| | | OT - navigace 3. 3. 2011 / 12:16 | |
| | Jak se spočítá nutný heading letadla v takovýchto nebo podobných poměrech |
| |
|
| | | OT - navigace 3. 3. 2011 / 12:25 | |
| | | |
|
| | | OT - navigace 3. 3. 2011 / 12:28 | |
| | Podle me ten vektor vetru posunout do letadla, z nej udelat na druhou stranu to, co musi letadlo kompenzovat a kdyz tenhle "obracenej vitr" a vektor pohybu letadla utvori kosodelnik, tak heading je uhel delsi uhlopricky. Snad jsem se vyjadril srozumitelne i bez kresleni... |
| |
|
| | | | OT - navigace 3. 3. 2011 / 12:49 | |
| | Ono hlavně to je špatně nakreslené. Vítr je asi ze směru 120°, jak je běžné, čili je to protivítr zprava. No a přes trochu geometrie a jak píše me2d, tak dojdeš z závěru, že HDG je 095°.
Postup:
Tracking je 090
Vítr: 120° 20m/sec
rychlost: 80m/sec
takže v poměru vítr a rychlost 1:4 letu naneseme vzdálenosti, vytvoříme kosodélník a delší úhlopříčka vytvoří potřebný HDG 095°.
Kdo má počítadlo, tak tam to zjistí taky, možná přesněji je to 097°. |
| |
|
| | | OT - navigace 3. 3. 2011 / 12:48 | |
| | Na to není jednoduchá odpověď. Dá se to řešit graficky, matematicky nebo pomocí "kruhových logarritmických pravítek" (EB6, DR3 a podobně) anebo pomocí počítače či kalkulačky (virtual EB6). Pro základní informaci o problému doporučuji stáhnout a vytisknout cca 20 stran v podobě obrázků zde:
http://knihy.vacc-cz.org/Ucebnice_sportovniho_letce/357.png až 378.png
vzít si to ráno na záchod a v klidu přečíst.
|
| |
|
| | | OT - navigace 3. 3. 2011 / 12:50 | |
| | Sečíst vektory a vyřešit rovnici. Bude to tak na dva řádky. |
| |
|
| | | OT - navigace 3. 3. 2011 / 12:54 | |
| | Logaaaro, logaaaro........ |
| |
|
| | | OT - navigace 3. 3. 2011 / 14:01 | |
| | | |
|
| | | | OT - navigace 3. 3. 2011 / 14:04 | |
| | "..Lomikare Lomikare, do roka a do dňa.."
Kozina |
| |
|
| | | | | OT - navigace 3. 3. 2011 / 14:10 | |
| | Ale Kosína ji říkal jinak, než Kozina . |
| |
|
| | | | | | OT - navigace 3. 3. 2011 / 14:48 | |
| | Jo, to jsem taky čet. Ten řikal jen: "Do dna! Do dna !" (japonsky: kampa!) |
| |
|
| | | OT - navigace 3. 3. 2011 / 14:17 | |
| | Vybereš si říp před sebou a pak letíš pořád na říp |
| |
|
| | | | OT - navigace 3. 3. 2011 / 15:02 | |
| | Babica by ještě dodal: A když nemáme Říp, tak poletíme na jinej kopec. A když nemáme žádnej kopec, tak poletíme na město... |
| |
|
| | | | | OT - navigace 3. 3. 2011 / 15:04 | |
| | ) |
| |
|
| | | | | OT - navigace 4. 3. 2011 / 07:28 | |
| | A když přistaneme jinde než jsme chtěli, tak je to tím že jsme neletěli na ten orientační bod co jsme měli ;o) |
| |
|
| | | OT - navigace 3. 3. 2011 / 14:52 | |
| | Poradim ti- lietaj iba za vidu a nemusis nic pocitat.
Alebo sa nauc poriadnu radionavigaciu,pretoze rychlost a smer vetra je nanajvys orientacna a vypocty nemozes brat ako jedinu relevantnu informaciu pre spravnu navigaciu.Dnes uz je to kombinacia niekolkych sposobov navigacie.Kedysi,ked neexistovalo GPS ani ine tahaky pre orientaciu,a to bolo hodne dlhu dobu u nas,sa pouzivali prave iba navigacie za ZPP / IFR/ - kurz - cas + oprava na vietor z hodinoviek, a radionavigacia,to znamena pripravit si pred letom vsetky radiomajaky po trati a ich vynosy,resp. KURy /kurzovy uhol radiostanice kua/,jak za valky, a podla toho sa lietalo za ZPP na vsetkych masinach. Za vidu sa lietalo hlavne podla zrovnavacej orientacie,to znamena hlava-mapa,samozrejme ciara v mape a udaje o kurze a case. V malej a prizemnej vyske,to znamena v 20-100 m sa navigacny let letel z hlavy,a to musel pilotek vediet naspamat celu trat,prekazky po trati,bezpecnostne vysky po trati a musel to pekne sypat z rukavu na preskusani pred lietanim. Ale pripravu na mape a stitku musel mat tiez.Proste pri lete v tychto prizemnych vyskach mal pilot zakazane sa divat do kabiny do mapy. Ak potreboval za cas skontrolovat pristroje,tak musel nastupat na vacsiu bezpecnu vysku,a tam hodit ocko na budiky a zase sklesat a lizat stromy. To bolo vsetko pri rychlosti 800-900 km/h . Boli navigacne lety s kontrolou,kde za vytipovanym pilotekom letel jeho sef letky a kontroloval ho niekde zo zalohy,a ani nevedel,ze niekto letel za nim.Samozrejme bolo aj vedenie prislusnej korespondencie s oblastami a priestormi.I ked ho nikto nepocul z tej malej vysky,aj tak sa muselo vsetko hlasit, a spamati.
Fuj,ale som toho nakloval.
Zatial..... |
| |
|
| | | | OT - navigace 3. 3. 2011 / 17:51 | |
| | Koukám, to jste tu republiku znali nazpaměť, že? No, proč ne. Nebývali i různé "navigační body", které si každý pilot pamatoval? Něco ve smyslu "otočíš to u toho rybníka, kde se opalujou vždycky ty krásný holky" nebo něco tomu podobné?
Celkem by mě zajímalo, kolik pilotů čehokoliv by se bez "džípíesek" ztratilo i v okolí vlastního baráku?
|
| |
|
| | | | | OT - navigace 3. 3. 2011 / 23:08 | |
| | No kamarade,taka slepa mapa Ceskoslovenska , to je nieco.To je letovodsky bonbonik,teda bol.Boli zvlast - horopis,vodopis,mestopis. Dostal si to ako vymalovavanku a doplnal si nazvy a nadmorske vysky pohori a kopcov. Mena riek,potokov,nadrzi....Oficialne sa robili velke preskusania raz do roka.
Z technickej/materialnej/ casti,letovodskej pripravy, telesnej pripravy,boli aj cudzie armady ako predmet,taktika,samozrejme morzeovka ako neoddelitelna cast letovodskej pripravy, skoro som zabudol na meteorologiu.
A mimo velkeho preskusania boli priebezne testy,to ked drblo nejakemu funkcionarovi v hlave,tak sa preskusavalo trebars aj pri lietani,ked momentalne sedeli piloti na zemi ,aby sa nenudili.
Dokonca si pamatam na zazitky z Prerova,kde bol skolsky pluk a zacinali sme lietat na MiG-21,tak nam velitel letky nariadil kosit uly/ukryty pre lietadla/ a to rucnymi kosami a na slnku,kde sa dal chytit pekny upal,a potom hrrr do masiny. Neskor sa tento nas slavny velitel letky zabil aj s inym instruktorom na sparke pri zalete pocasia.Ako dovod bol podcenenie poveternostnych podmienok , nedodrzanie minimalnej vysky pri vertikalnom obrate /zvrat/ a zachytenie o stromy s naslednou katastrofou.Bol to dost velky maler a v podstate si o to uz dlho koledoval,ale nikto mu v nekazni nemohol zabranit.
Ale nech mu je zem lahka.
A to som ani nechcel spominat,ale ked uz je to vonku,tak nech je. |
| |
|
| | | | | | OT - navigace 4. 3. 2011 / 06:57 | |
| | budiž mu zemně lehká, jeho zvrat s MiG-21 na okruhu byl slavný všude , stejhně jako lítání okruhu s podvozkem a na forsáži. |
| |
|
| | | OT - navigace 3. 3. 2011 / 19:35 | |
| | Pral jsem se s tím kdysi celý večer v excelu:
Uk=DEGREES(ARCSIN(SIN(RADIANS(Uv-Ua))*Vv/Va))
Vt=ODMOCNINA(((Va*Va)+(Vv*Vv))-(2*Va*Vv*COS(RADIANS(Vv-Va-Uk))))
Uv - vítr ze směru (stupně 0-360)
Ua - kurz ajroplánu (stupně 0-360)
Vv - rychlost větru (m/s)
Va - indikovaná/kalibrovaná/true rychlost ajroplánu (m/s)
Uk - potřebná korekce proti Ua (+/- 0-90 stupňů)
Vt - traťová/pozemní rychlost |
| |
|
|