Tady už by byl statistický model poněkud komplikovanější a použil bych demografickou statistiku s výpočtem střední délky života, pravděpodobnosti dožití apod. a to pro uvedenou kohortu "letadel výrobce x". Pro přesnější výsledky bychom museli jít třeba až na detail jednotlivých kategorií provozovatelů (Evropa, USA, Asie, Afrika), atd. A proč? Protože pravděpodobnost hovoří o náhodných jevech a jak jsme si empiricky dokázali v např. v časopise Tajemno, tak letecké nehody rozhodně nejsou dílem náhody. Bayesovská podmíněná pravděpodobnost mi tam taky nesedí. To bychom mohli tak akorát dát podmínku, jestli to byl bulík, nabo kočičák, ale nic nám to neřekne.
V tomto případě bych uvedenou pravděpodobnost použil jinak: Pravděpodobnost nucené koupele = C/M, kde C je počet katastrof a M počet letů (za dané období, dané společnosti, typu, atd. dle libosti). Ta se empiricky změří a vyjde třeba 1/1,000.000. Pokud žuchnou dva za sebou ale neznamená, že můžeme dva roky v klidu lítat, ale spíš se změní ta pravděpodobnost katastrofy na 1/500.000 Tak opatrně!
Proč je M počet letů a ne počet letadel? Je úplně jedno, jestli hodíš jednou kostkou desetkrát, nebo dvěma kostkama každou pětkrát. Omlácení kostek házením nechme stranou.
|
|