| | | Spojlery 2. 8. 2009 / 19:56 | |
| | Když jsem letěl minulý týden s B-738 do Turecka,tak mě překvapilo,že při startu krátce po odlepení od země na krátký okamžik vysunul na křídle spojlery.Ví někdo jaký to má význam? |
| |
|
| | | Spojlery 2. 8. 2009 / 19:57 | |
| | to nebyly určitě "spojlery", ale pomocná křidílka poblíž trupu, nevim, jak se jim říká |
| |
|
| | | | Spojlery 2. 8. 2009 / 20:02 | |
| | spoilery se jim říká Jsou to ty samé plošky, ale vysouvají se jen na jedné straně a jen částečně a pomáhají tak klonění letadla |
| |
|
| | | | | Spojlery 2. 8. 2009 / 20:12 | |
| | a pokud se nepletu, tak se vysouvají jen při nižších rychlostech (start, přistání), kdy samotná křidélka nemají dostatečný účinek. |
| |
|
| | | | | | Spojlery 2. 8. 2009 / 20:39 | |
| | To je mi novina Spoilery v tu chvíli napomáhají vyrovnat odpor křídel tak, aby letadlo nerotovalo opačným směrem podél svislé osy. Prostě eliminují stejnou sílu, která se na malých letadlech vyrovnává vyšlapáváním směrovky do zatáčky ( i když ani tam se to nijak extra nemusí)... |
| |
|
| | | | | | | Spojlery 2. 8. 2009 / 20:46 | |
| | Koukám že žiju několik let ve velkém omylu |
| |
|
| | | | | | | | Spojlery 2. 8. 2009 / 21:49 | |
| | Nežiješ. Mike ještě nikdy v životě neletěl v malém letadle (asi) U Cessny tu směrovku moc nesešlapuješ... tohle hraje větší roli u letadel s velkým rozpětím (kluzáky), kde se to dít může. Proto plachtaři zatáčí souběžně relativně velkou výchylkou nohy a křidélky.
To, že to je vidět u velkého éra při vzletu a přistání není tím, že se tím vyrovnává účinek směrovky (od čeho tam pak je), ale jen je potřeba větších výchylek křidélek, aby se něco dělo a s tím souvisí i to vyklápění těch plošek. Někde si tím autopilot napomáhá, ale ne nějak výrazně. |
| |
|
| | | | | | | | | Spojlery 2. 8. 2009 / 22:03 | |
| | U dopravaku se pri beznem letu s vyjimkou vzletu a pristani (jen na draze a v tesne blizkosti) smerovka nepouziva. Takze ty spoilery krome toho, ze pomahaji pri malych rychlostech letadlo naklonit, soucasne i pribrzduji kridlo uvnitr zatacky. Takze nevyrovnavaji pouziti smerovky, nybrz ho zcasti NAHRAZUJI a zatacka je tak koordinovana i bez jejiho pouziti. |
| |
|
| | | | | | | | | | Spojlery 2. 8. 2009 / 22:13 | |
| | Tomu se říká diferenciace křidélek a např. u větroňů se toto provádí pomocí trojúhelníkových převodů (nevím jak to přesně nazvat), kde se křidélko při výchýlení dolů vychýlí méně, než křidélko na straně blíž ke středu zatáčky, které se při výchylce nahoru vykloní víc (čímž způsobí větší odpor na dané straně a zbrzdí křídlo do zatáčky) Tenhle systém je pak o něco složitější a má víc výhod, ale prakticky pracuje na úplně stejném principu. A díky tomu zatáčka koordinovaná není. To je dáno především rychlostí => odstředivou silou, která to vyrovnává.
Jinak v dopraváku se směrovka používá nonstop a kdyby se nepoužívala, tak je všem cestujícím hooodně špatně - holandský krok ti nic neříká? Nešlapou tam piloti, ale Yaw Dumper, ale používá se Ale to je jen puntičkaření |
| |
|
| | | | | | | | | | | Spojlery 2. 8. 2009 / 22:30 | |
| | Ony ty spoilery na velkejch dopravácích dělají to samé, jako Frise křidélko, ne..? Brzdí vnitřní křídlo tudíž čumák letadla jde správně do zatáčky a nemíří z ní ven.. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Spojlery 2. 8. 2009 / 22:42 | |
| | Tak jinak, smerovka se za letu nepouziva v tom smyslu, ze by piloti slapali na pedaly smerovky. Pouze yaw dumper vyrovnava podelne kmitani letadla, ale to nema nic spolecneho se zatacenim. Ani autopilot napr. u 737 smerovku ovladat nemuze. U Airbusu tusim ano, ale u 737 si autopilot i piloti za letu vystaci s "volantem". Souhlas? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Spojlery 3. 8. 2009 / 08:50 | |
| | No, pokud je éro certifikované na CAT IIIc (což některé 737 jsou - asi převážně NGčka), tak autopilot musí umět ovládat i směrovku. Ale jnak jo. Kdyby lítali pomalu, tak by se ta směrovka při náklonech 30° asi musela použít, ale tohle nejlíp budou vědět real pajloti |
| |
|
| | | | | | | | | Spojlery 3. 8. 2009 / 00:18 | |
| | Tebe ty papíry fakt začínají nadnášet... Tak si ještě raz přečti, co jsem napsal - ani tam se mačkat nemusí... Mimochodem - co má létání s malým letadlem společného s tím, jak fungují spoilerony ?
Tak aby bylo jasno - nevyrovnává se tím účinek směrovky, ale reverzní síla při použití nezpřevodovaných křidélek, kdy rozdíl odporů křídel nutí rotovat opačným směrem, než se letadlo naklání. Spoilerony - jak se to zřejmě oficiálně jmenuje - se logicky vytahují až při vyšším výkyvu křidélek, proto je větší šance je vidět při nižších rychlostech a na přistání a vzletu. Takže ano, pomáhají letadlu rychleji zatáčet při nižších rychlostech, ale je to následek aplikace pilotem, nikoli automaticky omezená funkce letadla, kdyby to s letadlem v hladině např. hodně házelo, dost možná by se v rámci reakce aktivovaly i spoilerony...
Podklady:
http://en.wikipedia.org/wiki/Spoiler_(aeronautics) - přečti si odstavec Spoilers as control surfaces
http://en.wikipedia.org/wiki/Spoileron |
| |
|
| | | | | | | | | | Spojlery 3. 8. 2009 / 09:01 | |
| | no, nevím sice, co si představuješ pod pojmem "omezená fuknce letadla".
"...nevyrovnává se tím účinek směrovky, ale reverzní síla při použití nezpřevodovaných křidélek..." - jinak řečeno Diferenciace křidélek (nebo jak se to píše). Tady je to pomocí drátů a počítače, ale u malých letadel je to tím, že se křidélko vykloní nahoru víc, čímž způsobí prakticky totéž.
A není to aplikace pilotem, ale prostě pohyb řídících ploch při vyšší výchylce křidélek, které může dělat i AP... A jen tak na okraj, myslím, že v hladině (mimoch. řídí autopilot) se používá (asi)z důvodu menšího odporu jen těch "spoileronů". Sám jsem to pozoroval při zatáčení, jak jsem ze B735 čuměl z okna |
| |
|
| | | | | | | | | | | Spojlery 3. 8. 2009 / 10:31 | |
| | Budu mluvit o B737, to trochu znám, koneckonců se tu o něm mluví.
-737 nemá spoilerony
-to co má jsou letové spoilery (flight spoilers) používané pro podporu účinnosti křidélek při jejich větší výchylce
-spoilery se v tomto režimu vychýlí až tehdy, je-li výchylka beranů (nikoliv křidélek samotných) víc jak asi 10°
-řídí to mixer, který ovšem, pokud mi je známo a pokud příručka něco netají, nebere ohled na rychlost či výšku, a vychýlení spoilerů je tedy v tomto režimu funkcí pouze vychýlení beranů
-není ani sebemení rozdíl ve funkci mezi tím, zda to řídí autopilot či zda letec ručně
-spoilery se pro tento účel používají primárně pro podporu klonění při větším zásahu do řízení, nikoliv pro eliminaci "adverse yaw", neboli zmíněnému sekundárnímu efektu zatáčení na druhou stranu. Samozřejmě to tomu ale také pomáhá.
K tomu, že jsi to to sám pozoroval při zatáčení u 737 dodám tolik - pravděpodobně jsi nezaregistroval pohyb křidélka. Při běžných zásazích do řízení je totiž velmi, velmi malý. Krásně je to vidět třeba na letadlech jako je Z-50 nebo Trenér, pokud letíme v oleji a chceme uvést éro jemně do náklonu (asi tak, jako s dopraváky v hladině), tak pohyb křidélka sotva zaregistrujeme. Naopak si nějak nevybavuju, že by uvedení do zatáčky v hladině vyžadovalo u 737 takovou výchylku, která by dosáhla oněch 10°ti stupňů vychýlení beranů a tudíž vysouvání spoilerů.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | Spojlery 3. 8. 2009 / 10:56 | |
| | Ahoj, mozna jsem jenom zmateny a pletu se, ale chtel bych se ujistit.
Neprovadi se KLOPENI kridelkama a KLONENI vyskovkou?
Jednou mi to tak rikal jeden pilot, tak se chci sam pro sebe ujistit, jak to je dobre ... .
Diky
Ondra |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Spojlery 3. 8. 2009 / 11:27 | |
| | Máš to vpodstatě dobře, jenom náklon se provádí křidélkama, tzv klonění. Sklopíš čumák, neboli klopíš výškovkou. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Spojlery 3. 8. 2009 / 11:30 | |
| | Obr. : Letadlová soustava souřadná je pevně spojena s letounem. Pohyb kolem osy x- klonění, y- zatáčení, z- klopení |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Spojlery 3. 8. 2009 / 12:11 | |
| | Klonění je kolem podélné osy (primárně křidélka) a klopení podél příčné (primárně výškovka) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Spojlery 3. 8. 2009 / 11:10 | |
| | No v té hladině to nebylo nějak moc. Povysunuly se jen na chvilku a o žibec (v jednotkách cm) a to křidélko tam bylo taky (byla to B735 ČSA). Už je to ale docela dávno Nicméně ten let si pamatuju moc dobře, byl to můj první let v dopraváku a navíc v mém nejoblíbenějším Slimtal jsem celou dobu na okýnko a během 2h 20min nafotil cca 160 fotek |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Spojlery 3. 8. 2009 / 12:31 | |
| | Aha dík, stejně se tu přeme jenom o to, která funkce je primární a která jen akcesorní...
Jak se tedy říká tomu co má 737 ? Podle definice bych i řekl, že to právě spoilerony jsou - mohl bys hodit kdyžtak příklad něčeho, co má spoilerony ?
Všem ostatním - omlouvám se všem, které jsem zmátl. Myslel jsem (a některé články mě v tom utvrzovaly), že primární funkcí je eliminace adverse yaw, ale zřejmě tomu tak není. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Spojlery 3. 8. 2009 / 12:49 | |
| | MiG-23 neměl křidélka. Tam by to mohly být spoilerony Klonil jen díky vytahování spoilerů na jedné straně křídel. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Spojlery 3. 8. 2009 / 16:53 | |
| | No nie som si na 100% isty,ale mam taky dojem,ze u 23 sposobovali klonenie aj stabilizatory. Tonde by to mohol prezradit. Co Tonde? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Spojlery 3. 8. 2009 / 14:05 | |
| | Prosím,definuj "spoilerony".Dík. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Spojlery 3. 8. 2009 / 14:21 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | Spojlery 3. 8. 2009 / 16:56 | |
| | Jak se to jmenuje u 737 už tu padlo: letové spoilery (flight spoilers). A ty mají dvojí účel - aerodynamická brzda/rušič vztlaku (speedbrake), resp. asistence křidélkům. Nějaký jiný speciální výraz se pro to nepoužívá, ani v letové příručce.
Spoileron se používá tam, kde není možné umístit křidélka, a nepůsobí tedy jako podpora křidélek, nýbrž jako primární prostředek pro klonění. Naopak si nejsem jistý, zda se spoilreony vůbec používají jako spoilery, tedy rušiče vztlaku/aerodynamické brzdy v pravém slova smyslu.
Wikipedie říká, že spoilerony používala P-61 Black Widow, B-52, MU-2 a myslím že i Beech 400 (donedávna používaný jako kalibrační naším ÚCL) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Spojlery 7. 8. 2009 / 01:56 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | Spojlery 3. 8. 2009 / 08:29 | |
| | ano, u kluzaku je prace s nohama stejenej zaklad jako vse ostatni, bez nich mas porak kulicku jinde nez ma bejt a ses za trotla, nehlede na zo te start a vlecnou bez noh si moc predstavit nedokazu.... |
| |
|
| | | Spojlery 2. 8. 2009 / 21:45 | |
| | nerozumim tomu, skoly nemam ))))
Slo o neco podobneho, cemu se na MiG-23 rikalo interceptory - rusice vztlaku (nazvoslovi nemusi byt presne vzhledem k socialistickemu komoleni slov z celeho sveta). Pri nizsich rychlostech vysunutim techto plosek bylo narusene obtekani profilu, tim padem se snizil vztlak na dane casti kridla a tim padem kridlo pokleslo, tzn. pomahalo uvest letadlo do naklonu a nasledne do zatacky, resp. to mohlo eliminovat poryvy po vzletu. Vsiml jsem si toho pred par lety na buliku taky.
Pri nizsich rychlostech neni ucinnost relativne male plochy klasickeho kridelka na autobusech takova, jaka by byla treba a proto se doplnuje prave temito plochami, ktere zase v jinych rezimech letu funguji i jako brzdici stity, neboli vzdusne brzdy
Peace, brothers!
|
| |
|
| | | | Spojlery 3. 8. 2009 / 07:51 | |
| | Ale houby nemas skoly, pane inzenyre
Na tu funkci nejlepe vzdelane uklizecky by ti onehda nejspis maturita nestacila
Jinak mate tady pravdu povicero lidi, coz prameni z toho, ze ty plosky delaj asi 5 veci najednou
|
| |
|
| | | | | Spojlery 3. 8. 2009 / 14:07 | |
| | Dokud mi to neudělá kafe a nevyčistí brejle, tak je to pro mě zbytečná ploška. Něco jako mrtvej Homolka, jestli mi rozumíš... |
| |
|
| | | | | | Spojlery 3. 8. 2009 / 16:11 | |
| | To snad ani nemůže bejt můj syn, nebo co. |
| |
|
| | | | Spojlery 3. 8. 2009 / 14:27 | |
| | jakze nemas skoly a ceskoslovensky "top gun" je co? Mas absultnu pravdu, vysvelil si to presne podla uzebnice aerodynamiky. Ako sa mas, si este v hrdom albione? Ozvy sa. |
| |
|
|