FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 18. 8. 2025, svátek má Helena Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Zdroj na letišti Jeden příspěvek | Celý strom
Zdroj na letišti   8. 4. 2011 / 21:57
leonell
Ahoj,
dotaz na praktiky:
je běžné, aby menší či střední letadla (typicky business letadla) žádaly o externí zdroj napájení GPU?
Ta letadla mají samozřejmě tuto možnost připojení, ale protože předpokládám, že to vyřízení chvilku trvá a navíc se za to platí, tak mám pochybnosti jak moc se to u těchto letadel používá.
Čistě ze zvědavosti.
Děkuji.

 

Zdroj na letišti   8. 4. 2011 / 23:35
kluk ušatá
Jestli nemaj poruchu APU nebo tak, tak prakticky nikoliv, alespon u nas. Na tech par minut se to proste nevyplati.
 

Zdroj na letišti   8. 4. 2011 / 23:45
PILOT253   
Co léce Ryanair do Brna, tak hodněkrát si GPU zadali místo nahozeneho APU. Naroloval na stani, nechal bezet levý motor, MARSHALL ho pripojil a bylo vymalovane. Teda když jsme tam delal na brigade, tak to tak hooodnekrat praktikovali.
 

Zdroj na letišti   9. 4. 2011 / 00:21
Tragédie v JRD
Něco mi nedochází. Když nechal běžet levý motor, k čemu mu byl GPU?
 

Zdroj na letišti   9. 4. 2011 / 01:37
kluk ušatá
Aby moh levy motor nasledne vypnout a nespadla mu sit
 

Zdroj na letišti   9. 4. 2011 / 02:24
Kachna
No, Zdroj se do letadla připojuje na pravé straně. Takže asi měl strach, aby někoho neprocedil přes motor.

Nemusím snad psát o tom, že dost lidí podceňuje sací schopnost proudových motorů,...

A pár obrázků z El Pasa

Slabší nátury na odkazy neklikat,... jen na záv. zprávu!

http://www.amevoice.com/magazine/category/48114

http://www.liveleak.com/view?i=1ae_1273782186

A na závěr zpráva NTSB

http://www.ntsb.gov/ntsb/GenPDF.asp?id=DFW06FA056&rpt=fa
 

Zdroj na letišti   9. 4. 2011 / 07:52
Luděk Ch.
Jj Ryanair má nasmlouvané automatické připojování GPU okamžitě po příjezdu na stojánku. Takže piloti na to spoléhají a pokud není velká zima nebo teplo (tedy není třeba topit nebo klimatizovat), často APU na přistání ani nezapínají a nechají běžet jeden motor, než jim připojíme GPU. Jinak v ceně handlingových poplatků pro stření a velká letadla je již započtena 1 hodina provozu GPU, což většinou na otočku stačí. Ale u bussines jetů je využití GPU zcela vyjímečné, většinou jen když řeší nějaký problém.
 

Zdroj na letišti   9. 4. 2011 / 01:00
Kachna
No, business letadla si GPUčko moc nežádají, protože cestující si platí za komfort a musí mít letadlo vyklimatizované. Menší letadla jak kdy. Hodně záleží na systémech, nejhorší jsou asi přístroje a navigace (prostě ty, ve kterých jsou gyra)
 

Zdroj na letišti   9. 4. 2011 / 22:22
AJS
Tím komfortem to není. GPU se skoro nepoužívá, protože bizjety elektriku obecně moc nepotřebujou, AHRS máš vystavený do 90 sekund, FMS naládovaný za 3 minuty a zbytek do pěti. Takže elektriku potřebuješ 10 minut před příchodem lidí, a to ti stačí v klidu baterky, nebo nahodíš APU. U větších letadel jse to s potřebou elektriky na průletech jinak, tak tam je GPU téměř pravidlem
 

Zdroj na letišti   9. 4. 2011 / 01:20
leonell
Díky všem.
 

Zdroj na letišti   9. 4. 2011 / 02:20
Rychlokvaška
Nepovím ti bohužel jak je to u business letadel, jen jak je to u nás, kde jsou víceméně pravidlem 1h dlouhé turnaroundy.

Využití GPU je obecně umožněno dlouhodobými kontrakty s handling agenty na konkrétních letištích co létáme. V rámci nich máme jako standard po příletu buďto gate, nebo "lepší" stand, kde je Ground Power součástí i bez diesel generátoru a nebo onu GPU, pokud přímá zásuvka není. Je to teď u nás preferovaná možnost.

Důvody jsou dvojí:
1) Úspora na palivu - běžící APU ve valné většině případů stojí víc než GPU nebo Ground Power z přípojky. Náklad navíc jsou zkrácené intervaly mezi prohlídkami APU (díky častějšímu zapínání a vypínání nabíhají maintenance cykly), ale i včetně něj je externí napájení většinou mnohem levnější.
2) Hluk - spousta letišť je hodně hlukově senzitivních a dávají si do podmínek např. APU max. 5 minut po on chocks a nejdříve 5 minut před off chocks.

Má to ovšem pár nevýhod:
- Málokdy s externím napájením připojí taky externí klimatizaci. Na jednu stranu je chápu, je to celkem otrava, na druhou stranu nemůžou chtít, abychom hodinu stáli ve vedru na apronu s vypnutým APU a bez klimatizace. Od určitých teplot to není jen nepříjemné, ale také nedoporučované z hlediska chlazení avioniky, apod. Na vyžádání to většinou připojí, ale trvá to...
- Takový externí dieselový GPU nadělá občas větší smrad a hluk, než APU
- Některý externí zdroje nejsou úplně ideální kvality a občas se stane, že je citlivá elektro instalace v letadle "vykopne". Což je pak velmi nemilé, nejen proto, že je tma , ale taky proto, že člověk pak může začít hezky pěkně zase všechno ládovat nanovo...

Jinak existují i situace, kde bychom třebas na nějakém menším letišti s pár standy normálně ani o GPU nežádali (a ani je nemáme nakontrahované, třeba z důvodu dostupnosti, kvality, nebo ceny), ale potřebujeme ho např. z důvodu MELovaného APU (provádí se let, i když je nefunkční). Tzn. musíme po příjezdu na stand nechat jeden motor puštěný dokud nepřipojí GPU, abychom nepřišli o komplet elektriku a teprve potom vypínáme druhý motor. Žádá o to za nás většinou předem operations, nebo pokud to potřebujeme až následně, zavoláme před příletem dopředu rádiem, že potřebujeme GPU a oni nám ho nachystají.
To mohl být i třeba případ toho Ryanairu - u velkého vytížení mašin se často stává, že se nějaké opravy odsouvají na později a lítá se s nějako povolenou závadou.
 2x  

Zdroj na letišti   9. 4. 2011 / 02:23
Rychlokvaška
U malých letadel ještě může být důvod ten, že někdy nemají APU, startér je elektrický a tak je vhodnější využít externí zdroj, než zbytečně vymlacovat baterky...
 

Zdroj na letišti   9. 4. 2011 / 20:33
Lowmick   
My jsme GPU vyuzili snad jen 1x nebo 2x a to jen kvuli slabe baterce nebo nizkym teplotam. V zime ero (kdyz jsme v zahranici) nepredehrivame, vytopi se celkem rychle. V lete ho pred nastupem cestujicich trochu profouknu vetranim v pevne zastavbe. To na startup clearance staci, pak uz to klimoska celkem briskne vychladi.
Citation bude mit nezavislou klimku, ale tam uz se stejne asi vic vyplati nahodit si chvilku pred nastupem pasazeru pravy motor a ten to schladi/vyhreje.

PS: jsou zeme, kde je bezpecnejsi z duvodu komunikace s pozemnim personalem GPU nepouzivat jsou schopni odpojit kabel v pulce roztaceni turbiny
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ