FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 17. 5. 2024, svátek má Aneta Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Gripen a klapky Jeden příspěvek | Celý strom
Gripen a klapky   24. 9. 2010 / 14:10
Johnny pilot   
Ahoj, můžu mít dotaz na znalce tohoto letounu nebo lidi, kteří se kolem něj pohybují. Na videjích, fotkách nebo na vlastní oči jsem viděl při přistání, že naše Gripeny nepoužívají klapky. Je to celkem logické, pče "kachní plocha" vytváří dostatečný vztlak. Ale používají se vůbec někdy vysunuté vztl. klapky?

Děkuji a prosím, nekamenovat
 

Gripen a klapky   24. 9. 2010 / 14:34
Luděk Ch.
Já nevím, ale mám pocit, že letouny s delta křídlem klasické klapky nemají. Stejně by měly vůči ploše křídla jen malou účinnost. Navíc delta křídlo zvládá mnohem větší úhly náběhu, takže umožní samo o sobě udržet dostatečný vztlak i při malých rychlostech bez klapek.

P.S. jen jsem si tipnul, odborníci jistě opraví/doplní
 

Gripen a klapky   24. 9. 2010 / 15:39
dandee
Neni delta kridlo ako delta kridlo.Napr. MiG-21 mal delta kridlo a mal aj klapky .Ci to nie je delta kridlo?
 

Gripen a klapky   24. 9. 2010 / 19:06
Helicopter pilot
Gripen je Delta-Kacha, zatímco Mig-21 je nablýskaný, voňavý veterán klasického vzhledu.... Neříkej že zrovna tobě to někdo musí vysvětlovat D
 

Gripen a klapky   24. 9. 2010 / 15:06
Helicopter pilot
Gripen má klapky? D
 

Gripen a klapky   24. 9. 2010 / 15:22
Johnny pilot   
Jo, proto se ptám, jestli je jen ukazují v Čáslavi nebo je i používají
22485 B / 550 x 413 / img00015.jpg
 

Gripen a klapky   24. 9. 2010 / 15:40
Tragédie v JRD
No, skoly nemam, prd tomu rozumim, ale jsi si jisty, ze jsou to klapky? .) Ja bych hlasoval pro elevony... jejich smysl existence je ponekud odlisny...
 

Gripen a klapky   25. 9. 2010 / 20:31
FSPilot   
Jelikož je tam kachna, tak to elevony být nutně nemusí
 

Gripen a klapky   24. 9. 2010 / 15:55
Luděk Ch.
To asi nebudou klapky, spíš ty elevony. A po vypnutí hydrauliky padnou vlastní váhou dolů, podobně jako výškovka a křidélka A320
 

Gripen a klapky   24. 9. 2010 / 18:55
Helicopter pilot
Odpusťte prostému letištnímu povaleči, on má Gripen poháněné řídící plochy hydraulikou? )
 

Gripen a klapky   24. 9. 2010 / 15:47
anatolij   
Teda zda je při přistání používá, nebo ne ti neřeknu. Ale mám pocit, že nejsou ovládány manuálně, ale automatem dle aktuálních letových parametrů - společně s náběžnou hranou, kachnou atd. Možná se samy vysunou při větší hmotnosti letadla, nižší rychlosti na přiblížení apod. Možná se ale pletu, co na to EEE?
 

Gripen a klapky   24. 9. 2010 / 22:00
Štěpán Obrovský
Na IDETu v Brně jsem lítal na očesaným simulátoru Gripenu a pán od SAABa říkal, že klapky jsou zcela automatický a pilot se o ně nestará.Na přistání stačí udržovat úhel náběhu 12°a rychlost, kterou si už nepamatuji, o ostatní se už stará letadlo samo a upravuje křídlo tak, aby mělo co nejlepší profil pro danou část letu.

Tady je krásná průkazní fotka, že fungují i jako klapky http://www.planes.cz/cs/photo/1082053/saab-39c-gripen-9234-czech-air-force-cef-silauliau-sqq-eysa/
 

Gripen a klapky   24. 9. 2010 / 17:20
vrana47
asi nepoužívají.Sice krapet maznutá, ale je
10253 B / 600 x 450 / P1060178.JPG
 

Gripen a klapky   24. 9. 2010 / 17:36
Koudelka
klapky ma ale nac to u tohodle era netusim.
 

Gripen a klapky   25. 9. 2010 / 10:52
Koudelka
tak presne ma jen elevony.
The Gripen doesn't have flaps (at least not trailing edge flaps). It does have leading edge flaps, but I don't think this is what you were referring to. The control surfaces at the back of the wing are elevons - they provide roll control when deflected in opposite directions and, in combination with the canards, pitch control when deflected together.

There is no flap lever in the cockpit to control either the elevons or the leading edge flaps - the pilot only has a landing gear handle. When he pulls it, the wheels are lowered and the fly-by-wire system automatically does whatever has to be done to configure the aircraft for landing. After touch-down, you will see the elevons deflect upwards to increase the download on the main wheels to improve braking. That is also done automatically, together with the downward deflection of the canard and the speed brakes. It is all transparent to the pilot - unless he looks (at the surfaces he can actually see from the cockpit) he would not even know what they were doing.
 

Gripen a klapky   25. 9. 2010 / 18:17
kuma   
Nenapsal bys zdroj? Zdá se mi to trochu povrchní tvrzení.... (zejména v porovnání se zkušeností kolegy tady nahoře z gripulátoru ((simulátor gripenu).

Pokud vím, tak elevony i u jiných čistých delt mohou zastávat funkci klapek - i když jejich funkce je složitější. Pokud se ale elevony vychýlí symetricky na obou polovinách křídla při větším úhlu náběhu směreem dolů (nsavíc jen na střední části obou polovin - a je jedno, jestli to udělá pilot pákou z kovový trubky nebo počítač servomotorama či hydraulikou) - tak se asi nedá napsat, že ten dotyčý stroj nemá klapky, když od nich nevede do kokpitu žádná páka...

Možná je to jen hra slovíček - myslím, že ale tato funcke elevonů splňuje definici jednoduchých vztlakových klapek...
 

Gripen a klapky   25. 9. 2010 / 19:04
gripen39D
Jenom na dodatek FCS(flight controll system) má několik modů.Za letu pilot "dá" vědět FCS že hodlá přistávat tím že vysune podvozek.FCS přechází do režimu "landing" a vnitřní elevony primárně pracují jako "klapky na asi 5-10°podle rychlosti atd. a vnější pracují primárně jako "křidélka,funkci "výškového řízení" přebírají canardy.Za letu elevony pracují standartně a canardy pouze iniciují manévr.Nikdy nejdou na střih pouze v jednom případě kdy snos letounu je větší než 15° tak pomůžou dorovnat.
 

Gripen a klapky   25. 9. 2010 / 19:42
Helicopter pilot
AAA Pánové vypadá to že tady máme nového odborníka na tady né moc preferované téma vojenských letadel.

Nezbývá mi než tě přivítat na "Péráku", popřát co nejméně hádek tady a hlavně někdy pevné nervy )
 

Gripen a klapky   24. 9. 2010 / 18:59
Helicopter pilot
Já bych řekl že je ovládá elektronika a pomocí nich a náběžných hran, upravuje profil křídla, pro co největší ovladatelnost/obratnost... Podobně jako u F-16ky
 

Gripen a klapky   28. 9. 2010 / 19:18
Jakov
Tady je to myslim vidět dobře...
http://www.planes.cz/cs/photo/1086384/vojenska-letadla-9237-czech-air-force-pardubice/
 

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ