FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 3. 5. 2024, svátek má Alexej Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Mig-29 a výstroj pilota Jeden příspěvek | Celý strom
Mig-29 a výstroj pilota   26. 4. 2011 / 13:43
Kubrt
Měl bych otázečku, týkající se nástupu služby Migů-29 u našho letectva. A to zda, se s příchodem Migů změnila výstroj jejich pilotů narozdíl od Mig-21/23, tzn. zda byly například dodány moderní helmy ZSh-7 nebo se létalo stále s ZSh-5? V případě, že ano, tak co se s helmami stalo dál po vyřazení/výměně Migů za Sokoly. A jak na to byli kolegové Slováci po rozpadu federace? Pořídili si moderní helmy a vystroj? Děkuji.
 

Mig-29 a výstroj pilota   26. 4. 2011 / 14:22
kuma   
S MiGy-29 se používaly přílby ZŠ-5, tedy laminátové, bílé, s polystyrenovými "vycpávkami" a s jedním sklopným čelním štítkem (zorníkem) bez kovového rámu - většinou kouřovým (pokud se pamatuji, modrozelené u MiG-29 nebyly). Na lícnicích měli standardní třmeny pro připojení obvyklého dýchače (typové číslo už si nepamatuju, musel bych doma pohledat) - s laminátovou "karoserií" a gumovým vnitřkem, polepeným jelenicí v místech, kde guma dosedá na tvář (!). Mikrofon byl umístěn v dýchači. Dýchač měl tmavozelenou látkou potaženou gumovou vrapovou hadici, dlouhou tak akorát, aby ji šlo připojit do sedačky (asi 80cm) a s ní paralelně tenkou hadičku na tlakový plyn, který v případě potřeby (dekomprese, katapultáž) okamžitě nafoukl polštářky a přitiskl dýchač do obličeje (a také hlavu do helmy přes polštářek v záhlaví). Dýchač se s helmou kromě dvoukolíkového konektoru mikrofonu spojoval ještě bajonetem této hadičky. Z helmy visel vícežilový stíněný kabel s "lavočkovou" koncovkou na připojení sluchátek a mikrofonu do sedačky (stejný bakelitový čtyčkolíkový konektor, jako byl u mikrofonů ve vivatu či blaníku).

Až potud to byla "obyčejná ZŠ-5".

Přilby do MiG-29 ale měly specialitu - byly na temeni vybaveny černě eloxovaným duralovým můstkem, do kterého se připevňoval náhlavní (pozor, ne pohlavní!) zaměřovač - vyklápěcí kloubové ramínko s okrouhlým sklíčkem s ryskami do kříže a kolečkem uprostřed. Samotné ramínko se sklíčkem bylol útlé, až křehké (šlo vyklopit mimo zorné pole, když se nepočítalo s použitím) - ale držák (řečené "parohy") byly složité a robustní, vážilo to celé asi 1,5kg (20 kg na hlavě navíc při 9g) - protože se pod to musel vejít čelní štítek (zorník), když byl v horní poloze.

Zrovna tohle zařízení mi přišlo praštěné, napadlo mne nejmíň 5 způsobů, jak to udělat jinak, lehčí atd. - rusáci měli vždycky všechno vymakané, ale tohle bylo jako nedotažený zlepšovací návrh...

Nicméně - osud přileb byl asi stejný, jako s ostatní výstrojí toho druhu. Za provozu se sledoval stav a životnst a po uplynutí toho či onoho se "skartovaly" - tedy buď fyzicky zlikvidovaly, nebo byly (v pozdější době) ze skladů odkoupeny organizacemi, která na to měly licenci (např. excalibur army a podobně). Sehnat za totáče vyřazenou helmu, pokud někdo neměl strejčka náčelníkem štábu PVOS, bylo prakticky nemožné (i když - samozřejmě kanály existovaly).

Myslím ale, že konkrétně helmy od MiG-29 provozně "přežily" rozdělení republiky a šly i s MiGy na Slovensko - a zbytek do Polska. O tom už přehled nemám.

Jakékoliv doplňující informace a připadnou opravu vítám!
 

Mig-29 a výstroj pilota   26. 4. 2011 / 15:42
Kubrt
Ty jo, děkuju moc za vyčerpávající odpověď. Ten "přilbový zaměřovač" mela být další moje otázka, na kterou jsi v předstihu odpevěděl, ještě jednou díky. Teď mě ještě napadá o ZŠ7 jsem četl že umožňovala katapultáž v nadzvukových rychlostech a že byla vybavena pyropatronou která automaticky vysunula zorník na helmě kvůli ochraně obličeje před tlakem vzduchu při vystřelení v takové veliké rychlsoti. Umožňuje ZŠ5 taky katapultáž v téhle rychlosti, například po tom co si pilot zorník vysune sám (předpokládám že v ZŠ5 taková pyropatrona neni)?
 

Mig-29 a výstroj pilota   26. 4. 2011 / 15:50
Helicopter pilot
Mám dojem že některé typy ZŠ5tek taky zavíraly štít při katapultáži...
 

Mig-29 a výstroj pilota   26. 4. 2011 / 15:52
Helicopter pilot
Doktore náhlavní zaměřovač? D To je vážně dobový terminus-technikus pro moderní pojmenování přilbového zaměřovače? )
 

Mig-29 a výstroj pilota   26. 4. 2011 / 16:01
Fishbed   
http://www.youtube.com/watch?v=6DfkrYJdgAo
 

Mig-29 a výstroj pilota   26. 4. 2011 / 16:24
Helicopter pilot
Nechápu...
To video mi odpovídá nějak na otázku, jestli se tomu bazmeku kdysi říkalo náhlavní zaměřovač?
 

Mig-29 a výstroj pilota   26. 4. 2011 / 17:44
tonde   
kamaráde, ty jsi ještě ani nechodil na nočník, pokud máš správná data v profilu, když se objevil termín, který ti připadá tak veselý Byla taková doba - i když to bylo sovětské, bylo to přísně tajné a hodně, ale opravdu hodně dlouho nemělo mnoho věcí ten správný název a některé jej nemají dodnes, protože mezitím upadly v zapomnění atd... Některá slova vznikla zkomolením původních ruských názvů, některé byl slangový překlad atd, takže v názvosloví byl tehdy velký zmatek, který vedl nejen ke zmatení nepřítele
Ano, říkalo se tomu náhlavní zaměřovač, hlavový zaměřovař, přilbový, optický, jednooký atd... a ještě jeden specifický název to mělo, ale nemůžu si vzpomenout, když se mi to podaří, tak to sem dám, páč to byl strašně zvlástní výraz...
Peace, brothers!
 

Mig-29 a výstroj pilota   26. 4. 2011 / 18:22
Helicopter pilot
Kurnik Toníku neurážej mě ano? ;o) Já se ti taky neposmívám, že ti táhne na padesát ;o) Ohledně pravosti dat v profilu se už vůbec nebudu s tebou dohadovat ;o)
Já za to kdy jsem se narodil nemůžu! A ANO, zdá se mi to komické, ostatně stejně jako název Kombajnista, protože kombajnér zněl amerikansky a mnoho dalších ;o) Názvy se vyvíjejí někeré se ujaly a někeré né...
 

Mig-29 a výstroj pilota   26. 4. 2011 / 19:42
tonde   
kombajnista je hadr, já znám člověka, kterýmu řekneš slovo "rýchlokorčuliar" a lehne smíchy...
 

Mig-29 a výstroj pilota   26. 4. 2011 / 21:46
kluk ušatá
Kde je to tlacitko Libi se mi?
 

Mig-29 a výstroj pilota   26. 4. 2011 / 22:10
Algy   
Na tlamoknize!
 

Mig-29 a výstroj pilota   27. 4. 2011 / 02:24
kuma   
Dík tondemu, že se mně zastal. Sám jsem si tím nebyl jistý, lkdyž ses zeptal, ale když jsem to psaní vyhráb ze vzpomínek, tak nějak tam ten termí n byl a já o něm nepřemýšlel (asi jako staří piloti nepřemýšlejí, kde se vzala pořadová, fiška a podobně)

Jinak co se týče kombajnérů, vyrústal jsem v hluboké totalitě (když vezmu kombajny, které ucpávaly úzké - ještě kočičími hlavami dlážděné venkovské silnice) tak jejich řidiči byli VŽDY a z JAKÉHOKOLIV zdroje (noviny, rozhlas po drátě, městské tlampače, řečnění na 1. máje atd.) vždycky a jenom KOMBAJNÉŘI. Kombajnista jsem až do tohoto stromu nikdy neslyšel.... natož aby někdo uvažo val o americkém původu toho slova...

Víte jaké slovo se v ruštině zkracuje na nám tak dobře známé "metro" a kde se to slovo vzalo? A vůbec proč se kombajn jmenuje v češtině, ruštině a jánevím v jakých ještě řečech "kombajn"?

Mám tak trochu strach (z pohledu historického), že pod dojmem ze spousty lepších a horších a více anebo méně realitu znásilňujících filmů o období totality (televizně "dokumentární" žvásty typu Retro a podobně nevyjímaje), že následující generace nebude věřit, jak to ve skutečnosti za totáče vypadalo. Ani realita, ani ta hrůza.

Asi tak, jako když se dnes kohokoliv zeptáte, kdo byl Salieri, každý odpoví, že mizerný skladatel, který vydíral Mozarta až k smrti. Přitom je to historická lež. Nádherný film, ale z pohledu historika smutná lež...
 

Mig-29 a výstroj pilota   27. 4. 2011 / 06:47
Premek
My "fonetici" máme ohledně kombajnu jasno ;o))

http://en.wikipedia.org/wiki/Combine_harvester


Anžto jest to mlátička se sekačkou i fukarem kombinovaná...
 

Mig-29 a výstroj pilota   27. 4. 2011 / 08:00
dandee
Ty kokso!!! Tak az po 50 rokoch konecne viem,z coho je nazov kombajn. Hmmmmmmmmm.
Ale aj tak by ma zaujimalo,ako doslo ku strate toho druheho slova Harvester........asi to tym nasim kolchoznikom neznelo moc doveryhodne.
 

Mig-29 a výstroj pilota   27. 4. 2011 / 09:02
kuma   
Tak, tak...

A ten "harvester" (prosím neplést s "hamster", i když to by se taky mohlo týkat zrní ) se neztratil kolchozníkům, ten se ztratil už těm amíkům - a to ještě, prosím všimněte si těch ročníků, v době Divokého západu (!!!)
 

Mig-29 a výstroj pilota   26. 4. 2011 / 19:58
Swordfish   
Když na LKLN končil provoz Mig-21 tak se ZŠ-5 včetně překližkových přepravních schránek jednoduše naházely do ohně
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ