|  |  | Zdroj na letišti 8. 4. 2011 / 21:57 | |
|  | Ahoj,
dotaz na praktiky:
je běžné, aby menší či střední letadla (typicky business letadla) žádaly o externí zdroj napájení GPU?
Ta letadla mají samozřejmě tuto možnost připojení, ale protože předpokládám, že to vyřízení chvilku trvá a navíc se za to platí, tak mám pochybnosti jak moc se to u těchto letadel používá.
Čistě ze zvědavosti.
Děkuji.
|
| |
|
 |  |  | Zdroj na letišti 8. 4. 2011 / 23:35 | |
|  | Jestli nemaj poruchu APU nebo tak, tak prakticky nikoliv, alespon u nas. Na tech par minut se to proste nevyplati. |
| |
|
 |  |  | Zdroj na letišti 8. 4. 2011 / 23:45 | |
|  | Co léce Ryanair do Brna, tak hodněkrát si GPU zadali místo nahozeneho APU. Naroloval na stani, nechal bezet levý motor, MARSHALL ho pripojil a bylo vymalovane. Teda když jsme tam delal na brigade, tak to tak hooodnekrat praktikovali. |
| |
|
 |  |  |  | Zdroj na letišti 9. 4. 2011 / 00:21 | |
|  | Něco mi nedochází. Když nechal běžet levý motor, k čemu mu byl GPU? |
| |
|
 |  |  |  |  | Zdroj na letišti 9. 4. 2011 / 01:37 | |
|  | Aby moh levy motor nasledne vypnout a nespadla mu sit  |
| |
|
 |  |  |  |  | Zdroj na letišti 9. 4. 2011 / 02:24 | |
|  | | |
|
 |  |  |  | Zdroj na letišti 9. 4. 2011 / 07:52 | |
|  | Jj Ryanair má nasmlouvané automatické připojování GPU okamžitě po příjezdu na stojánku. Takže piloti na to spoléhají a pokud není velká zima nebo teplo (tedy není třeba topit nebo klimatizovat), často APU na přistání ani nezapínají a nechají běžet jeden motor, než jim připojíme GPU. Jinak v ceně handlingových poplatků pro stření a velká letadla je již započtena 1 hodina provozu GPU, což většinou na otočku stačí. Ale u bussines jetů je využití GPU zcela vyjímečné, většinou jen když řeší nějaký problém. |
| |
|
 |  |  | Zdroj na letišti 9. 4. 2011 / 01:00 | |
|  | No, business letadla si GPUčko moc nežádají, protože cestující si platí za komfort a musí mít letadlo vyklimatizované. Menší letadla jak kdy. Hodně záleží na systémech, nejhorší jsou asi přístroje a navigace (prostě ty, ve kterých jsou gyra) |
| |
|
 |  |  |  | Zdroj na letišti 9. 4. 2011 / 22:22 | |
|  | Tím komfortem to není. GPU se skoro nepoužívá, protože bizjety elektriku obecně moc nepotřebujou, AHRS máš vystavený do 90 sekund, FMS naládovaný za 3 minuty a zbytek do pěti. Takže elektriku potřebuješ 10 minut před příchodem lidí, a to ti stačí v klidu baterky, nebo nahodíš APU. U větších letadel jse to s potřebou elektriky na průletech jinak, tak tam je GPU téměř pravidlem |
| |
|
 |  |  | Zdroj na letišti 9. 4. 2011 / 01:20 | |
|  | | |
|
 |  |  | Zdroj na letišti 9. 4. 2011 / 02:20 | |
|  | Nepovím ti bohužel jak je to u business letadel, jen jak je to u nás, kde jsou víceméně pravidlem 1h dlouhé turnaroundy.
Využití GPU je obecně umožněno dlouhodobými kontrakty s handling agenty na konkrétních letištích co létáme. V rámci nich máme jako standard po příletu buďto gate, nebo "lepší" stand, kde je Ground Power součástí i bez diesel generátoru a nebo onu GPU, pokud přímá zásuvka není. Je to teď u nás preferovaná možnost.
Důvody jsou dvojí:
1) Úspora na palivu - běžící APU ve valné většině případů stojí víc než GPU nebo Ground Power z přípojky. Náklad navíc jsou zkrácené intervaly mezi prohlídkami APU (díky častějšímu zapínání a vypínání nabíhají maintenance cykly), ale i včetně něj je externí napájení většinou mnohem levnější.
2) Hluk - spousta letišť je hodně hlukově senzitivních a dávají si do podmínek např. APU max. 5 minut po on chocks a nejdříve 5 minut před off chocks.
Má to ovšem pár nevýhod:
- Málokdy s externím napájením připojí taky externí klimatizaci. Na jednu stranu je chápu, je to celkem otrava, na druhou stranu nemůžou chtít, abychom hodinu stáli ve vedru na apronu s vypnutým APU a bez klimatizace. Od určitých teplot to není jen nepříjemné, ale také nedoporučované z hlediska chlazení avioniky, apod. Na vyžádání to většinou připojí, ale trvá to...
- Takový externí dieselový GPU nadělá občas větší smrad a hluk, než APU
- Některý externí zdroje nejsou úplně ideální kvality a občas se stane, že je citlivá elektro instalace v letadle "vykopne". Což je pak velmi nemilé, nejen proto, že je tma , ale taky proto, že člověk pak může začít hezky pěkně zase všechno ládovat nanovo...
Jinak existují i situace, kde bychom třebas na nějakém menším letišti s pár standy normálně ani o GPU nežádali (a ani je nemáme nakontrahované, třeba z důvodu dostupnosti, kvality, nebo ceny), ale potřebujeme ho např. z důvodu MELovaného APU (provádí se let, i když je nefunkční). Tzn. musíme po příjezdu na stand nechat jeden motor puštěný dokud nepřipojí GPU, abychom nepřišli o komplet elektriku a teprve potom vypínáme druhý motor. Žádá o to za nás většinou předem operations, nebo pokud to potřebujeme až následně, zavoláme před příletem dopředu rádiem, že potřebujeme GPU a oni nám ho nachystají.
To mohl být i třeba případ toho Ryanairu - u velkého vytížení mašin se často stává, že se nějaké opravy odsouvají na později a lítá se s nějako povolenou závadou. |
| |
|
 |  |  | Zdroj na letišti 9. 4. 2011 / 02:23 | |
|  | U malých letadel ještě může být důvod ten, že někdy nemají APU, startér je elektrický a tak je vhodnější využít externí zdroj, než zbytečně vymlacovat baterky... |
| |
|
 |  |  | Zdroj na letišti 9. 4. 2011 / 20:33 | |
|  | My jsme GPU vyuzili snad jen 1x nebo 2x a to jen kvuli slabe baterce nebo nizkym teplotam. V zime ero (kdyz jsme v zahranici) nepredehrivame, vytopi se celkem rychle. V lete ho pred nastupem cestujicich trochu profouknu vetranim v pevne zastavbe. To na startup clearance staci, pak uz to klimoska celkem briskne vychladi.
Citation bude mit nezavislou klimku, ale tam uz se stejne asi vic vyplati nahodit si chvilku pred nastupem pasazeru pravy motor a ten to schladi/vyhreje.
PS: jsou zeme, kde je bezpecnejsi z duvodu komunikace s pozemnim personalem GPU nepouzivat jsou schopni odpojit kabel v pulce roztaceni turbiny |
| |
|
|