FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je středa 29. 5. 2024, svátek má Maxmilián Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Zajímavé video Jeden příspěvek | Celý strom
Zajímavé video   4. 11. 2010 / 21:27
ivoss
Nevím jestli tady už neproběhlo, nenašel jsem http://www.youtube.com/watch?v=oU1hthzK9JY
 

Zajímavé video   4. 11. 2010 / 21:58
Anacron
Pěkné, děkuji
 

Zajímavé video   4. 11. 2010 / 22:19
Algy   
Huustý, ten s tim seknul jak s prací
 

Zajímavé video   4. 11. 2010 / 22:35
Anacron
Ani ne, letadlo zůstalo vcelku, pilot taky a myslim si, že situaci zvládnul dobře. Jinak často při natáčení přistání hodně klame pohyb kamery.
 

Zajímavé video   4. 11. 2010 / 23:42
Algy   
To jo, všechna čest, zvládl to na 1
 

Zajímavé video   5. 11. 2010 / 00:35
kutak
já tedy nejsem pilot, ale podle toho podloží na který sedal ze z toho přistání dalo udělat trochu hladší a neurvat u toho podvozek,ne?
 

Zajímavé video   5. 11. 2010 / 07:37
Štěpán Obrovský
On sedal bez podvozku a ani na zemi není vidět, že by ho urval. Hlavní problém, že s tím prásknul byl v tom, že mu rozpočet vyšel akorát na ten plot mezi políčkama a tak to dojil, co to dalo, aby to přeletěl a stejně v komentáři píše, že pravým křídlem ten plot chytil.
 

Zajímavé video   5. 11. 2010 / 07:53
Algy   
Měl kliku, že dolít až k těm políčkům, v těch horách ze začátku, bych mu to nepřál!
 

Zajímavé video   5. 11. 2010 / 08:30
happypetr   
Spíš mi připadá,že ten podvozek urval o ten kamennej val,nebo plotek,nebo co to bylo.
 

Zajímavé video   5. 11. 2010 / 08:32
MiG-21MFN
depak, do terénu se má sedat bez podvozku, kdyby zavadil podvozkem o ten plot, tak to vypadá jinak. mě jen nejde na rozum, proč teda nezatočil o trochu doleva, tam snad žádnej plot nebyl. a nebo jsem si toho jen nevšim
 

Zajímavé video   5. 11. 2010 / 08:44
FollowMeCar   
Jo hoši Anglie a Irsko jsou si v tomhle podobné. Mezi jednotlivými pozemky jsou malé cca 1m vysoké kamenné zídky většinou jen skládané bez pojiva. V Irsku jsem viděl auto po nárazu do takovéto zídky. Obávám se, že kdyby něco takového potkalo onoho pilota, tak by měl vrtuli v břiše a ocas letadla na zádech. Je to jako narazit do zdi.
 

Zajímavé video   5. 11. 2010 / 12:09
Anacron
Vlevo byl nějaký sloup či co pokud si dobře pamatuju.
 

Zajímavé video   6. 11. 2010 / 18:58
kuma   
No, do terénu se sedá bez podvozku, ale tenhle sedal s podvozkem - a přední kolo měl schrutý pod čumákem a hlavní =odvozek nechal hned za tou zídkou, urvaná kola jsou vidět v čase 10:29:22 toho "palubního" času...

Znova jsem na to koukal a říkal jsem si, proč na to pole nešel z druhý strany, proč musel dělat tak dlouhý vemeno na druhou stranu. Podle těch větráků dole bylo zrovna bezvětří - netočil se ani jeden... (ostatně u těch větráků byly taky dva pruhy hned vedle sebe, docela dlouhý na nouzák... Ach jo...)
 

Zajímavé video   6. 11. 2010 / 19:10
Zase v opozici a zase blbě   
No jo, to se pěkně říká co bylo všechno blbě, když se na to díváte v klidu 5x za sebou. Rád bych vás všechny viděl, jak byste tohleto všechno řešili vy, kdybyste se náhle ocitli v podobné situaci.
 

Zajímavé video   6. 11. 2010 / 21:24
kuma   
No jistě, taky to tady hore někde píšu... Ale je fakt, že nouzáky jsou drill - aspoň mně připadá celej PPL výcvik jako 3 absolutně pohodový vejlety - a zbylejch 40 hodin drilu kvůli nouzákům - a ještě je to málo...
 

Zajímavé video   6. 11. 2010 / 19:44
Štěpán Obrovský
Jen bych tě poopravil. Sedal bez podvozku, hezky mu celou dobu svítí dvě červený vlevo v kokpitu a píše to i v komentáři pod videem. A tohle je Yak-50, který má ostruhový podvozek, takže žádný přední kolo nemá. To co tam leží můžou být opravdu podvozkový nohy, protože u Yak-50 se ty nohy nezatahujou uplně do šachet, ale kus koukají ven.
 

Zajímavé video   6. 11. 2010 / 21:26
kuma   
Máš pravdu, omlouvám se za povrchní soud - nevím proč jsem si myslel, že jde o Jak-52 - a znova koukám, že tam je ostruha. A ty tři červené jsem nevěděl kde hledat (nehledal jsem je, má chyba)
 

Zajímavé video   5. 11. 2010 / 08:06
FollowMeCar   
Teda sedět v tom já tak nemám posranej jen motor, ale i trenky, gatě i sedačku. Dost dobrý.
 

Zajímavé video   5. 11. 2010 / 11:01
Algy   
 

Zajímavé video   5. 11. 2010 / 15:34
dandee
No vsetko by bolo Ok , ale co zacal vyvadzat v tej malej vyske? Tie velke naklony nepripadaju do uvahy.Placu tam mal vsade okolo nadostac,s hentakym erom pokial sa mu da vysunut podvozok mohol do travy kludne sadnut s podvozkom.Ale ide o to,ze v malej vyske zacal hladat miesto a naklanat to jak k....t.Ak uz je v takej malej vyske bez motoru,neexistuje uz robit tamto. Sadat pred seba,rozpocet si mohol urobit davno a na luku priamo pred sebou.Ja osobne mam na to tento nazor a s tym tocenim pred sadnutim to uplne posral,sa divim,ze to nespadlo skor. Takto dochadza k nehodam,ked chytry si mysli,ze to este stoci k letisku.A v zatacke to drbne.
Fuj.....
 

Zajímavé video   5. 11. 2010 / 15:40
Lejzy
Taky jsem mel z toho manevrovani na konci podobny pocit, ale nejsa pilotem, nedovolil jsem si zadne kritizovani.

S temi navraty jsem nedavno cetl tohle http://www.aopa.org/asf/epilot_acc/lax07la022.html , ale nevim, jestli jsem k tomu neprisel odtud.
 

Zajímavé video   6. 11. 2010 / 12:11
kuma   
No, nechtěl jsem reagovat hned, páč po bitvě je každej generál.... Ale tohle byl přesně muj dojem, když mu to začlo kokrhat a ztrácel vejšku - keště diskutoval, na který letiště obtátí.... Podle mne v tu dobu už měl kroužit nad vyhlídnutou plochou a chystat si přiblížení ze správný vejšky - právě proto, že ten terén s těma zídkama a kopečkama je tam absolutně na prd... nechce se mi věřit, že z tý původní vejšky nešlo vydojit víc, než přilítnout po větru (?) v ostrym úhlu a pak točit čtvrtou tak, že skoro chyt křídlem o zem.. Ano, každé nouzové přistání, kdy pilot může od trosek odejít po svých je dobré a když svičíme nouzáky s mým kámošem instruktorem, vždycky má v merku plochu o dvě třídy lepší, než vybírám já... ale za takovejhle rozpočet a manévr na finále by mne z éra vyšťouchal ojkou, tím jsem si jistý...

PS: nebyl jsem tam, tak nevím, jestli to tak je nebo ne... ale měl jsem u tohohle videa taky dojem, že je tam dost dlouhá docela rovná plocha - je vidět z dálky - s tím podlouhlým bílým domkem, padla mi do oka, když se k ní blížil... on pak ale sednul doprava, kde byla ta zídka. Nějak jsem nepostřehl proč - ale možná tam bylo něco, co na videu není vidět...

Jinak ale rozhodně zajímavé video a námět k zamyšlení.
 

Zajímavé video   6. 11. 2010 / 13:26
Tragédie v JRD
ha. jsem rad, ze nejsemjediny, koho to napadlo...
 

Zajímavé video   7. 11. 2010 / 12:18
Rychlokvaška
Marian máš pravdu s tím, že velké náklony nepřipadají v úvahu v malé výšce...ale jen částečně. Úhel náklonu je vždycky jen funkcí aktuální rychlosti (resp. aktuálního úhlu náběhu, klonění a vyvozeného vztlaku, ale teorii bych pro tenhle případ zanedbal). Pokud musíš udělat prudší zatáčku (třeba kvůli vyhnutí se překážce), vždycky můžeš zvýšit rychlost a díky tomu si dovolit větší náklon...samozřejmě něco za něco a to je v tomto případě ztráta výšky. Prostě stačí potlačit, získat vyšší rychlost a můžeš klonit jak chceš...když máš dost výšky, můžeš (vzato ad absurdum) dělat klidně i výkruty a ostré zatáčky...všechno je to jen o managementu aktuální energie. Takže prosím nehodnotit ve smyslu posral/neposral. Já myslím, že to zvládl excelentně...nikdy nevíš, čemu se musel vyhnout a nikdy nevíš jak vypadá zblízka plocha, kterou sis tam nahoře vybral...

U toho mě napadá...
Po těch všech druzích výcviku kterými jsem prošel (samozřejmě to závisí na instruktorech) mám pocit, že to co mi některé zkušenosti daly mi jiné berou Když jsem dělal výcvik na Blaníka, byla rychlost něco jako přápusť motoru v motorovém éru. Když chci dělat ostřice, nebo zatáčet na brzdách, nebo dělat skluzy - potřebuju víc. Jak získám víc? Potlačím. Kdo někdy dělal navijákový výcvik a cvičil svinovačku asi má tak nějak představu, jak se dají i nízko nad zemí bezpečně sekat ostřice.
V motorovém výcviku mám pocit, že se tyhle základní pravidla tak nějak erodovaly - jakoby pro všechno existovaly nějaké základní rychlosti a zbytek se tak nějak dořeší motorem. A tak se pak většinou tyhle věci i učí v případě nouzových situací - vysadí ti motor, vytrimuj na bezpečnou rychlost - doletíš nejdál. To je samozřejmě skvělá věc, ale není to rychlost vytesaná do skály - někdy je potřeba vyšší, někdy nižší. Někdy je potřeba výšku "vytrejdovat" za rychlost, aby si člověk mohl dovolit prudší obraty. Na to je potřeba nezapomínat...
Aspoň že u lítání velkých mašin se tyhle základní pravidla zase uplatňují a učí...

Jinak k tomu výběru terénu - lítání v UK (a Lake District zejména) není v případě nouzáku žádný med. Žádné typické JZD pole lány tu nenajdete. Všechno to jsou nepravidelná políčka velikosti sotva několik stovek metrů, téměř vždy ohraničená nějakým tím nízkým plotem, zídkou, příkopem, stromořadím...A i když se člověk přes tu hranici nějak přehoupne a vybraná plocha stačí svou délkou k zastavení, není ještě vyhráno, protože každé takové políčko má svoje "vybavení" jako různé kanály, krmítka, apod. vymoženosti...Najít něco vhodného je opravdu občas celkem zázrak a ne nadarmo většina místních nouzáků končí někde v příkopě nebo v ohradě...
 

Zajímavé video - gliding approach?   7. 11. 2010 / 17:36
kuma   
Myslím, že chápu, co myslíš. Mám totiž s těmi přistáními (nemyslím teď to video, ale ten výcvik) úplně stejný dojem. Před nějakou dobou jsem ho tady s kolegou řešil po sz - a tak si dovolím okopírovat podstatnou část - i s odkazem najednou. Tedy:

V jednom starém čísle magazínu "Today´s Pilot" je krásný článek na čtyři stránky na téma "klouzavé přistání." Autor, zřejmě už letitý instuktor, líčí, že před mnoha lety učil v RAAF, že s každým letadlem (i P-59, T-6, ale taky Tiger Mothem - tím především) se piloti nejdřív učili klouzavé přistání - tedy že ve vhodném místě na baselegu - nebo "po větru" stáhneš plyn na volnoběh - a pomocí skluzu a potlačení atd. se dohemuješ do správné polohy, ze které přistaneš s jen tikajícím motorem - nebo i bez něj, kdyžby měl tendenci zdechnout.

Že teď se to už piloti vůbec neučej, protože každej chce přistávat ze stejnýho úhlu jako s B747 - a tak se na PPL všichni učí "motorové" přistání ("powered")- tedy pozvolné vyklesávání na plynu. Taky se učí nouzáky, tedy vlastně dělaj extrémní případ klouzavého přístání - ale ne že by se učili to přistání, učí se nouzák.

Píše, že dělal nějaké periodické přezkoušení s mladým instruktorem na C152 - a ten mu před 3. stahl plyn a řekl "Dostaň to dolů" - a on se ho zeptal "a jak? klouzavým přistáním, nebo jako nouzák?" - a ten instuktor zvedl obočí a řekl: "to je snad totéž, ne?" - a ten starý instruktor lituje, že se tohle umění z našeho arzenálu vytratilo. Bylo popisováno v příručkách (vce 40.-5O.letech zcela standardně) - a ostatně s TigerMothem (který neměl žádné klapky, maximálnmě svedl skluz) to ani jinak nešlo. Rozdí obvykle byl, že přibližovací rychlost (na finále) měla být u klouzavých přiblížení o trošku (10%) vyšší, než při motorových přistáních.

Spojil jsem dohromady své staré vášně a nad tím článkem jsem si uvědomil, že to co jsem se učil s cessnou na PPL je typicky motorové přistání - vysunu klapky podle toho, v jaké polloze na okruhu jsem - tlačím a přitahuji (a vyvažuji) abych měl předepsanou rychlost (pro danou fázi okruhu) - a plynem přidávám a ubírám, abych upravil rychlost klesání. S cessnou - stejně jako s ATR či boeingem (!). Ale Vivat, to je něco jiného - u něj se používá typické klouzavé přistání: v poloze "po větru" stahnu plyn na doraz na volnoběh - a pokud nejsem kopyrto a nenechám se někam sfouknout větrem, tak přistávám s klapajícími ventily stále na volnoběhu!

Pokud by to někohozajímalo, originální článek jsem naskenoval a je ke stažení zde: http://kuma-pospisil.wz.cz/clanky/glideapproach.zip
 

Zajímavé video - gliding approach?   7. 11. 2010 / 23:57
dandee
Este dodam k tym nudzakom,ze za dobrych starych casov sme sa ucili aj na L-29 delfinkoch nudzaky na letisku,kedy po vetre instruktor stiahol plyn a pilot az do pristatia bol bez plynu a znova opakovanie okruhu.Samozrejme pri hroziacom nebezpecenstve to zas akoze nastartovalo .Bolo to zaujimave,konecne nieco akcne a nepredpisove,lebo hodne sa muselo improvizovat , a zo zeme to vyzeralo dost divoko a ludia z okolia museli mat dojem,ze su v ten den posrane vsetky delfini.
Dokonca sme cvicili aj vyvrtky a pady na delfinkoch,co po nas uz dalsim zakazali.Niektori si dovolili aj pady po chvoste s delfinkom,samozrejme na podnet instruktora, no niekedy dochadzalo k poskodeniu stabilizatoru a ked sa zistilo z coho,tak si to par ludi odnieslo.
 

Zajímavé video - gliding approach?   9. 11. 2010 / 23:38
Rychlokvaška
Jojo doktore, přesně tak jak říkáš - ty staré návyky tak trochu vymizely a právě proto jsem tak moc rád za ten plachtařský výcvik, kde to ani jinak nejde. Myslím si, že každý kdo chce začít lítat, by měl mít za sebou aspoň trochu té bezmotorové krásy, aby věděl jak to v tom aerodynamickém světě chodí.

Ono je sice fajn vědět, že když jsem vysoko xxx stop a nasadím rychlost yyy, tak při vysazení doletím na támhle tu plochu. A je celkem jedno jestli se to učí jako kroužení nad vyhlédnutou plochou a pak po větru a finále, nebo všechny ty různé high key a low key pointy s mini okruhem...faktem je, že ideální rozpočet si připraví jen ideální pilot za ideálních podmínek a ve všech ostatních případech je s tím potřeba pracovat - a většinou dost precizně a na poslední chvíli. Změnou rychlosti a tím pádem změnou klouzavosti, klapkama nahoru i dolů, esíčkama, skluzama....atd. Taky že vždycky platí, že 45° náklon znamená nutnost 20% rychlostí navíc, 60° 40% navíc, atd. A v tom mám pocit ten výcvik tak nějak zaostává...na jednu stranu je to pochopitelné - nouzovky se u vrtuláků přerušují těsně před okamžikem, než začíná jít do tuhého a kdy se pak při skutečném nouzáku teprvé řeší ty drobné nuance. Činnost, která je u větroňů tak nějak součástí naprosto každého přistání ;o)

Na druhou stranu i u motoráků se tohle dá cvičit a k tomu slouží tebou zmíněné gliding approach. A z tohohle pohledu se mi líbí moc americký FAA přístup k PPL a hlavně CPL licencím - výcvik obsahuje mnohem víc důrazu na "menévry na přesnost" - ať už jde o tyhle přistání, nebo drobnou "akrobacii", přesné manévrování v prostoru (kroužení nad bodem, hadování přes linii na zemi, apod.). S mým instruktorem kdysi v Arizoně bylo gliding approach s přistáním na určený bod na rwy povinně každé páté přistání - a přesto, že to řídícím trochu komplikuje situaci s provozem na okruhu, vždycky byli ochotně pro a věděli proč. CPL má dokonce prostorové limity dosednutí při gliding approach součástí zkušebních osnov...

A tak jsem za tohle všechno byl moc vděčný, když jsem se skoro po třech letech lítání na Boeingu vrátil k malým jednomotorákům a dělal jsem si po hodince lítání přezkoušení na Cessnu 152. Examinátor mi kdesi na okruhu stáhl motor a zahlásil gliding approach...a díky tomu všemu mi to nepřišlo nijak zvláštní nebo nepatřičné přistání... Jasně, staré návyky trochu potřebují oprášit, výšku jsem nakonec vytrácel skluzem na finále...ale jak se říká, better safe than sorry Výška a rychlost navíc se utrácí snáze, než nakupuje...

Jak se říká, těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Měli bychom být sami na sebe v tom pilotním ohledu trošku náročnější
 

Zajímavé video - gliding approach?   9. 11. 2010 / 23:57
Rychlokvaška
Abych nezapomněl - malinko tě poupravím s tím používáním pitch and power při powered approach - mezi malými a velkými letadly (a obecně hlavně mezi vrtuláky a prouďáky) je to tak trochu naopak.

Zatímco u Cessny správně píšeš, že změnou klopení řídíš rychlost dopřednou a změnou výkonu rychlost klesání, resp. úhel sestupu, u takového Boeingu je to přesně naopak - rychlost dopřednou řídíš výkonem motoru a úhel klesání změnou klopení. Důvodů proč to tak je několik:
- přírůstek vztlaku je u vrtuláků téměř okamžitý a to dokonce i bez nárůstu rychlosti díky vrtulovému slipstreamu - okamžitý vliv výkonu motoru na stoupání/klesání letadla je tak víc markantní
- velká letadla mají velkou setrvačnost - změna rychlosti se neprojeví ihned na profilu klesání a tak by měla práce s motorem příliš pomalý účinek (dokonce je u dopravních prouďáků tak trochu destabilizující díky následným změnám klopení při změně výkonu díky umístění motorů). Mnohem lepší je prostě beranama ukazovat kam chceš letět a bug rychlosti posouvat kam potřebuješ výkonem motorů s tím, že vedeš v patrnosti druhotný efekt na klopení. Je to tak konstatní boj Upravíš klopení abys byl na profilu, to se projeví za chvíli na rychlosti, změníš výkon motoru abys korigoval, což se zase projeví na klopení a tím pádem na profilu ;o) Stejně jako u vrtulníkářů se z toho ale časem stane přirozenost - prostě s přitažení automaticky trochu přidáš výkonu, při potlačení ubereš
- proudové mašiny se pohybují na rychlostech, kde je příliš velký odpor (aneb "behind drag curve", aneb druhý režim viz super popis od tondeho) a tak by se honit rychlost jen změnou klopení nedalo dostatečně efektivně
 

Zajímavé video - gliding approach?   10. 11. 2010 / 00:15
kuma   
Dík za doplnění, to samozřejmě nemohu nic namítat. Myslel jsem to vlastně tak, že "když cessnou děláš motorový sestup v placatém profilu, jakobys letěl tryskáčem"

V tryskáči za berany jsem "seděl" jen jednou - ve full motion A319, ale jen asi 15 minut (i se seřizováním sedadla), vyšlo to jen na jeden okruh a dost, než nastoupili ti, pro které se simulátor "vyhříval" a byl jsem rád, že jsem vůbec to přistání přežil a trefil se na dráhu, kdyby "ti za mnou" v simulátoru měli na stolečku kafe , měli by ho sichr v klíně.
 

Zajímavé video - gliding approach?   10. 11. 2010 / 00:24
Rychlokvaška
No, podobné pocity mám při každém simulátorovém přezkoušení a o tom kafi ani nemluvě
 

Zajímavé video - gliding approach?   10. 11. 2010 / 00:04
Rychlokvaška
Abych nezapomněl - díky moc za ten nascanovaný článek!
 

Zajímavé video   5. 11. 2010 / 15:55
Matt
Když už jsme u těch zajímavých videí, tak přihazuji jedno:

http://www.youtube.com/watch?v=tfNeAr8ix10

nikdy jsem si nevšiml, že F-15 dělá takové zvuky při roztahování výtokové trysky (1:28)

 

Zajímavé video   5. 11. 2010 / 16:17
dandee
To robia iba americke masiny,maju nejaku vylagrovanu hydrauliku,ruske to nerobia .
 

Zajímavé video   5. 11. 2010 / 18:02
samo
Tady máš onen zvuk (např. čas 1:41) na F-16 i s efektním vysoušečem dráhy
http://www.youtube.com/watch?v=GcFWP_TvNjM
 

Zajímavé video   6. 11. 2010 / 18:33
Matt
Jo dobré zarazilo mě, že sem si toho zvuku nikdy nevšiml
 

Zajímavé video   6. 11. 2010 / 09:43
Algy   
Tu trysku ovládá piot, nebo nějaká automatika? Zarazilo mě, že se hýbala každá jinak? Jak to funguje?
 

Zajímavé video   6. 11. 2010 / 10:15
Madvlk   
Je to v závislosti na poloze plynové páky.Čím větší tah tím se tryska zavírá,aby se dosáhlo max rychlosti výtokových plynů.Při forsáži se ale tryka roztahuje na maximum. To však nějakou dobu trvá a pár pilotů už na to doplatilo,když si mysleli,že je forsáž vytáhne z prů..ru nízki nad zemí a na malé rychlosti....
 

Zajímavé video   6. 11. 2010 / 18:58
miki_pilot
Nějak jsem z toho videa nepobral v jaké byl výšce při vysazení motoru.Jednou 2700 a pak 3700ft ?? Nerozluštili jste to někdo pls. Diky
 

Zajímavé video   6. 11. 2010 / 19:02
kuma   
Při definitivním vysazení byl 3550 ft, při dosednutí měl 500 ft, z původních necelých 3000 ft nastoupal s nemazajícím motorem (!), když diskutoval jak daleko je na letiště (33 mil... to bych chtěl vidět, jak by to z tý vejšky dal...) Shrnuto: měl cca 3000 ft.převýšení nad místem dosednutí. Taková normální okruhová výška...
 

VWAC
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ