|  |  | | Rychlosti:max M min V 7. 1. 2010 / 09:42 | |
|  | | Ahoj mám takový dotaz. Doufám že mě nikdo za to neukamenuje. Létám pouze s Tu-154kou a tak nějak se snažím si obstarat i co nejvíce informací o tomto letadle,no a moje otázka zní jak to že při rychlosti Mach 0,8 klesá rychlost V. Přeci rychlost je rychlost a bud jedu pomalu nebo zrychluji. Někde jsem četl že dokonce se může stát že min rychlost a max rychlost jsou stejné. proto bych prosil zkušenější letce o vysvětlení. děkuji. |
| |
|
 |  |  | | Rychlosti:max M min V 7. 1. 2010 / 09:48 | |
|  | Teda nevím nic moc o TU-154, ale z fyzikálního hlediska je rozdíl mezi rychlostí vůči větru a rychlostí v Mach. Mach, jak známo je rychlost zvuku a ta není konstantní. Takže pokud letíš někudy, koukáš na rychlost z GPS a koukáš na Machoměrku, tak pokud se v okolí mění teplota, tak se ti mění Macho číslo a to i při konstantní rychlosti vůči zemi (GPS). Tuším, že rychlost měřená pitot. trubicí se taky nějak kompenzuje tak, aby v podstatě pořád ukazovala správnou rychlost vůči vzduchu. Machočíslo je pak nejspíš důležité kvůli takovým těm ošklivým jevům, co by mohly vzniknout při nadměrné rychlosti vůči rychlosti zvuku...
Toť můj soukromý dohad. |
| |
|
 |  |  | | Rychlosti:max M min V 7. 1. 2010 / 10:02 | |
|  | Vysvětli prosím pojem "při rychlosti Mach 0,8 klesá rychlost V".
Pokud máš na mysli postupný pokles indikované rychlosti při stoupání při držení Machova čísla prostřednictvím modu "M" ABSU, pak to je zcela normální jev, související s tím, že rozdíl mezi pravou vzdušnou rychlostí a indikovanou vzdušnou rychlostí s narůstající výškou stoupá. Ověřit si to můžeš na rychloměru, který dostává data ze systému dopplerovské navigace (v pravé části panelu), který lze přepínat tak, aby zobrazoval rychlost vůči zemi, nebo pravou vzdušnou rychlost, a porovnávat jeho údaje s rychloměrem, který dostává data z pitotova systému. |
| |
|
 |  |  |  | | Rychlosti:max M min V 7. 1. 2010 / 10:30 | |
|  | | Tuším správně, že 154ka nemá žádnou akustickou výstrahu při snížení rozdílu mezi pádovkou a maximálkou pod nějakou hodnotu? |
| |
|
 |  |  |  |  | | Rychlosti:max M min V 7. 1. 2010 / 10:58 | |
|  | Nemá, u TU-154 ky je nejdůležitější pro tyto účely ukazatel úhlu náběhu, kde je ručičkou indikován aktuální úhel, a červeným polem pak oblast kritického úhlu náběhu (víme, že pro přetažení/pád alias stall není ani tak důležitá rychlost jako úhel náběhu, a stroj lze do pádu uvésti i na rychlostech přesahující pádovku).
Zde onen přístroj: (vlevo ukazatel úhlu náběhu, vpravo ukazatel Gčej) |
| |
|
 |  |  |  |  |  | | Rychlosti:max M min V 8. 1. 2010 / 01:19 | |
|  | | co to moje oči vídí, pane kolego,... Nula G? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | | Rychlosti:max M min V 8. 1. 2010 / 08:35 | |
|  | | Jo, to já nevím. To je oficiální screenshot panelu z nějaké recenze na PT. |
| |
|
 |  |  | | Rychlosti:max M min V 7. 1. 2010 / 10:32 | |
|  | Myslím, že nejsnazší je si uvědomit, jaké rychlosti vlatně používáme. Tak jak píše SONP, ale trochu sysstematčtěji:
GS - ground speed - rychlost vůči zemi. Ukazuje ji gps nebo jiný sofistikovabný navigační systém, který ji dovede vypočítat pomocí dalších veličin. Při stejné "rychlosti" (viz dále) letadla v luftě může být GS velmi různá, například v Roudnici jeden Polikarpov při dostatečném protivětru sice spoplehlivě letěl, ale vůči letišti couval (!!) GS tedy byla záporná (!!)
TAS - true air speed - pravá vzdušná rychlost, tedy rychlost, jakou se pohybuje letadlo vůči okolní vzdušné mase. Důležitá pro samotnou podstatu letu, některá letadla mají ukazatel TAS (např. ATR nebo Airbusy ve sdruženém přístroji) - zjišťuje se výpočtem z měřených rychlostí (viz dále: IAS, polohová chyba, výška-tlak, teplota)
IAS - indicated air speed - indikovaná rychlost - to je to, co vlastně ukazuje rychloměr. To ve skutečnosti je rychlost umělá, vycházející jednak z údajů snímačů rychlosti (pitotova hubice, Venturiho trubice ), opravených o polohovou chybu (danou polohou toho snímače na letadle). Některé rychloměry mají otáčecí stupnici, na které se dá nastavit teplota a výška letu - tato hrubá korekce pak čtení přiblíží hodnotě TAS. V zásadě ale platí, že u různých typů letadel, které letí ve stejném místě stejnou TAS může být (a bývá) IAS jiná (každé éro má jinou konfiguraci snímačů, jiné opravy)
M - Mach Number - Machovo číslo - je relativní číslo, získané porovnáním aktuální vzdušné rychlosti s rychlostí zbuku, platnou pro dané podmínky (tklak vzduchu - tedy i výška - a teplota).
V pomalých rychlostech a mlaých výškách stačí používat pouze IAS. Ze zalétávání typu se ví, při jaké IAS dojde k pádu, při jaké IAS se má rotovat, při jaké IAS se smí vytahnout klapky a podobně. V běžných sportovních rychlostech se tedy můžeme na TAS a M vykašlat.
Čím víc je letadlo výše nebo letí rychleji, tím víc je potřeba uvažovat o TAS - a v rychlostech blížících se rychlosti zvuku - a ve vyšších výškách - se pak už na IAS/TAS spoléhat nedá (přidávají se další aerodynamické jevy - viz kdysi podrobné a moc pěkné vystvětlení našich profi koolegů tady na fóru) a tam pak se létá podle Machova čísla.
Je to samozřejmě trochu sožitější a jsou i další rychlosti, ale tohle je, myslím, grunt, který by měl znát každý simpták, než nahodí motor.
No a když se na svůj dotasz podíváš přes tohle vysvětlení - stačí? Pokud ne, upřesni, co jsi vlastně měl na muessli ! |
| |
|
 |  |  |  | | Rychlosti:max M min V 7. 1. 2010 / 10:36 | |
|  | No doktore, takto pekne vsetky rychlosti pokope a cesky... uz je v oblibenych 
|
| |
|
 |  |  |  |  | | Rychlosti:max M min V 7. 1. 2010 / 10:38 | |
|  | | |
|
 |  |  |  | | Rychlosti:max M min V 7. 1. 2010 / 12:48 | |
|  | | Děkuji všem za vysvětlení |
| |
|
 |  |  | | Rychlosti:max M min V 7. 1. 2010 / 13:51 | |
|  | | |
|
 |  |  |  | | Rychlosti:max M min V 7. 1. 2010 / 14:09 | |
|  | | |
|
|