FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 17. 5. 2024, svátek má Aneta Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Provoz ULL ??? Jeden příspěvek | Celý strom
Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 13:19
OK-EUU46   
Ahoj,

Měl bych dotaz na ulralightysty z praxe.. Jedná se o to, že když si člověk udělá oprávnění na ULL ( v létě dokončím výcvik), jaký je potom další možný postup létání pokud člověk nevlastní svoje letadlo.

Musí si člověk dělat na každé letadlo které by si rád půjčil typovou zkoušku?

Kdo eviduje a kde počet nalétaných hodin a s jakým typem člověk může létat?

Je běžná praxe, že člověk přijede někam autem a tam si komerčně půjčí letadlo a jde se jen tak proletět, nebo to takto nelze dělat?

Je v praxi možné se s nějakým vlastníkem letadla, který neprovádí komerční pronájem domluvit a půjčovat si letadlo za menší peníz , než je jsou standardní hodinové sazby, co jsem našel na internetu.cca 2000/h.

Předem moc díky za odpovědi a omlouvám se za amatéričnost.
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 13:28
fl1ght3r   
Počet nalétaných hodin a startů nikoho nezajímá ULL piloti na rozdíl od ostatních nemusí psát žádný deník. Při prodloužení průkazu pouze podepisuješ čestné prohlášení že jsi za posledních 12 měsíců nalétal myslim že min. 20 hodin.
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 13:33
orlík
A já bych jen dodal, že se žádné typové zkoušky samozřejmě na jiné letadlo nedělají - ul není dopravák - ovšem přeškolení na typ pochopitelně nutné je, to máš v osnovách výcviku, doporučuji si je nastudovat.
Letadla se běžně půjčují, ovšem moderní ul s Rotaxem těžko seženeš nějak levněji, než za ony 2000. Ovšem letadla typu Cora - Jora jo.
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 13:54
Tragédie v JRD
Se divim, ze se na to nezeptas u vas ve skole .... a resis to "z druhe roky" na peraku
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 13:59
orlík
Někdy to "ve škole" není úplně objektivní. Takže kolegu chápu a bral bych to jako konzultaci na místě, kde bude někdo, kdo s tím má zkušenost. Vždycky je dobrý mít informace z více zdrojů .
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 14:42
Koudelka
tu cenu za pujceni si taky muzes odpracovat-jak kde a pak uz platis jen benzin.
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 14:43
Tragédie v JRD
nekde pujcujou tralalajty za brigadnicky hodiny?
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 14:47
Koudelka
za mych casu vycviku v kotvrdovicich to mozny bylo a myslim ze to porad jde.
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 14:58
orlík
Ty jo, fakt? Za "mých" časů se tady lítalo za brigádnický hodiny taky, ale to bylo za starýho svazarmu. To bych nerad vracel. Nicméně myslím, že cena 1600 - 2000 je reálná u naprostý většiny ultralightů v ČR.
Přijet na letiště, půjčit si letadlo a zalítat si pak je možný kdekoli, kde dotyčného majitel letadla zná. Bez přezkoušení se to ovšem jistě neobejde.
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 15:12
leonell
A jak takové přezkoušení probíhá?
Přátelské obletění jednoho okruhu okolo letiště?
Písemná zkouška ve formě testu?
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 15:28
Tragédie v JRD
viz predpis UL3 hlava 6
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 15:40
leonell
Díky, to jsem nečekal - pokud to tedy v praxi taky tak funguje.

Kontrolní let 1 x 30 minut
Cvičné lety po okruhu 300 m AGL 2 x 15 minut
Cvičné lety po okruhu 150 m AGL. 2 x 10 minut
Nácvik nouzového přistání 4 x 20 minut
Samostatný let 1 x 30 minut
Samostatné lety po okruhu 300 AGL 2 x 10 minut
Samostatné lety po okruhu 150 m AGL 2 x 10 minut

 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 17:29
kuma   
Funguje - u všech, kteří jsou piloti a maj rádi svý zadky...

Já dělal papíry na UL už jako pilot GLD, TMG - u velmi dobrého kamaráda (taky pilota, PPL) - a neodpustil mi VŮBEC NIC - nouzákama mne tejral, až jsem byl zpocenej - a teprve pak mne předhodil examinátorovi - prostě přeškolení i s chlupama (a jsem mu za to vděčnej).

Je to asi lidskej faktor, někdo to holt bere seriózně - což ale samozřejmě nezaručuje, že to někde někdo šidí...
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 15:31
Koudelka
ja se nepreskoloval na jiny typ ale melo by to byt zhruba neco pres 2 hodiny letu s instruktorem asi si to dobre pamatuju a cena zalezi na jaky typ ale cca kolem 6tis.
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 15:35
OK-EUU46   
Ale potvrzení, že jsem se přeškolil stejně nedostanu, protože žádná knížka pilota neexistuje, takže klidně můžu tvrdit, že jsem se přeškolil?
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 15:37
Tragédie v JRD
kurna, a proc bys to delal? ale kdo chce kam, pomozme mu tam ...

ve skole, kde jsi "doma", vedi, co u nich litas. kdyz prijdes nekam jinam, ze si chces pujcit ero, tak te stejne hned nepustej do era, ale udelaji si s tebou kontrolni let, kdyz te neznaj.. a tam to, jestli uz jsi s tim erem lital, nebo ne, stejne hned vyplave...
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 15:45
orlík
Jak píšu - zápisník doporučuju. Že to není povinnost neznamená, že to je zakázáno. A právě do něj ti instruktor přeškolení potvrdí. Koneckonců je stejně dobrý vědět, kolik nalítáš.
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 17:33
kuma   
Ale jo, dostaneš - protože přeškolit tě může jen inseminátor - a ten ti vystaví "list frekventanta" nebo jak se to jmenuje - a na tom je podrobně napsaný jaký skopičiny jste dělali a jak ti to šlo.

Je pravdě, že logbook mít nemusíš - takže je to jen na "dobré slovo" - ale jen do první rány. Pak se LAA a ÚCL bude intenzivně zajímat, cos dělal v tom kterém letadle - a kdo tě přezkušoval, jestli vůbec - a pic kozu do vazu - každej rozumnej UL pilot si proto deníček píše (k mání v Aviatiku za pár vočí) - a tam (v tom deníčku) si taky můžeš od toho inseminátora nechat to přezkoušení potvrdit - což je asi nejjednodušší...
 

Provoz ULL ???   13. 7. 2010 / 11:21
Aldaran
Potvrzení dostaneš, pakliže si o něj řekneš. I na ULL si vedu pilotní deník, je k mání za pár korun a jsou tam kolonky na typovky. Pokaždé když jsem se školil na nový typ, mám tam datum a razítko.

Ono to vedení toho deníku je v případě, že si půjdeš někam něco půjčit Tvojí vizitkou a budou na tebe po jeho předložení koukat trochu jinak než když přijdeš a řekneš... "Chci letadlo, kde ho máte zaparkované"

Typovky na ULL jsem dělal na dost letadel, obvykle (i když jsem přišel jako člověk z ulice) to probíhalo následovně.

Povídání o tom co tam mají, co stojí hodina, pak o tom co jsem doposud létal, seznámení s papírama od letadla, nastudování úkonů, rychlostí.... seznámení s ovládáním a specifiky éra a pak vlastní let. Instruktor ti po vzletu dá řízení a říká co máš dělat, věř že velmi brzo pozná jestli tím vládneš nebo ne... a postupně utahuje šroub tím že ti to třeba ve vzduchu chcípne v okamžiku, kdy zrovna zadal zamezení pádu a kouká jak to řešíš.

Doba typovky je různá a je odvislá zejména na tom, co umíš a na čem jsi létal. Já jsem dělal papíry na TYPHOON (nejjednodušší éro co existuje)a přeškolení na Lambádu trvalo 11h (v podstatě jsem se učil létat s opravodvým letadlem _ ) Jakmile jsem měl na Lambádě (která je docela vostrá, musí se pořád řídit a takové přistání s bočákem s nástavcema je docela facha) cca 50h šel jsem se přeškolit na Echo. Celé to trvalo méně než 20 min a to jsme nevynechali nic z osnovy a instruktor se tvářil spokojeně.

Co se týče vlastního letadla, nebo půjčení, zkus se poohlédnout dál od Prahy, tam ceny dost klesají. Každopádně vlastní éro je řehole a schramstne to víc času a peněz než si člověk dokáže představit. Musíš platit za hangárování, pojistky, řešit technickou, periodické prohlídky, technické závady, opravy, nedej bože, když to musíš naložit na vlek a odvést jinam, protože Ti v hngáru někdo během týdně škubnul potah.... Hodně záleží na tom, kolik plánuješ ročně nalétat. Když jsem to před lety počítal, vyšlo mi že mne s vlastním letadlem při náletu 50h ročně přijde letová hodina včetně paliva na cca 2000Kč. Z tohoto pohledu, neplánuješ-li nalétat více než 100-150h ročně je výhodnější si éro půjčit. Nemusíš nic řešit, hoděj Ti líče do ruky, éro je nataknkovaný a umytý... a Ty nemáš žádné starosti. Toliko pár mých zkušeností.
 

Provoz ULL ???   13. 7. 2010 / 11:41
Lowmick   
Ale to jsi tu typovku na Lambadu lital s panem Dr......, ne?
 

Provoz ULL ???   13. 7. 2010 / 12:28
Aldaran
Neee, jen to ne. To bylo tak před 10 lety v Letňanech. Na Typovku s panem Dr. si netroufnu ani až budu mít nalítáno 1000h
 

Provoz ULL ???   13. 7. 2010 / 14:49
A.J.Scandall   
Dotaz: vlastnil jsi někdy letadlo, že od toho lidi takhle rezolutně odrazuješ?

Není to nic tak strašného, jak píšeš. Možná pro toho, kdo to všechno přepočítává na peníze a nálet a ocení, že to někdo za něj umeje a naplní. Ale spousta lidí může mít úplně jiná měřítka.

V případě zájmu můžu načrtnout finanční rozpočet na středně olítaného Trenéra, většinu lidí to ve finále překvapí (příjemně)
 

Provoz ULL ???   13. 7. 2010 / 14:52
Premek
Zajem by byl ) Pokud budes mit chvilku casu ;o)
 

Provoz ULL ???   13. 7. 2010 / 15:12
A.J.Scandall   
S ohledem na to, že dnes mizím na tři neděle létat do Belfastu (bývalá zkladna 311. perutě Aldergrove), a na hotelu se budu nudit, tak asi nějaký čas najdu
 

Provoz ULL ???   13. 7. 2010 / 15:13
Premek
Dopredu dik ;o)
 

Provoz Trenéra   14. 7. 2010 / 23:55
A.J.Scandall   
Rozeslal jsem těm, kteří v projevili zájem, ať už tady nebo přes SZ, svůj hrubý rozpočet provozu Z-326M. Má-li někdo další zájem, ať písne SZ a taky pošlu
 

Provoz Trenéra   15. 7. 2010 / 11:47
Premek
Diky moc - perfektne rozepsano ;o)
 

Provoz ULL ???   13. 7. 2010 / 15:06
orlík
Já bych taky měl zájem, o ten rozpočet. Taky totiž vím, že to je pro mě nesmysl vlastnit letadlo, při mým náletu. Ale ani to mi nezabrání nad pořízením vlastního stroje přemýšlet a jednou ho opravdu pořídit. Jsou totiž věci, který se nedají penězma vyjádřit, že jo.

Středně olítanej Trenér mě docela příjemně překvapuje svojí spotřebou (při "normálním" lítání - ne při vlekání). I když při dnešních cenách benzinu je i málo za hodně.
 

Provoz ULL ???   13. 7. 2010 / 15:15
A.J.Scandall   
No hele, mě třistapětka žere 35 l/h, což při ceně benzínu (platím všechny daně) cca 42Kč/h činí asi patnáct stovek. Není to tak děsný. A dvěstěpětka se solidním resursem se dá sehnat hodně pod milion. Zítra na hotelu sepíšu rozpočet.

A je to tak, penězma se totiž ta krása, když se člověk může starat o takovýho plnokrevníka, vyjádřit nedá. To je jako počítat, kolik stojí kůň a jak rychle cválá, když si můžu pořídit auto, co těch koní ma sto a jezdí dvěstě
 

Provoz ULL ???   13. 7. 2010 / 17:12
Aldaran
Ano vlastnil. Proboha já nikoho nechci odradit, jestli je to jediný koníček a člověk tím žije a je ochoten tomu obětovat hromadu času který bude trávit na letišti, není co řešit. Jakmile máš rodinu, práci na baráku a děláš odnevidim donevidim, na letiště se dostaneš 1x za 3 tejdny na půl dne si zalétat, tak už je to napováženou a o tomto jsem mluvil. Tak odhadem na 1h letu věnuješ éru tak 2h práce, spočítej si kolik času na tom letišti musíš strávit pro 50h náletu.

Vezmu to jen tak zhruba:
fixní náklady:
Hangárování: 15000
Běžná údržba: 8000 (pneu, brzdové destičky, mazadla, baterie, sem tam nějaká drobnost)
povinné ručení: 2500
pojištění: 20000
pravidelné revize a odborné práce: 40000/300h (záleží na typu motoru a.t.d.)

15000+8000+2500+20000 = 45 500Kč
a to jsme se ještě nesvezli.
dále to máme při 15l/hod 480Kč (Typhon si veme 20l + 200Kč/1l oleje)
a pak ty rpozpočtené revize a odb. práce 133Kč

suma sumárum: při náletu 50h se dostaneme na : 45500/50 + 480+133 = 1523Kč/h
při 100h je to 1068Kč/h
při 200h je to 840Kč/h

Samozřejmě, dá se ušetřit, někde je levnější hangárování, na druhou stranu jsem nezapočítal vstupní investici a její amortizaci (bude-li éro stát 500000 a předpokládaný rekurz 1000h, připočtěměž si dalších 500 na hodinu více... nejsme na 1523 ale na 2023Kč
a to už je cena, za které se dá ULLa půjčit (a jsi bez hromady starostí)

No nic, každopádně ještě jednou nechci nikoho odrazovat, ale člověk by si měl zvážit do čeho jde.
 

Provoz ULL ???   13. 7. 2010 / 17:20
orlík
No, máš pravdu, ale člověče, lítat 1x za 3 týdny, to je dost málo ne? Nezapomínáš to? Taky se mi vždycky nedaří, a sám na sobě cítím, že je veliký rozdíl, když letím dejme tomu 1x týden a pak třeba v zimě 1x za měsíc, to se to zase musím učit.
Na vlastním letadle by mě lákal ten pocit užívat ho, jak člověk potřebuje a taky ta radost z toho "mít letadlo". Samozřejmě vím, že existují letadla z nichž má člověk 2x radost - poprvé když si ho koupí, a podruhé když ho prodají.
 

Provoz ULL ???   13. 7. 2010 / 17:48
Aldaran
člověče já Ti nevím... spíš myslím že je to jako naučit se jezdit na kole... Když mám delší pauzu tak si na první let naložím nějakého instruktora se kterým si posvištím nějaké lumpárny jako třeba nouzáky... Člověk to jen nesmí podcenit a spíš si dávat bacha na úkony a tak...
 

Provoz ULL ???   13. 7. 2010 / 18:23
orlík
No jasně, nezapomene se to úplně, to netvrdím. Ale člověk je takovej míň jistej. No konečně, vzít s sebou druhýho pilota je dobrý řešení.
 

Provoz ULL ???   13. 7. 2010 / 17:21
Koudelka
vpodstatě souhlas pokud ovšem člověk nemá zazobaný rodiče co mu koupí éro,barák,auto...normální člověk si asi svoje éro těžko koupí.
 

Provoz ULL ???   13. 7. 2010 / 17:27
Tragédie v JRD
zajimala by ne definice "normalniho cloveka"... kdyz vemu ciste jen porizovaci cenu, ktera je v podstate nejvetsi prekazkou, tak ... cena +/- na urovni prumerneho auta stredni tridy... a tech kolem nas na silnici jezdi strasny kvanta... to (i kdyz vynechame firemni auta) je tu docela nenormalnich
 

Provoz ULL ???   13. 7. 2010 / 18:00
kuma   
Znám "normální lidi", co si éro koupili.

Málokdy jsou to ale řadoví zaměstnanci...
Málokdy mají zrovna malé děti...
Málokdy v práci tráví přesčasy....
Málokdy mají fixní pracovní dobu a v práci jsou i o víkendech...
Málokdy mají zrovna děti na střední škole...
Málokdy mají zrovna děti na vejšce...
Málokdy vedou pravidelný rodinný život (rozuměj: žena, batolící se dětičky, babička...)

Přesto jsou to úplně normální kluci, se kterýma je sranda (zatím jsem nepotkal žádnou majitelku, ale to nevylučuje, že i taková existuje).

A co je nejdůležitější - jsou ochotný takovýmu zaprděnýmu dědkovi, jako jsem já, svýho miláška občas půjčit - takže ani já, i když jsem zaměstnanec, krom 7 dnů jsem v práci každý druhý nebo třetí víkend, v práci většinou do 7 večer nebo i dýl, jedno dítě na vejšce, druhý zrovna před vejškou, rodinej život v rodinném domku tchýně je absolutně neoddělitelnou součástí mého nečetného volna.... nemám s létáním problém
 

Provoz ULL ???   13. 7. 2010 / 18:28
orlík
To je takovej ten věčnej rozpor - nikdo nemá peníze, každej nadává, ale kde kdo staví barák, má auto dražší než půl milionu. Nějak se mi nezdá, že by každej měl zazobaný rodiče. No, ale to bysme se dostali k politice. Prostě pořídit si vlastní letadlo není tak nemožný. Kdo peněz nemá nazbyt, a lítat ve vlastním by chtěl, má hodně možností od různých Minimaxů, Stratonů, až po třeba Tuláka. A to jsme pořád do 250. Na to se našetřit dá.
 

Provoz ULL ???   13. 7. 2010 / 19:18
Aldaran
Ale myslím, že není řeč o tom, že by se na to nedalo našetřit. Jednosic se dá pořídit bratru za 60 000,- jenže tím to začíná. Pakliže bys opravdu chtěl nalítat 100h ročně, pak jen za palivo dáš 48 000Kč. Bez pojištění do vzduchu nesmíš, dalších 2500, a to za předpokladu že za celej rok nekoupíš jedinej šroubek nebuděš za celej rok nic opravovat a nebudeš hangárovat. Tak že jedna věc je na to našetřit a druhá pak to provozovat. Podle mého názoru kdo chce mít vlastní éro měl by počítat s tím, že bude ročně muset rodinný rozpočet ochudit o 40 000,- až 100 000,- (tedy plánuje-li nalétat alespoň 50h)
 

Provoz ULL ???   15. 7. 2010 / 08:26
kuma   
No - nebo mít éro tak dobrý, že ho budeš moc půjčovat (spolehlivejm) kamarádum. Samozřejmě se správným pojištěním.

Pak tvůj osobní nálet nebude nutně 80 hodin za rok (abys to uživil) ale kolk potřebuješ, protože ten nutnaj nálet na rozpuštění nákladů ti udělaj kámoši.
 

Provoz ULL ???   15. 7. 2010 / 09:19
Aldaran
Nojo... to se lehce napíše a hůř udělá. ULL nejsou cetifikovaný, jsou tam obvykle motory bez loggeru... záleží hodně na tom "spolehlivý kamarádi" Víš jak to chodí... sám si letím piánko, na otáčkoměru 3500 ( i když čára nominálu je 4800) aby to moc nežralo abych se pokochal, jakmile někdo (byť kámoš) Ti bude platit za hodinu nějaký peníz, bude to logicky víc dřít, aby místo 2h při nějakém přeletu zaplatil jen 1.5h (a bude držet ten nominál) Pak nemluvím o dohadech, když k něčemu doje... a že to občas prostě blbě při přistání foukne a člověk s tím prostě trochu práskne... jeden to načne, druhej to dodělá... pak tahanice o to čí je to vina, kdo to zaplatí...

Nechci aby to vypadalo zase tak negativně... ale ani tohle řešení není bezproblémové.
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 15:31
OK-EUU46   
Zajímavé, tzn. přeškolení na jiný typ letounu, se dělá jen per huba, tzn: "tady se mačká todle a tady tuto, ukaž jak lítáš a když to bude vypadat dobře, půjčím Ti to na sólo?"

tak to je dobrý teda...Fakt to tak je?

Přesně tak , než se budu ptát na letišti, je lepší bejt zvyků znalý.. ;o)
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 15:39
MiG-21MFN
no takhle to chodí tak nějak všude, co jsem vypozoroval, vyjma aeroklubů. nevím, co tam nějak u toho přeškolování chceš vymejšlet, na zemi se seznámíš s letadlem a když ukážeš, že s tím umíš letět a řešit průsery, tak proč to nepujčit
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 15:43
orlík
Pozor nesměšujme dohromady dvě věci:
1. přeškolení na typ (někdo mylně nazývá typovou zkouškou) tj. dáno osnovou, nevím už přesně, jak je to u ul, ale tuším něco kolem 1,5 hodiny - dokud instruktor neuzná, že letadlo pilot bezpečně zvládá
2. přezkoušení od majitele letadla, to je čistě individuální. Možná někdo někomu půjčí letadlo na základě toho, že má v zápisníku zapsaný typ (zápisník není povinný, ale rozumný pilot si ho stejně vede i u ul) ovšem myslím si, že pokud někomu půjčuju letadlo za hodně peněz, přesvědčím se jak dotyčný lítá. Ovšem žádnej předpis to nespecifikuje, takže to může být jeden okruh, nebo i hodina lítání, prostě jak bude majitel chtít.

Osobně si myslím, že nejrozumnější cesta je lítat dál ve škole, kde jsem dělal výcvik, na stejném letadle (protože málo platný 20 hodin je strašně málo, aby se řeklo, "že to fakt umím") a později, až po určitých zkušenostech se poohlédnout i jinde a třeba po jiným letadle. Ve škole člověka znají a vlastně jen pokračuje tam kde skončil.
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 15:50
MiG-21MFN
já si zase myslím, že neni uplně špatný lítat třeba i výcvik na více typech, pokud teda samozřejmě létání zvládáš. nevytvoříš si pak rutinu na jeden typ letadla a pak další přeškolení je mnohem jednodušší a hlavně i když se stane nějakej průser, tak prostě nemáš rutinu na jedno éro, ale řešíš to operativně podle situace. aspoň mě se tohle nezdá tak blbý
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 15:57
orlík
No, je to věc názoru a pak bysme se dostali až k oblíbeným hádkám Cessna x Zlín. Samozřejmě, že je dobrý umět lítat z více letadlama, ale pokud člověk nikdy nelítal, tak po 20ti hodinách umí opravdu jen základy a myslím si, že je vhodný nejdřív zvládnout perfektně jedno letadlo a pak teprve další. Kolikrát řízení letadla spoustu lidí po pilotkách ještě tak zaměstnává, že mají potíže říct do rádia kde jsou a co chtějí. Zde je jistě na místě pilovat vše a nekomplikovat si život nějakým přeškolováním.
A kromě toho je spousta lidí, kteří lítaj jen jeden typ. A jsou úplně spokojený. Je to například velká většina majitelů ul.
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 20:40
A.J.Scandall   
Názor na tohle se mění s věkem. Když mi bylo jako MiGovi, viděl jsem to stejně jako on.

Teď, o pár let starší, to vidím spíš jako ty. Já už taky "zamrzl" v podstatě na dvou typech (a od každého dvě verze), a když k tomu přidám občas Blaníka a Dvoustovku, tak už vlastně nic jinýho ani lítat nechci (dokud nepřijde ten Spitfajr, samozřejmě )

Ale zase jsem rád, že jsem si dřív těch pár typ vyzkoušel, můžu si spíš udělat svůj názor (třeba při debatách brambora X knedlík)

Takže podle mě pravda leží někde uprostřed a vyloženě správný ani vyloženě špatný není ani jeden přístup
 

Provoz ULL ???   13. 7. 2010 / 09:00
orlík
No však já už jsem taky o pár let starší. Ovšem vždycky osobně se rád svezu v jakémkoliv letadle, zejména v nových typech (a u ul jich je, jako máku). Tady mi šlo hlavně o výcvik. A jak víme, když se začnou lítat navigační u PPL je člověk o něco dál, než když má celý výcvik ul. V tom myslím, že je podstata problému. Jak říká Kuma, kolikrát si žák zavléká návyky z jednoho typu na druhý. Kolikrát stačí, že se točí vrtule na druhou stranu. Že s tím někdo nemá problémy, to je jeho štěstí, ale jako obecnou pravdu bych výcvik na více typech nevyhlašoval. Takže na závěr - u PPL před navigačními přeškolení na další typ, proč ne. U ul s 20 hodinama celkem - přeškolení na další až později. S přihlédnutím na možný zásadní rozdíly v typech třeba Typhoon x Dynamic.
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 16:01
Balooo   
Předpis UL3-ULL s tebou v Hlavě 1, bodě 1.33 nesouhlasí:
V průběhu výcviku pilota až do pilotních zkoušek včetně nesmí být změněn typ výcvikového letounu. V případě nemožnosti pokračovat ve výcviku na původním typu lze po seznámení s ULL přeškolení na typ dokončit výcvik na novém typu.

Předpokládám, že autoři věděli, proč to tam dávají.
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 16:03
orlík
No to je přesně to co říkám. Je přeci jen rozdíl mezi 20 hodinama výcviku ul a 45 PPL.
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 16:02
Tragédie v JRD
viz to, co psal Baloo .. nemluve o tom, ze i jeden typ v ramci skoly muze byt pomalu co letadlo , to unikat ...
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 17:38
kuma   
Obvyklý názor začátečníků, nic ve zlém - ale měnit typy ve výcviku je zakázáno i u PPL... prostě když buduješ návyky s jedním érem a vložíš do toho něco jiného, máš v gemeli guláš... (já dokonce dostal od svého instruktora vyslovený zákaz lítat něčím jiným, když jsem dělal výcvik PPL, protože jsem pravděpodobně zavlékal tu odsud tu odtamtud nějaký zlozvyk - úhel sestupu, rychlost, výšku vyrovnání - i droboučké detaily hrají velkou roli - nejdřív jsem byl jak krocan - ale zpětně jsem se hluboce omluvil a uklonil - měl ten kluk pravdu!)
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 17:51
Štěpán Obrovský
Měnit typy u PPL můžeš, ale je to omezený na dva nebo tři, teď to z hlavy nevím.
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 17:58
MiG-21MFN
já teda nevím, já jsem to lítal na dvou, potažmo třech typech a nemohu si rozhodně stěžovat. mě to tak vyhovovalo. a nemám teď problém při přeškolování na další typy. nadruhou stranu strejda to odfrčel jen na cessně (máme cca stejnej nálet) a má hroznej problém řídit jiný letadlo. asi je to kus od kusu, ale já osobně si myslím, že mě to jenom prospělo. asi je to další metodická chyba v mém výcviku, ale zatím se to nijak špatně neprojevilo
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 18:28
Marky Parky   
Zcela určitě ne, dělal jsem PPL na třech typech, prvních dvacet hodin na DA20, zbytek na C150 a C172.
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 20:38
kuma   
V AK-MOT to není výslovně napsané, ale jsou tam uvedeny podmínky, za kterých můžeš některé úlohy létat na jiném typu, než je veden výcvik. Z toho lze usuzovat, že výcvik by měl (pokud možno a nejde o ty úlohy) buýt odlétán na jednom typu.
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 21:38
Lowmick   
Nebylo to nekde v FCLku?
 

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 21:53
A.J.Scandall   
Naopak, AK-MOT připouští odlétání navigačních letů na jiném typu, než byl zahájen výcvik, a celkem běžně se to dělá. Obecně třeba považuji za rozumné, pokud se výcvik zahájí na ostruhovém letadle a pak na navigační se žák přeškolí na letoun s příďákem. Vyzkouší si ještě ve výcviku obojí (v opačném gardu, tj. příďák a pak ostruha, to může způsobit příliš velké zdržení ve výcviku, všichni víme proč )
 

Provoz ULL ???   23. 7. 2010 / 09:29
MzM   
Proč napřed letadlo s ostruhou a pak příďový podvozek?
 

Provoz ULL ???   23. 7. 2010 / 10:38
SONP   
echci doplňovat údaje zkušených aviatiků, nicméně protože AJS už není a nebude, tak si dovolím do doby jeho reinkarnace napsat, že se domnívám, že vzlet i přistání s příďovým podvozkem je výrazně jednodušší a použítí příďového podvozku při výcviku od počátku umožňuje, aby si cvičenec osvojil návyk na některé chyby, které stroj s příďovým podvozkem odpustí více a stroj s ostruhovým podvozkem odpustí méně.

To se projeví právě při přechodu z příďáku na ostruhu (znám z vlastní zkušenosti - u mě šlo o vytrvalé přistávání na dva body a následné odskoky způsobené prudším poklesem zadku letadla a potíže s udržením směru při vzletu a letmém přistání)

A pravděpodobně přechod opačný směrem je jednodušší, což měl asi AJS na mysli.
 

Provoz ULL ???   23. 7. 2010 / 12:47
kuma   
Nemyslím, že by vzlet a přístání bylo jednodušší s ostruhovým podvozkem...
 

Provoz ULL ???   23. 7. 2010 / 13:06
kuma   
Sorry za přehmat!
Naopak - OPRAVA:

Nemyslím, že by přistání a vzlet s příďákem byl jednodušší, než s ostruhou!!
 

Provoz ULL ???   23. 7. 2010 / 13:22
SONP   
Ne snad jednodušší v tom, že s příďákem by to bylo nějak zvlášť jednoduché. To jsem se asi nepřesně vyjádřil. Měl jsem na mysli to, že člověk u ostruhy musí být přesnější, o tom jsem přesvědčen.
 

Provoz ULL ???   23. 7. 2010 / 13:31
MzM   
Jakou výhodu pak mají letadla s ostruhou? Při startu toho vidíš míň, pokud ostruha není řiditelné kolečko, tak se s tím blbě zatáčí, můžeš skončit na čumáku, když blbě zabrzdíš, přistání je potřeba udělat přesněji.
Jaké jsou teda výhody?
 

Provoz ULL ???   23. 7. 2010 / 13:36
MiG-21MFN
výhody jsou v tom, že se s tím krásně lítá a užiješ si to mnohem víc, jak s nějakou cessnou, kterou posadí i cvičená opice, například z jedné nejmenované vysoké školy a na zemi je to řiditelný uplně krásně, stejně jako příďák, akorát musíš dělat esíčka no.
 

Provoz ULL ???   23. 7. 2010 / 13:38
SONP   
Výhodou letadel s ostruhou je to, že se pak mohou vésti na různých fórech a místech debaty vysoké úrovně o tom, zda je vzlet/přistání na ostruze hrdinský výkon a totéž na příďáku pro děcky, a zda piloti letadel s příďákem jsou ještě vůbec piloti.

Bez nich by to jaksi nešlo
 

Provoz ULL ???   23. 7. 2010 / 13:43
MzM   
Tak tohle vypadá jako rozumný důvod.
 

Provoz ULL ???   23. 7. 2010 / 14:10
Vita Zenisek
Jediná výhoda, která mě napadá, je nižší odpor za letu.

Jinak pravda je, že existujou i jednodušší ostruhový typy, třeba Dekáč. S tim taky přistane bez potíží asi každej. Je z toho dobře vidět a podvozek to má taky parádní.

Naproti tomu přeškolení na 205tku, což byla moje první ostruha, mi dalo celkem zabrat a to ze všech důvodů uvedených SONPem + taky že je z toho na přistání kulový vidět kupředu, což mi zpočátku dost vadilo, a to ikdyz je instruktor hubenej a snaží se nepřekážet
Dokonce jsem i odmítl jít cca po 15ti okruzích ve dvojím na solo, protože bočák byl na limitu a raději jsem si přijel zasolovat jindy...

Víťa
 

Provoz ULL ???   23. 7. 2010 / 16:25
MzM   
A když se kola zasunou, tak už padá i tato výhoda?
Hmotnost? jako že přední kolečko je těžší jako ostruha? Zase to musí mít tužší hlavní podvozek, ne?

Jsem reálným létáním nepolíbený, tak to tak berte.

Oblíbený virtuální stroj s ostruhou je Aero C3a (Siebel), tam je výhled dostatečný

Další otázka, proč se u dvousedadlového letadla lítá sólo vzadu? Vpředu je líp vidět, ne? Kvůli těžišti?
 

Provoz ULL ???   23. 7. 2010 / 16:39
orlík
Zatahovací podvozek, to už je jiná třída - kvalita. Jasně, že u zataženého podvozku je aerodynamický odpor výrazně nižší, než u ostruhového pevného. A ovšem AJS by jistě silně polemizoval, ale jen prodávám, co jsem slyšel ve skvělém dokumentu o Trenérech - vzpomínali tam zalétávací piloti, a vesměs se shodli, že nejlepší z téhle řady byla 205. Na tlak vojáků tam pak "dodělali" zatahovací povozek (přesto, že původně konstruktéři navrhovali z cvičných důvodů instalovat pouze ovladač a kontrolky, a podvozek ponechat pevný). Instalace těžkého podvozku si vyžádala zvětšení centroplánu, což spolu s větší hmotností zcela změnilo vlastnosti letadla - vybrat vývrtku už nebylo prý tak snadné. U 326 sedí pilot vepředu - právě z důvodu těžiště, toto je u každého typu jiné, třeba u některých Piperů se sedělo vzadu, u jiných vepředu - obvykle záleží na instalovaném motoru.

No a příďák je samozřejmě těžší, než ostruha. Hlavní podvozek musí být tuhý vždy. Příďák je rozhodně více zatížen, než ostruha - zjednodušeně řečeno - nese motor. Ostruha jen lehký ocas.
 

Provoz ULL ???   23. 7. 2010 / 17:29
MzM   
... tak jsem zase kousek chytřejší... možná...
 

Provoz ULL ???   23. 7. 2010 / 18:50
SONP   
A až se AJS, alias "Mr.Trenér" zreinkarnuje, budeme chytřejší i my, kdo se ho v tomto vlákně snažíme (marně?) nahradit.
 

Provoz ULL ???   23. 7. 2010 / 21:56
AJS
Už jsem tady. Chvíli jsem čekal na registraci, a pak mi sem do Belfastu přiletěla manželka, tak jsem se věnoval jiným záležitostem, pochopte

Příďák je samozřejmě z objektivních důvodů, které zde padly, lepší u většiny letadel, zejména těch větších. Ale u malých to je trochu diskutabilní. On totiž příďový podvozek má několik nevýhod technického rázu.

Kupříkladu zatím nikdo pořádně nevyřešil zástavbu zatahovacího příďového kola u letadla s řadovým invertním motorem. To je třeba problém, který vlastně "zabil" Metasokola. Zatahovací příďák by nebylo kam umístit, a klasický ostruhový podvozek by vyžadoval pevnější, tedy těžší trup. A tak se zvolila varianta Kočkopes, která má tolik nevýhod, že tím L-40 po stránce praktické užitné hodnoty degradovala.

Druhý problém nastává u nezpevněných ploch (tráva, hlína apod.). Tam je odpor letadla s příďákem při vzletu větší (buď se dlouho drží příďák na zemi, což znamená větší valivý odpor, nebo se co nejdříve zvedá, a pak zase roste aerodynamický odpor nataženého letadla), nemluvím o tom, že příďák dostává slušné štosy, které mu taky dvakrát nesvědčí. Proto, a to stojí za povšimnutí, vlastně všechny letadla "do buše", včetně nově vyráběných, jsou ostruhová. Navíc, ač se to nezdá, ostruhové letadlo má daleko větší mezeru mezi vrtulí a zemí, a i když příďák vrtuli jakoby chrání, stejně jsou poměrně dost rozšířené nehody, kdy si třeba Z-142 na hrbolaté či rozmoklé dráze drbne vrtulí o zem. Většina malých letadel s příďákem trávu moc ráda nemá, snad s výjimkou C152/172/182 a Z-42 and her Melody Girls. Je to případ třeba PA-28, Mooney, Cirruse a dalších.



No jinak já jsem samozřejmě velkej milovník ostruhových letadel, to se o mě i o mém bývalém alter egu ví ( ), a to dokonce tak velkej, že už ani s příďákem nelítám, není-li alternativy (třeba ostruhová 737 neexistuje). Je to pro mě tak přirozené, že už ani nevnímám zmiňovaná negativa, čímž chci říct, že při dostatečné praxi s ostruhou se nevýhody oproti příďáku vlastně smývají. A, co je hlavní, baví mě to, a držím se tím v kondici pro den, kdy zahřmí a já budu lítat nějaký pořádný brko (neboť abych něco nazval pořádným érem, musí to mít váhu 3-8 tun, alespoň 12 válců, 1200 koní a OSTRUHU)
 

Provoz ULL ???   23. 7. 2010 / 22:43
Premek
Vitej zpet ;o))
 

Provoz ULL ???   24. 7. 2010 / 06:47
kluk ušatá
A pak že už není co říci. Bylo, je a bude, a já jsem jen rád, žes na nás tady nezanevřel s definitivou.
 

Provoz ULL ???   23. 7. 2010 / 15:06
orlík
Výhody ostruhy: nižší váha, nižší odpor. A pak už jen nevýhody. Už jen výhled z letadla s příďákem převažuje výše uvedené výhody ostruhy. Proto se to taky používá.
Hlavně je potřeba si uvědomit, že to není tak, že příďák = Cessna, ostruha = 205.
Na světě lítá spousta jinejch letadel s nejrůznějšími podvozky. Třeba Cessny s ostruhou, a Zlíny s příďákem.
 

Provoz ULL ???   24. 7. 2010 / 00:37
Rychlokvaška
K těm Cessnám - nedávno jsem měl tu čest (neleteckou a bohužel bez foťáku) s přebastlenou 152kou na taildraggera...naprostá šílenost Naučit se přistávat s tímhle, tak už pak s čímkoliv...
 

Provoz ULL ???   24. 7. 2010 / 07:57
Lowmick   
Jsou i horsi
 

Provoz ULL ???   24. 7. 2010 / 09:22
SONP   
Já měl za lubem si nedávno zkusit si ve dvojím tohohle veterána z r. 1950... Bohužel nezbyl čas Moc by mě to bývalo zajímalo...
25387 B / 600 x 450 / P7080429.JPG
 

Provoz ULL ???   23. 7. 2010 / 12:48
MzM   
Jako že, když při relativně rychlém přistání (což bys jako neměl, mělo by to samo "spadnout") dosedneš s příďákem, tak to drží na zemi, zatímco s ostruhou se odrazíš a letíš dál?
 

Provoz ULL ???   23. 7. 2010 / 13:13
kuma   
Při relativně tvrdém přístání "na všechny tři" nebo dokonce "na příďák" následuje tvrdý odskok - v lepším případě ustátý, v horším kozel - a v nejhorším rovnou vylomená příďová noha. Fuj!

Píšeš ale "relativně rychlém" - což vypadá, že myslíš především rychlost dopřednou, ne vertikální. To samozřejmě jde u obou uspořádání - ale, IMHO, jen a jedině na hlavní podvozek (defilé a touch-and-go). Dotyk příďákem je, IMHO, dost riskantní.

Prostě éro by se nemělo na dráhu nikdy "přibít" na rychlosti - a to jak s příďákem nebo s ostruhou - a vždycky je potřeba sedat hlavně na hlavní podvozek (s příďákem dost nataženej, s ostruhou jen "akorát" nataženej - jen u letadel, která mají ostruhu a jsou k tomu určena, pak na "tři body" - to ale s příďákem nikdy...)
 

Fičury tajldragrů (aneb zvláštnosti ostruhových letadel)   23. 7. 2010 / 13:20
SONP   
Z mého pohledu asi takto:
- z podstaty věci (aby ostruhové letadlo nespadlo na čumák) je těžiště za hlavním podvozkem.
- v případě přistání na správné rychlosti (bavíme se o přistání na trávu) si sedne letadlo na tři body
-v případě vyšší rychlosti na přistání letadlo sedne na dva body. To samo o sobě nevadí, jde o způsob přistání, který se používá na asfaltu nebo při bočním větru, ale musí se sednout s minimální, nejlépe vůbec žádnou vertikální rychlostí.
-Jenže problém nastane, pokud kromě vyšší rychlost se to posadí tak, že v momentě dotyku ještě je nějaká setrvačnost směrem dolů - ta vzhledem k poloze težiště působí za podvozkem, tudíž nos letadla jde nahoru, letadlo chce letět a odskočí.
- kromě toho poloha těžiště za podvozkem má na zemi jednu další záludnost, a to je možnost tzv. ground loop, což je v zásadě směrové ztráta kontroly nad letadlen na zemi.

Když už do tohoto stromu přispíval MiG-21, tak jako správnou metodiku obou typů přistání zde dám jeho let na OK-ZRD u nás na Kladně.

Přistání "na kola" http://www.facebook.com/v/1361250150303 , kde šlo letadlo znovu do vzduchu, ale ne odskokem ale v podstatě jen proto, že je dráha z kopečka

Přistání an tři body:
http://www.facebook.com/v/1361262870621

A jen na závěr, to rozhodně neznamená, že při rychlem přistání "na tři body" s letadlem s příďákem neodskočíš, ale ta příčina je obvykle jiná - zpátky do letu tě odpéruje příďák.
 

Fičury tajldragrů (aneb zvláštnosti ostruhových letadel)   23. 7. 2010 / 13:31
orlík
Máš pravdu, co já vím, tak v podstatě na 3 body s příďákem docela často přistávají Američané, neboť jsou zvyklí lítat na betoně a tam to tak s trochou citu udělat lze. Na našich děravejch letištích je to ovšem chyba.
Nicméně, jen bych přidal svůj názor, že nezáleží jen na tom, je-li to příďák, či ostruha. Každý letadlo má nějaký vlastnosti, a jsou ostruhový letadla, s nimiž se přistává snadno a jde to "skoro hned" a pak ty, kdy to nejde hned prakticky nikomu (205). Ano souvisí to jistě i s polohou těžiště vůči podvozku.
Nicméně je nutno si přiznat, že ostruha je sice taková klasika, ale v podstatě překonaná, a moderní podvozek je příďák, který má více výhod, než nevýhod. Už je dnes spousta pilotů, kteří v životě neseděli v ostruhovém letadle.
Nejtěžší bylo stejně naučit se přistávat s rogalem na nohy. Trefit tam tu správnou rychlost, aby to už neletělo, ale současně se to nezapíchlo.
 

Fičury tajldragrů (aneb zvláštnosti ostruhových letadel)   23. 7. 2010 / 13:42
SONP   
O "americkém přistání" na beton se nedá říct, že by to bylo na tři body. Ale rozhodně se tam stoje tak "nevymazlujou" na přistání, je to prostě přistání typu "kvík-kvík".

Je ovšem pravda, že když jsem americké instruktorce na Cessně předváděl české přistání typu "stáhnu-kočičák kvíííííííííííííííííííííííííí-asfalt kvík", tak byla docela překvapená...
 

Fičury tajldragrů (aneb zvláštnosti ostruhových letadel)   23. 7. 2010 / 15:07
orlík
No jasně, v Americe je spousta postupů o dost jiná. A to je pěkný, že věci nejsou všude na světě stejný, že neexistuje jediný správný postup.
 

Fičury tajldragrů (aneb zvláštnosti ostruhových letadel)   23. 7. 2010 / 13:37
MiG-21MFN
yahooo jsem slavnej
 

Fičury tajldragrů (aneb zvláštnosti ostruhových letadel)   23. 7. 2010 / 19:48
Kachna   
No, podle toho, co nás učili, tak hlavní výhoda záďového podvozku je technologická nenáročnost oproti uspořádání s příďovým podvozkem. Laicky řečeno, letadlo nebude tak drahé a konstrukce vychází jednodušeji a levněji.
 

Fičury tajldragrů (aneb zvláštnosti ostruhových letadel)   23. 7. 2010 / 22:10
AJS
Máš naprostou pravdu, jen si dovolím dodat, že na hodiny alias groundloop jsou citlivá hlavně ta ostruhová letadla, jež mají těžký ocas. To je třeba podstatný rozdíl mezi Spitfirem a Bf-109. Spitfire je (prý) skákavej, ale na hodiny netrpí. Zato Bf-109 s těžkým ocasem stačí málo, říká se travers 5° stupňů a víc a není na světě síly, který jí udrží ve směru. Na některých letadlech v ten moment pomůže přidání plynu, neboť vektor tahu letadlo v daný okamžik stabilizuje (stejný efekt, jako zavření reverzu na dopraváku, nelze-li na kluzké dráze udržet ve směru), ale u Mezka si netroufnu říct, jestli by tohle přidání plynu nemělo kvůli gyroskopickému momentu a dalších jevů spíš fatální důsledky.

Třeba Trenér, to je tak dokonalej stroj, že na groundloop téměř netrpí.

Jinak si ještě dovolím dodat jedno potenciální riziko příďáků. Zatímco každý letec Trenérů a ostruhových letadel ví poměrně dobře, jak opravovat vadná přistání, neboť jich každý den vyrobí hned několik, tak čistokrevný "příďákový" letec to za chvíli zapomene, protože skoro pokaždé vyrobí krásné přistání. Až jednou přijde kozel a je pozoruhodné sledovat, kolik lidí najednou neví, jak na něj.
 1x  

Provoz ULL ???   12. 7. 2010 / 15:38
Balooo   
"Typovka" - jak by to mělo vypadat najdeš nejlépe v Osnově UL3-ULL, hlava 6: http://laacr.cz/formular_download.php?FORMULAR_ID=10. Přeškolení provádí instruktor a je dobré z toho mít nějaký papír, kdyby došlo na lámání chleba.

Ze stejného důvodu slušné školy evidují nálet žáků i nájemců, u případného soudu je to s čestným prohlášením takový vachrlatý. Pokud máš svoji evidenci, která se nejlépe kryje s evidencí školy/půjčovny a ještě k tomu jsou dohledatelný platby v účetnictví, není co řešit.

Přijet i lítat se samozřejmě dá, je to běžná praxe. Slušná škola/půjčovna s tebou na začátku uzavře rámcovou smlouvu o pronájmu, kde jsou specifikované podmínky, včetně např. ceny, ale hlavně pojištění. Tyto podmínky se dost liší firma od firmy a většinou jsou tam nějaké paušální poplatky, např. roční příspěvěk na pojištění, členství v "klubu", údržbovné, atd. Benefitem je potom většinou to, že třeba havarijně neručíš za celé letadlo, ale pouze do určité částky (50-200tis), na kterou se dá ještě individuálně dopojistit. Hodinová sazba rozhodně není tím hlavním, na co se dívat, při výběru půjčovny ULL!
Například ve FlyForFun se mě nikdy neptali, kam letím. Když ale rezervuju letadlo na sedm hodin a letím na návštěvu, tak se slušně optám, jestli nevadí za tuto dobu (placený) nálet 3h. Dá se půjčit i třeba přes noc, ale chtějí vědět kde budeš letadlo spinkat a jestli máš potvrzený hangár. Tyhle nestandardy jsou vždy o domluvě. Nepočítej ale s půjčením na celý víkend s tím, že nalítáš čtyři hodiny. To by se jim hrubě nevyplatilo.

Existují i nějaké kluby (spolu)vlastníků, ale nemám zkušenost, i když mě to hodně láká. Tam je to potom závislé čistě na dohodě klubistů.

ULL se rozmáhá i v rámci klasických svazarmovských aeroklubů, většinou jako důsledek vymírání jejich reliktního letového parku a hledání cost/benefit alternativ pro jejich socialistické hospodářství. AK Kralupy se dlouho smál papírákům, ale už mají taky svého Dynamika a všichni se na něj houfně přeškolují. Jak to mají AK s cenami netuším, se započítáváním otrockých prací už vůbec.

Soukromé vlastnictví je velmi specifické. Vlastní letadlo je super, ale stačí si přečíst několik reálných příběhů, aby bylo jasné, že to taky nemusí být finančně výhra. Doporučuji se předem poradit s někým zkušeným, aby bylo nadšenci jasné, kolik peněz (kromě samotné ceny ULL) tohle stojí a kolik jsou třeba roční fixní náklady včetně pojištění.

Pokud ti někdo půjčí na dobré slovo svůj soukromý ULL za super cenu, jsi velmi šťastný člověk a tvůj kamarád je blázen. Já bych to nikdy neudělal, mít tedy vlastní letadlo. Tohle jedině formou spoluvlastnictví a to jen s prověřenými lidmi, kterým bych důvěřoval a svázané řádnou smlouvou.

Nejlepší je podívat se po netu a kontaktovat firmy, které se ti líbí, Následně se zeptat na detaily a podepisat smlouvu o pronájmu, ve které bych já chtěl mít specifikováno:

Předmět pronájmu
Právní podmínky (mám platný papíry, medical 2, atd.)

Za stav letadla a papírovou způsobilost ručí provozovatel
Za technický stav ručí provozovatel, já provádím pouze běžnou externí prohlídku
V případě havárie, pokud byl příčinou technický problém, neplatím nic, jde na triko provozovatele
Provozní opotřebení neplatím nic (píchlá guma, apod.), jde na triko provozovatele
V případě mnou zaviněné havárie je letadlo pojištěno a moje spoluúčast je maximálně XY

Podmínky pro výlety s cestujícím (někteří nemusí připustit)

Pojištění pilota je v mé režii
Pojštění cestujícího neřeším, protože je drahé a výjimky ve smlouvě vylučují všechny osoby, které případně kdy svezu

Fixní náklady: Cena za údržbovné, klubovné, spoluúčast pojistky, apod. XY za Z měsíců, apod.
Variabilní náklady: Hodinová sazba je XY za mokrou/suchou motorovou/letovou hodinu, poplatek za přistání, apod.
Jak se přeúčtuje tankování na cizím letišti

Základní pravidlo říká, že existují dobré firmy, a firmy, které se za dobré považují
 2x  

VWAC
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ