FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je středa 6. 8. 2025, svátek má Oldřiška Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Polarny a ronvnikovy priemer zeme Jeden příspěvek | Celý strom
Polarny a ronvnikovy priemer zeme   8. 10. 2010 / 19:09
Mistral
Dnes som si vypocul debatu ohladom letov napriklad z afriky do ameriky - vraj lietadla letiace touto trasou letia naschval severnejsie, koli rozdielnemu rovnikovemu a polarnemu priemeru zeme. Nasiel som si tento priemer na internete.
Polárny priemer zeme: 12 713 726 m. Rovníkový priemer zeme: 12 765 490 m
Rozdiel medzi priemermi je 51764 m. Koli vyskovemu rozdielu vraj lietadla setria palivom.
Mne sa toto tvrdenie nezda ako pravdive, pretoze nadmorska vyska je na celom svete rovnaka. A vyska letu sa meria od nadmorskej vysky.
 

Polarny a ronvnikovy priemer zeme   8. 10. 2010 / 19:58
Tragédie v JRD
nerozumim. proc do toho tahas vysku letu? ta s tim vubec nesouvisi. cely problem je o tom, ze se letadla (samozrejme) snazi litat co nejkratsi cestou. najdi si pojmy jako ortodroma, loxodroma, a mas vyhrano.
 

Polarny a ronvnikovy priemer zeme   8. 10. 2010 / 20:04
Lejzy
Jak rika Traged, leti po nejkratsi trase po povrchu koule. To ze to neni presna koule nehraje roli, rozdil je maly.
 

Polarny a ronvnikovy priemer zeme   8. 10. 2010 / 21:11
FSPilot   
Jedna věc je nejkratší trať (viz ortodroma) a druhá je výška, resp. šetření paliva. Problém je v tom, že atmosféra různě vysoká a čím blíž jsi pólům, tím "nižší" je. Pokud tedy budeš stoupat v rovníkové oblasti do tlakové výšky např. 500 hPa, tak bys ve skutečnosti nastoupal větší nadmořskou výšku než např. na polárním kruhu do stejné tlakové výšky. Proč je atmosféra tak různě vysoká už nedokážu přesně popsat, ale je to myslím kvůli teplotám povrchu a hlavně kvůli rotaci Země.
Obecně se dá říct, že čím výš letadlo letí, tím má menší spotřebu (u tryskových motorů je to celkem znatelná záležitost) a tak se při každém letu snaží letadlo stoupat na hranici svého dostupu. Ale zároveň to éro nemůže nastoupat max. výšku a pak hned začít klesat (letět půlku letu na stoupací režim není moc ekonomické), takže se volí jakási alternativa.
A podle té teorie by tedy bylo logické snažit se letět severněji, kde se letadlo dostane na hranici max. dostupu dříve, protože stoupá ve skutečnosti menší výšku. Ale zase je třeba volit kompromis s ortodromou, tedy aby ta zalítávka na sever ve skutečnosti neprodloužila ten let tak, že by celková spotřeba byla větší, než kdyby to nastoupal bez zalítávačky

Snad si to pamatuju dobře a popsal jsem to správně a pochopitelně
 

Polarny a ronvnikovy priemer zeme   8. 10. 2010 / 21:23
Tragédie v JRD
No, cece.. spis mam pocit, zes to totalne domotal a nebo jsem jenom nepochopil vtip? .)
 

Polarny a ronvnikovy priemer zeme   8. 10. 2010 / 21:41
FSPilot   
A nebo jsi to, co jsem napsal nepochopil vůbec?
 

Polarny a ronvnikovy priemer zeme   8. 10. 2010 / 21:45
Tragédie v JRD
no, me cely ten elaborat, cos sepsal, prijde jako nesmyslny
 

Polarny a ronvnikovy priemer zeme   8. 10. 2010 / 21:55
FSPilot   
To může mít dva důvody

1) napsal jsem to nesrozumitelně
2) vůbec nevíš, o čem se bavím, což může být následek bodu 1)

Takže jen v krátkosti:

Atmosféra, resp. troposféra má určitou hranici a ta není všude na Zemi ve stejné výšce nad mořem. U pólů je níž, než u rovníku (tropopauza začíná u pólů níž). A jak lejzy doplnil, vlivem teploty vzduchu je blíž k pólům větší tlakový gradient, takže s rostoucí výškou rychleji klesá atmosférický tlak a hranice dostupu letadla je tak ve skutečnosti níž. Dostup neurčuje nadmořská výška, ale tlaková výška (totéž je důležité pro spotřebu motorů - není důležitá výška, ale tlak a řek bych, že asi i teplota).
 

Polarny a ronvnikovy priemer zeme   8. 10. 2010 / 22:03
Tragédie v JRD
ano, pochopil jsem, co jsi tim chtel rict. ale nepochopil jsem, jak to souvisi s tazatelem, ktery se ptal, proc se lita "severne", kdyz leti z ameriky do afriky a kteryzto hlavni duvod je v tom, ze kdyz si namalujes nejkratsi trat z ameriky do evropy, ci na pul afriky, tak povede - svete div se - z ameriky na sever a az po peknem tisici kilometru najednou leti na jih... to imho opravdu nema nis polecnyho s tim, ze usetri palivo na par stech metrech stoupani.ů
 

Polarny a ronvnikovy priemer zeme   8. 10. 2010 / 22:19
FSPilot   
No ten dotaz je položen hodně obecně

Když se podíváš na mapu, tak z Ameriky do Afriky můžeš letět klidně i po rovníku. Amerika není USA
 

Polarny a ronvnikovy priemer zeme   8. 10. 2010 / 22:22
Tragédie v JRD
fajn zacneme slovickarit. vysvetli mi, kolik si asi myslis, ze letadlo usetri paliva tim, ze sice o minutu kratsi dobu stoupa, ale o dve hodiny dyl leti?
 

Polarny a ronvnikovy priemer zeme   8. 10. 2010 / 22:34
FSPilot   
achjo Kde jsi vzal, že poletí o 2h dýl? Uvedl jsem to jen jako další z věcí (a chtěl jsem možná otevřít i zajímavé téma - což se nepovedlo, pardón...), které mohou ovlivnit plánování letu. Asi to tak bezvýznamné není, když se to řeší...
 

Polarny a ronvnikovy priemer zeme   8. 10. 2010 / 22:39
Tragédie v JRD
No, kdyz ho chces honit tak moc na sever, aby vubec byl nejaky vyssi ubytek tlaku znatelny a mel vliv na to, ze stoupas o par desitek sekund kratsi dobu (coz mi uz samo o sobe prijde jako nesmysl), tak to nebude o dvacet km vic na sever, ale peknych par set km na sever a zejmena v tebou citovanem pripade, kdy by to byl rekneme let po rovniku, bude znamenat nekolik tisic kilometru uletenych navic coz, jak snad uznas, znamena prodlouzeni letu o nekolik hodin
 

Polarny a ronvnikovy priemer zeme   8. 10. 2010 / 22:52
FSPilot   
No to samozřejmě Ale jak jsem psal, uvedl jsem to jako další věc, která se v letectví uvažuje mimo tu ortodromu.
Ale samozřejmě mnohem větší vliv budou mít jetstreamy
 

Polarny a ronvnikovy priemer zeme   8. 10. 2010 / 22:01
Balooo   
Tragéde, ty ses na tu teorii neučil? )
 

Polarny a ronvnikovy priemer zeme   8. 10. 2010 / 21:30
Lejzy
Na severu klesa tlak s vyskou rychleji kvuli teplote. Vyplyva to z rovnice geostroficke rovnovahy, pripadne prevedene do rovnice pro izotermni armosferu http://amsglossary.allenpress.com/glossary/search?id=isothermal-atmosphere1.
 

Polarny a ronvnikovy priemer zeme   8. 10. 2010 / 21:41
FSPilot   
Takže tak Každopádně na severu při stoupání na max. dostup budeš stoupat méně - do menší výšky, takže se rychleji dostaneš do hladin, kde šetříš palivo, je to tak?
 

Polarny a ronvnikovy priemer zeme   8. 10. 2010 / 21:56
Lejzy
Asi to tak bude, na dane tlakove hladine bude absolutni vyska, a tedy i potencialni energie nizsi. Kolik to ale dela ciselne a jestli to bude znat nevim.
 

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ