FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 10. 6. 2024, svátek má Gita Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Tlakovanie kabiny Jeden příspěvek | Celý strom
Tlakovanie kabiny   28. 6. 2011 / 14:54
Mistral
Zaujimal by ma postup a system tlakovania kabiny napr. boeingu 737 v reale.
 1x  

Tlakovanie kabiny   28. 6. 2011 / 15:03
Premek
http://www.smartcockpit.com/pdf/plane/boeing/B737/systems/0011/
 

Tlakovanie kabiny   28. 6. 2011 / 15:13
Mistral
Dakujem za odkaz, len keby to bolo v slovencine , skusim pouzit translator.
 

Tlakovanie kabiny   28. 6. 2011 / 15:35
Fishbed   
se zeptej Lowmicka jak tlakovali kabinu u Meridiana v LKHK
 

Tlakovanie kabiny   28. 6. 2011 / 15:41
leonell
Lowmick nám to při své vrozené skromnosti neprozradí, ty nám pověz jak to probíhalo
 

Tlakovanie kabiny   28. 6. 2011 / 16:51
Lowmick   
Ty hade!!!!

No rozkaz znel jasne, vyzkouset tesneni dveri pri tlakovani. Tak jsem se zavrel dovnitr s gigantickou lahvi stlacenyho vzduchu, pomalu jsem otviral ventilek. A kdyz se vytvoril nejaky diferencni tlak, tak na me zvenci mechanici mavli ze uz vedej odkud to zdrha a otevreli dvere Lupnuti v usich bylo posledni co jsem ten den slysel
 

Tlakovanie kabiny   28. 6. 2011 / 20:27
leonell
Aha, tak to, diky za info
 

Tlakovanie kabiny   29. 6. 2011 / 02:08
Kachna   
njn, my, co děláme na dospělejch letadle si na tohle dáváme velkýho majzla,... Ono ty dveře už pár lidí bacily,...
 

Tlakovanie kabiny   28. 6. 2011 / 17:57
Mistral
Vie mi niekto odpovedat na tieto otazky?

1. Kedy sa zacina tlakovat kabina? - Pri rolovani, alebo po vzlete?
2. Tlakuje sa pocas celeho letu? - prebytocny tlak unika pocas tlakovania ventilom von z lietadla?
3. Tlakuje sa aj batozinovy priestor?
4. Je pravda ze sa po natlakovani kabiny nedaju otvorit dvere na lietadle?
5. Pri dekompresii sa do masiek vhana cisty vzduch, alebo je v nom este nejaka primes - napr kyslik?
 

Tlakovanie kabiny   28. 6. 2011 / 18:10
Lowmick   
1. jak u kteryho letadla. Napr Meridian az po odlehceni squat switche na podvozkove noze (= po rotaci). PC12NG si predlakuje trosku uz na zemi (nelupe pak v usich pri odpoutani).

2. letadlem stale proudi vzduch, tlakuje se tedy neustale. Pretlak se udrzuje upoustecima ventilama.

3. Nevim jak u velkych letadel. U malych predni a zadni bagazak, ktere nejsou soucasti kabiny ne-e.

4. mne to slo jestli maji dopravni era nejaky zamek, netusim

5. pro posadku cisty kyslik. Pro cestujici kyslik (vetsinou z chemickeho vyvijece) michany s okolnim vzduchem
 

Tlakovanie kabiny   28. 6. 2011 / 19:42
Teflon_490   
4. Dopravni era zamek myslim mit nemusi, jelikoz by to u vetsiny stroju melo byt reseno tak, ze se dvere pri otevreni nejdriv musi jakoby vtlacit dovnitr do kabiny a az pak se oteviraji smerem ven. No a pri pretlakovane kabine to jaksi nepujde
 

Tlakovanie kabiny   29. 6. 2011 / 02:21
Kachna   
není vůbec pravda. Airbusy, ATRky, Tupolevy, Dashe, Embraery, Fokkery, určitě i nový Boeingy a já nevim ještě jaký mají dveře otevíraný ven.
 

Tlakovanie kabiny   29. 6. 2011 / 10:31
Atarian   
Je to pravda! Kachna! Videls nekdy vubec letadlo??
 

Tlakovanie kabiny   29. 6. 2011 / 13:04
Kachna   
čoveče, asi ne. Já dělám vlastně na tramvajích
 

Tlakovanie kabiny   29. 6. 2011 / 13:15
Teflon_490   
A tam se votviraji dvere jak? A tlakovani?
 

Tlakovanie kabiny   29. 6. 2011 / 13:20
Atarian   
Tam se vyvine tlak v oblasti strednich pantu a dvere se otevrou! Ale mozne pouze na zemi. Ne za letu.
 

Tlakovanie kabiny   28. 6. 2011 / 19:50
FSPilot   
4. U velkých mašin je to tak. Dveře jsou dělané v podstatě jako špunt. Tzn. že po natlakování kabiny ten přetlak tlačí dveře směrem ven a tím pádem ještě víc utěsňuje spoje mezi trupem a dveřmi a při hodnotách přetlaku to fakt neotevřeš Nevím jak u Lowmickova éra, ale u velkých dopravních mašin se dveře otvírají tak, že je nejdřív zasuneš dovnitř, pak se trošku pootočí (nevím jestli u všech), mechanismus sklopí část dveří a teprve pak prolezou otvorem ven. Je to celkem komplikovaný mechanismus.

Jiné éra, (např. Boeing 767) mají dveře dělané tak, že se zasunou dovnitř a pak po vedení vyjedou nahoru jakoby pod potahem trupu.

Vždycky ale u těchto typů dveří platí to, že tlačením na ně zevnitř otvor jenom víc utěsníš a neotevřeš a stejně tak, jako je u špuntu ve vaně, pokud máš napuštěné velké množství vody, jde špunt vytáhnout hůř, než když tam voda není

Jak se takové dveře otvírají máš např. zde:
http://www.youtube.com/watch?v=dijpw392JU0 (Boeing 767 vyklápění nahoru)
http://www.youtube.com/watch?v=AfVnfujHttw&feature=related (Boeing 747 klasické otvírání)
 

Tlakovanie kabiny   29. 6. 2011 / 08:56
Luděk Ch.
767 že by měla zasouvací dveře? Mám pocit, že Boeing používá odjakživa (od 707) stejný typ vyklápěcích dveří.
 

Tlakovanie kabiny   29. 6. 2011 / 10:02
Teflon_490   
Nevim co myslis tim zasouvaci, ale proste se vysunuji nahoru, jak je videt na tom videu.
 

Tlakovanie kabiny   29. 6. 2011 / 12:23
FSPilot   
Video ti příjde jako smyšlený důkaz?
 

Tlakovanie kabiny   29. 6. 2011 / 12:35
Luděk Ch.
Nééé Já jsem na ty videa nekoukal, jen jsem vyslovil svoji doměnku, že Boeing používá u všech dopraváků stejné dveře. Koukám, že 767 mezi ně nepatří. Bohužel ze svých letů se 767 jsem si to už nepamatoval. Takže beru zpět, video je jasný důkaz.
 

Tlakovanie kabiny   29. 6. 2011 / 13:14
Teflon_490   
Ja na to u LD taky prvne koukal jak puk
 

Tlakovanie kabiny   28. 6. 2011 / 19:50
Luděk Ch.
2. Ano, přísun tlakového vzduchu je konstantní a správný tlak v letadle se udržuje vypouštěcími ventily řízenými automatikou

3. samozřejmě ano, protože je součástí válcového trupu letadla. Bylo by konstrukčně komplikované a náročné na pevnost a tedy hmotnost trupu, kdyby se tlakovala jen horní polovina trupu s kabinou cestujících. Navíc v zavazadlovém prostoru se běžně přepravují živá zvířata. A mimochodem, kdyby se zavazadlový prostor netlakoval, nejspíš by cesťáci po přistání hodně řvali, protože by popraskaly různé uzavřené nádoby (sprchové gely, parfémy...).

4. jistě, protože jsou konstruované tak, že se zavírají jakoby zevnitř ven. Tedy přetlak je drží přitlačené zevnitř k rámu dveří v trupu.

5. při dekompresi se nevhání nic, protože by to stejně hned uteklo Je tam stejný vzduch, jako kolem letadla, akorát pilotům a cesťákům jde kyslík do dýchacích masek.
 

Tlakovanie kabiny   28. 6. 2011 / 20:19
Teflon_490   
5. On se ptal jestli se pri dekompresi vhani neco do masek, ne do letadla samotnyho
 

Tlakovanie kabiny   29. 6. 2011 / 08:57
Luděk Ch.
Asi mi nějak nesloužili oči, nějak jsem ty masky v dotazu přehlídl
 

Tlakovanie kabiny   29. 6. 2011 / 02:18
Kachna   
1) Na dopravních letadlech se tlakuje už na zemi. Řídí to počítač,nebo nějaká briketa.

2) Ano, od motorů proudí stále stejné množství vzduchu (pokud je konstantní režim motoru) a to se pak odpouští nějakým výpušťákem.

3) Ano,většinou ano. Přeci jen se vozí i zvířata a za vymlácený voňavky do hadrů by cestující taky nebyly rádi. Ovšem může být i nepřetlakovaný

4) Ano, bývá to dobrým zvykem. Když se dveře otevírají dovnitř (B737), tak to ani nejde.Jinak jsou dveře jištěný buď elektricky, nebo pomocí tzv. "vent door", které se otevírají dovnitř a po jejich otevření teprve odemkneš zámky. Ovšem, na zemi po motorovce, kdy je tlak menší, se dveře občas otevřít podaří a pak se dějí evoluce,... Za letu se otevřít nedají.

5) Ne, do masek se žene čistý kyslík z kyslíkového vyvíječe, nebo palubního rozvodu
 

Tlakovanie kabiny   29. 6. 2011 / 07:35
SONP   
ad 2:

Tak např. u TU-154M je regulovatelný přivod vzduchu a vypouštěcí ventil je trvale nastavený. Pěkné přirovnání je vana (hladina vody je jakoby tlak vzduchu). Z vany trvale utíká stanovené množství vody a hladinu udržuješ regulací přítoku (automaticky nebo ručně)-
 

Tlakovanie kabiny   29. 6. 2011 / 13:14
Kachna   
proč to dělat jednoduše,když to jde složitě
 

Tlakovanie kabiny   28. 6. 2011 / 18:19
Algy   
Řešilo se tady, i když spíš z hlediska FS:

http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=401584&lan=0&style=2#401584
 

Tlakovanie kabiny   29. 6. 2011 / 16:20
Mistral
je tlak pri pretlakovani v roznych vyskach stale konstantny, alebo zalezi od vysky v ktorej sa nachadza lietadlo?
 

Tlakovanie kabiny   29. 6. 2011 / 16:24
Tragédie v JRD
(B) je správně.
 

Tlakovanie kabiny   29. 6. 2011 / 16:28
Mistral
Koli comu je to tak? Sorry za blbe otazky.
 

Tlakovanie kabiny   29. 6. 2011 / 16:27
FSPilot   
Je různý, protože cílem je IMHO mít co nejnižší kabinovou výšku, ale vzhledem k namáhání trupu se to tlakuje tak, aby rozdíl tlaků neroztrhal trup + nějaké rezervy tam budou taky. Takže čím výš poletíš, tím vyšší bude tlaková výška (při zachování max. bezpečného rozdílu tlaků - vnější vs. kabinový)
 

Tlakovanie kabiny   29. 6. 2011 / 16:35
Mistral
Tlakuje sa postupne az po dosiahnutie letovej hladiny, alebo sa tlakuje naraz este v malej vyske? Dedukujem to z toho - ze v usiach zalahne vacsinou hned po vzlete
 

Tlakovanie kabiny   29. 6. 2011 / 16:52
FSPilot   
tlakuje se postupně to by nebylo moc příjemné, kdyby z nuly bylo najednou 3000m Čím pomalejší je ten přechod, tím je to pro cestující příjemnější (menší změnu tolik nepocítí) - ty hodnoty stoupání/klesání jsou kolem 300-500ft/min.
 

Tlakovanie kabiny   29. 6. 2011 / 17:07
Mistral
Niekedy sa zda, ako keby sa tlakovalo naraz. Zazil som let pocas ktoreho sa jednemu dietatu pri pociatocnom stupani spustila krv z nosa. Kolega mal dokonca take bolesti. Ze keby ho vtedy bolel zub, tak by to vobec necitil. Bol z toho taky vykolajeny, ze celu dovolenku myslel len na to, ako doleti domov.
 

Tlakovanie kabiny   29. 6. 2011 / 17:08
Tragédie v JRD
Někteří to snáší líp, někteří hůř.. Pokud měl zrovna rýmičku, tak to moc přijemné není...
 

Tlakovanie kabiny   29. 6. 2011 / 16:59
Lowmick   
Jak kdy

Letadla muzou mit ruzny cudlitka kde si to nastavis, obecne je snaha drzet co nejmensi kabinovou vysku (nejvetsi diferencialni tlak). U nekterych letadel si navolis vysku letu a behem stoupani vypousteci ventil necha vystoupat kabinovou vysku na danou hodnotu (na mrnousovi mame ve FL270 cca 9000ft kabinovky pri diferencialnim 5,5 psi, kdyz jdes na FL280 tak ti cas od casu houkne kabinovka nad 10000ft, coz je na kyslikovou masku) a pak uz zvetsuje pouze diferencialni tlak. U letadel, ktera jdou vys je ale stale pozadovano max kabinovka cca 8000ft, pak uz je ten diferencialni tlak vyssi. PC12 ma tusim 5,75 psi ve FL280 s 8000ft cabin altitude, Citation Mustang 8,3 psi do FL410 pri zachovani zminovanych 8000ft kabinovky atd atd.

Nevim jestli to ma pouze PC12NG, nebo i klasicka verze, ale u toho NGcka je jeste prave tlacitko pro rychle tlakovani. To slouzi treba pri prevozu pacientu, nebo se to da vyuzit u citlivejsich lidi pokud jsou nachlazeni. Jde o to, ze eroplan hned po vzletu zacne rychle tlakovat a ma tendenci drzet co mozna nejdele kabinovou vysku shodnou s mistem vzletu. Coz jde mam pocit jen do FL150 nebo 180. Uz si to presne nepamatuju... Pak ti proste ta kabinovka zacne rust.
Na skoleni nam na to ukazovali krasny grafy, jen je nemuzu nikde najit.
 

Tlakovanie kabiny   30. 6. 2011 / 09:50
Mistral
Zaujimalo by ma, co by sa dialo keby sa tlakovacie zariadenie nezaplo. Ostal by tlak v lietadle - rovnajuci sa tlaku v mieste odletu, alebo by sa tlak zacal postupne znizovat? Lietadlo je predsa hermeticky uzavrete - bavme sa len o dopravakoch.
 

Tlakovanie kabiny   30. 6. 2011 / 09:54
Luděk Ch.
Hermeticky uzavřené je, ale rozhodně ne dokonale. Zejména kolem dveří to vždycky unikat bude. Takže pokud přestane jít dodávka tlakového vzduchu (typicky když dojde či vyteče palivo a zastaví se všechny motory), tak během 5-10 minut je letadlo bez přetlaku. Mezi tím už ale bez motorů stejně musí klesat Dokud jedou motory, tak se to myslím nestává, že by se přerušila dodávka tlakového vzduchu. Spíš dojde k poruše těsnosti a tlak někudy uteče.
 

Tlakovanie kabiny   30. 6. 2011 / 16:44
Kachna   
Hele, kde berete ty relativnvě přesná čísla? Z letadla by nemělo uniknout ani ťuk, pokud je vše v pořádku. Chlapci, přestaňte vymejšlet nesmysly a řiďte se fakty,... Na některejch letadlech se dělá tlaková zkouška a měří se právě, jak dlouho udrží tlak. Ale přesnou hodnotu si nepamatuju,... My občas oblejzáme nafouknutý letadlo (při předepsané kontrole) a hledáme případný únik.
 

Tlakovanie kabiny   30. 6. 2011 / 16:56
Balooo   
Hele, Kachno, nepatří tohle už do sekce "Ranní zvolání?"
 

Tlakovanie kabiny   30. 6. 2011 / 17:57
Luděk Ch.
Vždycky když koukám zblízka na dveře pro cestující i bagáž (a jejich těsnění), tak se vždycky hrozně divím, že to vůbec udrží tlak aspoň při funkčním tlakování Ale nevsadil bych zlámanou grešli na to, že bez přívodu tlakování udrží tlak déle, než nějakých 10 min. To ani nemluvím o tom, když jsem seděl v Tu154 u nouzáku, kde to hned po odlepení od země začalo pořádně syčet, jak to netěsnilo mimochodem, podle mě je i zbytečné, aby to udrželo tlak déle, než 10 min., protože bez tlakování (tedy bez všech motorů) bude za 10 minut určitě pod 4000 metrů jinak co si vzpomínám na A330, které vyteklo palivo a přišla o oba motory, vypadly poměrně brzy kyslíkové masky, protože jim tlak ucházel rychleji, než klesali volným plachtěním. Ano, nějaká těsnost být musí, ale nic extra není podle mě potřeba.
 

Tlakovanie kabiny   30. 6. 2011 / 10:19
Mistral
Dalsia vec ktora mi nieje jasna - preco pri pociatocnom stupani hned reaguju usi? Pri dalsom stupani to neni az tak citit. Cielom je zachovat tlakovo nizku kabinovu vysku - cize vyssi tlak. Ten tlak sa narastajucou vyskou znizuje - zvysuje sa kabinova vyska. Moze tu bolest sposobovat to, ze sa lietadlo tlakuje na vyssi tlak ako je lokalne QNH odletoveho letiska? Pri znizovani tlaku by nemalo dochadzat k bolestivemu reagovaniu usi.
 

Tlakovanie kabiny   30. 6. 2011 / 10:31
Tragédie v JRD
Proč by nemělo při změně tlaku směrem dolů docházet k bolestem uší? Při stoupání ti v nich zalehne a někomu to nemusí být zrovna příjemné.
 

Tlakovanie kabiny   30. 6. 2011 / 10:41
Mistral
Pri potapani u mna osobne dochadza s narastajucou hlbkou k bolestivym reakciam usi, ktore vyrovnavam fukanim do zapchateho nosa. Pri vynarani dochadza uz len k praskaniu v usiach - nie je to doprevadzane bolestou.
 

Tlakovanie kabiny   30. 6. 2011 / 10:46
Tragédie v JRD
Najdi si ten předchozí příspěvěk lowmicka - kterak testovali tlakování meridiána.... Kdyby to bylo tak bezproblémové, tak by při tom odtlakování nepřišel na zbytek dne o sluch
 

Tlakovanie kabiny   30. 6. 2011 / 10:50
Mistral
U lowmicka to bol extrem, v normalnych podmienkach nedojde v intervale mozno jednej sekundy k takej velkej zmene tlaku.
 

Tlakovanie kabiny   30. 6. 2011 / 11:00
Algy   
A proč by mělo? Jak píše Mistral příklad s vynořováním - pokud klesá okolní tlak, tak zdravýho člověka uši nebolej. Pouze pokud okolní tlak stoupá, tak je nutný ho občas vyrovnat otevřením "záklopek" na eustachových trubicích (to je to fouknutí do ucpanýho nosu).

To co píše Lowmick, je něco jinýho - tam došlo ke změně tlaku ihned (rázem), nikoliv postupně.
 

Tlakovanie kabiny   30. 6. 2011 / 12:40
Lowmick   
No podle me to je tim, ze na zemi si ero jen malinko predtlakuje, to tak nepocitis. V okamziku odpoutani to zacne funet normalne, a jakmile se dosahne kabinovky 8000ft (+/-) tak uz ji to drzi a po zbytek stoupani nic tedy necitis.

Jinak mas pravdu, snizovani tlaku (stoupani) clovek snasi lip nez klesani. S Finistem "padame" kolem 4000ft/min stabilne a kdyz je clovek nastydlej, tak si to fakt protrpi. Parkrat se mi stalo, ze s regulerni rymou jsem po pristani s Andulou z FL110 pri klesani asi 3500 ft/min jeste dalsich 5 minut sedel v letadle a sbiral se dokupy. Je to silena bolest.
 

Tlakovanie kabiny   30. 6. 2011 / 13:15
Luděk Ch.
K bolesti v uších dochází i při snižování tlaku (dokonce snad i více, než při zvyšování tlaku - klesání), protože uvnitř těla je vyšší tlak a tlačí na ušní bubínek. Třeba když jedu autem, tak mi víc zalehne v uších při táhlém dlouhém stoupání, než při klesání. Jinak to tlakování letadla je takový kompromis. Musí se udržet kabinová výška v mezích bezpečných pro člověka, ale zase čím je nižší přetlak v letadle, tím dochází k menšímu namáhání potahu letadla (méně se nafukuje) a méně se zkracuje životnost. Takže pro letadlo je vhodné co nejmenší přetlakování a pro člověka naopak co největší
 

Tlakovanie kabiny   30. 6. 2011 / 14:20
Mistral
To je zvlastne, u mna pri potapani je to opacne. Pokial si nevyrovnavam tlak v usiach fukanim do nosa - tak ta bolest sa da prirovnat pichanim ihiel do usi Je to fakt neprijemne. Pri vynarani citim len praskanie kosticiek stredneho ucha, ziadnu inu bolest necitim.
 

Tlakovanie kabiny   30. 6. 2011 / 12:33
Lowmick   
V praxi to po vypnuti bleedu pry utika tak 700-1000ft/min. Nezkousel jsem, takze nevim.
 

Gonzo
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ