FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 25. 9. 2025, svátek má Zlata Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Sestavení tratě Jeden příspěvek | Celý strom
Sestavení tratě   6. 9. 2009 / 09:21
vladak
Zdravím všechny.
Mám jednu konkrétní technickou. - Chci letět krátkou trať off-line IFR z LKPR do LKKV. Mám tu ale problém, jak zadat správně cestu do FSky, aby to bylo OK. Co mi to nabízí ?

1) FSka .... LKPR -> OKL -> RAK -> BALTU -> LKKV

2) RouteFinder .... LKPR -> DONAD -> BALTU -> LKKV ( to mi přijde divné ????? )

3) manuál z AIP - ( AD 2-LKPR-34 ) vzlet z RWY 24 .... PR801 -> PR806 -> BALTU ....

jde mi o správné nalétnutí na bod BALTU. 3 zdroje informací, 3 různé možnosti, ale jen jeden by měl být správný. Jak potom ten správný nacpu do FSky ( off-line )? A případně on-line na IVAO pro default Learjet 45 ( na IVAO letový plán zadám, ale jak zadám na přístroji bod PR801, který má jen souřadnice ?

Děkuji všem za radu.
 

Sestavení tratě   6. 9. 2009 / 10:29
FSPilot   
Trať se plánuje tak, že zvolíš první bod ten, na který existuje nějaká odletová trať (SID) z daného letiště a pak navážeš na letové cesty,které tě dovedou až na poslední bod tvé tratě, kterým je zase bod, ze kterého vede příletová trať (STAR) do tvé destinace.
Volit ty tratě pak musíš s ohledem na to, co zvládneš zaletět, popř. co umí tvé éro zaletět. Např. s defaultním Learjetem nezaletíš RNAV tratě (u některých to jde - aby maco neřek ) a taky né všechny odletové tratě jsou pro NON-RNAV (podle klasické IFR navigace - VORy, NDB, DME). Problém je v tom, že v dnešní době u nás v ČR existuje už jen jediná Non-RNAV trať a to W32. Tam je DONAD i BALTU (zalétnout jde pomocí mapy pro přístrojové přiblížení (STAR) pro dráhu 29 v LKKV.

FSka plánuje tratě podle své databáze pro GPS. Routefinder plánuje prakticky tak, jak by se mělo a z toho AIPu ty body PR801, PR806 jsou body odletové trati (pokud se nepletu).

Podle mě by byl problém jen odlet z LKPR (nenašel jsem tam NON-RNAV odletovku, takže by to pravděpodobně bylo po vzletu přímo na RAK (NDB-rakovník) a pokud dodržíš kurz na příletu 268, tak po vzletu od výšky 3100ft jsi prakticky už na trati W32. Po přeletu RAK pokračuješ odletem od něj v kurzu 267 a ladíš VOR OKG (Cheb) a už podle STAR 29 nebo STAR pro 11 v LKKV nalétneš BALTU a DONAD (ten je IAF) a přehodíš na mapku pro nějaký druh přiblížení pro konkrétní dráhu a hurá na zem.

Nevím, jak řešit ten odlet z LKPR, to se přiznám Ale pak by se mělo podle mého letět na RAK a BALTU a odtamtud absolvovat přiblížení

Takže do plánku bych si já napsal RAK W32 BALTU

Teď vím, že jsem hned popřel to, co jsem psal v úvodu, protože z LKPR na RAK nevede ani jedna odletovka, ale tam by se to v případě NON-RNAV letu asi ani jinak nedalo.
 

Sestavení tratě   6. 9. 2009 / 10:37
vladak
Děkuji mnohokráte za vyčerpávající odpověď .
 

Sestavení tratě   6. 9. 2009 / 12:01
Marky Parky   
Až na drobný detail, že se s defaultním Learjetem dá bezproblémů létat RNAV naprosto cokoliv, je ta vyčerpávající odpověď celkem správně, jen by se týkala spíš nějakého staršího letadla, které RNAV opravdu neumí (a nebo když pilot RNAV letět nechce).

Vezmu to ale trošku z širšího pohledu - nejdřív teoreticky a pak prakticky přímo pro tvůj dotaz:
Je potřeba si uvědomit z čeho se letěná trať skládá. Zpravidla má tři části:

a) odlet
b) let na trati
c) přílet

Části a) a c) se skládá buďto ze STAR/SID, které se mohou lišit pro jednotlivé dráhy, typy letadel, atd, a nebo přímo z jednotlivých letových povolení od ATC (radarový odlet, vektorování na finále, různé shortcuty, atd..). Zpravidla tedy není možné je plánovat dopředu (i když se dá odhadnout jak budou probíhat a na některých letištích se to i dá plánovat), protože v době plánování letů ještě nemá pilot dost informací pro jejich provedení.

Část b) se naopak nemění a (téměř) vždy se plánuje dopředu.

Proto je potřeba brát v potaz rozdílný charakter těchto dvou věcí i při plánování. Správný postup by měl být asi takovýhle: Nejprve naplánuju bod b). Současně je to to, co bych si vyplnil do formuláře letového plánu (ať na IVAO nebo v reálu). Tady ani jedna z variant, kterou uvádíš není správně. FSka generuje úplné nesmysly. RFinder je na tohle nejlepší a většinou při správném použití generuje plány správně. Jako na potvoru jsi ale zrovna tady narazil na chybu- umožňuje plánovat odlety z LKPR na DONAD, což už asi čtyři měsíce není správně. Ruční plánování by bylo také možné, ale jen s pomocí traťové mapy a nepatří do něj např. body PRxxx, které jsou v Praze součástí SID/STAR. Ukážeme si teď tady jak tedy naplánovat správně ručněm, pro jednoduchost to nejprve ukážu na letu LKMT-LKPR, který je názornější:

Část b) Pro jednoduchost zatím uvažujme, že většinou začíná na bodu kde končí SID a končí tam, kde začíná STAR. Tohle neplatí vždy a všude, ale můžeš se na to spolehnout na velké většině letišť v civilizovaném světě. SID v Ostravě končí buďto na TBV nebo na HLV. STAR v Praze začíná na BODAL. Můžu tedy letět TBV L984 BODAL a nebo HLV T47 BNO M748 BODAL - to jsou tratě které bych vyplnil do formuláře letového plánu. Potom bych do FS Planneru naklikal buďto let TBV->NOVUM->BODAL nebo let HLV->MORKO->BNO->BITSI->BODAL.

Když mám tohle hotové, tak se vrhnu na části a) a c). Obě si nemůžu s úplnou jistotou naplánovat, ale mohu je předpokládat. A nebo mohu počkat na ATC povolení a do FS Planneru body vklidu přidat až ATC povolení obdržím. Např. pokud bude v LKMT na odlet dáha 22, tak můžu předpokládat, že obdržím TBV1F (v prvním případě) nebo HLV4F (v druhém). TBV1F nedokážu do FS naklikat celou, letí se klasickou radionavigací a není to třeba, nicméně můžu si pomoct tím, že si v plánovači před TBV přidám bod OPAVO. U HLV4F je to ještě jednodušší, tam před HLV přidám POLOM a mám defakto celou část a) připravenou. Tyhle vkládačky ale už dělám jen u sebe ve FS, ty nepíšu do případného IVAO flightplánu. Offline je to jedno, tam žádný flightplán nepodávám, offline ATC se řídí jen tím co je v planneru.

Část c) můžu opravdu jen odhadovat, přesto se vyplatí (a i reální piloti to tak dělají), to udělat. Pokud očekávám na LKPR dráhu 24, pravděpodobně dostanu BODAL2S a tak si zase v planneru za bodem BODAL naklikám trať BODAL->VLM->PR617->KENOK->PR604->RASIM. Samozřejmě když se za letu pak otočí vítr a změní se dráha v užívání, tak mám pak smůlu a budu muset buďto zvládat zalétnout jinou trať (např. pomocí funkce DCT) nebo si vyžádat vektorování. V offline létání je to ještě o kousek jednodušší, tam vím, že vektorování dostanu vždy. Ale předpřipravit si to můžu.

No a teď zpátky k tvému dotazu na LKPR-LKKV.

Protože SID z LKPR končí na BALTU a STAR na LKKV začíná na BALTU (dokonce tam začíná i příblížení - BLATU je IAF na 29), tak mi jako část b) stačí pouze a jedině bod BALTU.
Poté co dostanu v Praze letové povolení, tak do FS planneru před BALTU doplním přidělený SID pěkně bod po bodu (takže vložím PR801->PR8020->PR806->BALTU). Pokud očekávám dráhu 29, tak STAR řešit nemusím, pokud, bych očekával 11, tak si opět předpřipravím jen ve planneru za bod BALTU ještě ->TEPNO->KVW03->KVW04->BISGI. Stejně jako v předcházejícím případě, tyhle věci už do flightplánu nepíšu, mám je jen ve FSce, a když by ATC dal jinou instrukci (což u offline letu bude vždy), tak se přizpůsobím až za letu .
 5x  

Sestavení tratě   6. 9. 2009 / 15:54
vladak
Díky moc. Od každého trochu, a nakonec to dám dohromady
 

Sestavení tratě   10. 9. 2009 / 19:23
Koudelka
je to proste jenom sim )
 

Gonzo
VWAC
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ