FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 3. 5. 2024, svátek má Alexej Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Jak nakoupnout FMS v XPL? Jeden příspěvek | Celý strom
Jak nakoupnout FMS v XPL?   27. 1. 2010 / 01:26
Warp10
Mám následující problém:
Let z Insbrucku do Curychu Avanti alterna.
Zadám dle manuálu v XPL do FMS letiště, na které chci letět - LSZH (Curych) a letět ve výšce 30000 ft. Dám uložit letový plán.
Odstartuji, nastoupám 6000 ft, zapnu autopilota zmáčknu na autopilotovi NAV (původční čudlík LOC v XPL) a DSC (původní VNAV) a ovladač source nastavím do polohy GPS - přesně podle XPL manuálu. Avšak kontrolka NAV svítí pouze žlutě a letadlo letí rovně ve stejné výšce, ať dělám co dělám. Kde je chyba?
 

Jak nakoupnout FMS v XPL?   27. 1. 2010 / 01:55
Warp10
tak už se mi to povedlo uvést do chodu tak, aby kontrolka NAV svítila. Ale naprosto ten postup nedokážu reprodukovat. ...
 

XPL aktivace NAV ve FMS mimo trasu   27. 1. 2010 / 08:14
leonell
Dej DIRECTTO na následující bod trasy. Jsi mimo plánovanou trasu a NAV se zapne až ji protneš.
Alternativně můžeš změnit směr letu tak, aby protnul plánovanou trasu, buď ručně, nebo přes změnu/nastavení/aktivaci HDG na AP.

Apropos: jak to je v reálu? Leti letadlo samo k nejbližšímu dalšímu waypointu? Nebo se musí dát DIRECTTO jinak letí dál ve stávajícím kurzu? Nepředpokládám, že by se vrátilo po kolmici na plánovanou trasu nebo vymýšlelo nějakou podobnou habaďuru.
 

XPL aktivace NAV ve FMS mimo trasu   27. 1. 2010 / 11:32
xWing   
Som nejako nepochopil otazku. Preco po kazdom bode davat Direct To... ???
Ked nadatlujes napr. 20 bodov (fixov), aktivujes GPS, stlacis NAV a ked je zeleny, tak tych 20 bodov preleti automatikcy, ziadne direct to... neni nutne stlacat.
Direct to... ma vyznam v pripade, ak Ti da ATC skratku na nejaky z tych 20 bodov.
Vtedy sa presunes pomocou tlacitka NEXT na bod, ktory Ti dal ATC a stlacis ten direct to... a ficis na ten bod. Jedine co sa mi na tom XPL FMS vadi, ze ked das prave ten direct, tak tie predchadzajuce body sa nezmazu a navyse ostavaju po nich ciary na obrazovke, kde je ta trat vykreslena... Neviem si rychlo spomenut ako sa ten display s mapou vola
 

XPL aktivace NAV ve FMS mimo trasu   27. 1. 2010 / 11:41
leonell
Typicky:
Nastavis FMS, vzletnes s VYPNUTYM autopilotem, aktivujes AP do HDG rezimu v ose drahy, a rekneme, ze se dostanes mimo trasu navrzenou FMS (mozna to trochu souvisi s tim co pises - ze nemizi proletene body). Nyni zapnes NAV. Ten se zmeni na zluty, stale drzi HDG. Aby ti zezelenal, tak musis dat DIRECTTO na nasledujici bod nebo protnout vypoctenou a vykreslenou drahu.

Nebo jak to delas kdyz vzletnes bez AP a pak chces prejit do NAV rezimu?
 

XPL aktivace NAV ve FMS mimo trasu   27. 1. 2010 / 11:44
xWing   
Jooo, tak to jooo, ja som to pochopil trochu inak.
Po vzletu ked ides na HDG, tak je to tak ako si napisal
 

XPL aktivace NAV ve FMS mimo trasu   27. 1. 2010 / 12:45
Warp10
Ok, direct to je ten knoflik na FMC, kterej ma na sobe preskrtnuty decko s sipkou, ktera jde zleva doprava, ze jo ... Tak ten kdyz stisknu, tak NAV je porad zluty a nic se nedeje. Nebo je potreba zmacknout jeste neco?
 

XPL aktivace NAV ve FMS mimo trasu   27. 1. 2010 / 12:46
Warp10
Bouhžel v manuálo toho moc není, takže se musim takhle hloupě ptát ...
 

XPL aktivace NAV ve FMS mimo trasu   27. 1. 2010 / 13:03
xWing   
Updatni na verziu 9.43, po stlaceni direct to ti to nastavi rovnu trat na nejakych 30sec prave na zachytenie (zozelenanie NAV )
 

XPL aktivace NAV ve FMS mimo trasu   27. 1. 2010 / 13:15
Warp10
Aha, ona uz je nova verze ... Ja to nidky nesleduju, sem zvyklej, ze se programy ozvou samy ...
 

XPL aktivace NAV ve FMS mimo trasu   27. 1. 2010 / 13:45
Warp10
Nicméně se mi to teda chová stejně v tý nový verzi (9.44), jako před tím ...
 

XPL aktivace NAV ve FMS mimo trasu   27. 1. 2010 / 14:02
Warp10
Je to takový nevyzpytatelný, jednou jo a jednou ne. Ještě jsem nenašel konzistentní způsob, jak to zmáknout ...
 

XPL aktivace NAV ve FMS mimo trasu   27. 1. 2010 / 19:14
leonell
>Bouhžel v manuálo toho moc není, takže se musim takhle hloupě ptát ...
Od toho to tady je.

Takže LKPD, stojánka, Alterna
Nahodíš motory, do FMS vlozis:
APT LKPD
NDB TBV
FIX NOVUM
FIX BODAL
APT LKTB

Otočným kolečkem nastavíš heading dráhy v pouzivani, řekněme 09, takze 090 stupňů.

Zdroj autopilota nastavíš na GPS.

Najedeš na dráhu. Vzlétneš a snažíš se držet v ose (letíš na ruku), v bezpečné výšce zapínáš autopilota tlačítkem AP ENG, rozsvítí se AUTO ON nápis a LVL. Ten LVL hned vypneš a stiskneš HDG (heading = směr). Autopilot poletí přednastaveným kurzem (neřešíme teď výšku, tu si hlídáš ty).
Nyní klapneš NAV, to se změní na žluté (vyčkává, není aktivní).
Na FMS klikneš NEXT abys tam měl další bod trasy, tj TBV.
Klikneš DIRECTTO.
Na FMS se změní (sám) NAV na zelený a zhasne HDG. V tomto konkrétním případě se začne letadlo stáčet trochu doprava a sleduje již zadanou trasu na TBV a pak na NOVUM atd.

Osobně odzkoušeno v 9.41
 

XPL aktivace NAV ve FMS mimo trasu   27. 1. 2010 / 22:43
Warp10
Skvělý, díky za vyčrpávající popis. Mě to odpoledne už jakž takž chodilo, když sem se s letadlem podíval zhruba směrem, kterým byl další waypoint ve FMC, pak to opravdu po zmáčknutí DIRECT TO naskošilo ...
Já tam teda nedával do Flight planu výchozí letiště, může to výsledek nějak ovlivnit?
 

XPL aktivace NAV ve FMS mimo trasu   27. 1. 2010 / 22:57
leonell
Nevím jaký je algoritmus, kdy NAV zezelená a jakou roli hraje pozice a směr letu. Pokud to nemusí být blízko "trasy" tak by to nemělo vadit. Můj neodzkoušený odhad je, že po DIRECTTO to naskočí vždycky, protože má jasně stanoveno kam letět (k danému bodu) a kudy (přímo). Ale jak říkám - nezkoušel jsem to, vždycky jsem měl komplet trasu.
 

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ