|   |   |  | Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 14:15 |  |  
  |    |  Jak to dělá? Co čtu (a zkouším v x-plane), tak ve větší výšce, kde nefunguje ground effect, se vytvoří pytel vzduchu, který letí dolů a vrtulník se neudrží ve vzduchu.  
Jak to dělají vrtulníky, co montují antény na budovy a pod.?  
 
Je tam jenom nějaký limit rychlosti a při dostatečném "foukání" rotoru se vrtulník udrží? 
 
Jak to je? |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |  | Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 14:27 |  |  
  |    |  | Vis vrtulníku přece není závislý na ground efektu a ten se stejně uplatňuje jen pár metrů nad zemí. Vrtulník má rotující křídlo, které pohybem ve vzduchu díky svému profilu vytváří vztlak, stejně, jako letadlo, které se ale pohybuje celé. |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |  | Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 14:35 |  |  
  |    |   |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |  | Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 17:03 |  |  
  |    |  Velmi zajímavá info!  
Věděl jsem, že Lama je Alouette 2 se silnějším motorem, která se vyrábí v Indii, ale další podrobnosti (že ty verky jsou všechny z Alouette III) jsem nevěděl. 
Dík! |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |   |  | Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 17:08 |  |  
  |    |  No spis jsem myslel ten udaj o vysce   |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |   |   |  | Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 17:10 |  |  
  |    |  No jistě, to taky se mi líbí, ale navíc tam byly ty trojkové tentočky - a to mi udělalo dvojitou radost   |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |  | Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 14:38 |  |  
  |    |  Takže pro začátek budeme dělat žes nikdy nevyslovil to s tim pytlem vzduchu. 
U každýho vrtulníku jsou dány maximální dostupy - statický a dynamický 
statický se pak rozděluje  - s vlivem země a bez vlivu země. 
Každý vrtulník je schopen zaviset bez přízemního efektu, pak už to odvisí jenom na výkonu. Takže pokud ti to nevisí ani na plnej plyn a kolektiv u brady, zejvně to je moc vysoko, nebo blbě udělanej model... |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |  | Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 14:41 |  |  
  |    |  Záleží, co je to za vrtulník (tím myslím jeho výkony) a v jaké nadmořské výšce chceš viset a taky závisí na teplotě (tzn. závisí to na hustotě vzduchu kolem). 
 
Např. Mi-2 nebyl nějak silný vrtulník a určitě si všichni vzpomínají na tu nehodu na youtube, kdy se žlutá Mi-2 nechtěla zvednout právě z důvodu toho horka. 
 
A každý vrtulník je pak schopen viset po určitou dobu v nějaké maximální výšce. V horách, ve velkých nadmořských výškách, se pak přistává třeba jako s vírníkem - tzn. přiblížení dopřednou rychlostí a odbrždění tak, že se vrtulník akorát zastaví, jak plácne podvozkem o kopec nebo i s dojezdem, je-li to možné. 
 
Zkontroluj si, jestli ten vrtulník nemáš třeba nějak přetížený. 
 
Pak ještě dávej pozor (nevím jestli i tohle je X-plane schopno simulovat), aby ses při pokusu o vis nedostal do vlastního úplavu od rotoru, kdy ti to klesne moc a pak už rotor nedokáže vyvinout potřebný vztlak.   |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |  | Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 14:45 |  |  
  |    |  | Vysvětlils to krásně, zmotals asi 15 věcí dohromady a nevědět o tom nic, mám v tom akorát bordel.  |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |  | Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 14:49 |  |  
  |    |  Děkuji za pochvalu, ale ať počítám, jak počítám, tak 15 věcí se mi ne a nedaří   |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |   |  | Vrtulník visící ve větší výšce aneb "jak na vrtulníky" na youtube   29. 12. 2009 / 15:05 |  |  
  |    |  Jenom jsem ctěl naznačit, že ačkoliv máš v podstatě pravdu, je ta tvoje "rada" téměř nevyužitelná, akorát se vytahuješ co všechno víš... 
Jinak vrtulník nesedá jako vírník, ale jako vrtulník. 
A jen pro připomenutí pro všechny koho vrtulníky zajímají - už jsem sem před časem dával odkaz na výuková videa na youtube: 
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=336746&lan=0 |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |   |   |  | Vrtulník visící ve větší výšce aneb "jak na vrtulníky" na youtube   29. 12. 2009 / 15:53 |  |  
  |    |  To není žádné vytahování... jen holt nejsem tak dokonalý řečník, jako ty. 
 
Snažil jsem se naznačit možné příčiny z různých stran a... v posledních dvou řádcích jsem se i trefil... |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |  | Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 15:34 |  |  
  |    |  Aha, tak jinak, Přikryl je trubka, jednalo se o trochu jiný efekt, a pomotalo se mi to dohromady.  
Jde o to, že když letíte s vrtulníkem DOLŮ, s nulovou dopřednou rychlostí a s jakousi kritickou rychlostí vertikální + dodáváte energii do rotoru, tak se může stát, že se ten vzduch jaksi pomíchá a letíte furt rychleji a rychleji až k zemi. (Settling with power). 
 
Takže se přítomným omlouvám za mystifikaci.... |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |  | Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 15:36 |  |  
  |    |  | Sestupuješ do vlastním rotorem rozvířenýho vzduchu, půlky listů jsou v podstatě ve stallu, nelze se z toho dostat kolektivem, jedinej způsob je zvýšit dopřednou rychlost (netřeba jen dopřednou, klidně i bočit nebo couvat, když to nejde jinak. |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |  | Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 20:12 |  |  
  |    |  Efektu ktery popisujes se taky rika (mozna trochu vystizneji) Vortex ring state anebo cesky virovy prstenec. Aby ses do nej dostal, musis naplnit vsechny nasledujici podminky:  
 
1.Rychlost pod prechodovym rezimem (obecne pod 30kt) 
2.Klesani vetsi nez 300 fpm (realne vetsinou o neco vetsi) 
3.Pouziti vykonu (obecne vic ne 20%) 
 
Kdyz vrtulnik v tomhle rezimu klesa, rozsiruji se viry na konci listu dale smerem ke koreni listu. To snizuje uhel nabehu na teto casti listu a tim i vztlak (tahle cast neni ve stallu). U korenu listu je naopak uhel nabehu nadkriticky a tim padem je tato mala cast ve stallu. Takze na vztlaku se podili mnohem mensi cast listu nez normalne.Pokud pilot prida kolektiv (ve snaze zpomalit klesani), zvysi se downwash a s nim se zvetsi i viry zasazena cast listu. List tak produduje vztlaku jeste min.   
 
Symptomy tohoto rezimu z pohledu pilota jsou:Vibrace,oscilace kolem vsech os, omezena ucinnost cyklickeho rizeni a neschopnost zastavit klesani pridanim kolektivu. 
 
Nejrychleji se z viroveho prstence dostanes rozbehnutim vrtulniku nad prechodovy rezim a snizenim kolektivu (jen tolik, kolik dovoli vyska). Ale vetsinou k tomu stejen dochazi pobliz zeme, takze se to stejne nestihne a vrtulnik si placne briskem na zem  
 
 |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |  | Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 17:52 |  |  
  |    |  Uplně mi to připomnělo, jak jsem ve Švýcarsku vídával malý lehký (a červený   ) vrtulníčky pomáhající při montážích novejch lanovek a vozící zásoby k odlehlejm vysokohorskejm chatám ... musí to bejt fakt pěkná práce toto. |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |  | Vrtulník visící ve větší výšce.   4. 1. 2010 / 16:15 |  |  
  |    |   |   |  
 
  |  
  |