|  |  | Položka v FMS "CRZ CG" 16. 10. 2010 / 18:28 | |
|  | Nevíte někdo prosím, co přesně znamená na PERF INIT stránce FMS položka "CRZ CG"? Z toho, co jsem zatím našel, jde o nějaké procento střední aerodynamické tětivy. Jedná se o instrukci k vyvážení letadla? Děkuji předem za reakce. |
| |
|
 |  |  | Položka v FMS "CRZ CG" 16. 10. 2010 / 19:05 | |
|  | Ani ne instrukce, jen observace. Ma ti tam naskocit CG ktere budes mit v prubehu letu na hladine, mozna se da vyplnit, ted nevim. CG ma vliv na vykony a spotrebu letadla. |
| |
|
 |  |  | Položka v FMS "CRZ CG" - Cruise Center of Gravity 16. 10. 2010 / 19:14 | |
|  | Cruise Center of Gravity. Pokud mám správný informace, tak se používá pro výpočet max. výšky a rozsahu povolený rychlosti. Hodnota může bejt buď defaultní, nebo změněná pilotem. Např. pro B744 se pohybuje od 8,5 do 33. Default je 20. |
| |
|
 |  |  | Položka v FMS "CRZ CG" 16. 10. 2010 / 19:22 | |
|  | Je to hodnota očekávané polohy těžiště v hladinovém letu. Vychází se z předpokladu, že čím je těžiště víc vzadu, tím je let ekonomičtější (důvod: výškovka méně "tlačí" ocas dolů, tím na ní vzniká méně "negativního vztlaku", který musí následně vyvodit navíc křídlo, které pak letí na větším úhlu náběhu, což zvyšuje aerodynamický odpor, snižuje zálohu k high a low speed buffetu. Řekl jsem to dost zjednodušeně a laicky, prosím nechytat za slovo). Kdysi o tom byla řeč tady http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=236396&lan=0
Tedy pokud máme vyšší hodnotu Cruise CG (tzn. těžiště více vzadu), tím vyšší maximální hladinu jsme schopni dosáhnout a tím více se roztahují od sebe ty žluté fousy na speed tape udávající zmíněnou zálohu k buffetu.
Takže z toho vyplývá, že to, co se naťuká do FMS, má vliv jen na zobrazení popsaných parametrů. V ideálním případě to odpovídá skutečné poloze těžiště v hladinovém letu, kterou ale nemáme v daný okamžik jak určit, snad jen s pomocí speciálních programů pro vyvážení.
No a kde se ta hodnota vezme? Je to docela alchymie. Praxe je taková, že to tam lidi střelí od boku podle loadsheetu, kde je hodnota CG pro TOW a LW, vezme se jakási střední hodnota, pro jistotu se o trochu poníží. Příklad MAC TOW je 26, MAC LW 24, vezmu 25, odečtu tak 4, a dám tam 20. Různé firmy na to mají různé postupy, fixně stanoveného v letové příručce 737 není nic (takže to asi celé nebude tak důležité). |
| |
|
 |  |  |  | Položka v FMS "CRZ CG" 16. 10. 2010 / 21:02 | |
|  | Aha, díky za vysvětlení, jsem zas o něco chytřejší. Díky moc všem  |
| |
|
 |  |  |  | Položka v FMS "CRZ CG" 16. 10. 2010 / 22:57 | |
|  | A co tak udelat si nacrtek v manualnim loadsheetu, to by slo, ne? Ciste teoreticky. I kdyz to asi vzhledem k velikosti o moc presnejsi nebude. |
| |
|
 |  |  |  |  | Položka v FMS "CRZ CG" 18. 10. 2010 / 13:22 | |
|  | To by samozřejmě šlo, ale za letu se to mění podle spotřeby paliva, a pokud není daná FMSka schopná to sama přepočítávat podle jeho úbytku, muselo by se to počítat pořád. Navíc ty změny jsou tak malé, že to ani nehraje roli. To, že se v praxi volí hodnota víc konzervativní, je spíš "za maminku, za tatínka", ono není moc dobré chodit s dopravním letadlem na skutečné limity, ať už v dostupu, nebo v rychlosti. Pak přijde trochu turbulence či poryv, a najednou se z tak-tak vyváženého stavu éro sklouzne do režimu, ve kterém nemá dostatečný tah či vztlak a pak se jen sype dolů, klidně o pár hladin. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Položka v FMS "CRZ CG" 18. 10. 2010 / 15:26 | |
|  | Možná si to představuju jak Hurvínek válku ale - co snímač zátěže na každé z podvozkových noh. Z toho se to IMHO dá vypočítat velmi přesně? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Položka v FMS "CRZ CG" 18. 10. 2010 / 15:51 | |
|  | Pakliže tam ovšem takové snímače jsou a jsou dost přesné  |
| |
|
|