FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 14. 8. 2025, svátek má Alan Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Indikovaná vzdušná rychlost Jeden příspěvek | Celý strom
Indikovaná vzdušná rychlost   23. 9. 2010 / 16:01
Snake.d   
Čauky piloti
Mám dotaz:Letím vrtulníkem (je to jedno čím ale vztáhnu to na vrtulník) ..rychlost větru 10m/s ze severu... let na okruh...Když vzlétnu z dráhy 27 ustálím režim rychlost 150 točím první do prava chci udržet indikovanou rychlost 150, musím snížit režim letu z duvodu zvyšování ind.rychlosti? A na opak na baselegu zvýšit režim? Nebo mi zůstane ind. rychlost furt stejná.. díky
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   23. 9. 2010 / 16:05
Vita Zenisek
Stejná. Měnit se ti bude rychlost pohybu proti zemi.
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   23. 9. 2010 / 16:14
Latom   
Snejky, to máš jako s hadem v proudu vody. On plave stejnou rychlostí po proudu i proti. Jen někdy proti proudu i může couvat, přesto plave dopředu z jeho pohledu vůči vodě. Jestli mi rozumíš.
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   23. 9. 2010 / 16:36
Luděk Ch.
Snake.d:
indikovaná rychlost je rychlost vůči okolnímu vzduchu, nikoliv vůči zemi.
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   23. 9. 2010 / 16:46
Snake.d   
Jo to je mi jasný ale jakmile ze změní směr zareaguje mašina okamžitě? Jina,k vím že je to simulátor ale chodím na fullmotion sim k amíkům a mají tu mi17 a jakmile to otočím proti větru tak mi záhadně začne stoupat rychlost tak musím přibrzdit ... a jak to otočím z větrem do zat tak rychlost zase poklesne .. takže to mají chybu v metrixu....
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   23. 9. 2010 / 17:02
Tragédie v JRD
hele, to mas v pohode ja mam ten samy pocit nejen v simu, ale i v realu
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   23. 9. 2010 / 17:12
Luděk Ch.
Tak mašina má docela velkou setrvačnost, takže když otočíš vůči směru větru nebo když se prudce změní rychlost větru (střih větru), tak to chvíli trvá, než se změní i rychlost stroje a ustálí se na původní vzdušné indikované rychlosti.
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   23. 9. 2010 / 17:30
Teflon_490   
Aha, to dava smysl...v FS to ale nezpomali ani kdyz pockam, ne? Ja to teda srovnam snizenim plynu hned, nikdy sem nezkousel cekat.
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   23. 9. 2010 / 17:17
Stew
Setrvačnost? Hmota vrtulníku se snaží setrvávat v pohybu vůči zemi ve směru vektoru letu, proto to nutné brždění abys udržel stejnou indikovanou rychlost, když se ti vítr obrátí třeba ze zad na čumák.
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   24. 9. 2010 / 08:51
kuma   
tak to není.
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   23. 9. 2010 / 17:28
Teflon_490   
Nechapu, proc by mela IAS zustat stejna. Kdyz pominu drag ktery vyvola samotny fakt, ze zatacim, tak pokud se otocim proti vetru rekneme 20kts, a nezmenim thrust, tak mi IAS naroste o 20kts.
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   23. 9. 2010 / 17:43
Vita Zenisek
Nejak nechapu, kde by se ti tam tech 20 uzliku vzalo. Pokud mluvime o koordinovane zatacce a konstantnim vetru, IAS se nijak zmenit nemuze. Ten vitr preci na letadlo pusobil uz predtim nez zatocilo a podminky se nezmenily, IAS se stale vztahuje k tomu samymu vzduchu.

Meni se ale samozrejme rychlost poybu proti zemi.
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   23. 9. 2010 / 17:51
Teflon_490   
No jo, vitr na letadlo sice pusobil, ale zboku. Kdyz se k nemu otocim cumakem, pusobi na cumak a prvotni reakce je, ze se zvysi IAS. To ze se pak asi ustali na puvodni hodnote mi ale uz nedoslo.
Navic, tohle je klasika treba pri letu v hladine, kdyz se toci vitr, hlavne kdyz neni zaply jeho vyhlazovani. Pokud se mi ze zad otoci primo do cumaku, tak IAS naroste o to co se mi oprelo do cumaku a AT stahuje plyny aby rychlost srovnal. Predpokladam, ze takhle je to i v realnym letadle.
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   23. 9. 2010 / 17:55
Vita Zenisek
Mluvime o koordinovane zatacce a ne o otoceni era kolem osy! Ani o zmene smeru vetru.
Pokusil jsem se to vysvetlit vedle na vzducholodi, lip to neumim, cili v tomhle stromu koncim
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   23. 9. 2010 / 17:57
Teflon_490   
Pravda, uz ten rozdil zatacka vs. nahla zmena smeru vetru vidim. Diky.
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   23. 9. 2010 / 17:53
Vita Zenisek
Nejsem fyzik, nemam vzorecky, ale je to o vztazne soustave. Zkus si to predstavit na vzducholodi, ktera ma vypnuty motor. Ta si jen tak visi. Vitr fouka 10m/s, lod je unasena 10m/s proti zemi. Rychlost lodi vuci vzduchu je konstantni a to nulova. Rekneme, ze se mi podari nejak otocit lod cumakem proti vetru. Rychlost lodi proti vzduchu je stale konstantni - nulova. To samy, kdyz s tim celym otocim po vetru. Rychlost je stale konstanti - nulova.

No a ted si predstav, ze zapnu motor a zacnu se pohybovat nejakym smerem, rekneme 5 m/s.
Ta rychlost pohybu proti vzduchu bude vzdy 5m/s, konstantni at uz poletim jakymkoli smerem.

V.
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   23. 9. 2010 / 17:54
Stew
To ano, pokud letíš v prostředí, kde se ta masa vzduchu pohybuje vůči zemi ustáleně jedním směrem a rychlostí. Ale pokud s tím letadlem vletíš do jinak směrovaného vzdušného proudu (vůči zemi), tak se ti to na indikované okamžitě projeví, než se ta mašina v tom novém proudu za nějakou dobu ustálí, ne?
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   23. 9. 2010 / 17:57
Vita Zenisek
To ano, ale tak zadani neznelo... Hovoril o konstantnim vetru 10m/s z jednoho smeru a predpokladal jsem koordinovanou zatacku, kdyz uz lita po okruhu.
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   23. 9. 2010 / 18:01
Stew
Jo, tak to ano, máš pravdu, pardon
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   24. 9. 2010 / 07:44
pseudoMates
Prosím o vysvětlení, proč je tedy tak nebezpečný windshear..
Představoval jsem si to tak, že letadlo letí na finále na Vref+5 třeba a fouká mu celou dobu přiblížení do čumáku 15kts. Z toho, co se tu psalo jsem vyrozuměl, že když se náhle ten vítr změní z 15kts do čumáku na třeba 35kts do zad, že IAS se ani tak nemění a tím pádem letadlo je schopno dál pokračovat v letu. Předpokládám, že pro udržení dostatečného vztlaku je potřeba mít určitou IAS a nikoliv GS, je tak..?
Pokud se tedy IAS nemění při změně větru, tak pak mi může bejt v podstatě jedno, jestli se ten vítr na finále otočil, nebo ne..?
Nebo jak to tedy je..?
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   24. 9. 2010 / 07:56
SONP   
Vždyť tam Víťa píše o zatáčcce proti stále konstatním větru a o žádných změnách...
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   24. 9. 2010 / 08:02
pseudoMates
Mno.. jsem ospalý a nečetl jsem to pořádně.. moje chyba..
Nicméně.. Pokud bude foukat konstantně a letadlo poletí po okruhu, bude se vůči tomu větru otáčet postupně o 360° a já žiju v domnění, že to je to samé, jako když bude mít na finále windshear. Windshear si představuju jako změnu směru (a v tomhle případě i rychlosti) větru vůči letu po okruhu akorát v "rychlejším sledu".
Člověk je z FS "zblblej", protože tam je jakákoliv změna větru, ať už v hladině při zatáčce nad bodem, nebo na finále při střihu větru, simulovaná jako odchylka od zadaný a původně letěný IAS.
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   24. 9. 2010 / 08:16
Vita Zenisek
Zkus vzducholod
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=376247&lan=0

Rozdil mezi windshearem a zatackou kamkoli pri konstantnim vetru je rozdil mezi homogenim a nehomogenim prostredim. Cili predstavovat si zatacku kamkoli za konstantniho vetru jako zmenu smeru vetru neni spravne. Zatimco v prvnim pripade se letadlo pohybuje vuci prostredi, ktere je stale stejne, u windshearu se prostredi pohybuje vuci letadlu a to je velky rozdil.
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   24. 9. 2010 / 08:28
Vita Zenisek
Mozna vyjadreni ze se "prostredi pohybuje vuci letadlu" neni uplne statstne. Spise by se hodilo rict, ze meni svoje vlastnosti a to donuti letadlo reagovat zmenou rychlosti.
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   24. 9. 2010 / 12:11
SONP   
Tato debata mě silně připomíná debatu na téma "vzlétne-li letoun z běžícího pásu pohybujícího se proti směru vzletu".
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   24. 9. 2010 / 12:50
kuma   
a přitom i tamta chujovina má tak snadné a logické řešení...
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   24. 9. 2010 / 12:51
Tragédie v JRD
a jake ?
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   24. 9. 2010 / 12:56
SONP   
Že vzlétne
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   24. 9. 2010 / 13:08
kuma   
Že limitem pro tento úkol je jen a jedině valivý odpor podvozku. Další podrobnosti v minulých baobabech.
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   24. 9. 2010 / 13:09
Tragédie v JRD
vyborne ja uz si to nepamatoval, ale je to ten zaver, ke kteremu jsem se od pocatku priklanel a bojoval za nej zuby i nehty .)
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   24. 9. 2010 / 13:39
pseudoMates
Co jsem tě viděl posledně, tak jsi ale zuby i nehty měl.. Nebo ti snad narostly třetí zuby a nehty máš z nehtového studia..?
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   24. 9. 2010 / 08:41
kuma   
vzducholoď není dobrý příklad na windshear, protože při nájhlé změně směru větru (třeba z čelního 60 KT na zadní 60 KT) to vzducholoď odfoukne ve stejné výšce (!!) někam jinam, kdežto éro závislé na kontinuálním vztlaku spadne.
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   24. 9. 2010 / 09:04
Vita Zenisek
Vzducholod je velmi dobrej priklad na pochopeni toho, co se proti cemu kdy pohybuje.
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   24. 9. 2010 / 09:15
kuma   
Takto obecně to ano
"...jenže výrobky na bázi tvrzené gumopryže vycházely z jeho továrny přiliš veliké a nehodily se než toliko ku létání..."
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   24. 9. 2010 / 08:37
kuma   
Princip windsheasru je jinde.

Letadlo letí nějak někam nějakou rychlostí, letí ve vzduchové mase, která se sice také nějak a někam pohybuje, obojí je ale ustálené a tak kde je teď země a GS je absolutně fuk. Zase si můžeš představit letadlo nad mořem nebo nas douvislou vrstvou oblačnosti.

To letadlo letí ustáleně v té vzduchové mase, takže má (+-) konstatní IAS a v tom vlétne do jiné vzduchové masy, která se pohybuje (proti té jeho původní) jinou rychlostí a jiným směrem. Představ si rozhraní mezi vzduchovými masami třeba jako tektonický zlom - styk dvou proti sobě se posouvajících zemských desek... a z jedné do druhé teď proletí to éro.

Kdyby to letadlo dokázalo v tom okamžiku změnit směr a rychlost tak, aby vůči té nové vzduchové mase letělo ve stejném (vzájemném) úhlu a rychlosti, jako v té původní, ani IAS by se nezměnila a nic by se nestalo. Ale protože letadlo je vlastně hmotné těleso, tak má nějakou setrvačnost - a do té nové vzduchové masy vletí prakticky jako hozený kámen. Ofukování aerodynamických ploch se na tom rozhraní skokově změní - co do rychlosti i směru - a tak se může stát, že se najednou vztlak ztratí - a než to éro a jeho pilot stihne (díky setrvačnostem a snížené účinnosti špatně ofukovaných řídících ploch) cokoliv udělat, éro prostě spadne.
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   24. 9. 2010 / 08:46
pseudoMates
ani vzducholoď, ani tektonický zlom.. ale šutr mi to pomohl pochopit..!! Díky, pane doktore..
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   24. 9. 2010 / 08:52
kuma   
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   24. 9. 2010 / 08:39
kuma   
V žádném z tebou popisovaných případlů nemůže nastat, že se IAS nezmění. Změní - ale vše se odehraje docela rychle - a éro dřív spadne, než si někdo všimne, že se začla pohybovat ručička rychloměru. Můžen to být až tak... Ale principiálně rychlost vůči mase - tedy TAS se změní okamžitě.
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   23. 9. 2010 / 18:22
kuma   
Zcela nepochybně máš pravdu, ale jen pokud máš ten vrtulník přikovanej řetězem na oko na stojánce.
Jinak samozřejmě nikoliv

Představte si, prosím, všichni, že letíte (letadlem, vrtulníkem, to je fuk) bez vidu země (nad souvislou vrstvou oblačnosti nebo nad mořem) při ustáleném větru (žádné turbulence, prostě celou dobu z jednoho směru poctivých klidných 20KT).

A teď nakulíte knypl doleva, vyšlápnete trochu nožičku a uděláte "přístrojovou" zatáčku doleva o 360° (podle umělého horizontu, zatáčkoměru a gyrokompasu) - ustálenou rychlostí podle rychloměru (IAS).

Otátka zní- budete při tom hýbat thrustem (kolektivem) a budou se vám měnit torky? ( s výjimkou nutné změny pro uvedení do zatáčky)

Odpověď - samozřejmě že NIKOLIV - bez ohledu na směr a sílu větru, letadlo (vrtulník) se pohybují v systému rovnoměrně se pohybující vzduchové masy - a celá 360°zatáčka tak z pohledu pilota včetně ovladačů režimu bude úplně stejná (!!) jako za bezvětří.

Druhý příklad - let po okruhu s průletem nad dráhou v konstatntní okruhové výšce. Letadlo (vrtulník) musí sledovat nějakou trejektorii vůči zemi (tady obdélník okruhu) a rychlost indikovaná (IAS) bude konstatntní. Otázka je stejná - bude potřeba na jednotlivých částech okruhu hýbat thrustem - kolektivem (torky)? (s výjimkou nutného zásahu pro uvedení do zatáčky a vyrovnání směru větru - stejného jako za bezvětří)

Odpověď: NIKOLIV (!!) - ani v tomto případě není třeba měnit nastavení ovladačů režimu, pokud budou jednotlivé zatáčky (1-2-3-4) zalétnuty čistě - je to totiž úplně stejný případ, jako případ prvý - jen mezi čtvrtinami toho původního kruhu jsou jednotlivé okruhové legy (upwind buzz, croswind, downwind, base leg - upwind buzz) a ty jsou letěny s vybočením (vyrovnáním úhlu snosu), takže OKRUHOVÁ rychlost (rychlost vůči zemi) bude na jednotlivých lezích různá podle vzájemného úhlu směru větru a směru letu a vzájemné rychlosti větru a rychlosti letu (klasická navigační úloha na brikety z nosu).

Howgh.
   Seznam příspěvků  

Indikovaná vzdušná rychlost   24. 9. 2010 / 15:54
dandee
Vsetko bolo povedane,ale ja tiez pridam ,ale iba v skratke.Zoberieme ten okruh.Ak fuka vietor,na ktory uz treba brat ohlad/u pomalych lietadiel samozrejme na kazdy vietor/,tak rezimy po okruhu su uplne rovnake ako pri bezvetri alebo tak ako je to predpisom nariadene.To znamena,treba dodrziavat rychlosti,ovsem vietor,ktory ma urcity smer a rychlost robi bordel do vypocitanych rezimov a tudiz je ho treba vylucovat.Od startu az po pristatie.Casy letu po okruhu sa zmenia,rychlost klesania sa musi zmenit,okrem rychlosti doprednej/pristrojovej/.Asi takto. Aj na FS to funguje,takze treba si polietat poriadne s vetrom a je to!
   Seznam příspěvků  

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ