FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 4. 8. 2025, svátek má Dominik Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Přelet nad LKPR Jeden příspěvek | Celý strom
Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 20:32
Čabaj77
Ahoj lidi, chtěl bych se zeptat, když by jsem chtěl přelétnout LKPR ve přibližně 300m QFE, jestli se mám hlásit CTR, nebo Ruzyně TWR, díky.
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 20:47
Tragédie v JRD
no, twr... .) ctr s tim nema nic spolecneho.
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 20:58
Čabaj77
OK, díky, ale kdž přilétnu do CTR tak ho stejně musím kontaktovat a pak teda ještě TWR, říkám to správně???
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 21:00
Tragédie v JRD
mno .. pokud budes v tech 300m , tak ctrl podletis.. takze kdyz uz nekoho chces mermomoci nekoho kontaktovat, tak to bude spis APP... ale 300.. to uz je snad i pod nim .. takze snad ani nic nebrani tomu, aby jsi kontaktoval rovnou TWR..

... ale klidne se mohu mylit.. uz jsem vysel za cviku .)
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 21:08
MiG-21MFN
nerad bych se pletl, ale ctr je až na zem ne? nevím, jak to maj na lkpr, ale na ostatních letištích pro průlet ctr kontaktuješ twr
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 21:10
Tragédie v JRD
no, ctr rozhodne az na zem opravdu neni .)

teda... ted.. pro jistotu .. pod CTR si predstavuju oblast....
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 21:15
MiG-21MFN
aha, já si pod ctr představím nějakou takovou věc, co je okolo letiště, kam musím vždycky volat třeba jako čáslav věž, blá blá blá
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 22:06
Switch   
Nepleteš si to náhodou s TMA? CTR opravdu na zem je Na Ruzyni konkrétně od GND do 3000 ft AMSL. Až TMA jsou ony klobouky, které se vzdáleností od letiště zvyšují své dolní hranice.
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 22:16
Tragédie v JRD
co si to tak jeste jednou precist.... nebo snad ani nectes? pisu ze pod CTR si predstavuju oblast (nazvoslovi z ivao)...

tudiz neshledavam na svem tvrzeni, ze CTR neni az na zem, nic zabavneho ani nespravnmeho ...

vzhledem k tomu, ze tazatel ve svem uplne prvnim prispevku pise o tom, zda ma kontaktovat CTR nebo TWR, tak verim, ze jsem celkem logicky predpokladal, ze CTR = LKAA_CTR, tudiz oblastni rizeni... a to na zem opravdu neni.lů
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 22:22
kuma   
termimnologie z IVAO, pokud je jiná než real, by se tu neměla citovat - protože to čtou mlaďoši a dělá se jim z toho v hlavě lukáš !!!!

(ale myslím, zže na IVAO je terminologie správně, jen je potřeba ji správně používat )
viz zkratky:

TMA = koncová oblast (terminal maneuvring area)
CTR = řízený okrsek
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 22:33
Tragédie v JRD
nbaopak , mela - nebot toto je forum o virtualnim letectvi a tudiz se zde predpokladam resi zejmena virtual.

samozrejme, to co pises, je pravda , a to, ze rizeny okrsek se jmenuje CTR a koncova oblast TMA plati i na ivao

problem je ve volackach jednotlivych stanovist.

TMA = volacka _APP
CTR = volacka _TWR
ACC = volacka _CTR

a z dostazu prvniho tazatele (dilema zda volat _CTR nebo _TWR) je celkem jasne, co mel na mysli.

jenom lidi, kteri neznaji virtualni letani na sitich videli zkratku CTR a hned prepli do kontextu CTR=okrsek (a ani je nezarazilo, ze se v tomto kontextu pta dotycny na nesmysl - a to , zda ma kontaktovat CTR nebo TWR - v tebou branem kontextu se vlastne ptal, jestli ma volat vez, nebo vez)
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 22:37
Switch   
Přestaň ze mě laskavě dělat debila. Že se neumíš vyjadřovat, je spíš tvoje chyba . Věta "No, ctr rozhodne az na zem opravdu neni" je rozhodně nesprávná, protože CTR (ano, velkými písmeny ) rozhodně na zem je. Že někde v mysli předpokládáš, že všichni včetně nováčků ze souvislosti pochopí CTR = LKAA_CTR, jsou nějaké tvoje vnitřní pochody. A očividně nejsem sám, kdo na tvůj příspěvek takto reagoval. Takže kdepak asi bude chyba?
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 22:43
Tragédie v JRD
nikdo z tebe debila nedela. jen tu jeden pinda o voze a druhy o koze. a pulka lidi nedokaze z napsane vety pochytit kontext.

pokud dotycny na zacatku resi, zda ma kontaktovat pracoviste CTR nebo TWR (coz je vicemene terminus technikus ivao), tak je odpoved ze CTR nesaha az na zem presna a v poradku - neb pracoviste CTR (cili oblast) opravdu svou zodpovednost az na zem nema (kdyz teda nebudeme resit dalsi pravidlo z ivao, a to, ze v pripade nepritomnosti APP, TWR prebira CTR i jejich funkci)

chapu, ze ti, co nelitaji virtual, mohou byt zmateni, nicmene jinak se jedna o terminus-technikus ivao, tudiz neni duvod ho nepouzivat.
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 22:46
Switch   
Chyba je v tom, že není oblast jako oblast. Možná by bylo lepší rovnou v té větě použít "ACC CTR" místo "oblast CTR". ("ACC CTR opravdu na zem není" ) Pod tím si spousta lidí představí právě ten kužel postavený na zemi A lidi z reálu to může zmást. Ale hlavně, že jsme si to nakonec vyjasnili..
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 22:48
Flogger   
me prislo divny, ze bys pripustil, ze se muzes malinko plest a hle netrvalo to dlouho a edit je tu

Je opravdu nutny tu resit, kdo co pochopil z prvniho prispevku a opravdu vsem dokazovat jaky je kdo genius?
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 22:51
Tragédie v JRD
no.. cece... tohle mi neprijde jako dokazovani toho, kdo je genius... ono kdyz se nad tim zamyslis, tak je to docela babylonska vez .. a je dobre si vyjasnit, co je co v jakem kontextu a chapu, ze treba pro kumu (pokud se nemylim, tak ten virtual na ivao apod. neprovozuje) to muze byt celkem prinosna informace.. tkreba pro budouci diskuse, kde by nekdo prisel s podobnym dotazem

ps: ten edit byl proto, ze jsem si pak jeste jednou precetl tu moji reakci, a prislo mi ze je naprosto v poradku ... a ze to vlastne byl presny komentar .)
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 23:13
Flogger   
No on ten typek v druhem dotazu pise" OK, díky, ale kdž přilétnu do CTR tak ho stejně musím kontaktovat a pak teda ještě TWR, říkám to správně???" takze evidentne v tom ma trosku gulas a tezko rict, co si on pod zkratkou CTR predstavoval.
Kazdopadne je skoda, ze mu nemuzeme odpovedet stejne jak pro real, tak pro ivao, protoze zrovna problematika VFR letani na IVAO s realem casto moc spolecneho nema. Je to dano hlavne absenci ridicich, proto na IVAO casto vsechen provoz v CTR ridi veznik.
V realu, pokud chci vletet do prostoru CTR Ruzyne se vola na Ruzyne Radar tusim, coz je sluzba approach. Jestli to tak neni, tak mne prosim nekdo opravte, abych neplacal kraviny. Ridici si vas necha na frekvenci nebo nekam dal preda, treba na Ruzyne Vez nebo Kbely vez, podle toho kam letite.
V pripade IVAO bych doporucoval pokud je LKPR_APP zavolat jeho treba 2min pred vstupnim bodem a pokud APP neni pritomen, tak misto neho volat LKPR_TWR.
Rad bych jeste zminil pro zacatecniky s VFR letanim, ze do okrsku letiste CTR se da vstoupit (vletet) jen pres urcite definovane body. Mapku s temito body naleznete zde: http://lis.rlp.cz/ais_data/aip/data/valid/a2-pr-vfrc.pdf
Addon, ktery prida VFR body vsech letist v CR do defaulni GPS jsme spachali spolecne s Fabem a ke stazeni je zde: http://www.aeroweb.cz/forum/download.asp?item=5
Jak muze vypadat frazeo pri letu na rizene letiste v tomto pripade Turany zde: http://www.aeroweb.cz/clanek.asp?ID=1391&kategorie=3
 1x  

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 23:16
Tragédie v JRD
gulas v tom ma, to nepochybne.

jinak samozrejme kumovy prispevky opet velmi hodnotne popsaly real... takze at byl dotaz jakykoli, tak si kazdy urcite pobral sve
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 23:17
kuma   
jo, tč. nemám na ivao čas, což mne sice mrzí - a pokud čas mám, cpu se do skutečnýho éra (přednostně). ale - mám trochu pocit, že když pak jednou vletím na ivao - a budu zkaženej skutečným lítáním, budu si na síti připadat jak blbec

myslím, že to cos psal o něco výš - tedy porovnání "úletu" terminologie na síti proti reálu mohlo zaznít dřív - a byl by kld...

znova čtu ten první příspěvek - a pro toho, kdo není zcela familiérní s poměry na síti (a to není valná většina z nás !!!) vůbec není jasné, co měl tazatel na mysli - používá legální reálné zkratky - a ty, jaksi, mají zcela konkrétní a přesný význam - bohužel jiný, než cituješ ty.
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 21:12
Mike2811
No jo no, to je ten labilní souběžný systém zkratek - CTR asi tentokráte nebylo myšleno jako prostor kategorie D, ale jako ACC - řídící na oblasti. A ten končí v FL100 ne ? Takže jediné koho před TWR může kontaktovat je, Praha Info, ale ten taky myslím začíná nějakých 300 m AGL...
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 21:15
Tragédie v JRD
nejak jsi uplne pominul TMA, cili approachnika.. pokud by se blizil k ruzyni vejs, nez v tech 300m, tak uz by si musel dat diskusi s APProacnikem.

no, a info ..tam jsi imho uplne mvedle.. tam uz zadny zacatek ani konec neni - to te neridi, pouze poskytuje informace.. a tu ti muze poskytnout i kdyz jsi treba zrovna na letisti v hospode.
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 21:23
Mike2811
TMA jsem pominul právě kvůli té výšce.
Info - netvrdil jsem, že tě řídí, napsal jsem že se může přihlásit. V podstatě máš pravdu, že se můžeš přihlásit odkudkoliv, jen s tím trochu kolidují dvě věci - možná že i u Prahy, každopádně na mnoha místech jinde, když poletíš takhle nízko, tak se ti bude blbě navazovat kontakt, protože bude špatný či dokonce vůbec žádný signál a potom taky jsou myslím nějaká pravidla(to si moc nepamatuji, ale snad je to do určité výšky zapovězeno úplně)...
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 21:25
Tragédie v JRD
to bylo na tvy trvrzeni, ze info "nekde zacina" ...
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 21:27
Mike2811

Když někde napíšu slovo myslím, tak je použití na vlastní nebezpečí...
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 21:23
N.G.
slušný
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 22:02
kuma   
No, pánové, to myslím bychom měli mít všichni v malíku.

Pro rychlejší a stručnější opáčko posílám s obrázkem - vertikálního vzdušného prostoru v ČR.

Připomínám, že "strop" CTR může být různě vysoko (jiný v Praze, jiný v K. Varech) a že TMA může být jedna, ale také může mít více sektorů (Praha I., II., III....) a taky může být ve dvou (více) patrech nad sebou. Tady je namalován ten nejjednodušší případ. Písmena v uvozovkách jsou vždy "třída" vzdušného prostoru, která určuje, jak se v něm kdo může chovat a co může čekat od příslušného ATC (informaci pokyny, povolení...). Jiná bude situace v prostoru "G", jiná v "E", jiná v "C".

Příklad, který byl předmětem dotazu:

Trasa A:

přílet prostorem třídy "G" - tedy DO 300m (ne letět "na" 300m - to by byla dost zásadní chyba - zejména při pokusu o podlétnutí CTR by to asi bylo hodnoceno jako narušení prostoru - při pokusu o podlétnutí je potřeba mít odstup minimálně 50, lépe 150m.

Před vstupem do řízeného prostoru ("D") je třeba patřičným způsobem vyžádat povolení (vstupujeme do řízeného prostoru) - na větších letištích bývá problém podat plán za letu. Pokud není podán plán normálním způsobem, za letu to teoreticky jde, ale ATC moc nejásají, protože to piloti v reálu často zvrtaj, navíc když letí 150 AGL, tak nejsou vidět na radaru.... Musí se vše pečlivě odmeldovat a readbackovat - a taky zapsat (!), protože letové povolení se musí dodržet a musí se hlídat "mez povolení" - tedy kam až můžu - přes tuto mez nesmím (!!) Vstup se musí odehrát nad "vstupnáím bodem", nejčastěji publikovaným v ICAO mapách nebo v AIPU (lze s ATC domluvit i jinde, ale vždy to musí být povolený bod). Pokud vyžádám povolení k průletu, pohybuji se po povolené trase - a zase nad povoleným výstupním bodem prostor CTR opouštím, ne jinde (!).

častější situace - trasa B:

přílet prostorem třídy "E" (zde jsem taky bez povolení, pouze poslouchám infáka. ATC mne ale vidí na radaru - ať s odpovídačem, nebo bez něj).

Získání povolení opět nutné před vstupem do TMA (také řízený prostor), pravidla stejná, jak píšu výše. Komunikace většinou (ne vždy) s eproučníkem. Ten povoluje co a jak, povoluje průlet do CTR, přechod na frekvenci TWR. Průlet prostorem pouze po povolené trati - jak horizontálně (nad mapou) tak vertikálně (držet výšky, sestupy !).

Vstup do CTR pouze nad (schváleným) vstupním bodem (většinou pouze ty publikované, stejně jako píšu výše). Pohyb uvnitř CTR stejný, jak píšu výše - tedy pouze povolený, ne jiný.
16511 B / 600 x 240 / CTR.jpg
 5x  

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 22:08
MiG-21MFN
no tak sakra CTR je až na zem. ještě jsem koukal do mapy. je od GND do 3000 AMSL na LKPR. tak jakýpak podlítávání. to leda TMA
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 22:10
Cirrus/Pindra
teda co dnes se tu objevilo za výplody pseudopilotní, to by jeden nevěřil... jeden poučuje druhého a oba jsou vedle jak ta jedle
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 22:11
MiG-21MFN
no počkej počkej, v čem se pletu já?
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 22:15
kuma   
No jednak v tom, že chceš letět 300m QFE. To je v daný situaci úplně blbě, protože QFE tui ukazuje výšku nad nějakým konkrétním letištěm, ale v prostoru "G musíš letět do 300m nad povrchem - takže hezky na QNH, z mapy mít představu, jaká je nadmořská výška hrbu, který přeltáváš, půřičíst 300 - a do toho se vejít. Když chceš do řízených prostorů, i drobné chybky se stávají osudnými !

Pak, jak jsdem psal, tím, že chceš letět na 300m, tedy právě na rozhraní dvou prostor - to jsem už popsal.

Za další - nepleteš se, protože když poletíš 300m AGL, tak fakt nebude jasný, jestli se máš hásit eproučníkovi, že mu (zespod) lezeš do TMA, nebo až pak věžníkovi, že už klepeš na vstupní bod CTR...
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 22:16
MiG-21MFN
já se na to ale neptal já za život už prolítal hodně CTR a MCTR a TMA a MTMA tak mě trochu zarazilo, že mi bylo řečeno, že CTR neni až na zem
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 22:28
kuma   
omlouvám se za úlet - odpovídal jsem Čabajovi77 - an nějak jsem ho smíchal s tvou reakcí - sypu si na pleš popel mrtvých netopýrů (ale za faktickou stránkou si stojím )
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 22:17
kuma   
(sorry za neopravené překlepy).

Samozřejmě to první je špatně - protože buď TMA podletíš (s rezervou) a hlásíš se na TWR, nebo nehceš riskovat průser a letíš trasou B - tedy (obvykle) kolem 1km vysoko, v klídku a s rozhledem - přes TMA a odtamtud pak do CTR.

Ale to se už opakuju.
 

Přelet nad LKPR   11. 3. 2009 / 10:22
FSPilot   
Co takhle zavést tradici, jaká je povinná v reálu, tedy zimní školení Vždycky někdo ze služebně starších ve svém oboru pisne něco a rozvedem na to diskuzi Starší se utvrdí, popř. opraví nějaké své neduhy a noví se dozví novinky, aníž by něco hledali v historii

Bylo by to ARAIG a mohlo by se tak docela vkusným způsobem reflektovat aktuální změny ve FIRu ČR
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 22:11
kuma   
No - to právě mne zaskočilo, kolik lidí tady plká o takovém základu.

K čemu je mi FMC, GPS, Routefinder a podobné kraviny, když se chci připojit do sítě a při tom nemám absolutně šajn o tom, co to je CTR a TMA (příp. MCTR, MTMA) !!!

Že jo... (nic ve zlym...)
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 22:15
pseudoMates
Problém je v tom, že na síti je CTR označení stanoviště ACC..
nevim, kterej vůl to tenkrát vymyslel, když se síť zakládala, ale z toho pak pramení ta nedorozumění tady..
 

Přelet nad LKPR   11. 3. 2009 / 08:48
FSPilot   
Já bych řek, že to pramení asi z volačky "Center"

Ale myslím, že velká chyba je živit neznalost tazatele, místo toho, aby se mu řeklo srozumitelně, že nevolá CTR, ale ACC, které má na síti jen takové označení volačky
 

Přelet nad LKPR   11. 3. 2009 / 10:00
Marky Parky   
Když už, tak spíš z volačky "CONTROL" ne? To je volací znak pro oblastní procedurální stanoviště.
 

Přelet nad LKPR   11. 3. 2009 / 10:08
FSPilot   
Ale my máme radarové stanoviště A volací znaky ACC jsou Control, Center nebo Radar
 

Přelet nad LKPR   11. 3. 2009 / 12:40
Marky Parky   
To by mě zajímalo, kde jsi k tomu Center přišel. Anex 10, hlava 5 ná jen CONTROL APPROACH ARRIVAL DEPARTURE TOWER GROUND RADAR PRECISION HOMER INFORMATIO DELIVERY APRON DISPATCH a RADIO. Center jsem tam nikde nenašel
 

Přelet nad LKPR   11. 3. 2009 / 12:44
kuma   
Huston, nebo taky JFK Space Center (... )
 

Přelet nad LKPR   11. 3. 2009 / 20:18
FSPilot   
Jo, to bude asi výsada USA To v Annexu určitě nenajdeš
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 22:17
Tragédie v JRD
nic proti kumo, ale co zacist cist vlakno od zacatku, a ne od konce? z prispevku tazatele celkem jasne vyplyva, ze mluvi bud o ivao nebo vatsimu (neb resi, zda kontaktovat "CTR" nebo "TWR", tudiz CTR = oblast, TWR = vez.

takze bych rekl, ze vetsina z nas tady sajn o CTR/TMA apod ma.... jen jedni mluvi o virtualu a druzi o realu.
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 23:00
N.G.
No já bych do toho ještě dodal CTA.A pokracujte prosím je to docela sranda.
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 22:21
Lowmick   
Pane dochtór, vy mate v Ccku Info?
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 22:25
kuma   
Ne-e omluva, tam je pochopitelně "radar" nebo "control" - aspoň u nás.. (ale tam já nelítám).

Ale v Německu se mi stalo, že jsem s nima komunikoval - a tam to fakt byli "Bremen Info" (vloni).
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 22:31
kuma   
Jo a kouk jsem na ten obrázek, bylo mi divný co jsem tam psal - a to INFO patří k tomu E-čku (akorát jsem ho napsal neinstruktivjně vejš).
 

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 21:43
leonell
Moc pěkně a i humorně sepsané z reálu:

http://www.letadlo.estranky.cz/clanky/postupy/komunikace-pri-vfr-letu-na-ruzyn-
 1x  

Přelet nad LKPR   10. 3. 2009 / 22:33
Flogger   
až na to že to je lohnuté ocaď: www.aeroweb.cz
 

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ