No jasně, oproti předělaný stíhačce z II.sv. války to bylo úplně jiný kafe. Akorát ty prachy za letovou hodinu asi byly i na tehdejší dobu šílený, když gumy nakonec zase poslali "brance" do Svazarmu. A tam se na Zlínech naučili základy za prázdniny a muselo to celý stát skoro stejně, jako seznamovák na Delfínu . I když kdo ví, v Novým Městě chvilku lítal delfín v aeroklubu - to muselo bejt dobrý, skočit si po celodenním poskakování se žákama v Blaníku na podvečerní čundr s rourou . Kam se asi podepisovaly letový rozkazy na l 29?? A hlavně, kdo je tak moh podepsat ?? Není tu náhodou nějaký pamětník?
Jinak, když už tady takhle diskutujeme, taky jsem zvědavej na každej typ, taky mám moc rád ostruhový éra, i když, upřímně mají snad samý nevýhody, oproti příďáku. Ale myslím, že koncepce podvozku je to poslední, co dělá Z...26 fajn letadlem. Chci říct, že je to povedený éro pro svůj účel = výcvik, akrobacii (bohužel bylo) a nakonec i vlekání. I když pro to vlekání by bylo mnohem lepší éro s příďákem.
Jinak "aerodynamicky" lepší je ostruhový podvozek prostě jen v tom, že má menší odpor - o tu jednu nohu. Ještě lepší je pak podvozek zatahovací .
K tomu vojenskýmu výcviku - zajímavý je, v kolika zemích používají turbovrtulový éra - to vypadá jako zajímavej kompromis mezi cenou a náročností. Ovšem neméně zajímavé je, že třeba v americkém letectvu se začíná na plachťácích - to je myslím vůbec nejrychlejší a nejlevnější cesta. Ostatně Němci to tak taky dělali a to po celou válku. Ke konci snad prý dokonce šli mnozí rovnou z plachťáku a 5 hodinách na Aradu na 109. Ale to už byl opravdu extrém. Ti by se asi podivili diskusím nad tím, je-li lepší výcvik na Cessně, či Zlínu. Musel to být pro takové piloty boj o život od samého vzletu po přistání... |
|