|  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 24. 3. 2009 / 16:26 | |
|  | Tedy aspoň na modelu pro FS9. Narazil jsem na to u dvou modelů, tak bych tak tipnul, že to bude podle skutečnosti. Jako že když se rotor točí pomalu tak jeden konec (dvoulisté vrtule) se pohybuje po vyšší kružnici jak ten druhý konec. Je to pravda? K čemu to je? Nevytváří to ošklivé vibrace?
P.S. první příspěvek nezapadl, tak to zkusím znovu. 
P.P.S. autorská práva jsou důležitá, ale tohle mě zajímá víc. 
P.P.P.S. na druhou stranu, když se někteří chytnou za nos, tak i takový BAOBAB je ospravedlnitelný. |
| |
|
 |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 24. 3. 2009 / 16:36 | |
|  | To je podle mě blbost, spíš je to chybka modelu. Tam jsou tyhle točící se věci dělaný tak, že se určí osa otáčení, no a to někdy neni jen tak lehký, takže to třeba může o půl stupínku ujíždět. Často je to vidět u koleček podvozku na free modelech. |
| |
|
 |  |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 24. 3. 2009 / 16:44 | |
|  | Tak je to možné, ale narazil jsem na to dvou modelů. Tak mi to přišlo, že by to mohlo i k něčemu být. Ony ty vrtulníky jsou mnohdy záhadné stroje. Pohledám je, dodám konkrétní typy. |
| |
|
 |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 24. 3. 2009 / 16:53 | |
|  | Tak jestli myslíš to stejný, tak vychylováním rotorovýho disku se ten vrtulník řídí, když chceš dopředu, tak přední konec je níž než ten zadní, to stejný do boku. |
| |
|
 |  |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 24. 3. 2009 / 17:00 | |
|  | Já to pochopil tak, že jeden konec listu je vždycky výš než druhej, a nezáleží na tom jestli je vepředu nebo vzadu. Mimochodem, já si myslel že se vrtulník řídí akorát změnou úhlu náběhu listu rotoru, tzn. vepředu menší než vzadu, tak se nakloní na čumák. Je sice pravda, že by se měl ten list trochu zvednout, ale ono je to i vidět? Možná blbej dotaz, ale docela mě to zajímá, já vrtulníky moc často nevidim. |
| |
|
 |  |  |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 24. 3. 2009 / 17:01 | |
|  | Vrtulník se skutečně řídí tak, že se mu naklání listy (teda viděl jsem modely na pokojové lítání, co nakláněly celý rotor i s motorem.). Jinak to lítání listů jsi pochopil správně. |
| |
|
 |  |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 24. 3. 2009 / 17:00 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 24. 3. 2009 / 17:29 | |
|  | Hele: (obrázky)
Něco jsem šťoural na webu, je možné, že se rotor může částečně naklápět? Že by listy nebyly úplně pevně v 90° ale mohly se vůči ose trochu posunout? |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 24. 3. 2009 / 19:03 | |
|  | Před nějakou dobou jsem myslel, že tomu rozumím, pak jsem si chtěl něco ujasnit - a skončil jsem tím, že jsem si naštudoval učebnici pro piloty vrtulníků, abych pochopil, že tomu nerozumím. Takže to berte s rezervou, ale - list pochopitelně má v kloubu velkou vůli a je klidně možné, že ub zastaveného rotoru jsou listy jako u toho psa "ucho sem, ucho tam" - a když fouká vítr, ještě plandaj.
Když se ale rotor roztočí - působí na listy obrovská odstředivá síla (to bylo to, čemu jsem nevěřil, ale je to tak). V tu chvíli je rotorový disk placatý (někdy skloněný k podélné ose vrtulníku, ale pokud je kolektiv na nulovém vztlaku a cyklika v neutrálu, tak kolmý k ose rotoru.
Potom v různých režimech a při různých rychlostech ty listy kmitají, v určitém místě jdou výš, v jiném níž, ale v podstatě vždycky všechny stejně. I když o placce nemůže být ani řeči, běhá jeden list ve "stopě" toho předchozího, jakoby místo rotorového disku vznikla "pravidlně zvlněná placka."
Takže to co popisuješ, že by a priori jeden list rotoval výš a druhý (vždycky) níž - to se u skutečného vrtulníku dle mého soudu stát nemůže. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 24. 3. 2009 / 23:32 | |
|  | To je peknej a spravnej popis pane . Odstrediva sila je opravdu jedina vec ktera dava listum dostatecnou tuhost. Pokud by nebyla, tak by se rotorove listy proste jenom ohybaly nahoru vic a vic az by praskly a nebo se nad vrtulnikem setkaly. A vrtulnik by pri tom sedel jeste na zemi.
Jenom malicko dodam k poloze tech listu u zastaveneho rotoru. U fully articulated rotoru (vetsina rotoru s vice nez dvema listama) se listy po zpomaleni rotoru oprou o dorazy a tam zustanou pekne vsechny odpocivat (vsechny ve stejne poloze). Vule pro mavani tam sice je, ale zadny list nezustane trcet nahoru, protoze jeho vlastni vaha ho opre o zminene dorazy.
U polotuhych rotoru (vsechny rotory se dvema listy) je to ovsem jinak. Cely rotor je ke hridely pripevneny jako detska houpacka. Jednim cepem uprostred. To znamena, ze kdyz jeden list jde nahoru druhy na opacnem konci musi dolu. Kdyz se toci tak je jeho poloha urcovana cyklickym nastavenim listu, ale kdyz stoji tak se snim da hybat jako s tou houpackou. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 25. 3. 2009 / 00:30 | |
|  | Jen doplním myšlenku, že tak úplně dostatečná ta tuhost není (nebo alespoň nemusí vždy být), protože v určitém režimu a při určitém manévru ty listy propruží a mívá to i neblahé následky - konkrétně Mi-24 na cestovní rychlosti, cyklika se zatáhne naplno dozadu, listy pěkně naříznou ocas a vrtulník spadne, jak už se o tom bohužel přesvědčila nejedna posádka...  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 25. 3. 2009 / 06:47 | |
|  | No to je trochu něco jiného, elasticita listů je pochopitelně i tak velká, protože musejí zvládnout to kmitání, naklánění rotorového disku a elevaci (z disku se stává kornout špičkou dolů) - to všechno současně, podle nastavení kolektivu, cykliky, režimu a dopředné ryxchlosti. Za letu se pod tím kinklá visící vrtulník, občas "nahrben" čumákem dolů (těžiště vzadu) - takže hrábnout do toho, aby některý list prokmitnul a seknul do ocasního nosníku, není tak težké - nejen u Mi-24 |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 25. 3. 2009 / 07:20 | |
|  | Jasan, skoro určitě to umí víc strojů, ale u něj jsem o tom slyšel jako o jednom z mála, zřejmě z důvodu typického způsobu používání. S normálním civilním vrtulníkem není naštěstí moc důvodu dělat takto agresivní změny řízení. V této souvislosti jen přemýšlím o tom, jak se chovají ty modernější konstrukce masivních profilovaných listů a la třeba EC-135, jasně po vypnutí se to taky prověsí, ale řekl bych, že mnohem méně než relativně drobné listy právě na Milech. Řekl bych, že budou mnohem tvrdší a tyhle věci jim hrozí míň...  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 25. 3. 2009 / 08:16 | |
|  | Tak je mi jasné, že jak se rotor roztočí, tak to rotuje v jedné rovině, to jinak nejde.
Chvilku jsem pátral a dopátral se k té "houpačce" (http://www.cybercom.net/~copters/mech/mr_semi.html) To bude asi ono, jak se rotor zpomalí, tak se nakloní na jednu stranu a zůstane tam.
Na tom samém zdroji je taky obrázek, kdy se ten rotor, co vytvoří za letu kornout se špičkou dolů, při letu nakloní na jednu stranu a tak listy co letí dopřeu jsou výš jak listy, co letí dozadu (nakloněný kornout), a tak je na jedné straně větší plocha a na druhé menší a kompenzují se tak částečně (?) vztlaky. Tak jsem to pochopil.
Mohlo by to tak být? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 25. 3. 2009 / 08:45 | |
|  | Tak nějak, akorát trochu složitějsí. Jestli tě to fakt zajímá, doporučuju tu učebnici pro piloty vrtulníků, kdysi se tu o tom vedla diskuse, zkus pohledat. Tam je to popsaáno velmi podrobně - a přitom srozumielně. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 25. 3. 2009 / 09:00 | |
|  | Také je tu někde na fóru odkaz na pěkné video přednášky na toto téma z ČVUT. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 25. 3. 2009 / 09:23 | |
|  | No, hledat tady je slast, ale třeba se mi to podaří, dík za tipy...  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 25. 3. 2009 / 09:56 | |
|  | Hledat není problém, když víš jak naformulovat dotaz  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 25. 3. 2009 / 10:18 | |
|  | No to je jasné, jak víš co hledat, tak to najdeš, ale když to nevíš.. 
Už jsem zcela zabrán do četby... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 25. 3. 2009 / 09:58 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 25. 3. 2009 / 10:15 | |
|  | to není zrovna nejšťastnější odkaz v souvislosti s posledními událostmi na péráku
Jinak zkus ještě najít tu přednášku, ta se hledá podstatně hůř  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 25. 3. 2009 / 11:06 | |
|  | chytrému napověz. V tom odkazu je všechno, co potřebuješ (taky jsou sz...) |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 25. 3. 2009 / 12:36 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 25. 3. 2009 / 13:42 | |
|  | To vypadá na pořád stejné téma. Takže se jedna strana nahne a zmenší se tím vztlak, teď je otázka jestli to jde i tím nahnutím v závěsu, což je asi přesně to, co dělá ten bell 205. A s dnešními modernějšími materiály stačí to ohnutí listu.
Asi to tak nějak bude, co? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 25. 3. 2009 / 14:03 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 25. 3. 2009 / 14:52 | |
|  | Díky všem. Vypadá to, že jsem zase o něco chytřejší.  |
| |
|
 |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 25. 3. 2009 / 11:13 | |
|  | | |
|
 |  |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 25. 3. 2009 / 11:18 | |
|  | Otázka je, jestli se listy naklonily vlivem pružnosti nebo volnosti v závěsu... |
| |
|
 |  |  |  |  | Rotor Bell 205 i jiných? není 90° k ose rotoru. Proč? 25. 3. 2009 / 11:57 | |
|  | Myslím, že to je celkem vidt z toho videa - klesal mu čumák, tak přitáhl (přední okraj disku jde nahoru, vrtulník za ním). Pak se toho lek, potlačil - disk se zplacatěl (malý vztlak na přední části disku, klopivý moment dopředu, dolů), ale vrtulník má hmotu a setrvačnost, tak šel ještě chvíli nahoru - proti.
Myslí, že to byl příliš prudký zásah do řízení (potlačení...) - a je celkem fuk, jestli to bylo v rámci elasticity listů, nebo ještě před dorazem v kloubu (nevím jaký typ rotoru má tahle mrcha). |
| |
|
|