FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 3. 6. 2024, svátek má Tamara Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Praha info Jeden příspěvek | Celý strom
Praha info   23. 9. 2010 / 19:21
habl
Ahoj,

tohle léto jsem měl možnost si celkem intenzivně polétat VFR po Evropě a napadlo mě porovnat služby okolních info s tím naším. Obecně si myslím, že pracovat na infu je velmi náročné, na rozdíl od IFR frekvencí se řídící asi setkává s velmi rozdílnou úrovní pilotů a jejich požadavků.

Německo - mám zkušenosti hlavně s Munich Info, zatím asi nejlepší info, které znám. Obecně se mi v Německu létá velmi dobře. Řídící s velmi dobrou angličtinou (narozdíl od té mojí ) , fráze "radar contact" je standardem (u nás jsem ji při VFR snad nikdy neslyšel) a hlavně oceňuji trafic advisory information, které se jen vyjímečně neposkytují. Pokud náhodou máte slabší den a míříte poblíž nebo do nějakého omezeného prostoru, řídící vás na to decentně upozorní.

Rakousko - velmi dobré, podobné jako v Německu, Wien Info má občas horší angličtinu, radar contact a tím pádem trafic advisory poskytují také.

Itálie - po zkušenostech z IFR návštěv Benátek a Boloně jsem z toho měl trochu obavy a čekal spíš problémy. Angličtina s italským přízvukem, ale dá se na to rychle zvyknout. Opak je však pravdou! Mám zkušenosti s Padova Info a klobouk dolů . Takovej hukot jako v ITA jsem na infu nikde nezažil (asi by si to zasloužilo více frekvencí), řídící jak kulomet, ale kupodivu to vcelku funguje. Radar contact i trafic info se poskytují. Pozor na letové plány, ten můj se jim někde "ztratil".

Slovinsko - nepotěší ani neurazí, jednou se mi dokonce podařilo přesvědčit pracovníka na infu, aby mi podali letový plánek na další úsek do Chorvatska (ale byl to boj, jak s ním, tak o čas, ale díky, velmi mi pomohl). Úrověň bych přirovnal k našemu Praha info. Pokud si dobře pamatuji, trafic advisory se vcelku poskytuje, na frázi radar contact jsou myslím taky opatrní.

Chorvatsko - ani nevím, jestli tam info nějaké je, přehazovali si mě po cestě dolů po radarech.

Černá Hora - asi tam nemají radar? Chtěli hlásit polohy a časy přeletů dalších otočných bodů.

Albánie - už si nepamatuju, jestli to byl radar nebo info, ale příjemné překvapení, profesionální. Mimochodem, ze vzduchu je to velmi krásná země.

Co mi chybí na pražském infu? Možná trošku více profesionality a zapálení pro věc, někdy mi připadá, že když někdo z řídících udělá nějaký pr..r, tak ho za trest šoupnou na info. A když se dotyčný k tomu ještě špatně vyspí... Dále bych ocenil, kdyby i u nás byla možnost dávat trafic advisory pro VFR. A možná by na infu mohli více dbát na letce ze zahraničí, přece jenom to tady moc neznají, omezených prostorů je tady víc než dost a z vlastní zkušenosti vím, jak se každá pomoc z infa v zahraničí velmi hodí.

Jaké zkušenosti máte vy?
 1x  

Praha info   23. 9. 2010 / 19:29
Cirrus/Pindra
No, co na to říct... asi jen, že poskytované služby se liší podle třídy prostoru, ve které letíš. Předpokládám, že oním "radar contact" máš na mysli poskytování radarových rozestupů od ostatního provozu nebo co si pod tím máme představit?

S Praha INFO tedy rozhodně špatné zkušenosti nemám, v době před Shengenem a EU mi většinou ve všem vyhověli(čti poradili, dělali co měli), ADIZ, prostory "typu" R, nebyli problém.

Jinak tichá závist, že máš možnost takto létat po Evropě.

 

Praha info   23. 9. 2010 / 21:42
Lowmick   
Nemecko - fajne. Ale "radar contact" se da slyset i v CR a kolikrat te i cesky ridici upozorni na aktivovany prostor.

Rakousko - nevim, normalka

Italie - bordel

Slovinsko - normalka

Chorvatsko - taky si me prehazovali po app a radarech. Vesmes pohoda, jsou na koupaky zvykly

Cerna Hora - tyhlety vychody me (na oblastech) pripadaj celkem fajn


Zas na druhou stranu souhlasim - neni nic horsiho nez blbe vyspanej prazskej infak Ale o piloty ze zahranici se tu staraj perfektne.
 

Praha info   24. 9. 2010 / 09:39
kutak
například po tom Německu dávají každému squawk i v neřízených prostorech nebo jak tě indentifikujou řídící? ADS-B pokud vim malý era ještě nepoužívaj
 

Praha info   24. 9. 2010 / 09:51
kutak
i když, jak teďko pročítám články, už i některý Cessny 182 tim jsou vybavený
 

Praha info   24. 9. 2010 / 09:52
kuma   
ty mu v initial cobntact řekneš plus mínus kde jsi a on ti buď přidělí squawk, nebo tě požádá o "ident" Většinou jsem se setkal s tím druhým.
 

Praha info   24. 9. 2010 / 10:05
kutak
jasný to chápu.. pravděpodobně si řídící udělá u něj nějákou poznámku s volačkou sám, aby měl přehled kdo je kdo.. jen to radarový pokrytí by mě zajímalo jak mají tyhle země.. přecijenom furt dávat radarovej kontakt, pak že ho ztratil, znova se mu objeví a znova se mu pilot musí (může) identifikovat tim ident... tak by mě zajímalo v jaký výšce AGL se to traffic advisory dá v Německu a u nás dá poskytovat v prostorech třídy E (zhruba)
 

Praha info   24. 9. 2010 / 09:56
kuma   
S infákem zatím zkušenost vždy dobrá, i když jsou aktivnější a pasivnější týpky (lidskej faktor... ) Setkal jsem se i s traffic advisory (upozorňoval nás jednou na kluzáky poblíž v termice, i kkdyž vejš, než jsme byli my).

Je ale pravda, že Němci se mi zdají aktivnější a pohodovější - zejména v komunikaci s leteckými zoufalci (podle toho, co jsem párkrát slyšel), tam je celkem spoleh na to, že tě upozorní, když se k tobě někdo odněkud blíží (zažil jsdem vícekráít).

Obecně ale jsou mé zkušenosti menší, nelze asi zobecňovat.
 

Praha info   24. 9. 2010 / 12:24
AJS
Zkušenost téměř identická, zejména s tím "ztrácením plánků" v Itálii.

Ještě dodám Francii, tam jsem při letu z Lyonu do Villingenu měl nepříjemnou zkušenosti, ač mi první Infák řekl, že můj plánek je aktivován, nicméně dál už o mě nikdo nevěděl, na každé frekvenci jsem musel všechno říkat znovu, kdo jsem, kam letím, kde jsem, a vyvrcholilo to tím, že po příletu do Německa ani nebylo možné uzavřít plánek, protože prostě nikde nebyl...

Osobně považuji v Evropě VFR oblasti vetšinou za zbytečné (mluvím o CZ, D, A, I, F, SLO, HR, víc jsem nezažil), je to jen spousta zbytečného kecání navíc, informace o provozu jsem vždy (!) dostal až po vykřižování či pozdě, takže úplně k prdu, průlet řízeným prostorem si člověk stejně musí vyžádat sám na příslušné frekvenci ATC, a tam následuje tak jako tak celé kolečko vyptávání znovu (kdo jstem kam letíte, co chcete), plánek neplánek, info neinfo. Jediné, k čemu mi kdy VFR oblast byla, je informace o aktivování omezených prostorů. Speciálně u nás, kde není možné do řízených prostorů vletět jinudy, než po přízemních VFR tratích, to je vlastně celé nastavené tak, že nejlíp je na tom ten, kdo mlčí, má vyplý odpovídač, plazí se kdesi po zemi a bez plánku, a maximálně si vyžádá průlet CTR, které mu stojí v cestě...

Souhlasím s tím, že jediná země z uvedených, kde to má skutečně úroveň a smysl, je Německo. Rád bych v příštím roce zkusil Británii, o té mám stále po letecké stránce vysoké mínění, snad mě nezklame

Teď čekám staccato palby o tom, jak vím prd, nikde jsem nebyl a pletu jablka s hruškama, ale protože jsem praktik a koncový uživatel-letec, tak buď je systém nastavený tak, aby nebyl samoúčelný a letcům sloužil a vyhovoval, pomáhal jim a let zlehčoval, anebo jej považuji za zbytečný.


Pozn. 1: mám angličtinu ICAO level 5, rádio a odpovídač jsou mí kamarádi, takže problém nebude v tom, že bych to neuměl používat.

Pozn. 2: o tom, jak to funguje a je účinné v USA se zmiňovat nebudu, to by se tu zase vidělo rudě
 

Praha info   24. 9. 2010 / 12:57
kuma   
Jo, tohle vypadá konzistentně, včetně efektivity omezených a dočasných prostor u nás.

Ve svém příspěvku nezkušeného jsem zapomněl dodat, že bez výjimky první reakce infáků na dotaz (rádiem za letu) na aktivaci toho nebo onoho prostoru přede mnou je: "Vy jste před odletem nečetl Notamy?" - což je otázka, která ve mně vyvolává psotník. Asi jako otázka policajta "Dobrý den pane řidiči, tak jestlipak víte, jaký přestupek jste spáchal?" - přestože bylo opakovaně a výsleovně deklarováno, že tuto větu nesmí policista při silniční kontrole vypustit z úst, žije svým životem dál...
 

Praha info   24. 9. 2010 / 13:06
orlík
Když se takhle zeptá policajt na zemi, je to typicky úřednická povýšenost, ale říká-li toto infák, je to na pováženou. Já přeci potřebuju informaci, ne výslech. Pak takový zkušenosti smutně doplňují okolnosti tragické nehody na Šumavě (viz aeroweb).
Ovšem osobně musím přiznat, že jsem se s takovou otázkou ještě na infu nesetkal. To spíš na aeroklubových letištích, tam se člověk doslechne na frekvenci leccos.
 

Praha info   24. 9. 2010 / 13:13
AJS
Ano, u nás jsem tuhle otázku od řídícího či dispečera FIS také už párkrát slyšel, ve světě naštěstí ne
 

Praha info   25. 9. 2010 / 10:21
Lowmick   
jojo, to samy pri dotazu na aktivaci prostoru, proc si pan pilot pred vzletem neprecetl aup.
 

Praha info   24. 9. 2010 / 12:58
kuma   
samozřejmě ten dotaz infáka platí v ČR. Takový národní folklór, myslím...
 

Praha info   24. 9. 2010 / 13:17
AJS
Teprve teď jsem si přečetl zprávu o té nehodě OK-WWW. Proto prosím P.T. čtenáře, aby k tomu, co jsem napsal o zbytečnosti FIS přistupovali s tím, že jsem o ne zrovna přínosné roli dispečera v tomto případě nevěděl.

Zároveň bych se rád zeptal startéra threadu, jehož je to první příspěvek na péráku, zda se jedná o náhodu, či záměrně tuto otázku položil zrovna teď, po publikování závěrečné zprávy
 

(OT) Praha info   24. 9. 2010 / 13:20
Tragédie v JRD
Ha, nejsem jediny, komu to seplo takto, a hledal v tom nejaky umysl, a nikoli nahodu...
 

Praha info   24. 9. 2010 / 17:17
habl
Ahoj,
sleduji tento server již několik let, ale když jsem chtěl něco psát, byl jsem líný projít registrací.. Mým cílem bylo jenom začít diskusi na toto téma, vím, že je tu je několik pánů z ŘLP a zajímal by mě jejich názor. Pokusil jsem se popsat poskytované služby z pohledu pilota a zajímá mne, jak se to jeví z druhé strany radiové vlny.
Přiznám se, že tu závěrečnou zprávu jsem četl ráno před sepsáním příspěvku a byl to jeden z motivů, proč jsem se pustil do psaní, ale záměrně jsem ji nechtěl zmiňovat. Byla to velká tragedie pro všechny zúčastněné, já se z těchto zpráv snažím vzít něco pro svoje budoucí létání, na to, abych někoho soudil, se necítím. Jednou jsem něco velmi vzdáleně podobného zažil a od té doby nelituji ani koruny, kterou jsem utratil za svoji IR doložku.
Jak velmi správně podotknul kolega Kuma, v Německu to na infu nyní funguje tak, že ti z infa buď dají kód na odpovídač (stejný pro všechny, kteří se na info přihlásí) nebo ti nechají 7000 a pokaždé chtějí ident (i když máš S odpovídač). Upozornění na provoz je včas a ve smyslu jaké letadlo tě křižuje, v jaké vzdálenosti a na jaké výšce.
 

Praha info   24. 9. 2010 / 17:27
AJS
OK, v pohodě, já se trochu zalekl, jestli nám tu nějaký investigativní letecký novinář a vykrádač fór nenahazuje udičku, na kterou se jako blbci chytneme
 

Praha info   24. 9. 2010 / 17:31
Tragédie v JRD
myslis, ze by cesky prumerny investigativni novinar mel tuseni o tom, co je to afis, info, a podobne veci?
 

Praha info   24. 9. 2010 / 17:39
AJS
Já napsal investigativní letecký novinář, snad chápeš, koho mám na mysli
 

Praha info   24. 9. 2010 / 17:49
kuma   
No právě, ten v tom měl docela guláš....

OT: zdá se mi to, anebo u článků pana Gazdíka na i-dnes zmizelo jméno autora? Nějak mám dojem, že se ty články "zanonymizovaly" v poslední době...
 

Praha info   24. 9. 2010 / 18:08
AJS
Ani toho jsem teda nemyslel

Občas zjišťuju, že se úryvky z našich diskuzí na péráku leckde vyskytují a citují, a upřímně řečeno mě to sere. Je to chlubení se cizím peřím, ale vlastně i přiznání vlastní neschopnosti si sám něco zjistit
 

Praha info   24. 9. 2010 / 18:18
Tragédie v JRD
Byl by nejaký konkretni příklad? Ne ze bych nevěřil, to ne... Ale zajímá me to... Zatím jsem na to nenarazil
 

Praha info   24. 9. 2010 / 18:34
AJS
Třeba tohle. Srovnej

http://aeronoviny.cz/2010/09/20/gol-do-vlastni-branky/

a

http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=374836&lan=0

plus

http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=374773&lan=0
 

Praha info   25. 9. 2010 / 18:10
kuma   
No, to je dobré

Mám z Aeronovin vždycky tak trochu kopřivku, protože některé věci jsou tam ujeté, ale některé věci provokují přijatelným směrem. Výsledek ve mně většinou vyvolává schizofrenní pocity - což mi není příjemné.

Ze tvých citací je ale vidět, že si v tomto případě dotyčný redaktor aeronovin našel ten správný strom (viz název našeho baobabu tehdy - platí i na něj).
 

Praha info - nový pohled   24. 9. 2010 / 13:05
kuma   
Tak si tady čtu zkušenosti s infákama a kliknu vedle na Přemkův historizujíc odkaz - a ejhle! Obě témata se potkala. Doporučuju - je to fakt zajímavé čtení... (a vzpomínám, že tehdy bylo dost lidem divné, že by se takto skušená a rozumná pilotka nechala tak triviálně chytit do meteorologické pasti)

http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=376377&lan=0&style=1
 

Praha info - nový pohled   24. 9. 2010 / 13:15
Tragédie v JRD
Nu, nutno ale dodat, ze do te meteorologicke pasti se chytila. na tom nemel "infak" zadny podil.
 

Praha info - nový pohled   24. 9. 2010 / 14:13
kuma   
jo, to bohužel jo, ale jednoduchý, jak jsme mysleli původně, to nebylo....

praktické ponaučení - pokus se ocitneš v mlze (a máš navíc IFR papíry), hlídej si umělej horizont a stoupej v úzkých kruzích, stoupej a stoupej - než se vydýcháš, abys mohl v klidu zařídit ten zbytek...
 

Praha info - nový pohled   24. 9. 2010 / 14:23
orlík
Praktický poučení to je, a nejen máš-li IFR papíry. Jen musí být člověk schopen zaletět ty úzký stoupavý zatáčky čistě jen podle přístrojů. Stres pro člověka, kterej to nezažil je v takové situaci obrovský a svazující. Myslím, že je dobrý domluvit si občas opravdový IFR let v mracích i pro VFR piloty, aby si prakticky zkusili jaký to je, nic nevidět a řídit se jen podle ručiček přístrojů. Přispěje to pak k většímu klidu na palubě. Jen to pak dotyčný nesmí brát, že když si to zkusil, tak to může provozovat.
 

Praha info - nový pohled   24. 9. 2010 / 14:28
kuma   
Absol-fucking-lutely !!
 

Praha info - nový pohled   25. 9. 2010 / 10:36
Lowmick   
Pokud se ocitnes v mlze, a mas navic IFR papiry, tak vetsinou vis jak situaci resit. Ocitnes-li se v mlze, mas VFR papiry a cerstve PPL, je neco spatne.
 

Gonzo
VWAC
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ