FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 5. 5. 2024, svátek má Klaudie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Eurocopter X3 Jeden příspěvek | Celý strom
Eurocopter X3   25. 6. 2011 / 02:05
Jakov
Neco pro příznivce mixérů:

http://www.youtube.com/watch?v=8ljxyDtCsaM

A teď malá technická: jak se podle vás ovládají ty tažné vrtule... samozřejmě ve smyslu jak ovlivňují množství tahu dopředu. Jejich funkce při minimální rychlosti a režimu vrtulník mi je jasná... už jsme na tom s Lowmickem a spol strávili jeden večer u piva...
 

Eurocopter X3   25. 6. 2011 / 10:15
Stew
Tady je to popsáno (zhruba v půlce článku):
http://www.ainonline.com/news/single-news-page/article/paris-2011-eurocopters-new-x3compound-helo-brings-x-factor-to-paris-show-30039/

Jestli jsem to dobře pochopil, tak do 80kts se to řídí jako klasický mixér - pedály štelují rozdíl úhlu náběhu těch bočních rotorů. A nad tuto rychlost - v cruise režimu, mají na kolektivu prvek navíc - trim ovladač, kterým se šteluje společný "pitch & power" těch bočních rotorů s tím, že při přibývající rychlostí musí pilot zároveň povolovat kolektiv hlavního rotoru.

Jinak dík za odkaz, hezkej Dauphin - hybrid
 

Eurocopter X3   25. 6. 2011 / 10:29
Jakov
HA! Díky za info! Netušim proč se mi to nepodařilo vygooglovat
 

Eurocopter X3   25. 6. 2011 / 11:47
Stew
Protože ty dáš víc času aspoň na pořádné lítání, narozdíl ode mne, kterej se zmůže akorát tak čumět na blbýho gůgla
 

Eurocopter X3   25. 6. 2011 / 14:34
Mike2811
Vypadá to divně, i když svůj smysl to má - cestovní rychlost 180 - 220 kts a k tomu celkem výrazná úspora paliva, to zní dobře. Akorát mě trápí dvě věci:

1) Omezené použití k náložení/vyložení při běžících rotorech. Tak nějak si nedovedu představit, že businessman se jen tak proplete kolem běžící vrtule, aby mohl nastoupit. Taky si nedovedu představit, jak s tímhle budou na háku někoho vytahovat z moře. Třeba to bude umět jednu vrtuli vypnout :-/

2) Celkem by mne zajímalo, jak se tohle bude chovat při výpadku turbín, sice to má spojení převodovkou, takže by to mělo nějak zvládat autorotaci, ale vzhledem k vyšším odporům v soustavě i čelnímu odporu bych tipoval, že ve srovnání s konvenční helikoptérou to půjde k zemi jako šutr...

3) je to strašně vošklivý, ale to jen můj subjektivní názor, tak to nepočítám...
 

Eurocopter X3   25. 6. 2011 / 14:57
Helicopter pilot
Autorotaci a turbíny bych neřešil. budou to mít vycyhtané... např rozpojení náhonu těch tažných tamtěch... noooo... no těch co na vrták nepatří... jo vrtulí... fujtajxl...

A můj osobní názor je, že něco tak odporného jsem v životě neviděl! A to jsem už toho viděl dost... Není to v jeden okamžik ani ryba ani rak. To už konvertoplán je vždycky buď letadlo, nebo vrtulník... Ale tohle je cosi zbytečného, co V PODOBĚ JAK TO VYROBILI nenahradí ani nevylepší vrtulník a letadlo už vůbec ne. Nedovedu si představit vytahovat do tohohle krámu navijákem postiženého ať už čimkoli. Pohyb kolem spuštěného vrtulníku je nebezpečný (především zezadu), hlavně kvůli ocasní vrtulce (vyrovnávacímu rotoru) ale tady je to nebezpečí dvojnásobné (na obou bocích je potencionální nebezpečí od vrtulí).

Rozhodně lepší řešení tohohle problému je varianta s jednou tlačnou vrtulí v dmychadle vzadu na ocase (podélné ose), místo vyrovnávacího rotoru. Nebo klasický konvertoplán...
 

Eurocopter X3   25. 6. 2011 / 15:19
JM   
Tak vrtulníky se používaj i na jiný věci, jak tahání pajďuláklů na navijáku a neustálý naskakování a vyskakování z něho Třeba na takovou dopravu na ropný plošiny si tuhle potvoru dokážu velice dobře představit, rozdíl 160 kts vs. 230 kts je celkem dost, navíc pokud to méně žere... Proč ne
 

Eurocopter X3   25. 6. 2011 / 15:30
Helicopter pilot
A není to zrovna u těch ropných plošin tak, že jeden turnus vyskočí a jsou makat a druhý turnus naskočí a letí na několikadenní odpočinek?
 

Eurocopter X3   25. 6. 2011 / 15:55
Mike2811
Tak určitě není problém to na chvíli vypnout a třeba i zkontrolovat, než poletíš zpátky několik desítek kilometrů bez možnosti někde přistát v případě problémů...

Tam spíše vidím potíž v tom, že to chce zrovna pro tyto účely větší mašinu, než současný prototyp. Ovšem už plánují postavit něco na bázi Super Pumy...
 

Eurocopter X3   25. 6. 2011 / 19:36
ivansmil   
Koukám, že jste lidumilové... Cílovou skupinou tohohle stroje ale nejspíš nebudou ropný společnosti nebo záchranka, ale spěchající obchodníci, a ti se budou slaňovat asi s velkou nevolí. Navíc si myslím, že když se vezme čas, který se získá díky vyšší cestovní rychlosti, tak se i ty motory můžou během nástupování klidně vypnout.

Podle toho co čtu, tak se to má do sériové výroby dostat během pěti let. BTW moc se mi to líbí, už se těším, až nám to někdo spíchne do X-Plane.
 

Eurocopter X3   25. 6. 2011 / 20:55
Mike2811
Osobně to tak nevidím, ale nechám se překvapit. Pohyb po nějaké větší aglomeraci pro ty top managery stejně v průměru neznamená let delší než tipnu - nějakých 20 nm a ty urazí konvenční vrtulník za cca 9 minut (130 kts), tohle by je urazilo za 6 (200 kts). Nastartování a vypnutí by dost možná ty tři minuty dalo, takže městský a příměstský pohyb znamená prakticky nulovou úsporu. A pokud se letí dál, tak stejně někde do těch 20 nm bude ležet letiště se zaparkovaným naleštěným Learjetem, který je zase ještě rychlejší...
Ano, pro konkrétní situace může být určitě vhodnější, ale pro businessmany to nemá takový efekt. Největší smysl to má tam, kde se létá na delší vzdálenosti + v cíli malé letiště nebo vůbec žádné >>ponejvíce z toho vycházejí malé ostrůvky, ropné plošiny, SAR a podobně...

Což mě vede k pár otázkám - ví někdo, jak je na tom BA-609 ? Jestli se už prodává a jak jí to jde ?
 

Eurocopter X3   25. 6. 2011 / 22:07
ivansmil   
To je fakt. Nicméně zítra si ho jdu omrknout naživo na Le Bourget, tak se pokusím získat nějaký informace přímo u zdroje.
 

Eurocopter X3   26. 6. 2011 / 00:06
nimbo
To nemáš tak úplne pravdu. Je spústa bohatých ľudí, ktorí chcú byť dopravení z centra mesta do centra mesta a nie len tam bez prestupu v ktorú koľvek dennú alebo nočnú dobu. Dokonca viem o takom projekte aj tu v Čechách. Jedným z dôvodov prečo zatiaľ nebol realizovaný je fakt, že Praha nemá vhodný heliport. A myslel som tým rádovo väčšie vzdialenosti než tebou spomínaných 20nm.
 

Eurocopter X3   26. 6. 2011 / 14:03
Mike2811
Řekl bych, že primární pro ty lidi je čas a pokud takový stroj (BA609, X3, něco na bázi X2) má mít výhodu, tak jde o to, aby se to vyplatilo vůči vrtulníku, který bude mít nižší náklady (především asi pořizovací) a kombinací vrtulník letadlo, která je zase rychlejší, ovšem až od určité vzdálenosti. Je to prostě mezistupeň, jakási mezera na trhu, ovšem osobně si nemyslím, že by byla dostatečně velká, aby pro tento typ klientely byla zajímavá.

Osobně jsem to vyčísloval spíše s představou severoamerického trhu, kde jsou obrovské aglomerace, ale vzdálenosti mezi nimi jsou rovněž velké a tento mezistupeň nemá takovou výhodu. V evropském prostředí to má jistě větší smysl, stejně mám pocit, že ten prostor tam není takový.

Nebo to zkusím vzít ještě jinak, velká korporace si prvně koupí nejspíš letadlo, na rychlejší přesun dálkový, protože po městě to stále zvládne auto, až v druhém kole si pořídí vrtulník a pokud už má ten, tak něco ala X3 už nemá smysl pořizovat, samozřejmě může uvažovat rovnou nad koupí X3 místo vrtulníku, ale je tu otázka - vyplatí se vyšší pořizovací cena ?

Pokud se nepletu, tak u nás doma, u vás asi taky, jsou čistě pro tyto účely kupovány stroje typu EC120/EC130, nic většího zatím ne a proti nim má něco jako X3 5-10x vyšší cenu, vyplatí se to ?

Peace brothers...
 

Eurocopter X3   26. 6. 2011 / 15:19
Jakov
Mě fascinuje jak tady každej hýří těma přesnejma číslama
Cenově by finální produkt měl bejt o cca 25% dražší než normální vrtulník, přičemž jejich cíl je co největší poměr provozní náklady/výkon....
Jinak si uvědomte že to bude mít cesťák kolem 400km/h v případě letu z centra do centra to po Evropě cestuje rycvhlejc než rychlovlaky, což je při určitých vzdálenostech mnohem rychlejší než klasická linka...
 

Eurocopter X3   26. 6. 2011 / 17:07
Mike2811
EC120 = ~US$1.7M
EC130 = ~US$2.1M
EC135 = ~US$4.2M
EC155 = US$10M
X3 = EC155 x 1,25 = US$12,5M

Cessny řady CJ = ~US$ 3 až 9M
LearJet 45 = US$11.5M

Když se na ty ceny podíváš, tak ti fakt vyjde cena 7,35 krát vyšší, protože jsem neměl přesná čísla, tak jsem pálil od boku. Samozřejmě nelze ty stroje srovnávat, ale při těch malých příměstských vzdálenostech se rozdíly celkem stírají. Už pouhý pohled na ceny ti ukáže, že tě může vyjít mnohem levněji nákup malé helikoptéry + BJ, než pořízení takového stroje. Krom toho, nelze nejspíš očekávat, že se postaví něco menšího, než klon právě EC-155, za prvé se domnívám, že vzhledem ke konstrukci to chce výkon spíše dvou motorů a za druhé by měl jen velmi malý smysl. Ale jako sanitka do odlehlých končin aljašky nebo grónska dobrý...
Poslední poznámka - i hodinové náklady jsou o 25% vyšší, z čehož vyplývá, že pro smysluplnost toho stroje je potřeba to využívat mnohem více jako letadlo, než vrtulník...

Zdroje:
Cessny - stránka výrobce
všechno ostatní - wikipedia
 

Eurocopter X3   26. 6. 2011 / 18:47
Jakov
Ale právě o to jde, sanitka, vojáci (několik možnejch rolí). Navíc jak jsem říkal, s timhle můžeš na menší vzdálenosti nahradit bizjet, protože prostě doletíš přímo na místo a ne na nejbližší letiště. Co se typovky týče, zatím to vypadá že nebude potřeba nic extra (například osprey v civilu možná bude vyžadovat ATPL(H)+ATPL(A) dokupy)
Jinak, ti kdo netušili nebo jenom zahlédli, ale nezajímali se - je to (EC i Sikorsky X2) poměrně stará záležitost....
http://www.youtube.com/watch?v=jFD-1rI6sIE
 

Eurocopter X3   26. 6. 2011 / 19:43
Mike2811
Ale tohle využití jsem nikdy nevylučoval...
Ovšem, ale jako u každého kompromisu, nemůžeš ten BJ nahradit úplně, a jako druhý nebo třetí do party je to celkem drahá hračka, takže z toho důvodu to pro ty VIP účely zase tak moc nevidím, i když určitě nevylučuji...

Jo jo, pár takových věcí už bylo. Je otázkou, jak dopadne tento pokus. ..
 

Eurocopter X3   25. 6. 2011 / 16:57
Jakov
Podle toho, co jsem za posledních pár dní četl a viděl:

Nahrazovat vrtulník to v žádném případě NEMÁ! Není to prototyp něčeho, co se bude někdy v budoucnu vyrábět, ale DEMONSTRÁTOR! Co se tahání nosítek týče tak při podobném uspořádání budoucí produkční verze plánují vytahování nosítek na navijáku zadem. Nastupování s běžícími motory budou řešit spojkami v náhonech tažných vrtulí.
Zbytečný to už z principu není, protože to je prostě schopný letět v podstatě 2x rychlejc než vrtulník (16.května s tím dosáhli rychlosti cca 430km/h) a na rozdíl od konvertoplánu to má mnohem méně problémových aspektů při provozování. No a ve srovnání se sikorskyho X2 to je i v podobě demonstrátoru použitelný.
A jestli to je pěkný nebo ne, je čistě otázka vkusu - mě se to líbí moc...
 

Eurocopter X3   25. 6. 2011 / 22:56
tonde   
...že lítáš s větrákem jsem si už zvykl..... že chválíš větráky jsem už taky zvykl.... Ale kua, co si mám představit pod slovem "vycyhtané" mi vysvětlíš?!?!? Jako že to je vymletý od těch vibrací? Jako že vyčvachtané a pak se to rozpojí?
Peace, brothers! ))))))))))
 

Eurocopter X3   26. 6. 2011 / 09:43
ondras   
Však Tonde počkej ,až poletíš na plný kule ve svým pryskyřičníku a něco takového tě předletí. To pak budeš mít vibrace ty.
 

Eurocopter X3   26. 6. 2011 / 11:08
tonde   
...naše "pryskyřičníky" jsou plechové.... tudíž se mohu pouze rozvlnit....
 

Eurocopter X3   26. 6. 2011 / 11:11
Jurec
Ackoliv jsem ececkar tak v tomhle souboji u me asi vitezi projekt sikorsky x2

http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=CZ#/watch?v=gK7ktLXhq88
 

Eurocopter X3   26. 6. 2011 / 23:52
Jakov
A komu se nelíbí X3, tak tady něco co skutečně mělo koule

XH-51A

http://www.youtube.com/watch?v=D5hql0Tn98s&feature=related

neoficiální rychlostní rekord - cca 480 km/h


26094 B / 500 x 385 / xh51.jpg
 

Eurocopter X3   27. 6. 2011 / 00:31
Mike2811
Jezus, pro ty, co si nepustí video - ono to má ten proudouvý motor jenom jeden. Ale je to hezká příšerka...
 

Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ