FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 24. 5. 2024, svátek má Jana Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Strategický bombardér Horten Ho-229 Jeden příspěvek | Celý strom
Strategický bombardér Horten Ho-229   9. 7. 2009 / 14:32
kuma   
http://www.novinky.cz/koktejl/173196-naciste-malem-stihli-vytvorit-zbran-ktera-mohla-zvratit-vysledek-valky.html

zajímavé. Nemyslím, že by toto letadlo, kdyby se dostalo do sériové výroby 1. létalo spolehlivě rychleji než 1000 km/h a 2. zvrátilo vývoj války, protože Němci sice měli spoustu nápadů, ale ani spojenci nespali, první tryskáče už v prototypech létaly i v Anglii a byla otázka krátkého času a priorit, kdy by se mohly stát operativními. Bylo by asi také dobré vědět, jak bylo toto letadlo manévrovatelné atd.

Ale jako celek je to velice - velice zajímavé, myslím

(P.S.: zkoušel jsem hledat, ale myslím, že to tu ještě nebylo).
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   9. 7. 2009 / 14:45
orlík
Hezký téma k diskusi. Ten Horten je moc zajímavej - řek bych, že vychází z konstrukcí plachťáků bratří Hortenů. Ovšem co jsem čet o ME262, tak hlavním problémem pro takovýhle éro by byly motory. Jejich životnost byla max. 50 hodin, což nebyl jistě problém pro stíhačku, ale u bombardéru by to přece jen problém být mohl. Ovšem konstrukce to všechno byly vpravdě odvážné a promyšlené. Ale, že by to snad mohlo zvrátit vývoj války, to snad ne. Leda by Me 262 lítaly ve velkém množství už někdy v roce 1943. Ale byl tam problém i s piloty, přece jen museli být hodně zkušení. Na tom Hortenu to muselo být ještě horší. Zvlášť kdyby to mělo nést 1000 kg zátěže.

Mám pocit, že z těhle konstrukcí mnoho firem žilo ještě dlouho po válce. Zajímavé by bylo i vědět, jak moc se na nich podíleli čeští konstruktéři a vlastně i čs. firmy. Třeba takový pan Šlechta na vrtulnících dělal už v Německu (na nucených pracích) a v nějakém dokumentu přiznával, že svoji geniální jednoduchou rotorovou hlavu vymyslel už tam.
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   9. 7. 2009 / 15:09
A.J.Scandall   
Vývoj válečné situace by to nezměnilo, od té doby, co se do války na straně spojenců zapojili SSSR a USA, tak nebyla otázka zda, ale kdy to země Osy projedou...

Německo třeba jako první na světě použilo střely s plochou dráhou letu (V-1) a balistické střely (V-2), nicméně výsledek války to taky nezvrátilo, a ani to k tomu nemělo blízko.

Nic to nemění na tom, že technologicky byli Němci velmi vyspělí, v mnoha ohledech měli náskok před světem (naštěstí s výjimkou atomové bomby) a že skutečně Ho-229, jak se teď prokázalo, měl určité velmi pokrokové prvky konstrukce.
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   9. 7. 2009 / 15:29
orlík
No jasně, ve válce je (nebo aspo%ň tenkrát byla) holt nejdůležitější početní převaha. Byla pro svět klika, že Hitler zradil Stalina a obrátil se proti němu.

Vrátím-li se k německým konstrukcím, velmi zajímavý byl "Volksjagger" He 162. Tryskáč ze dřeva. Četl jsem knížku o poválečných zkouškách německých letadel v Británii. Zkušební pilot tam popisoval s jakým despektem do toho letadla nasedal a s jakým respektem z něj vystupoval. Prý uvěřil tomu, že s tím můžou lítat piloti po 20ti hodinách výcviku (samozřejmě bez valných šancí účinně bojovat), že prý to bylo mimořádně příjemné na pilotáž se skvělými vlastnostmi. Takovej rychlej plachťák.
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   9. 7. 2009 / 15:32
Koprik
...tomu bych i uveril, ale do toho Hortena by asi 20ti hodinove plachtare posadit nemohli.Vubec by me zajimalo, jake to proudove samokridlo mohlo mit letove vlastnosti, jak to bylo obratne...atd.
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   10. 7. 2009 / 10:54
FSPilot   
No kdo ví, jestli by samokřídlo dokázalo vydržet ve výrvrtce třebas
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   10. 7. 2009 / 11:35
Koprik
...ale jak to do ty vyvrtky vubec dostat.Mam pocit, ze samokridla maji velky prebytek stability - ale normalne maji aspon smerovku, ale na tom Hortenu asi setrili materialem, tak to zvladli bez ni)).Vubec by me zajimal cely system rizeni.Uz motylkove ocasni plochy nejsou uplne jednoduche, ale toto...takove pristani s bocnim vetrem u Hortenu.....Doufam, ze se tu behem dnes nejaky aerodynamicky vseved najde, abych byl opet o neco chytrejsi!
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   10. 7. 2009 / 12:07
orlík
Nejsem sice aerodynamicky vseved, ale mam pro srandu RC samokridlo bez smerovky. Na bocni vitr to je samozrejme velmi malo citlivy stroj - ma minimalni bocni plochu. Ovsem do vyvrtky jde, akorat misto smerovky se pouzijou flaperony ("kridylka") kterejma se normalne ridi. Z hlediska modelare je postup uvedeni do vyvrtky, stejny, jako u modelu rizeneho jen smerovkou. Je ovsem otazka, je-li to vyvrtka, ci spirala - ale zda se mi, ze rychlost nenarusta, takze asi spis ta vyvrtka. (Odbocil bych zcela - napr. takova Cessna ma udajne tendenci po nekolika otockach vyvrtky prejit sammovolne do spiraly)

Jinak mam neco malo nalitany na klasickym rogale (bezmotorovym). To je taky samokridlo. Stabilni je jedine diky autostabilnimu profilu, ktery ma nizky soucinitel vztlaku. Prebytek stability tam musi byt, protoze jinak by hrozil prechod do letu na zadech, coz je smrtelne. (Problem prvnich rogal). Za tuto zasobu stability se plati nizsimi vykony.
Duvody pro stavbu samokridla jsou asi hlavne vojenske - je to blbe videt. S cimz mam problemy i jako modelar - jakmile to je dal, nevis, kam to vlastne leti a v urcitych polohach to je fakt neviditelny.
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   10. 7. 2009 / 12:23
Koprik
Diky, opet jsem se neco noveho dozvedel.O te autostabilite jsem vedel, jen mi nebylo jasne, jestli to pujde taky do vrtaku a ven z nej.No a na ty flaperony musi urcite byt nejaky "mixer" vychylek, aby to umelo udelat koordinovanou zatacku.
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   9. 7. 2009 / 15:46
lulinak
totez se rika i o tanku Tiger, ze jejich nasazeni v dostatecnem mnozstvi v zasade mohlo zvratit prubeh valky (otazka je jestli by vubec dojely na misto urceni pri jejich "spolehlivosti" diky sve slozitosti..
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   9. 7. 2009 / 15:49
Už přistávám?
Pokud by do toho meli naftu...
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   9. 7. 2009 / 15:59
Jakov
a ložiska, a železo na výrobu a peníze a nevybombardovaný továrny...a vůbec
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   9. 7. 2009 / 16:05
orlík
Zde asi nelze úplně porovnávat úroveň zbraní. Tiger byl přece jen tank, ostatní měli třeba tanky horší, ale ne nějak zásadně. Ale nevím, dokonalý přehled mám jen o konstrukci T72, byť osobně mám po ročním působení u tanků k těmto šíleným strojům silný odpor.
Ovšem třeba ten Horten, nebo Me 262, to byly zbraně oproti spojeneckým o generaci jinde. O V1 - 2 nemluvě. Nic takového spojenci neměli.
Ovšem osobně mě víc něž zbraně zajímají "sportovní" letadla. Třeba taková 105 - 205 ("sportovní" - původně vojenská) vznikla taky vlastně díky inspiraci z německých strojů. Prý hlavně dle Buckera. Koneckonců těch u nás vzniklo nemálo.
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   9. 7. 2009 / 18:02
kuma   
Dovolím si dva názory:

1. nesouhlasím, že (trochu to přeženu, ale i v orlíkovic příspěvku to tak trochu čopuhá" - že vlastně všechno dobré začali Němci. němci mají nepochybně mnoho prvenství (termické létání - abychom zůstali u tématu ), ale u C105 (přesněji ještě C5) je to německé dědictví velmi, ale velmi vzálené. Tak akorát koncepce dolnoplošníku s tendemovou kabinou pro instruktora a žáka a invertní řadový motor... S jakým Bueckerem že to má být vztah? Takových letadel byla spousta a tady lze Dědictví" hledat těžko. Ostatní je už dost specifické - bral bych tedy, s dovolením, C5 (105 atd.) jako skutečně české éro.

2. nesouhlasím s tím, že by nějaká zbraň (tank, letadlo, bombardér, raketa) "kdyby Němci měli čas jí dokončit" mohla zvrátit vývoj války. Ano, kdyby měli Němci čas dokončit vývoj Me262 do podoby spolehlivého proudového stíhače s dostatečně dlouhým resursem motorů, kdyby současně vyvinuli atomovou pumu a kdyby (současně) měli dost prostředků a času na dokončení vývoje Hortena - a po celou tu dobu by spojenci seděli s rukama v klíně a čekali, co z Němců vyleze, pak by to asi pro spojence byl trvdý ořech a válka by dopadla jinak.

Nezapomínejte ale, prosím, na kontextuální chronologii. Stejně tak jako trvalo jen pár let Němcům na vytvoření funkčního radaru, trvalo spojencům jen krátkou dobu, než našli recept na V2 a schwalbiny a (nepíše se o tom často) proudové stíhačky bly ve Velké britanii jen krůček před ovládnutím evropského nebe. První zkušební lety s proudovými motory sice začal v roce 1939 Hans von Ohain, ale britský Gloster E29/39 s (originálním) Whittleovým motorem poprvé vzlétl už v roce 1941. Známý Gloster Meteor byl operačně použit ještě v době války v počtu kolem 300 kusům a pokročilý Vampire už v té době byl a létal. Pokud by na "svůj" vývoj měli "čas" Němci, měli by ho i spojenci - a zas by šlo o proměnlivou rovnováhu mezi Fokkery na jedné a Camely a Spady na druhé straně, mezi Spitriry a Me-109, FW-190D9 a Tempesty, mezi Me-262 a Vampiry...
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   9. 7. 2009 / 18:03
kuma   
omlouvám se za překlepy a jen doplním - to, že koncepce půdorysu křídla C5 (Z-126 a celé řady) je prakticky totožná s půdorysem křídla DC-3 (!) taky neznamená, že se tady "opisovalo". A zrovna - kdoví, proč jsou obě tyhle éra tak nadčasová ...
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   9. 7. 2009 / 18:23
orlík
Jsem to asi napsal nešikovně, nemyslím, že všechno dobré začalo za němců. To, že Šlechta se naučil základům konstrukce helikoptér na nucených pracích - to říkal osobně v nějakým dokumentu - a tuším, že kus z toho dávali zrovna nedávno v "zašlapaných projektech" o HC3. O silné inspiraci C104 při konstrukci 105 mluvili osobně konstruktéři, resp. zalétávací piloti na DVD "Trenér", jež mám doma. Ta podobnost nemusí být ve shodnosti tvaru (není to jako třeba B29 x TU4) podobnost je daná způsobem konstrukce, koncepcí - svařovaný trubkový trup potažený plátnem, podobná velikost, podobné poměry aerodynamické, výkonové, technologie stavby letounu shodná. Ano takových letadel byla spousta, ale Bucker (C104) se vyráběla u nás a technici ji znali, tak co šlo použít použili - a tím myslím myšlenky. Tak se to ostatně v konstrukčních odděleních dělalo vždy a všude.

Diskuse o tom, co by kdyby jsou zábavné. Máš pravdu v tom, že na 2. straně byla vždy protiváha. Mě osobně zajímá německá technika proto, že se z veliké části vyvíjela a vyráběla u nás a díky tomu bylo možno mluvit s mnoha lidmi "kteří na tom dělali". Bohužel jsem se nesetkal osobně v životě se žádným pilotem Spitfira, za to jsem potkal člověka, který létal po válce na CS 199 a hlavně na ME 262. A na tu "Vlaštovku" vzpomínal, jako na vyjímečný letadlo. Pravdou je, že byly dost spolehlivé, resp. muselo se s nimi správně zacházet. Malá životnost motorů údajně nebyla problémem, neboť pro stíhačka měla zřídka kdy životnost větší. Větším problémem pro vojáky bylo Hitlerovo rozhodnutí nevyrábět je jako stíhačky, ale jako bombardéry.

Hortena 229 údajně "pohřbili" sami Hortenové, když dali přednost vývoji bombardéru, který by doletěl do New Yorku.

Mimochodem nakonec budoucnost ukázala, že silnou válečnou převahu nakonec získali spojenci díky atomové bombě. Na pár let. Ale to už byla jiná hra.

Jo a zajímavý bylo, že ten Horten byl taky ze dřeva. Úžasný, jaký zvláštní a výkonný letadla se dají stavět z toho krásnýho přírodního materiálu. Nakonec Lavočkiny byly taky vlastně dřevěný.

 

Strategický bombardér Horten Ho-229   9. 7. 2009 / 18:59
Koprik
......to sice byly, ale jestli to spis nebyla z nouze ctnost.Navic si dovolim doplnit, ze to spis nez drevo byla preklizka lisovana s nejakym pojivem, vlastnosti to nemelo buhvijaky.A predchudcum Lavocky, stihackam LaGG sami piloti rikali:
"lakirovannyj garantirovannyj grob". Ne,ze bych by ruskou techniku neuznaval,ale myslim ze kdyby si rusky pilot mohl vybrat, ze by sahl po Spitfiru....))
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   10. 7. 2009 / 14:15
lancaster   
No, jak jsem se nedávno dočetl v knize Franze Kurowskiho "Kříž proti hvězdě", tak Spitfiry v sovětském letectvu taky byly, létaly hlavně na jižní frontě, ale podle vyjádření jednoho účastníka si je protiletadlové dělostřelectvo pletlo s Me 109, čímž docházelo k tragickým omylům a tak je Rusové nechtěli. Jiná ale byla pozice Aircober, ty byly velmi oblíbené.
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   10. 7. 2009 / 14:41
Koprik
..Airacobry a Hurricany s rudou hvezdou litali urcite, asi teda i Spitfiry.Bylo na na zaklade smlouvy o pronajmu zbrani ze strany spojencu na podporu Stalina.
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   9. 7. 2009 / 20:54
kuma   
Jo, já se taky nevyjádřil nejlíp, ta agrese nebyla na tebe, ale spíš živená disklusí pod tím článkem na netu

Pokud jde o schwalbinu - bylo to v té době nepochybně průlomové éro - z mnoha hledisek. A že Němci díky své (historickonárodnostně živené) důslednosti vždycky patřili k technickému vrcholu naší civilizace, to se popřít nedá. Já jsem kdysi potkal člověka, co zkusil spita, ale létal taky masově mezky a Jaky-23 - a přestože se jednou na mezku skoro přizabil, tak na něj nenadával. I když to (myslím S-199) byla asi děsná mrcha.

Bomba vydobyla převahu jen tváří v tvář japonskému militantnímu fanatismu - a pak než si Rusové udělali bombu vlastní. Tehdy nebyl počet hlavic tak velký, aby se daly A-bomby použít masověni - proto asi i ti Hortenové uvažovbali o absolutním zastrašujícím účinku svržení superbomby na New York - jen si nedovedu předastavit, že by tohle amíky zlomilo, spíš byto bylo jako šťourat klackem ve vosím hnízdě... Je při tom zajímavé, kolik čeho při tehdejší technologii potřebovbali na výrobu jedné bomby - a jsou určité prameny, které vypočítávají, kolik barelů chtěli Němci na poslední chvíli ponorkami převézt do japonska - i s atomovými výzkumníky (jen nedovezli - potkali prý ponorku anglickou, která měla víc štěstí). Prý to, co do konce války vyrobili, ani na jednu bombu nestačilo - a kdyby jí použili (na rozdíl od amíků) už by neměli nic.

Ad kopřík: lavočky byly z bakelizované překližky - a nebyl to zas tak špatný materiál. Už jsem tu kdysi psal že zs stejného materiálu (bakelizovaná překližka, v Anglii pod značkou Jablo) byly vyráběny listy vrtulí pro Spity, Typhony a Tempesty... a tady spíš z technologických důvodů, než kvůli nedostatku materiálu - ale kdo ví
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   9. 7. 2009 / 21:07
Koprik
Sorry doktore, ze jsem se s tim "bakelitem" nevyjadril dost presne....))Ale kdesi jsem cetl, ze problem bylo starnuti a opravy tohoto materialu - prestoze v polnich podminkach a na fronte se dlouheho zdravi stihacky nedozivaly a snad taky to, ze zatimco obycejny prustrel v klasicke konstrukci trupu a kridel (dural, ocel, platno) velkou skodu nenadelal - pokud nedoslo k zasahu nejakeho vyznamneho celku,tady to bylo horsi.Ale uz nevim,kde jsem se to docetl.Ale body davam rusum za napad a improvizaci.Konecne Mosquito byl taky drevak - ale myslim ze s opravami to bylo totez jako s bakelitem a odolnost v boji taky valna byt nemohla.
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   9. 7. 2009 / 22:29
kuma   
No já si myslím, že v tomhle problém nebyl. Nepamatuju se, že bych někde četl, že by "Wooden wonder" vydržel míň, než jeho protějšky nebo jný éra... a totéž o lavočkách. S lavočkami (a pochopitelně i Moskyty) byl problém PO válce - tedy když ostatní éra se dochovala, ale z Moskyt a Lavoček nezůstalo skoro nic - a už vůbec ne v letuschopném stavu. Ale to nebyl válečný problém... (koneckonců i tryskový DH Vampire měl trup, ve kterém byla pilotní kabina i turbinový motor ZE DŘEVA - fakt! )
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   9. 7. 2009 / 23:10
Štěpán Obrovský
Kdyby někdo s tím Vampirem nevěřil - http://www.mzak.cz/dehavilland2008/_dsc2164.jpg
 2x  

Strategický bombardér Horten Ho-229   9. 7. 2009 / 23:15
mípa   
No tu kabinu bych věřil, ale turbínový motor s dubovými lopatkami mi nějak nešmakuje.
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   10. 7. 2009 / 05:10
kuma   
můj příspěvek byl nechtěně dvojsmyslný - nepřesný. Samožřejmě, že motor nebyl ze dřeva, ale ze dřeva byl trup, ve kterém byl proudový motor, ne že to je jen gondola pro pilota...

Jinak to foto od Štěpána - to je BOMBA!
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   10. 7. 2009 / 06:22
ondras   
No.Někde jsem četl(myslím,že to byl časopis RCRevue)Návod na výrobu modelářské turbíny,která měla kompresor z překližky a opravdu fungovala!
A jen pro zajímavost: Mosquita měly u RAF údajně koeficient ztrát 0,63 %.To je na dřevák celkem slušný,ne?
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   10. 7. 2009 / 08:38
orlík
To zkoušel pan Stejskal. Ale moc mu to nefungovalo. Resp. jen chvilku, než se kompresor roztrhl.Přece jen otáčky přes 100.000 nejsou pro překližkové lopatky nic moc.
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   10. 7. 2009 / 12:31
Štěpán Obrovský
Jen pro upřesnění ta fotka není moje, ale anatolije a pochází z de Havilland Aircraft Heritage Centre. http://www.mzak.cz/dehavilland2008/
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   10. 7. 2009 / 13:08
kuma   
To mi bylo jasné
Oprava- ta fotka na odkazu od Štěpána je fakt BOMBA!
(je to fakt bomba, i když jsem to věděl a dokonce sem o tom psal, tak ta prkýnka mne dodělala!!! )
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   10. 7. 2009 / 08:36
orlík
Nezůstaly. Jak dlouho vlastně lítaly Lavočky v našem letectvu, byly tam i nějaký další, nebo jen zbytky z války?
Rozhodně, ale zřejmě ústup těchhle letadel byl hlavně z důvodu nástupu proudových strojů.
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   10. 7. 2009 / 08:57
kuma   
Pokud vím, s lavočkami (La-7) přilétl čs. letecký sbor z východu a po nějakou dobu byly u nás ve výzbroji současně se spitfiry i mezky. Po dolétání ale byly vyřazeny a nebyly nahrazenay novými kusy z východu (konec konců stejně jako spity i mezky, které byly někdy v roce 1848 odprodány Haganě). Ono se asi moc neví, že před tím nejprve ministerstvo národní obrany jednalo od r. 1945 s RAF o odprodeji dalších spitfirů z přebytků, za cenu velmi příznivou. Jednání se táhla a schvalování vázla, cena spitfirů a nutných náhradních dílů - motorů atd. stoupala, měnily se kursy, takže asi ve třetím kole jednání už byly spity v požadovaném množství cenově skoro nedostupné. Současně ale se také staly politicky nežádoucími (což zprvu ještě neplatilo) a SSSR hodlal na "západní val" dodat proudovou techniku. Přišly Jaky 23 (ty byly později přelétnuty do Rumunska) a pak MiG-15 - a bylo hotovo. Kde byl v té době dřevěným lavočkám konec... (ještě že ve Kbelích zbyla alespoň 1 )
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   10. 7. 2009 / 08:59
kuma   
Jo v úvodu mého postu - lavočky spolu se spitama, mezkama - a i pár moskytama
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   10. 7. 2009 / 08:34
orlík
Stárnutí jistě ve válce problémem nebylo. Jinak ovšem je dřevo pro konstrukci letadel ideální materiál, proto, že nezná (na rozdíl od hliníkových materiálů) únavovou pevnost. Ovšem tuto výhodu bohatě převáží nevýhoda degradace dřeva vzdušnou vlhkostí - nebezpečí hniloby. Takže se musí bohatě chránit nátěry. Dalším problémem je pak pevnost a životnost lepidel - a těch bylo v bakelizované překližce hodně. Ale to všechno asi skutečně za války problémem nebylo. Jak dlouho mohla být tak stíhačka v provozu? I když "přežila", továrny chrlily pořád novější a výkonější verze. Mohla lítat měsíce, rok? Víc asi ne. Nevíte někdo?
Mosquito bylo plný balzy - snad právě pro zvýšení odolnosti. Ovšem neumím porovnat jestli byl dostupnější hliník, nebo balza. Dovážet materiál přes půl zeměkoule, taky asi nebylo jen tak.
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   10. 7. 2009 / 08:59
kuma   
Mezi náma - modelářský chléb - balsa - je pro mne fascinující materiál - už od malička...
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   10. 7. 2009 / 08:24
orlík
S199 byla nepochybně mrcha, ale prej to bylo použitím jiných motorů a hlavně vrtulí, než měl původní Me 109. Je fakt, že takový lopaty musely dělat pilotům hodně starostí, hlavně při vzletu.
O Me 262 jsem čet knížku - samozřejmě od německého zalétavacího pilota, takže silně tendenční, každopádně to bylo technicky velmi zajímavé. Nízká životnost motorů byla prý daná především použitými, hodně mizernými materiály. Válka spotřebovala vše kvalitní a tak se konstruktéři museli naučit pracovat s náhražkami (někdy mám pocit, že dnes toto umění někteří opět oprášili). Když si vezmeme z čeho se dnes vyrábějí žhavé části lopatky turbíny, je nepochopitelné, že to tenkrát dělali z konstrukční oceli. Ovšem s takovým motorem nebylo možné letět přes oceán a taky vyžadovalo pilotáž od odhodlaného muže, který se nebojí žádného problému.
Dřevěná Mosquita byly krásný stroje, jimž vděčí čs. modelářství za první dodávky balzy. Bylo jí tam mraky.
Bakelizovanou překližku bych si dovolil považovat za předchůdce dnešních kompozitů. Ona je vlastně skutečný kompozit. Byla používaná samozřejmě z důvodů snadné dostupnosti dřeva, ale i pro technologické výhody jejího zpracování - dílce se lisovaly a to bylo nepochybně snažší, nežli nýtované konstrukce. Nehledě na to, že vyrábět za války hliník asi nebylo jen tak.

A když o tom vedeme diskusi - atomová bomba naštěstí byla jistě mimo možnosti německého průmyslu. Když uvážíme, kolik peněz, lidí a materiálu na to potřebovali v Americe, a to měli "klid na práci". Založili kvůli tomu tajné město, a údajně na tom dělalo 50.000 vědců. Jestli neznáte, doporučuji zájemcům knihu Enola Gay, popisuje okolnosti vývoje, výcvik pilotů (v absolutním utajení, ani posádky přesně nevěděly, co cvičí) a nakonec i vlastní bombardování. Zajímavé a smutné čtení.
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   10. 7. 2009 / 08:52
steffan   
Dobrý den,
pokud jde literaturu o vývoji jaderné pumy dovolím si ctěnému čtenářstvu doporučit knihu Roberta Junka "Jasnější než tisíc sluncí" http://cs.wikipedia.org/wiki/Jasnější_než_tisíc_sluncí vyšla kdysi v edici Máj a je poměrně snadno k sehnání v antikvariátech.

Vladimír Steffan
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   10. 7. 2009 / 09:11
kuma   
Ano, přidávám se s doporučením obou knížek. Jak píše Steffan, o knížce "Jasnější než tisíc sluncí" už mnoho lidí neví, ale je výborná. Má ještě jeden zajímavý podtext - dobu, kdy vyšla (já byl tehdy malý kluk, tak si to spočítejte ). Je na druhou stranu důkazem, že kdo informace chtěl, ten se k nim dostal. Nebyly všechny kohoutky pořád uzavřeny a když se někdo vymlouvá, že za totáče nevěděl, protože nebyly informace - prostě kecá. Ale to tady z vás stejně skoro nikdo nepamatuje

Co se týče mezka, je to jak píše orlík, známá story o dracích, které se vyráběly u nás a bylo jich relativně dost, ale bez motorů a bez vrtulí - a dostupné řešení (motory JUMO a vrtule jako komplpet z He-111) vytvořilo bastarda horšího, než byl španělský Buchón (Me-109 s motorem Merlin). Výkony byly výrfazně horší, než měl originální Gustav, maximální rychlost klesla a záludnost úzkého podvozku a extrémního reakčního momentu lopat té vrtule byla vražedná. To mám nejen z knížek, ale i od toho pilota, který mezky nejen létal, ale učil na nich létat piloty Hagany, než jsme jim je prodali...
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   10. 7. 2009 / 10:15
MzM   
Našel jsem model, a překvapilo mě hodně velké kolečko. Ale podle nákresů to tak asi je. Přece jenom je to relativně malé letadlo a nejspíš chtěli přistát i na poli...
Nemá VC
21953 B / 600 x 337 / ho229.jpg
 

Strategický bombardér Horten Ho-229   10. 7. 2009 / 10:52
FSPilot   
Je v IL-2 Šturmovik: Ace expansion packu jako Go-229
 

Strategický bombardér Horten Ho-229 - kde se tu vzal?   10. 7. 2009 / 13:16
kuma   
Ještě bych chtěl dodat, že tohohle netopýra nám vlastně přinesla taky okurková sezóna. Tak jak píšou někteří v diskusi pod tím článkem, je to věc, o které se ví 50 let. Ale víceméně nedávno se pár nadšenců u Grumaanů rozhodlo (možná ve vlně novostaveb německých extravagancí - jako jsou minisérie Me-262 v kontinuální řadě výrobních čísel a podobně) postavit i tohohle exota. Postavili to jako nelétající, i když je to vlastně kompletní kopie - včetně materiálů, spojů atd. (akorát nevím, jaký tam maj motory). No a protože není moc o čem psát, tak to někdo vyšťoural a dal tomu "humbucking headline" - o nacistických konstruktérech. Takže aspoň jedna pozitivní okurková zpráva, ne?
 

Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ