|  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 10:06 | |
|  | zdravím, chtěl bych se zeptat, když pominu textovou část AIPu daného letiště, je něják obecným pravidlem dané, aby uvolnění dráhy piloti neprováděli po rychloodbočce, která je pro opačnou dráhu? např. co mě irituje je po přistání v Ruzyni na RWY24 uvolnění po Bravo (i s B737) nebo z RWY06 po Charlie. Než aby to raději v 50 uzlech uvolnili po směru po jedný z těch "rapid exit taxiways", tak to tak zašlápnou a točej o 120°.
A další věc. Např. pokud si pilot s B747 začáda vzlet z křižovatky, od které je TORA zjevně krátká a on to ví i po upozornění, mám mu to jako řídící z důvodů bezpečnosti zakázat, nebo to brát jako jeho rozhodnutí? (resp. vzlétnul by podle tabulek asi, ale až na samém konci dráhy)
díky |
| |
|
 |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 10:13 | |
|  | K prvnimu, mam pocit, ze je to i vyslovne psany v nekterych mapach, po kterejch pojizdeckach se nema uvolnovat, ale hlavne to je o selskym rozumu a hlavne projiti si map dopredu, at vim, kde tak zhruba zabrzdim a kde muzu uvolnit...a pokud mam RET o par metru dal, nebudu to tam zalamovat, a dopredu si i rozvrhnu brzdeni...na 06 sednu a prakticky nebrzdim a krasne dojedu k B kde vyjedu prakticky na stojanku, ze...
A k druhymu odstavci...ty nemuzes vedet, v jakym stavu ten pilot to letadlo ma, treba tam ma NOS, nebo dalsi vychytavku diky ktere mu to bohate staci ...za tohle si podle mne plne zodpovida kapitan letadla, a kdyz rekne, ze mu to staci, tak mu to staci...ty pro nej muzes mit tak akorat prichystanou lopatu a krumpac, aby si ten travnicek za prahem drahy pak sel opravit  |
| |
|
 |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 10:46 | |
|  | a) Přesně tak - konkrétně u LKPR je to popsáno v TXT2 v 2.20.8.4 HIRO - Přílety. "Piloti jsou žádání, kdykoliv to podmínky umožní" znamená, že pilot nemusí, ale pokud to jde, tak by měl použít oněch pojezdových (zase je trochu blbost nechat cesnu co dobrzdila nad Prahem šudlat se 10kts až na C pokud je B volné).
b) Pro ATC ve všech podobný případech platí "stay out of the cockpit". Řídící je od toho, aby "zabraňoval srážkám" a "zajišťoval plynulost". Bezpečnost letadla jako takového je zodpovědnost kapitána. |
| |
|
 |  |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 10:49 | |
|  | ad a) to se řeší pokynem "proveďte delší přistání s rozpočtem na C".. Takže se nemusí nikde šudlat...
|
| |
|
 |  |  |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 17:46 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 17:55 | |
|  | Tak nějak..  |
| |
|
 |  |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 11:14 | |
|  | díky za odpověď...
mno já myslel, jeslti tam není nějáké obecné pravidlo.. chtít po pilotech na IVAO, aby četli textový AIP je bych řek absolutně nemožný.. člověk je rad, když maj aspon mapu letiště (těm vtipálkům s poznámkou NO CHARTS ON BOARD bych na řízenym letišti ani nedovolil přistát) |
| |
|
 |  |  |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 11:46 | |
|  | Tak obecné pravidlo to není a jak jsem psal, není to ani povinné, je to pouze "žádané pokud je to proveditelné". Takže to po pilotech na IVAO chtít nemůžeš ani kdyby ten textový AIP četli. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 11:52 | |
|  | Myslim si, ze pokud napisou NO CHARTS ONBOARD...., mel bys je automaticky rovnou odpojovat.Takove jednani opravdu nechapu. Ja studuju a beru s sebou mapy i na offline a nepripada mi to divne. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 12:23 | |
|  | No Petře ono to není jenom o těch mapách ono je to taky o scenerkách.
Máš sice mapy,ale ty jsou pro nedefaultní letiště,takže - zrovna na LKPR je to krásně vidět - kdo má scenerku a kdo nemá ( i když je zadarmo )Takže pilot raději napíše,že nemá mapu,protože ví,že stojánky v jeho defaultu jsou úplně jinak než podle scenerky 
Na a zde bych rozdělil piloty na dvě kategorie a to:
1. Pravidelňáci - ti na to letiště létají pořád a tudíž je jejich hanbou,když si scenerku neseženou 
2. Objevitelé - ti na to letiště zavítají jenom náhodou a třeba i jednou za svůj letecký život a tací se rozhodně nebudou pídit po mapách a o scenerkách už vůbec nemluvě.Když budou soudní,tak si vyberou letiště neřízené a mají klid.Když budou " sobečtí " ,tak ti to klidně šoupnou na řízenou LKPR , stáhnou uši dozadu a napíšou,že nemají mapu a že chtějí vektorovat.
Na IVAO jsou "tací i ti druzí" bohužel je to stejné jako v životě. Jedny by ani ve snu nenapadlo vjet na blikající přejezd a druhé to zase klidně napadne. Ještě štěstí,že my na síti zažíváme bouračky pouze virtuální  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 14:51 | |
|  | teda to mi prijde dost na hlavu postaveny, mit mapy, ale jen kvuli defaultnimu letisti napsat ze nemam mapy... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 18:22 | |
|  | Tak znova.Asi jsem se nevyjádřil přesně.Když vidím na mapě letiště,že se hlavně pozice parking významně liší od mého defaultního letiště,tak budu-li soudný a bude-li toto letiště zrovna online,tak tam buďto neletím a nebo napíši,že nemám mapu - ovšem ideální by bylo napsat,že mám pouze default scenery a řídícímu už bude jasné,že si má na můj pohyb raději dát větší pozor.
Jiná situace ovšem je,když pro dané letiště jsou mapy pouze placené ( např přes Navigraph ).Toto už nemusí pilot " akceptovat " a tak raději napíše,že nemá mapu a je to. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 19:01 | |
|  | no vzdyt presne. proc psat, ze nemam mapu. to spis napsat "nemam scenerku" a je to poresene. a bez map - bych si ani nedovolil vzletnout. natoz se snazit nekde pristat. |
| |
|
 |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 10:14 | |
|  | připojím se s dotazem na "dospělé" (real) řídící.
Pokud se pilot rozhodne, že mu bude stačit kratší část dráhy (v reálu obvykle tralalajt nechce pojíždět až na konec dráhy a na půl cesty to ohne na dráhu a na pár metrech vzlítne, normální letadla bývají za celou dráhu vděčná a ujezdí až k praporkům) - a přitom v letištním řádu je jasně určeno "vyčkávací stanoviště dráhy XY u jednoho konce a YX u druhého konce, tak před vstupem na dráhu - jak ten tralalajt má hlásit polohu?
Obvykle pilot řekne "na vyčkávacím stanovičti dráhy XY..." - ale přitom je půl kilometru jinde. Co s tím - nechat to bejt, nebo to maj hlásit jinak? |
| |
|
 |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 10:50 | |
|  | Teď se přiznám, pane doktore, že ti absolutně nerozumim, cos tim chtěl říct.. |
| |
|
 |  |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 18:00 | |
|  | No, zkusím jinak - nejde mi právě o velké letiště, kde skoro každá křižovatka a každá příčka má své pojmenování - takže se dá pilotovi celkem přesně říct, kam má rolovat - a on může celkem přesně říct, kde to zrovna zapíchnul.
Co se týče startu z půlky dráhy- nic proti tomu, když na to to éro má a TODA stačí.
Ale na malých letištích (neřízených), kde je jen jedna krátká dráha (třeba 700-1000 m) a jedna pojížděčka v trávě kousek vedle dráhy, tam obvykle bývá "vyčkávací stanoviště" pro dráhu vždycky na jejím konci někde "u praporků" Bývá zvykem, že všechna letadla pak jedou na konec dráhy - tam se otočí čumákem k dráze - dělají checklist a pak hlásí "OK-XYZ na vyčkávacím dráhy AB, vstup na dráhu a vzlet". Když je větší provoz, ta malá letadla tam stojí frontu jako bulíky na velkém letišti. Až potud je vše jasné.
Když se ale některý pilot rozhodne, že nehce (nepotřebuje) rolovat až na (druhý) konec letiště a že mu stačí odstartovat z půlky dráhy, tam se postaví čumákem k dráze - dělá chcklist - a pak zahlásí kde je a co hodlá udělat. Stává se pravidlem, že ten pilot hlásí úplně stejně "OK-XYZ na vyčkávacím dráhy AB.." - přitom ale stojí kdoví kde. Afis, když má na startu - tedy na skutečném vyčkávacím několik jiných letadel pak musí pracně zkoumat, kdo se to vlastně odkud hlásí a co s tím dál.
Pokud letadlo nestojí na deklarovaném vyčkávacím stanovišti (a v letištních řádech to je vyznačeno celkem jednoznačně) - a chce vstoupit na dráhu někde mimo - co by měl hlásit?
|
| |
|
 |  |  |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 18:07 | |
|  | Osobně si myslim toto..:
Pokud je jen jedna pojezdovka a na ní před dráhou "vyčkávací místa" a pilot jednoho letadla se rozhodne startovat z jiný místa, tak bych si za prvé myslel,že jen předbíhá a za druhé, aby bylo jasné, že nestartuje z prahu, by měl asi oznámit že je "v blízkosti dráhy".. Jenže to je jen moje teorie.. těžko psát, jak by to mělo bejt na neřízeným letišti, kde se jen dávají info a nic se tam neřídí.. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 18:13 | |
|  | Neřídí - ale dá se k němu dojít a říct, že hlásí blbost (jestli to je blbost) |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 18:15 | |
|  | jinak, asi bych taky sdělení "na pojížděcí severně dráhy AB, vstup na dráhu a vzlet" považoval za výstižnější. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 19:34 | |
|  | No tak něco takového řešíme na LKSZ. Když je dráha v užívání 15, tak by se muselo od hangáru přes celou délku 1400m kličkovat mezi králíkama a to absolvují opravdu jenom Cessny 150. Normálně jedu cca. doprostřed, provedu motorovku, checklisty (tj. vytáhnu klapky podívám se vlevo-vpravo a hlásím vstup na dráhu a vzlet. Nevšiml jsem si v mapě, že by někde byly vyznačený vyčkávací místa na dráze. Vše ostatní jako předjíždění apod. se řeší selským rozumem. Když jsem na ploše s teplým érem a přede mnou kluci teprve zahřívají, tak se zeptám a skočím před ně. A zase takový fronty se na GA letištích nedělají. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 25. 6. 2009 / 18:48 | |
|  | To jó, to je zřejmý, ale kdybys kouknul do letištního řádu (a stoprocentně ho někde máte, jen se do něj kukaj akorát inspektoři při revizi nebo delegace z ministerstva dopravy) - tak tam je dispozice letiště a tam to určitě bude. V AIPu je jen náčrtek.
Nicméně - když takhle iodpálíš z půlky - co hlásíš jako že kde jsi? - na "vyčkávacím"? nebo jen řekneš "vstup na dráhu a vzlet"...
Hm.. myslel jsem, že na to bude nějakým pravidlo... teda... |
| |
|
 |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 10:50 | |
|  | Opravim te, ze nejen tralalajt.V roce 2003 jsem letel s TVS s CPT Jirmusem na dovcu LKPR - LGIR nalozenou osmistovkou a odpalili jsme to do eteru z RWY 24, ale rovnou z intersection Bravo (coz i tak dava luxusnich 2545m TORA) - ve srovnani se spoustou, zejmena reckych letist, kde je to daleko zvesti adrenalin.Docela me to prekvapilo, neb si pamatuju rceni odborniku, ze nic neni zbytecnejsi, nez ranvej za vami......Ale asi to ani neni uplne bezna procedura, protoze kdyz jsem pak chodil na LKPR "plochu" live, tak uz jsem odtud startovat bulicky ci neco podobneho nevidel.Pouze jatyrka a jine lehke vahy!Ale rad si poslechnu nazor odborne verejnosti! |
| |
|
 |  |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 10:51 | |
|  | Tos tam asi chodil málo.. Takovej EZY, nebo EXS občas z B chodí.. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 10:54 | |
|  | ...od 2006 uz tam nechodim a i tehdy jen vypravovat vlastni masiny, takze si nedelam v zadnem pripade patent na rozum. Nicmene chapu to spravne tak, ze je vzdy to na kapitanovi a predevsim proto, ze se chce dostat do pryc co nejdriv? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 10:55 | |
|  | Vzlet z křižovatky nemusí být zákonitě záruka toho, že odletíš dřív.. Ba někdy je to spíš naopak..
A jinak ano.. je to většinou na kapitánovi, jestli se rozhodne vyžádat křižovatku, nebo ne. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 10:56 | |
|  | No, tak vystat si frontu treba 5ti letadel na A, nebo byt prvni na B...to zni lakave, ne?  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 10:56 | |
|  | A kdo říká, že tě ATC nechá na B všechny předběhnout, když ti teda zrovna nehoří slot..? Hmm..? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 10:57 | |
|  | Kdyz pekne poprosim? A treba, kdyz budou obe letadla pojizdet ve stejnou dobu, na B se dostanes driv... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 10:58 | |
|  | To ještě furt nic neznamená.. Ale hlavně.. mluvils o tom, že když je na A 5 mašin a ty si vyžádáš B, že by tě ATC mohl pustit dřív.. Já bych si celkem vsadil na to, že tě dřív nepustí.. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 11:37 | |
|  | Musel bys byt bud SAR, nebo Air Force 1, ci jiny potentat, pak by to slo bez potizi......Pamatuju ale na Ruzyni, ze kdyz prilitaval - odlitaval, jakykoliv pomazany trouba, tak vyhlasovali na letisti MOTOROVT KLID a nesmelo se pohnout ani kridlo, slot neslot....tazi se odborniku, jestli je tato ponizujici procedura bezna i na zapad od nas, nebo jestli to je pouhy relikt komunismu a sila zvyku?Nedokazu si predstavit, ze by to udelali na EDDF, co EGLL, pokud by potentat letel prave tam a ne na jine letiste s mensim provozem.V Praze to zpravidla trvalo tak pulhodiny - coz si na velkych letistich vubec nedokazu predstavit.A jak vysvetluji vlastne dopravcum, ze jim poslou masinu treba na 20minut do holdu a palivo at si zaplati sami, kvuli priletu politika z horni dolni?Predem diky odbornikum za odpoved, jo tohle me dokazalo vzdycky nakrknout! |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | pár dotazů (uvolnění dráhy a vzlet z křižovatky) 24. 6. 2009 / 15:04 | |
|  | A neplatí v Praze motorový klid pro tyhle případy jenom pro Apron South? Pak by to ničemu nebránilo. Jinak pokud by vás zajímalo jak to funguje na LKMT, tak všechny malé tryskáče, turbopropy, propy a tralalajti se posílají přímo na pokyn TWR na B, nebo D a nikdo se jich neptá a oni si taky nikdy nestěžují Na konec dráhy jezdí jenom Airbusy a Bulíky co jsou plné koupáků. Už jsem ale taky zažil A321 do Hurghady co si řekl o B (ale asi tam toho moc neměli ) |
| |
|
|