Skutečně (fakticky a na molekulární úrovni) částice (molekuly) se na delší dráze proti kratší dráze) "naředí" - tedy zvětší se mezimolekulární vzdálenost. To proto, že když jsou před náběžnou hranou molekuly A a B těsně nad sebou (sousedky nastojato) a ta náběžná hrana je rozdělí (hranice mezi proudnicí nahoru a proudnicí dolů) vyjde přesně mezi tyto dvě mkolekuly) - tak po průchodu profilu mezi nimi jsou A a B zase sousedky nastojato. Akorát ta horní musela zvládnout delší cestu. Ale mezi náběžnou a odtokovou hranou je podélně konstatní množství částic -a tak ty, co jdou delší cestu, se na tu chvíli od sebe vzájemně vzdálí. A v tom je princip poklesu statického tlaku v místě lokálního urychlení.
Matematicky to jde popsat různými způsoby (viz stránky v odkazu dandeeho, různé průřezy typické pro učebnice aerodynamiky a podobně) - ale princip je vždy týž - nad vyboulenější stranou je vzdálenost mezi částicemi větší a tím vzniká rozdíl, jehož výslednicí je na křídle vztlak (totéž ale platí pro Venturiho trubici atd.)