| | | TU-114 jak rychle se mu točí vrtule? 3. 2. 2011 / 13:51 | |
| | A jaký mají průměr. Nějakou dobu jsem to hledal, ale našel jsem akorát obrázky, ze kterých bych to odhadl asi na 5m v průměru.
Kdyby se vrtule točila ~2000 ot/min., což asi ne, tak by se konce pohybovaly asi 520 m/s, což je výrazně nadzvuková rychlost. A to asi nebude ono.
Jak to je?
A když se točí výrazně pomaleji, pak by při cestovní rychlosti (cca 0,7 M) byly ty listy výrazně víc jak 45° od roviny rotace, protože jinak by konce stejně letěly ryhcleji jak 1M, je to tak?
|
| |
|
| | | TU-114 jak rychle se mu točí vrtule? 3. 2. 2011 / 14:22 | |
| | Přesně tak, pokud si pamatuju, tak na cestovní režim jsou otáčky hluboko pod 1000 ot/min.
A listy jsou skoro v praporu. Někde jsem četl zjednodušující popis, že jde v podstatě o bezplášťové dmychadlo.
Jinak, Tu-114 vytvořil rekord při cestě z Kuby, kdy s větrem v zádech dosáhl traťové rychlosti přes 1000 km/h |
| |
|
| | | TU-114 jak rychle se mu točí vrtule? 3. 2. 2011 / 14:37 | |
| | Normalne sa mi paci tvoja otazka,pač TU-114 tych vrtuli tam nema malo a ani hriadelov,no a na vrtulakoch je stale nieco na skumanie.Zrejme ako technologia to bola dost efektivna co na vykon a tah na dopravne lietadla,ale zrejme s udrzbou to bolo narocnejsie.Prejst iba listy vrtuli a dozerat na ne,motory,hriadele,mechanizmy nastavenia vrtule,...co ja viem,mne sa to zda narocnejsie ako na prudovych motoroch,a preto presli neskor radsej na tryskace. |
| |
|
| | | | TU-114 jak rychle se mu točí vrtule? 3. 2. 2011 / 14:51 | |
| | Udrzba by mozna sla "dotovat" z mensich palivovych nakladu, i kdyz nevim, jestli to je pripad i konkretne Tu-114ky.
Prechod na Il-62 souvisi spis s prestizi proudoveho letectvi v danem obdobi. Proste byla ostuda nemit na dalkovku moderni jet, i kdyz zravejsi nez turboprop a v tomhle pripade ani ne moc rychlejsi. |
| |
|
| | | | | TU-114 jak rychle se mu točí vrtule? 3. 2. 2011 / 15:40 | |
| | Není turboprop o tu vrtuli hlučnější? |
| |
|
| | | | | | TU-114 jak rychle se mu točí vrtule? 3. 2. 2011 / 16:33 | |
| | ...ve škole jsme se učili že konce vrtulových listů nesmí překročit nadzvukovou rychlost (dochází prý k opačnému tahu na koncích listů).Ale dnešní moderní turbopropy a dmychadla (nejen dmychadla)proudových motorů ty rychlosti dosahují,myslím že v době vzniku Tu-114 a jeho ekvivalentů tomu tak nebylo. |
| |
|
| | | | | | | TU-114 jak rychle se mu točí vrtule? 4. 2. 2011 / 11:22 | |
| | hm a co listy rotory Mi-24? prej jsou jejich konce nadzvukový... netuším, vrtulníkům moc nehovím, ale třeba by se někdo povolaný vyňadril... Nebo Jojo nebo j.s. to jsou experti na větráky... |
| |
|
| | | | | | | | TU-114 jak rychle se mu točí vrtule? 4. 2. 2011 / 12:59 | |
| | Mas pravdu,předsedo,su nadzvukove. |
| |
|
| | | | | | | | | TU-114 jak rychle se mu točí vrtule? 4. 2. 2011 / 13:16 | |
| | Ano, jsou nadzvukové. Hlavně v pohybu listů se směrem letu. Proto ten práskavý zvuk. |
| |
|
| | | | | | | TU-114 jak rychle se mu točí vrtule? 4. 2. 2011 / 13:24 | |
| | Nebylo to spíše o koncích křídel a funkci křidélek? Pamatuji, jak zkoušeli překonat maximální povolenou rychlost s TU-154 a při překročení této rychlosti docházelo ke kroucení konců křídel a tím pádem k opačnému efektu funkce křidélek. |
| |
|
| | | | | | | | TU-114 jak rychle se mu točí vrtule? 4. 2. 2011 / 13:43 | |
| | to co popišuješ je aerodynamický krut a týká se opravdu konců křídel a křidélek. Bylo by zajímavé se hluboce zamyslet, či k tomu může dojít i u vrtule, jelikož sama o sobě je už aerodynamicky zkroucená... zajímavá úvaha, ale těžko říct, takhle z hlavy |
| |
|
| | | | | | | | | TU-114 jak rychle se mu točí vrtule? 4. 2. 2011 / 13:56 | |
| | na to mate malo skonzumovano .. |
| |
|
| | | | | | | | | TU-114 jak rychle se mu točí vrtule? 4. 2. 2011 / 16:23 | |
| | Připomněls mi Antona Špelce, kterej říkal, že když byl na Sibiři, byl tam takovej krut, že když se řeklo "voda", na zem spadl kus ledu...
|
| |
|
| | | TU-114 jak rychle se mu točí vrtule? 3. 2. 2011 / 16:45 | |
| | | |
|
| | | | TU-114 jak rychle se mu točí vrtule? 3. 2. 2011 / 18:35 | |
| | | |
|
|