FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je středa 6. 8. 2025, svátek má Oldřiška Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Položka v FMS "CRZ CG" Jeden příspěvek | Celý strom
Položka v FMS "CRZ CG"   16. 10. 2010 / 18:28
Switch   
Nevíte někdo prosím, co přesně znamená na PERF INIT stránce FMS položka "CRZ CG"? Z toho, co jsem zatím našel, jde o nějaké procento střední aerodynamické tětivy. Jedná se o instrukci k vyvážení letadla? Děkuji předem za reakce.
 

Položka v FMS "CRZ CG"   16. 10. 2010 / 19:05
kluk ušatá
Ani ne instrukce, jen observace. Ma ti tam naskocit CG ktere budes mit v prubehu letu na hladine, mozna se da vyplnit, ted nevim. CG ma vliv na vykony a spotrebu letadla.
 

Položka v FMS "CRZ CG" - Cruise Center of Gravity   16. 10. 2010 / 19:14
zLKNA
Cruise Center of Gravity. Pokud mám správný informace, tak se používá pro výpočet max. výšky a rozsahu povolený rychlosti. Hodnota může bejt buď defaultní, nebo změněná pilotem. Např. pro B744 se pohybuje od 8,5 do 33. Default je 20.
 

Položka v FMS "CRZ CG"   16. 10. 2010 / 19:22
AJS
Je to hodnota očekávané polohy těžiště v hladinovém letu. Vychází se z předpokladu, že čím je těžiště víc vzadu, tím je let ekonomičtější (důvod: výškovka méně "tlačí" ocas dolů, tím na ní vzniká méně "negativního vztlaku", který musí následně vyvodit navíc křídlo, které pak letí na větším úhlu náběhu, což zvyšuje aerodynamický odpor, snižuje zálohu k high a low speed buffetu. Řekl jsem to dost zjednodušeně a laicky, prosím nechytat za slovo). Kdysi o tom byla řeč tady http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=236396&lan=0

Tedy pokud máme vyšší hodnotu Cruise CG (tzn. těžiště více vzadu), tím vyšší maximální hladinu jsme schopni dosáhnout a tím více se roztahují od sebe ty žluté fousy na speed tape udávající zmíněnou zálohu k buffetu.

Takže z toho vyplývá, že to, co se naťuká do FMS, má vliv jen na zobrazení popsaných parametrů. V ideálním případě to odpovídá skutečné poloze těžiště v hladinovém letu, kterou ale nemáme v daný okamžik jak určit, snad jen s pomocí speciálních programů pro vyvážení.

No a kde se ta hodnota vezme? Je to docela alchymie. Praxe je taková, že to tam lidi střelí od boku podle loadsheetu, kde je hodnota CG pro TOW a LW, vezme se jakási střední hodnota, pro jistotu se o trochu poníží. Příklad MAC TOW je 26, MAC LW 24, vezmu 25, odečtu tak 4, a dám tam 20. Různé firmy na to mají různé postupy, fixně stanoveného v letové příručce 737 není nic (takže to asi celé nebude tak důležité).
 

Položka v FMS "CRZ CG"   16. 10. 2010 / 21:02
Switch   
Aha, díky za vysvětlení, jsem zas o něco chytřejší. Díky moc všem
 

Položka v FMS "CRZ CG"   16. 10. 2010 / 22:57
kluk ušatá
A co tak udelat si nacrtek v manualnim loadsheetu, to by slo, ne? Ciste teoreticky. I kdyz to asi vzhledem k velikosti o moc presnejsi nebude.
 

Položka v FMS "CRZ CG"   18. 10. 2010 / 13:22
AJS
To by samozřejmě šlo, ale za letu se to mění podle spotřeby paliva, a pokud není daná FMSka schopná to sama přepočítávat podle jeho úbytku, muselo by se to počítat pořád. Navíc ty změny jsou tak malé, že to ani nehraje roli. To, že se v praxi volí hodnota víc konzervativní, je spíš "za maminku, za tatínka", ono není moc dobré chodit s dopravním letadlem na skutečné limity, ať už v dostupu, nebo v rychlosti. Pak přijde trochu turbulence či poryv, a najednou se z tak-tak vyváženého stavu éro sklouzne do režimu, ve kterém nemá dostatečný tah či vztlak a pak se jen sype dolů, klidně o pár hladin.
 

Položka v FMS "CRZ CG"   18. 10. 2010 / 15:26
Medcin
Možná si to představuju jak Hurvínek válku ale - co snímač zátěže na každé z podvozkových noh. Z toho se to IMHO dá vypočítat velmi přesně?
 

Položka v FMS "CRZ CG"   18. 10. 2010 / 15:51
Luděk Ch.
Pakliže tam ovšem takové snímače jsou a jsou dost přesné
 

Gonzo
VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ