|  |  | X-plane Jak 40 od Felisa v predaji 22. 3. 2011 / 08:56 | |
|  | http://store01.prostores.com/servlet/x-planestore/Detail?no=278
The plane is equipped with:
Full complex of navigation system, including automatic directional finder ARK9,
Nav complex CourseMP,
Directional system GMK1 and MK8,
Meteolocator “Kontur” and TCAS
Fire extinguisher system
Pressurization and air conditioning systems
Fuel system with fuel buster pumps, cross and flow valves
Hydraulic system, which feeds the flaps, stab landing gears and brakes
Cena:
$34.95 Yak 40
$44.95 Yak 40 +AN-24RV Pack |
| |
|
 |  |  | X-plane Jak 40 od Felisa v predaji 22. 3. 2011 / 09:04 | |
|  | Je to paráda. Zatím jsem pravda jenom prolétl manuál (má 56 stran), ale už jenom volby v nastavení REAL AHZ, SEPARATE THRUST LEVERS, REAL STARTUP, REAL GENERATORS a REAL LANDING GEAR slibují opět úžasný zážitek. Ostatně - konkurencí Felise je opět jenom Felis - aspoň u dopravních letadel (mluvím o XPL, samozřejmě). |
| |
|
 |  |  |  | X-plane Jak 40 od Felisa v predaji 22. 3. 2011 / 10:02 | |
|  | Jinak pokud by někoho zajímala volba SEPARATE THRUST LEVERS, tak to není jenom tak nějaká věc pro parádu. Letoun má reverzovatelný jenom jediný (prostřední) motor, což Felis samozřejmě ví a simuluje*. Takže v praxi se aktivuje reverz a přidává tah středního motoru, který brzdí, kdežto krajní motory zůstávají na tahu, který umožní přechod na případný GOAROUND. Toto v simulátoru naplno vyzkoušíte jen se třemi pákami tahu - což nemám 
Právě proto, aby se to dalo použít, se nastavuje ona volba. S jedinou pákou totiž nejspíš model ignoruje stav krajním motorů (nebo je sám stáhne) a zvyšuje tah jen na středním. A naopak při GA musí být nejprve vypnut reverz a následně všechny tři motory postupně navyšují tah.
Mimochodem, ten reverz se aktivuje při přistání na krátké dráhy ve vzduchu, to taky není moc běžné.
* Být to Klaueho ERJ-140 už by tam seděla poznámka: "Nesimulováno, protože to X-Plane neumí". |
| |
|
 |  |  |  |  | X-plane Jak 40 od Felisa v predaji 22. 3. 2011 / 12:50 | |
|  | Nevím, jestli to tak není v uvedeném manuálu, resp. jestli se to třeba i nepoužívá, ale pokud už je ve fázi aktivace reverzu, tak už by G/A nemělo připadat v úvahu. Tj. těsně před dosednutím, nebo už na zemi. MAPt je už v té chvíli dávno za námi. Při pojíždění se potom obě krajní APU vypínají.
Nerozumím tomu, proč by se u krajních motorů nechával tah pro případný goaround a u středního přidávalo pro reverz, tyto dvě aktivity jdou proti sobě.
Ale přiznávám, že možné je lecos, vzhledem k času potřebnému pro náběh plného výkonu. On ten Jak v podstatě pořád letí na nominál (95%) - od stoupání až po TOD (model Suprunov). V plných klapkách na glisádě jsem měl 83-85%, Připomínalo to přistání na letadlové lodi.  |
| |
|
 |  |  | X-plane Jak 40 od Felisa v predaji 22. 3. 2011 / 09:14 | |
|  | Koukám, Kuma by si chrochtal, má to i logaritmický pravítko. 
Musim říct, že to vypadá moooc hezky! |
| |
|
 |  |  |  | X-plane Jak 40 od Felisa v predaji 22. 3. 2011 / 11:59 | |
|  | A ne ledajaký logaritmický pravítko, pane, chrocht, chrocht!

To je zjevně anglický překlad originálního navigačního pravítka z toho éra. Rusové používali odjakživa rovná navigační logára, zatímco Němci a Amíci si už na začátku 30. let vyrobili každý svouji kruhovou verzi (teprve nedávno jsem se dozvěděl, že kruhové logáro DR.2 vyráběli v licenci Bulhaři i Japonci a že před 2. světovou válkou firma Dienert et Pappe tyhle znáký kruhový logára vyráběla i v anglické verzi, prodávala je do Anglie - a proti německým modelům tam byla navíc ryska pro konverzi statutárních mil na mořské a na kilometry ).
Myslím, že tady jde o typ NL-10 (případně NL-10M - navigacionnaja linějka 10, moderniziranaja)
originál například zde: http://sliderulemuseum.com/Military/S531_Soviet_Aviation.jpg , originál k mání na e-bayi za 20-80 USD, no nekup to, že jo 
že bych si pořídil XPL ??
 |
| |
|
 |  |  |  |  | X-plane Jak 40 od Felisa v predaji 22. 3. 2011 / 13:42 | |
|  | Tobě by stačil jen nějakej addon toho logára! 
Neznám v týhle věci většího odborníka!  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | X-plane Jak 40 od Felisa v predaji 22. 3. 2011 / 14:07 | |
|  | naco mat addon, lepsie je ho drzat v ruke doteraz nvm jeho cele vyuzitie  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | X-plane Jak 40 od Felisa v predaji 22. 3. 2011 / 17:20 | |
|  | Přeháníš!
 |
| |
|
 |  |  |  |  | X-plane Jak 40 od Felisa v predaji 22. 3. 2011 / 14:17 | |
|  | Na téma NL-10 jeden pěkný sovětský letecký vtip pro znalce 
Списали штурмана с летной работы. Поехал к жене на родину, в деревню.
Жена просит председателя колхоза взять мужа на работу, председатель и
спрашивает штурмана:
- Что делать умеешь?
- Карты читаю, трассы прокладываю, считаю хорошо.
- Карты у нас только игральные, трасса одна до райцентра, а вот счетовод
нужен. Видишь стадо коров в поле, сосчитай.
Штурман посмотрел на стадо, достал НЛ-10, пошуровал и говорит:
- 54.
Проверили, все верно.
- А вон на горизонте большое стадо коров, сколько?
Штурман глянул на стадо, взял НЛ-10, пошуровал и говорит:
- 327.
Проверили, опять все верно. Закусило колхозников, согнали всех своих
коров, считай, говорят. Штурман взглянул, взял НЛ-10, пошуровал
туды-сюды и говорит:
- 1243.
Два дня перепроверяли, сбивались три раза, но оказалось все правильно.
Председатель:
- Беру тебя на работу, но расскажи, как это у тебя получается?
- Да ничего сложного, считаю количество сосков, делю на четыре и беру
поправку на яйца. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | X-plane Jak 40 od Felisa v predaji 22. 3. 2011 / 14:35 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  | X-plane Jak 40 od Felisa v predaji 22. 3. 2011 / 14:38 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  | X-plane Jak 40 od Felisa v predaji 22. 3. 2011 / 16:11 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  | X-plane Jak 40 od Felisa v predaji 22. 3. 2011 / 16:39 | |
|  | Propustili navigátora z letového provozu. Odejel k manželce domů, na vesnici.
Žena poprosila předsedu kolchozu, zda by muže nezaměstnal.
Předseda se tedy otázal:
- Co umíš?
- Umím číst mapy, plánovat trasy a dobře počítat.
- Karty (karta=mapa) tu máme jenom hrací, trasu jedinou do okresního města, ale účetního, toho bychom potřebovali. Vidíš támhle na poli stádo krav? Spočítej je!
Navigátor se zahleděl na stádo, dostal NL-10, pošteloval ho a povídá:
- 54
Zkontrolovali to a vše sedí.
- A tam na horizontu je velké stádo krav, kolik?
Navigátor koukne na stádo, vezme NL-10, nastaví a povídá:
- 327
Ověřili, zase sedí. Kolchozníci posvačili, sehnali všechny své krávy a říkají:
- Sčítej.
Navigátor opět vzhlédnul, popadl NL-10, prohnal sem a tam a povídá:
- 1243
Dva dny to ověřovali. Třikrát. Opět vše v pořádku.
Předseda povídá:
- Beru tě, ale pověz mi, jak to děláš?
- To není nic složitého. Sečtu cecky, vydělím čtyřma a provedu opravu na vejce.
|
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | X-plane Jak 40 od Felisa v predaji 22. 3. 2011 / 17:55 | |
|  | Cho, Cho, Chóóó  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | X-plane Jak 40 od Felisa v predaji 22. 3. 2011 / 17:21 | |
|  | Hezkej!
A dík leonellovi - zadrhnul jsem na "сосков" - to jsem do teď neznal, takže bez bez pomoci bych byl v koncích
 |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | X-plane Jak 40 od Felisa v predaji 22. 3. 2011 / 17:49 | |
|  | No překladově korektní výraz by byl "čyři struky".
Mně to ale přišlo takové moc odborné 
|
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | X-plane Jak 40 od Felisa v predaji 22. 3. 2011 / 17:50 | |
|  | Jo, to mi pak taky došlo (k mé lítosti až "pak")
vždycky jsem si mylel, že rusky ještě umím, vyvedls mne z omylu
 |
| |
|
|