FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 18. 8. 2025, svátek má Helena Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
turbulence v uplavu Jeden příspěvek | Celý strom
turbulence v uplavu   28. 1. 2011 / 22:36
N.G.
Ted sedime v hospode a dosly jsme k bodu kdy nevime pric turbulence v uplavu klesa. Znate nekdo duvod.
 

turbulence v uplavu   28. 1. 2011 / 22:38
Lejzy
Aby mohlo letadlo zustat nahore (vazne)
 

turbulence v uplavu   28. 1. 2011 / 22:57
Lejzy
Mel jsem na mysli toto http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/shed.html
 

turbulence v uplavu   28. 1. 2011 / 22:47
tonde   
jestli myslíme to samé, tak úplav jakožto rozruch vzduchu je v daném okamžiku a oblasti silnější, takže pokud složíš vektory, vektor úplavu bude výraznější a dokonce určité dílčí vektory turbulence může snížit až vyrušit. Turbulence je soustava rozruchů, které mají různé vektory, úplav je sice také soustava rozruchů, ale jeden z nich - předo-zadní - je dominantní, z čehož vyplývá vše výše napsané
 

turbulence v uplavu   28. 1. 2011 / 22:50
Lejzy
Toto bych poprosil prelozit do lidstiony.
 

turbulence v uplavu   28. 1. 2011 / 22:56
tonde   
rozruch je pohyb vzduchové hmoty, který vznikne při průniku jakéhokoli tělesa vzduchem. Zamávej rychle dlaní - ten "průvan" okolo ní je rozruch. Jinak je to jeden ze základních pojmů vysokorychlostní aerodynamiky. Potom si vezmi tužku a papír, nakresli si turbulenci jako vektory, třeba jen šipky nahoru a dolů a k tomu si nakresli úplav jako vektor (se mi nechce zapínat illustrator a šaškovat ), přičemž hlavní vektor úplavu bude dlouhá šipka dozadu, tedy třeba doleva (bude několikanásobně delší než vektor turbulence - beru samozřejmě takovou normální turbulenci, ne tu, která rozláme letadlo ). Pak ty vektory slož a uvidíš, že vektory turbulence se téměř vyruší a převládat bude vektor mířící doleva, tedy vektor úplavu, maximálně se jeho výsledný úhel mírně změní.
Jak prosté, milý Watsone
 

turbulence v uplavu   28. 1. 2011 / 22:58
Lejzy
A proc teda ten vektor klesa?
 

turbulence v uplavu   28. 1. 2011 / 23:01
tonde   
který vektor máš na mysli? Musíš brát v úvahu, jak úhel náběhu ovlivňuje úplav a jeho vektor a jaký vektor je v turbulenci dominantní Vše je to o vektorech a jdu chrnět, tak někdy příště
 

turbulence v uplavu   28. 1. 2011 / 23:30
N.G.
Takze abychom se dostaly na finale cim vetsi uhel nabehu tim pod vetsim uhlem bude turbulence v uplavuklesat?
 

turbulence v uplavu   28. 1. 2011 / 23:38
Lejzy
S tim bych souhlasil.
 

turbulence v uplavu   29. 1. 2011 / 00:07
Lejzy
Ovsem neni podle me pravda, ze by se uhel vektoru rychlosti proudeni za letadlem rovnal uhlu nabehu. Mozna u kridla model vrata od stodoly.
 

turbulence v uplavu   29. 1. 2011 / 06:56
tonde   
tohle přece nikdo netvrdil
 

turbulence v uplavu   29. 1. 2011 / 10:45
kuma   
Nic ve zlém, ale chtěl jsem se tě zeptat, jestli máš koule. Přesněji je jedno, jestli ty máš nebo nemáš koule (ev. aspoň 1 kouli) páč tady ve fóru se většinou někdo s aspoň jedou koulí najde - a tak prosím ve slovech "dostaly" a podobně psát měkké -i- děkuji.

(tedy je tu ještě možnost, že koue nemáš žádné a v hospodě piješ s výlučně dívčí kamarilou.... pak by to -y- mohlo být správně.... že by?)

béke burárum!
 

turbulence v uplavu   29. 1. 2011 / 22:36
Mike2811
Hádám, že už prostě byl ve stavu, kdy čkověk neví, kde a kolik koulí vůbec má...
 

turbulence v uplavu   29. 1. 2011 / 02:44
Rychlokvaška
Turbulence v úplavu klesá ze dvou důvodů:

1.) Letadlo letící vzduchovou hmotou na ni působí svou vlastní hmotností - a tak vzduch defacto stlačuje směrem dolů. Turbulence v úplavu tvoří horní hranici této klesající hmoty a tudíž klesá s ní.

2.) Vír turbulence v úplavu směřuje ze spodní strany křídla přes wingtip směrem na horní stranu křídla. Tím pádem při pohledu zezadu levý vír rotuje ve směru hodinových ručiček, pravý vír proti směru. Oba dva tedy rotují směrem k trupu letadla a tím pádem taky k sobě navzájem. Tento pohyb vzduchové hmoty na sebe vzájemně působí a tak defacto rotace pravého víru stlačuje dolů ten levý a rotace levého ten pravý. Krom toho se tím pádem také odtlačují od sebe navzájem směrem do strany. Na rychlost klesání víru mají tak hlavní vliv dva parametry:
- generovaný vztlak (což je zase na oplátku funkce hmotnosti, rychlosti, úhlu náběhu a tvaru křídla) - čím větší vztlak, resp. jeho koeficient, tím větší poloměr víru a jeho rychlost rotace, tím větší jejich vzájemné ovlivnění a tím větší rychlost klesání
- rozpětí křídla - čím je menší, tím jsou víry blíže sobě a tím více se vzájemně ovlivňují a tím opět větší rychlost jejich klesání

Protože ale obecně platí, že velká letadla vyžadující větší vztlak mají také většinou velké rozpětí, tyto dva efekty se vzájemně vyruší. Protože zároveň platí, že se víry od sebe vzájemně oddalují (opět díky tomu, že se vlastně vzájemně potkávají a tím pádem odtlačují krom výše uvedeného směru dolů také od sebe), tak jde kupodivu celkem přesně říct při započtení všech efektů, že turbulence v úplavu většiny klasických letadel klesá cca 500 stop za minutu

Mimochodem řekl bych že osa turbulence v úplavu (tzv. vortex line) je vůči zemi skloněná (krom působení výše uvedeného) v prvním okamžiku podle úhlu trajektorie letu, než podle úhlu náběhu. Jinými slovy Suchar dělající kobru (a má okamžitý teoretický úhel náběhu kolem 100°) letí defacto stále ve stejné výšce (+/-) a tím pádem jeho trajektorie vůči zemi svírá nulový úhel a stejný počáteční úhel (než začnou působit klesající efekty) se zemí svírá i vortex line.
 2x  

turbulence v uplavu   29. 1. 2011 / 02:46
N.G.
Kzurva my tu chlastame nemame silu cist.dat dlouhou zpravu tak az snad zirta az nebudem na hadry
 

turbulence v uplavu   29. 1. 2011 / 02:47
Rychlokvaška
Nasrat a rozmazat
 

turbulence v uplavu   29. 1. 2011 / 02:52
Rychlokvaška
Prostě jeden vír tlačí k zemi ten druhej
Ožralové jedni ožratí!
 

turbulence v uplavu   29. 1. 2011 / 06:57
Hermann   
nezavid jim to .. vsak za dva tejdny
 

turbulence v uplavu   29. 1. 2011 / 06:58
tonde   
...bych chtěl vidět ten papírek, kde si skládali vektory DDD A jestli to čmárali vrchnímu na účet, tak super
 

turbulence v uplavu   29. 1. 2011 / 09:33
Balooo   
spóóusta vektorů...
 

turbulence v uplavu   29. 1. 2011 / 09:39
Lejzy
Dík, Wingtip viry jsem nebral moc do úvahy, psal jsem o té klesající vzduchové hmote za (pro jednoduchost) nekonečným profilem.
 

turbulence v uplavu   29. 1. 2011 / 09:58
Rychlokvaška
Pokud si odmyslíš wingtip vortexy, tak se o nějaké turbulenci v úplavu nedá vůbec mluvit, to rozrušení které vznikne turbulencí vzduchové hmoty po průletu letadla je skoro zanedbatelné. Aneb se to dá téměř postavit tak, že turbulence v úplavu = turbulence od wingtip vortexů. Stejně jako použití nekonečného profilu se k téhle debatě příliš nehodí...bez konce křídla není pronikání tlaku zespoda nahoru, tím není ani vztlak a tím pádem ani turbulence v úplavu.
 

turbulence v uplavu   29. 1. 2011 / 10:16
Lejzy
No ja to bral teoreticky, ja kdyz vetinou vidim nejake vypocty, tak se tyka nekonecneho profilu. A turbulenci bereme proste tu co tam je, klasicka turbulence v mezni vrstve nad povrchem. Oni ty wingtip vortexy jsou stejne na nasi "normalni" turbulenci az moc usporadane, ze uz to skoro pro nas neni turbulence, ale mean flow . Ale vztlak nad nekonecnym profilem byt musi, to budu oponovat.
 

turbulence v uplavu   29. 1. 2011 / 11:40
Rychlokvaška
Výpočty jsou něco jiného, tam je často potřeba pro jednoduchost zanedbat spanwise flow (třeba proto, že se vztlak a odpor počítají nezávisle, byť jsou závislé zcela nerozlučně . Ale pro wake turbulence to zanedbat nelze - tam je spanwise flow a hlavně jeho chování na konci křídla právě důvodem vzniku.

K té turbulenci v mezní vrstvě - to je úplně něco jiného. S úplavem to má společného hodně málo...

A k tomu vztlaku - seš si jistý, že by vztlak mohl existovat, kdyby neexistovaly rozdíly tlaků? Předpokládám že ne, tak pak si při aplikaci ostatních zákonitostí proudění kapalin (zanedbaje kompresibilitu) zkus představit, jak by asi fungoval rozdíl tlaků bez možnosti jejich vyrovnání To bychom se tu se všemi těmi létajícími vakuum-generátory brzo udusili )
 

turbulence v uplavu   29. 1. 2011 / 11:46
Lejzy
Vždyť přece rozdíl tlaků je i u nekonečného křídla. Hlavní komunikace je přes náběžnou a odtokovou hranu a ne přes konec křídla. Jak by jinak mohly fungovat tabulky vlastností NACA profilů?
 

turbulence v uplavu   29. 1. 2011 / 11:54
Rychlokvaška
Tabulky fungují proto, že s nimi počítáš teoretické vlastnosti na základě experimentálně zjištěných koeficientů. Nic ale neříkají o skutečném proudění - pro výpočet vlastností křídla je ti víceméně jedno jak se to proudění ve skutečnosti chová...
 

turbulence v uplavu   29. 1. 2011 / 23:07
Mike2811
Vztlak je právě rozdíl tlaků a nejlíp se vyrovná tím, že se letadlo posune nahoru a ne tím, že se tam ta přebytečná vzduchová hmota vrátí sama...

Vem si jiný příklad - lodní šroub, který je v podstatě taky křídlo, akorát rotující a pracující v nestlačitelné tekutině. Proč by se jinak uzavíraly moderní lodní šrouby do těch prstenců, tam se ty turbulence vlastně nemají jak tvořit (skoro ) a díky tomu, to má celé vyšší efektivitu...
 

turbulence v uplavu   29. 1. 2011 / 10:30
kuma   
Tohle je zajímavý - jakože za velkou krávou s velkejma wingletama bude menší úplav, než za malým érem s ostře useknutým křídlem? Vypadá to logicky, zatím mne to nenapadlo...

A proč jsou teda letadla pořád dělený (podle úplavu) na "heavy" atd a ne na "winglets with/without" ?
 

turbulence v uplavu   29. 1. 2011 / 10:34
tonde   
hezký popis včetně obrázkoj
http://airlineworld.wordpress.com/2008/10/01/aircraft-winglets/
 

turbulence v uplavu   29. 1. 2011 / 11:28
Rychlokvaška
Tak úplně primární vliv na velikost wake turbulence má hmotnost letadla spolu s jeho rychlostí. Čím těžší a čím pomalejší, tím je potřeba větší vztlak a tím vzniká větší rozdíl tlaků pod a nad křídlem a tím víc vzduchu a větší rychlostí zespodu nahoru proudí a tím větší wake vortex. Ty winglety na to mají samozřejmě velký vliv, ale trochu z jiného důvodu - stejný efekt by mělo zvýšení rozpětí křídla (se snižující se hloubkou a zvyšujícím se úhlem šípu). A kde jsem tohle naposled viděl?Aaa, 787 a 747-8 )
 

Gonzo
VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ