poletíš za jiným letdlem, do takové míry to propracované není. |
| |
|
 |  |  |  |  | Charakteristika chování modelů letadel ve FS 10. 3. 2009 / 13:59 | |
|  | Takže v podstatě, pro někoho, kdo si v tom libuje je třeba ten X-plane lepší, něco, jako Condor oproti FS?
Podle toho co píšeš, nemá na letadlo vliv tlak vzduchu? Třeba podle PMDG 737NG když měníš qnh hodnoty na MCP, tak se ti mění délka dráhy potřebná pro vzlet. Alespoň tak jsem to pochopil. Nikdy jsem ale nezkoušel, jestli to funguje nebo jen ukazuje. Je zajímavé, že FS jako takový turbolence nesimuluje, ale když přistáváš a jsi cca 100m nad dráhou a spadne ti piřpojení, tak při správné změně počasí oproti defaultu to s tebou docela dost škubne. Z toho usuzuji, že nějaké extrémy technicky provádět jdou. Holt některé vlastnosti vyplynou ač nechtěně. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Charakteristika chování modelů letadel ve FS 10. 3. 2009 / 14:34 | |
|  | U FS komerční a některé nekomerční TOP addony vůbec neposuzuj. Ty si dělají simulaci spousty systémů a vlastností sami. Proto se taky někdy chovají podivně (pokud je třeba nespustíš z cessny atd).
|
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Charakteristika chování modelů letadel ve FS 10. 3. 2009 / 14:37 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Charakteristika chování modelů letadel ve FS 10. 3. 2009 / 14:49 | |
|  | No dík, no. Krok správným směrem. Bohužel ale z vojenských letadel jsem vzal na milost jenom dopraváky, tohle mně neoslovuje i kdyby to mělo 1000 stránkový návod.
Takhle nějaký pěkný dvoumotorový vrtuláček, to je jiná.
|
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Charakteristika chování modelů letadel ve FS 10. 3. 2009 / 14:53 | |
|  | Veď to môžeš použiť ako rýchlejšie aerotaxi A vrtulky si namontuješ Ale neklesaj na mysli, bude, všetko bude, len neviem kedy  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Charakteristika chování modelů letadel ve FS 10. 3. 2009 / 14:59 | |
|  | Těším se na tu B200 od tvůrců MU2. Jen aby to zase nedělali dva roky.
|
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Charakteristika chování modelů letadel ve FS 10. 3. 2009 / 15:10 | |
|  | Nuž pri PMDG vám to nevadí a tu by ste to chceli za týždeň  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Charakteristika chování modelů letadel ve FS 10. 3. 2009 / 15:47 | |
|  | Však taky než to hoši udělali tak jim to FSX zrušili 
A PMDG minimálně o jednu licenci (tu moji) přišlo. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Charakteristika chování modelů letadel ve FS 10. 3. 2009 / 15:48 | |
|  | Hmm, na tú b200 sa teším aj ja. Zatiaľ mi stačí Piper Seneca, ale tam to nie je o checklistoch len o poletovaní 
|
| |
|
 |  |  |  |  |  | Charakteristika chování modelů letadel ve FS 10. 3. 2009 / 14:53 | |
|  | S tou hustotou vzduchu nevím nic konkrétního, protože to je nastavení simulátoru a ne letadla, nicméně s tím vzorce pro vztlak určitě pracovat budou. S tou turbulencí jsem myslel že se bavíme o tom, když letíš v těsný blízkosti na letadlem, to FS neumí. Ale pokud myslíš, že když přistáváš a začne to trochu házet nahoru, dolů a do stran, tak to FS umí, akorát to tam je najspíš dělaný náhodně a ne podle počasí. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Charakteristika chování modelů letadel ve FS 10. 3. 2009 / 15:46 | |
|  | Rozumím, s tou turbolencí jsme mysleli to samé - ten chvost za velkým letadlem. Jinak díky za info. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Charakteristika chování modelů letadel ve FS 10. 3. 2009 / 15:49 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Charakteristika chování modelů letadel ve FS 10. 3. 2009 / 15:52 | |
|  | Velmi pěkné. To jsem přesně myslel... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Charakteristika chování modelů letadel ve FS 10. 3. 2009 / 15:56 | |
|  | Ty čárečky jak tam jsou od křídel a okolo letadel to právě ukazuje síly a proudění co ovlivňují to letadlo - víc o tom nevím, maximálně můžu poslat detailní screenshot a z toho možná někdo pozná co je co  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Charakteristika chování modelů letadel ve FS 10. 3. 2009 / 15:09 | |
|  | Cuknuti na finale, jak pises, je v snizeni rychlosti vetru na defaultni 0.
Co se ucinnosti tlaku/teploty tyka, tak to neni problem modelu ale FS. |
| |
|
|