FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 10. 5. 2024, svátek má Blažena Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13 Jeden příspěvek | Celý strom
Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   22. 2. 2010 / 10:42
Kulda   
Ti starší z nás si to budou možná i pamatovat
http://www.stream.cz/video/43364-pilotni-vycvik
 1x  

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   22. 2. 2010 / 10:57
kuma   
Jo, jo, to je fakt dobrý...
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=253757&lan=0&style=2#253757
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   22. 2. 2010 / 14:44
Stan   
Az mi behaju zimomriavky,kedze sa ma to momentalne vysostne tyka. Je to niekde k stiahnutiu ?
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   22. 2. 2010 / 16:31
SONP   
Ty osmdesátky z toho teda čiší výborně, zejména ten úvod má obrovskou atmosféru i s tou radiokorespondencí, hudbou a dobovým komentářem.
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   22. 2. 2010 / 16:37
orlík
Až jsem zaslzel a zavzpomínal, MQH mě v těch letech taky tahala.
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   22. 2. 2010 / 20:49
neotryx
tohle jsem tu dával před nějakým časem, ale díky za připomenutí rád na to mrknu znova
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   23. 2. 2010 / 08:36
kuma   
m viz můj příspěvek výše, že... asi ho nikdo moc nepochopil
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   22. 2. 2010 / 21:37
Kachna   
No, tak to je krása,...
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   22. 2. 2010 / 21:39
Juralet
Díky za tento příspěvek, já jsem se dlouho rozhodoval kam a na co bych šel dělat piloťák, už dlouhou dobu přemýšlím nad ultralightem, ale až tet jsem se rozhodl že asi půjdu na větroně. Vždy´t to plachtění potřebuje každej pilot a odhadnout jak daleko doletí bez motoru atd...
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   23. 2. 2010 / 08:18
lulinak
pokud budes mit nahore nejakej problem tak vzhledem k minimalnimu dokluzu UL bude tvoje jedina starost co nejrychlejc najit vhodny misto kam s tim prastit, ne premejslet ze to ma dle teoreticky prirucky 20km... u vetrone je to jiny, tam se pouziva mimo rozumu i PDA kterej pocita dokluz a svete div se kdyz si das nejakyho fora tak to i vychazi, jednou dokonce na deset metru presne kdyz s tim prastil jeste pred teckem...
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   23. 2. 2010 / 18:13
Juralet
Jo a chtěl bych se zeptat, to PDA je i v Blaníku a takových českých érech ??
-
- A ještě, to mi došlo, že je rozdíl v plachtění s větroněm a ultalightem
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   23. 2. 2010 / 18:50
kuma   
Záleží jen na tobě, co si s sebou vezmeš (logger, GPS, PDA...) Blatníček toho uveze hodně
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   23. 2. 2010 / 19:32
lulinak
vzhledem k tomu ze to PDA mas pred nastupem do kabiny jeste v kapse je to tak nejak jedno v kterym eru ho v realu zapnes.... plachteni s ULL? tak hodne stesti, ja dodnes myslel ze jde temer jako sutr k zemi...
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   23. 2. 2010 / 19:50
Tragédie v JRD
Jak které ull ... treba Echo od tecnamu ma (pokud si pamatuju klouzak neco kolem 12ti. Blaník má 28 .. takže, zase taková trága to není.
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   23. 2. 2010 / 19:54
lulinak
budiz, ale to nic nemeni na tom ze bych ani v nem nechtel vypadek motoru zazit, na muj vkus by se totiz vario dostalo niz nez jsem zvyklej...
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   23. 2. 2010 / 20:10
Tragédie v JRD
jeste k tehle vete v jednojm z drivejsich prispevku ..

tak vzhledem k minimalnimu dokluzu UL bude tvoje jedina

tahle ULL (pokud to nenií nejaky hadrak .. tam ale nemam tucha, kolik to muze klouzat) maji klouzaky porad vyssi, nez obvykla "vetsi" letadla (á la treba cessny - cessna 172R - neco pres 7, cessna 152 - 9, atd atd .. ) ... tak tu plz nevyvolavej paniku
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   23. 2. 2010 / 21:04
SONP   
To je nějaká blbost - Klouzavost 7 (resp. 7,38 při 134 kmh) má Z-142, tak Cessna memůže mít stejně. Ten rozdíl je naprosto markantní, tipoval bych tak o 2/3 více.
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   23. 2. 2010 / 21:08
Tragédie v JRD
hele, nevim, jestli je to blbost... udaj u tech cessnach (jak ta 152 tak ta 172) je kazdy z jineho zdroje, takze jsem je vzal jako celkem duveryhodne...
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   23. 2. 2010 / 21:11
Juralet
hele hoši, já sem to myslel že se tam naučíš odhadovat vzdálenosti dolétnutí a néé že by sem to psal že chci s Ull plachtit jak s blaníkem. Ale někteří mají pravdu, je to podle typu Ull.
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   23. 2. 2010 / 21:19
Tragédie v JRD
tak jsme se s vojtou shodli na tom, ze ty udaje z prirucek cessen jsou s ohledem k americkemu pravu vyrazne podhodnoceny
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   23. 2. 2010 / 21:21
SONP   
Ano, viz též "OBJECT IN THE REAR VIEW MIRROR ARE CLOSER THAN THEY APPEAR" a mnoho dalších.
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   23. 2. 2010 / 21:28
FSPilot   
nechci nic namítat všeznalému tragédovi, ale já mám v letové příručce C172M klouzák cca 9 a u C152 cca 10 To jen tak pro doplnění...
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   23. 2. 2010 / 22:04
Tragédie v JRD
Hmm.. u te 172 je to, zda se , spatny udaj. no, bylo to prvni cislo na ktere jsem narazil, a protoze bylo hodne podobne te 152, tak uz jsem ho dal neresil
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   23. 2. 2010 / 21:48
Lowmick   
L410 take na best glide kolem 12 (vypoctem me to vyslo na nakych 12,7).
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   23. 2. 2010 / 19:50
MiG-21MFN
to záleží na tom jaký. s nějakým stratonem mužeš uletět třeba pětikilo když je lať. nakonec miloš dedera má z loňska nějakej rekord se stratonem. jestli 300 nebo co.. nepamatuju se
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   22. 2. 2010 / 23:01
ondras   
To je nějaká západní propaganda. Pokud jsi nebyl v SSM nebo jsi neměl známý nahoře,tak naprosto bez šance. Ale filmek je to pěknej.
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   23. 2. 2010 / 08:36
kuma   
Nic ve zlym, ale kriteria byla přece jen jiná...
Myslím, že to (lítání nelítání) byla dost hnusná doba, než abychom ji lacině předělávali. Na bezmotorový výcvik fakt - ale fakt nebylo potřeba ani SSM, ani známí (čímž neříkám, že létat mohl každý, to ani náhodou). Ale nalévejme čistého vína, dík!
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   23. 2. 2010 / 09:39
ondras   
Nemusel jsi být v SSM, to píšu. Ale když jsi tam nebyl, tak jsi musel mít známého a čistý posudek, jinak ani "ň". Neříkám že to bylo všude stejný.
 

Svazarzarmovská metodika - kádrový profil a zařazení do výcviku   23. 2. 2010 / 11:39
kuma   
Už jsem tady o tom psal mockrát. Jak píše damilano:

Na plachtařinu jsi nepotřeboval nic, pokud jsi neměl vyslovený škraloup (brácha v BRD a pod.) a pokud jsi byl branec či voják (dokončená ZVS). Pravidla nebyla o mnoho jiná proti vstupu do jiných branných organizací zastřešovaných Svazarmem (střelectví, potápění...). Žádný "známý" či co nebyl potřeba. Pokud ale jsi nedokončil ZVS (z jakéhokoliv, třeba i zdravotního důvodu), tak smůla - výcvik nebyl možný (leda až po dokončení ZVS). A podmínky dané směrtnicí ÚV Svazarmu byly všude stejné

Zcela jiná byla situace pro motorařinu. Počet motorových pilotů byl předem určen a sledován - a pokud někdo z pilotů buď nezahynul, neumřel, nebyl vyloučen pro nespolehlivost nebo to sám nevzdal, nebyla šance na zařazení do výcviku - s výjimkou "SVS" - středisek vrcholového sportu, kde se občas dělal nábor (a bylo tedy překročeno směrné číslo), ale tam pochopitelně byl výběr přísný - včetně tzv. kádrové prověrky.

Podmínky se pcohopitelně s dobou měnily, jiné byly v r. 1958, jiné v r. 1986. V zásadě byl cítit uvolnění v posledních letech, ale to zde uvedené platilo až dokonce, snad s tím, že "směrné číslo" pro motoráře se sice sledovalo, ale bylo víc výjimek, takže nebylo zcela striktně dodržováno (na výjimku ale bylo potřebna mít protekci stranických kruhů, jinak smůla).

V souhrnu - bylo to k zblití...
 1x  

Svazarzarmovská metodika - kádrový profil a zařazení do výcviku   23. 2. 2010 / 15:14
ondras   
Hm. Tak to bude asi tím,že to nebylo všude stejný. Já vím nejmíň o dvou lidech kteří se na plachtařinu nedostali ačkoliv neměli žádné "škraloupy". Nechci se hádat.Howg.
 

Svazarzarmovská metodika - kádrový profil a zařazení do výcviku   23. 2. 2010 / 15:21
orlík
Člověče a jak to probíhalo? To jim prostě řekli v aeroklubu, že je nevezmou? A nebo neprošli zdravotně - ty bejvala častější metoda, hlavní účel tehdejších aeroklubů bylo vychovávat potencionální vojenský piloty a pokud někdo nevyhovoval zdravotně na takový lítání, přestal bejt pro svazarm zajímavej. To mohla bejt častější příčina, než "neangažovanost". každopádně to byla hnusná doba a odpornej systém. Někdo lítal zadarmo a jinej si ani neškrt.
 

Svazarzarmovská metodika - kádrový profil a zařazení do výcviku   23. 2. 2010 / 16:07
PavelS
Doplnil bych jako přímý účastník:
- bylo "bezproblémů" být zařazen do plachtařského výcviku pochopitelně i před absolvováním VZS (VZS je vojenská základní služba, to jako bylo, že se na dva roky chodilo "na vojnu", přijde mi podstatné to tu tu pro mladší zmínit ), tj. během studia SŠ nebo učiliště (reálně výcvik od 15-16let); nicméně pokud by se pak zjistilo, že nejste schopen absolvovat VZS (při odvodu, v cca 18letech; odvod bylo: šel jste do nějkého kulturáku, kde vás komise svlékla a prozkoumala zda jste schopným VZS) , pokud ne, tak patrně jste byl ve výcviku "tlumen", že vás to přestalo bavit a odpadli jste (btw. běžný postup);
- myslím, že je potřeba zmínit, že před zařazením do výcviku, o kterém nerozhodoval AK ale kdosi jiný, jste vyplnil dotazník ohledě vašich styků z domorodci z imperialistických zemí (i když vám bylo 15) a postupně vás doma navštívili příslušníci SNB (to je ty jak je třeba major Zeman) a zvídavými otázkami se vás, i vašich rodičů, vyptávali nikoliv na váš vztah k rockové hudbě, ale na vaše spolužáky, kam chodíte do hospody, proč chodíte do hospody, s kým chodíte do hospody, apod.;
- nakonec tuto všechno dokupy rozhodlo o tom, zda jste perspektivní a byli jste zařazeni do výcviku. Kdo se nelíbil, nikdy se podle mne nedozvěděl proč, jak, prostě se to zdržovalo, až ho to přestalo bavit.
Obecně bych poznamenal, že ve výcviku byli zcela nepokrytě protlačováni všichni, kdo měli jakoukoliv šanci na studium VVŠ a AK byl za každého takového zásadně protěžován. Ostatní byli piloti druhé kategorie, pokud jste studoval a měl maturitu, pak většinou i kategorie nižší (intelektuál a ještě neperspektivní jako voják).

Prosím všechny, kdo jakkoliv porovnává dnešní létání a tehdejší, aby si na toto vzpomněl - a to jsem podle mne ještě na 95% věci zapomněl.

O motorařině potrvzuji, co napsáno výše, zvláště v blízkosti železné opony, šlo o činnost pro nejvyšší vyvolené, včetně nějakého svezení.


 

Svazarzarmovská metodika - kádrový profil a zařazení do výcviku   23. 2. 2010 / 22:19
ondras   
Jo.Zhruba takhle to bylo u nás.Ale už to nebudu komentovat.Kdo nezažil-neuvěří.
Ps: Moje první solo na L-13 jsem měl opravdu v 16ti letech.
 

Svazarzarmovská metodika - kádrový profil a zařazení do výcviku   24. 2. 2010 / 08:08
orlík
No jo, máš pravdu, úplně jsem na spoustu těch "postupů" už zapomněl. Ještě se mi vybavuje ten obrovskej tlak na to jít na vojenskou vejšku. Jakmile se zjistilo, že nemůžu lítat v armádě kvůli brejlím (a to nevěděli, že hlavně z principu) tak prej ať jdu aspoň třeba na vysokou tankistickou. A pak jsem lítal míň a míň. Ale přiznám se, že především proto, že atmosféra v Ak byla v tý době taková nějaká dusná. A já měl radši svobodu. A ještě dneska slyším slova náčelníka, když jsem mu oznamoval, že teda končím: "škoda, protože k lítání už se nikdy nedostaneš". Naštěstí se hodně zmýlil, i když jsem musel čekat hodně let.
 

Svazarzarmovská metodika - kádrový profil a zařazení do výcviku   24. 2. 2010 / 11:17
kuma   
Už jsem nechtěl přidávat, ale ano, taky znám. Byl jsem jako gymplákm lámán že "k letectvu" (naštěstí jsem je včas prokouk) a bylo to připravené, abych podepsal a že prohlídky budou pak. A samotřejmě -1,75 D -> pozemní zabezpečení letového provozu. Já jim dám! Utekl jsem na posledníc chvíli. Protože jsem dělal vejšku a s vojnou skončil místo po 122 už po 6 měsících (stačilo, co jsem viděl a zažil, učím se ryschle ), tak ani já jsem si v AK nezalétal... (až po převratě, ale kurvy náčelníci a interpersonální jizvy z té doby ještě dlouho přetrvávali a ty jizvy někdy trvaj dodnes...)
 

Svazarzarmovská metodika - kádrový profil a zařazení do výcviku   23. 2. 2010 / 18:49
kuma   
No, máš pravdu, že podrobnější informace mám jen z aeroklubu Kolín (70.léta) a aeroklubu Česká Lípa (Česká Lípa). Poměry ale byly v obou takové, jako v mnoha jiných organizacích té doby, není důvod si myslet, že by to třeba ve Frýdlantu, Chebu nebo Jindřichově Hradci mělo být jinak, snad protože by tam či onde byla větší či menší koncentrace kurev na metr čtverečný (a tím nemyslím sociální pracovnice - podnikatelky, které se u silnic začaly pravidelně objevovat až po převratu).

V zásadě -lítat jsi mohl od 14 let, sólo od 16, piloťák v 17 letech. Jezdit na pinckovi v 15 a velkou mašinu nebo auto od 18. Mohls mít i doma střelnou zbraň, ale musel bys prokázat, že: 1) zbraň potzřebuješ a nestačí ti zbraň, kterou ti půjčují na svazarmovské střelnici, 2) musels mít 2. výkonostbní třídu v dotyčné disciplině sportobní střelby, 3) musels mít dobrý kádrvý posudek (tedy několikastránkové lejstro, kde tvůj politický postoj popisovali z tvé školy nebo pracoviště a z místa bydliště a 4) musel ti územně příslušný orgán veřejné bezpečnosti potvrdit, že veřejná bezpečnost nemá námitky proti tomu, abys držel zbraň. DFnes v občanské společnosti právo každého jen trochu normálního občana, dřív absolutní priovilegium nejprověřenějších. Ale - šlo to.

S létáním to bylo podobné. Musels: 1) předložit dotazník - 6 stran A4, hůř než dneska danové přiznání. 2) potvrzení o bezúhonnosti ze školy (pracoviště) a z místa bydliště. Pochopitelně kdo měl nějkde nějaký flastr, tak se to neututlalo a byla smůla. V lidech té doby byla obrovská autocenzůra. Jen málokdo si dovolil na sebe upozorňovat neúspěšnými pokusy dostat se někam, když bylo jasné, že politický profil jej zastaví. Takže to zkoušeli ti, co neměli škraloup = měli šanci - a ti neměli problém.

Myslím ale, že "návštěva" soudruhů ze StB (státní bezpečnost) nebyla standardní postup. Alespoň v tédo souvislosti a zejména ne u mladých studentů. Vždyť o nás beztak skoro všechno věděli, kdo a co nám píše, co a kumu píšeme a voláme... nebylo co skrývat a kdyby někdo vyplnil dotazník blbě, koledoval si o průser. Když ale byl někdo sporný, tak si to určitě vychutnávali...

Samozřejmě byli vzdorovití jedinci, kteří s nimi tuhle hru nehráli. Ti ale pochopitelně nelítali...
 

Svazarzarmovská metodika - kádrový profil a zařazení do výcviku   23. 2. 2010 / 18:49
kuma   
sorry za překlepy ("(Česká Lípa)" = 80. a 90. léta)
 

Svazarzarmovská metodika - kádrový profil a zařazení do výcviku   23. 2. 2010 / 20:16
Tragédie v JRD
... nejhorsi na tom je, ze v podstate to same tu za par let mame znovu... a spousta lidi bude chrochtat blahem jak je to skvele...
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   23. 2. 2010 / 11:25
damilano
Mohu potvrdit tvoje slova. Moje osobní zkušenost z té doby?S plachtařinou jsem neměl žádné problémy.Konkrétně rok 1960 Česká Lípa .Letiště pod Špičákem - VT 109 , náčelníkem tam byl tehdá p.Horák.A to jsem byl dost silného buržoazního původu.
 

Svazarzarmovská metodika výcviku na L-13   23. 2. 2010 / 11:40
orlík
Mě tedy dělali drobný problémy se zdravotní prohlídkou - 3/4 dioptrie jsem měl. Až po letech mi došlo, že jsem prostě tím pádem byl pro armádu neperspektivní a svazarm tu byl pro armádu. Ale pak jsem to nějak zlomil a vyřídil jinou cestou a s plachtěním potíže nebyly, bez ohledu na původ. Ovšem, když jsem se zeptal na motorový lítání, tak jsem měl dojem, jako bych překročil nějaký tabu, to bylo, jako kdybych chtěl snad letět na Měsíc!
 

Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ