FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 18. 5. 2024, svátek má Nataša Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
YAK-42 - parametry Jeden příspěvek | Celý strom
YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 13:35
Aldaran
Přečetl jsem si článek na idnesu od Kellera a zaujala mne věta:
-------------
Každý vícemotorový dopravní letoun je konstruován tak, aby letadlo bylo schopné letět i při vysazení jednoho motoru při vzletu a přistát i při vysazení více pohonných jednotek - například dvou motorů u třímotorových letadel
-------------

Podle mne jsou tři situace, které můžou po minutí V1 až po přistání nastat.
a) počet motorů nutných pro vzlet
b) počet motorů nutných pro schopnost udržení stroje v horizontálním letu
c) počet motorů nutných pro přistání

co platí pro a), musí paltit zákonitě i pro b) + c)
Co platí pro b) musí platit i pro c)
c) tam závisí na výšce a vzdálenosti od prahu dráhy, v optimálním případě může c) být = 0

otázka zní: Jak je to u JAK-42 a) = ? , b) = ? - ví to někdo?
(tipoval bych že 2, 2)
 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 13:48
Tragédie v JRD
jak někdo u toho článku vtipně poznamenal v diskusi. Vesměs každý letadlo dokáže přistát i bez motoru (pokud teda nemá aerodynamické vlastnosti cihly, což dnešní dopravní letadla nemají).

Aniž bych nad tím nějak hluboce přemýšlel, tak bych řekl, že (b) = (a) . a (c) je rovna nule motorů. a že to nebude platit jen pro yak 42, ale i pro ostatní letadla.

Počítat to nebudu, hledat se mi to taky nechce, ale že by (např. ) dva funkční motory ze 4 dostupných např. u A340 dovedly to éro (pokud bychom měli štěstí, že výpadek nepostihne dva motory na jedné straně) udržet v hladinovém letu, se mi moc nezdá.. .)
 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 14:52
AJS
Já vás jen kluci všechny prosím, abyste místo označení Yak používali Jak.

Taky nepíšeme Sukhoi a Ilyushin
 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 14:56
Premek
Případně Як
 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 14:58
Kachna   
A taky bych neuváděl : Jakoušek, Iloušek, Tůčínko a podobně!
 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 15:01
AJS
No, to už zní jak na dýchánku party buzíků, blebleble
 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 15:10
Kachna   
Tak některé dámy oslovují tyto stroje,...
 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 16:45
Spitfire IX
i kdyby to byla nejůžasnější holka kterou bych kdy poznal a najednou oslovila dvaačtyřicítku takhle tak by u mě asi velice rychle skončila
já vím su příliš šílený
 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 15:26
Tragédie v JRD
OK. Nevím proč, ale mě tam to jak .. nějak moc neleze
 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 14:57
Kachna   
tak ono v předpise se uvádí, že každé více motorové letadlo musí být schopno vzletu, při vysazení jedné jmenovité pohonné jednotky. Takže bych vůbec nepřemejšlel nad tímhle, protože je ze statistického hlediska nemožné, aby při vzletu vysadilo více, jak jeden motor.

A pak vyšly zprávy, že Jaku-42, který včera žuchnul, motory pracovaly normálně. Nechte vymejšlení příčiny na vyšetřovatele, ty v tomjsou zběhlejší a mají lepší informace, než my všichni dohromady,....

Sorry Tragéde, mělo to být o příspěvek výše, už se mi to nechtělo přepisovat,....

 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 15:19
Aldaran
Milá Kachno,

jestli jsi zaregistroval, vůbec jsem nezmínil onu nehodu, ani náznakem jsem neřešil, jakoukoli konkrétní souvislost, natožpak fabulaci o příčinách tragédie. Jen a pouze jsem za zastavil nad jednou nejednoznačnou větou od p. Kellera, a zeptal jsem se slušně znalců, zda je možné jeho horizontální let na jeden motor. (ostatní režimy jsou v podstatě jasné - vzlet je samozřejmě vyloučen, za příhodných okolností je možné přistát i bez motoru)

Pakliže znáš odpověď, sem s ní, pakliže neznáš, a chceš pouze mentorovat (navíc mimo mísu, raději neodpovídej)

to > Radimm - Omlouvám se, beru to jako ponaučení, příště to bude JAK

p.s. IMHO - Hejno ptáků a vysazení 2 motorů ze tří nevidím jako "statisticky nemožnou" situaci a to jak při vlzetu, tak před přistáním.
 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 16:40
Kachna   
vždyť jsem ti to s Tragédem napsal,... (a ty sis na to odpověděl sám)

pro vzlet 2, pro horizont 2, pro přistání motor mít nemusíš, záleží, jak si vysoko a jak máš kontruované řízení a jiné systémy,.... Ale stejně, při vysazení motoru musíš sklesat z hladiny, protože neudržíš zřejmě přetlakovanou kabinu,....

No, netuším, jaký má to letadlo odpor, ale možná pár modelářů to je schopno vypočítat,...

tady sou nějaký data:

Capacity: up to 120 passengers (But usually 8 first class and 96 economy class)
Length: 36.38 m (119 ft 4 in)
Wingspan: 34.88 m (114 ft 5 in)
Height: 9.83 m (32 ft 3 in)
Wing area: 150.0 m² (1,615 ft²
Empty weight: 33,000 kg (72,752 lb)
Max takeoff weight: 57,500 kg (126,765 lb)
Powerplant: 3 × Lotarev D-36 turbofan, 63.75 kN (14,330 lbf) each
 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 15:27
Tragédie v JRD
No vidíš a stejně tak, jak vyšly zprávy, že motory pracovaly správně, vyšly i s odvoláním na vyšetřovatele zprávy, že motory správně nešly
 

Jak-42 - parametry   9. 9. 2011 / 16:15
Kachna   
The Interstate Aviation Committee (IAC) reported in a statement that all engines were working until the moment of collision with obstacles and that before takeoff, the stabilizer was set to 8.7 degrees "nose up" and the flaps were selected in the take-off position of 20 degrees.
 

Jak-42 - parametry   9. 9. 2011 / 16:18
Tragédie v JRD
Ano. Vidím, že se točily. Nevidím ale nikde napsáno, že pracovaly na odpovídajícím výkonu. Čili hypotéza ukazující na problém s motorem/motory není tímto nijak zpochybněna.
 

Jak-42 - parametry   9. 9. 2011 / 16:28
Kachna   
Tragéde, netahej sem vejmysly novinářů. Pokud na serveru s kraksnama najdeš, že motory pracovaly, znamená to, že byly v normálu. Kdyby s nima cokoli mělo být což zřejmě není evidentní, tak by to tam napsali,...
 

Jak-42 - parametry   9. 9. 2011 / 16:31
Kachna   
A pak tuším, že celej ten kolotoč okolo motorů je způsoben mylnou informací na Wikipedii, že na počátku produkce měly problémy s motory. Ono těch problémů bylo víc, ale největším problémem by stabilizátor,...
 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 14:57
kuma   
Myslím, že se tady už jednou na toto téma vedla celkem fundovaná diskuse.
Z ní vyplynulo, že u součqasných moderních letadel (nevím jak u Jaku-42...) je vlastně bezpečnější letadlo se dvěma motory, protože pravděpodobnost vysazení obou je velmi malá, mnohokrát jištěná - a při vysazení jednoho je přebytek motorové síly podstatně větší, než při vysazení dvou motorů ze čtyř, kdy jde jednak o možnost celkem více pravděpodobnou a b) ztráta přemotorování je přin výpadku dvou motorů je značná (přemotorování lze čekat u výpadku jednoho ze čtyř, ale už ne dvou ze čtyř).

Přestože se zdá zřejmé, že dvoumotorové letadlo po vysazení jednoho motoru může bez problému vzletět, je ve zjevném rozporu s tabulkami v příručce, ze kterých se dají vyčíst limity (teplota, nadmořská výška, TOW- startovní hmotnost, délka dráhy, sklon dráhy) - logicky je tedy situace, kdy letadlo nemůže vzlétnout ani na oba motory ve vzletovém režimu. Existuje "žlutá zóna" mezi limitem pro vzlet a schopností vzlétnout na jeden ze dvou (dva ze tří) motorů - a obávám se, že aniž bychom si to uvědomovai, dost velký počet vzletů se odehrává v této "žluté zóně" - pak pokud je vše v pořádku, nic se neděje. POkud vysadí jeden motor, letadlo neletí...

Je mnoho případů, kdy by si člověk myslel, že přece nebyl důvod letadlo udržet ve vzduchu - a přesto to bylo jinak, nemyslím dakotu PH-DDA nebo jakou to měla imatrikulaci, kdy po vysazení "přepraporovali" motor - zazmatkovali a dakota šla dolů - ale myslím třeba DC3 na Tempelhofu (D-CXXX) anebo tu L-200 u nás (v mostě?) u které stačilo po vysazení motoru pootevřít dveře na pravé straně - a už neměla šanci se udržet v horizontálním letu....

Takže (spekulace) pokud vysadil motor a pilot nepřerušil vzlet, místo toho jel dlouho "na zadních" na velkém úhlu náběhu (s velkým odporem) - pak se jakž-takž odpoutal, ale v cca 15 metrech buď chytl za sloup nebo přetáhl a spadl do vývrtky - tak se mi to zdá velmi - velmi pravděpodobné.... Kdy mu který motor vysadil a jak to bylo s úhlem náběhu se dozvíme z černých skříněk¨.

Béke, burárum!
 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 15:01
kuma   
... oprava: "neudržet ve vzduchu"
 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 15:02
Kachna   
hmm, ono ty limity jsou upraveny o součinitel bezpečnosti,...

Ano, je to tak. Dokonce jsem četl i článek o střihu větru, kdy málem roznesli Jumbo a se 777mou neměli problém, právě proto, že je víc přemotorovaná, právě kvůli možnosti vysazení motoru.

 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 15:05
kuma   
Ano, součinitel bezpočnosti ale není "star na jeden motor" - a mezi těmitio hranicemi je pak (IMHO) "žlutá zóna ostražitosti" - ergo rizika průseru.
 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 15:07
Kachna   
právě, že je. Ještě tam musí být daná rezerva. Ale už to smrdí, to je pravda,.... Takže si vem stoupání na jeden motor,vynásob to 1.5 a víc a máš to, kolik to vážně ustoupe,...
 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 16:40
dandee
Pridam nieco k tejto teme - Kedysi davno, v 60.70. az 80. rokoch minuleho storocia,ked sa voda sypala a piesok lial, som ako male dite byvajuce v Blave - Krasnanoch vidaval velmi casto, ako z Ivanky /LZIB/ lietavali okruhy na smer 31 svajciarske DC-9 . Brusili okruhy, mozno 2-3 krat do tyzdna , lietali po vzlete smerom na nas barak a tocili dolava,mali tak 100 m a kolkokrat sme aj s mojim fotrom videli , ako sa im huli iba z jedneho motoru a vysvetlenie mi hned aj podal, ze lietaju na jeden motor. To znamena,ze cely vzlet aj komplet okruh na jeden motor. Aj som to niekedy pocital, kolko ich bolo na jeden motor / uz som vedel pocitat / .
Takze startovanie /pristavanie/ a samozrejme let na jeden motor u dvojmotorovych je asi bezna zalezitost , neviem ako je to u viacmotorovych so vzletom. Let je asi jasny.
 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 14:46
jarda z OV
Možná odpověď je tady : http://aviadocs.net/RLE/Yak-42/StartDisc_Yak-42.pdf

Na mě je tam moc ruštiny.
 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 19:22
SONP   
A co že to vlastně chceme vědět? Sice nejsem odborník na JAKy-42, ale s ruskými RLE mám bohatou zkušenost
 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 20:11
SONP   
Takže vzhledem k tomu, že v letové příručce:

1. existuje kapitola 3.2.1 - Vysazení motoru D-36 při vzletu (kupodivu, neuvěřitelné u zločinného sovětského stroje)
2. ta obsahuje i pokyny pro vysazení po V1 (cože, ruská letadla mají V1?!)
3. a tyto pokyny obsahují slova "po odpoutání od VPD pokračujte ve stoupání, dejte pokyn 2. pilotovi k vypnutí klimatizace, zasunutí podvozku a vypnutí motoru s poruchou"

mám debaty o tom, že JAK-42 s jedním nefunkčním motorem nevzlétne za uzavřené.
 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 21:24
Aldaran
Souhlasím, toto beru jako hotovou věc, leč otázka byla spíše, jestli je šance, že se udrží s jedním motorem v horizontálním letu (byť za optimálních podmínek t.j. polovina pax, relativně chladno a.t.d.) Vím, že máš dobře neběhanou 154, nevíš jak je to u ní?
 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 21:55
SONP   
Tak u TU-154 byla v příručce i metodika přistání na jeden motor, tak by se snad měla plus minus udržet.

Pokud jde o JAK-42, je tam metodika pro přistání s třemi nepracujícími motory, pro vysazení jednoho motoru při technickém přeletu jen se dvěma motory, u pro stoupání, let a přiblížení na přistání se dvěma nepracujícími motory. Takže i JAK-42 by se na jeden motor měl ve vzduchu udržet, jinak by snad tu metodiku nerozpracovávali...
 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 22:05
Aldaran
Ok, děkuji za info.
 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 22:09
Balooo   
Nevím jak jak-42, ale jak-40 umí na dva i jeden motor. Jsou tam nějaká logická omezení, jako přečerpávání paliva, vypnutí generátorů a klimatizace, hlavní rozdíl je, že na jeden motor nelze opakovat okruh, pokud byl vysunut podvozek a klapky. Není zajištěna hydraulika na jejich zasunutí (vysunuje se na nouzový okruh) a výkon jednoho motoru asi také nebude vždy stačit.

Musím ale dodat, že jak-40 a jak-42 jsou opravdu dvě různý letadla a je to jako srovnávat B-727 a B-767.
 

YAK-42 - parametry   10. 9. 2011 / 06:51
MartinZ
Mohu potvrdit že je to tak i u Tu-154 ta to má také zakázáno opakovat s jedním motorem.
 

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 23:11
Rychlokvaška
Odpovím na několik příspěvků zároveň, ať to nemusím psát všechno zvlášť

Nejprve vysazení pohonné jednotky obecně
Každé letadlo certifikované podle JAR-OPS (EU-OPS) 1.470 v Performance class A (Multi engined aeroplanes powered by turbo-propeller engines with maximum approved passenger seating configuration of more than 9 or a maximum take-off mass exceeding 5700kg and all multi-engined turbo-jet powered aeroplanes) musí splňovat určité konstrukční náležitosti. Jak-42 jestli se nepletu danou certifikaci vlastní. Mezi ony náležitosti mimo jiné platí, že letadlo musí být schopné při vysazení kritické pohonné jednotky dokončit vzlet, nad příslušnou částí vzletové plochy (nemusí být přímo dráha) dosáhnout minimální kritické výšky, akcelerovat s příslušnými gradienty a odstupem od terénu na čistou konfiguraci, nastoupat do bezpečné výšky nad okolním terénem a následně letět hodinu letu a přistát bezpečně na letišti v tomto dosahu. Jestli je této náležitosti schopno dosáhnout pro aktuální vzletovou hmotnost a konfiguraci záleží pochopitelně na letišti a jeho parametrech, meteorologických podmínkách a okolním terénu a pro to, aby bylo s dostatečnou rezervou dosaženo potřebné bezpečnosti se provádí výkonnostní výpočty pro vzlet. Ne vždy je možné potřebné náležitosti libovolně splnit a tak se startuje např. s nižší hmotností, jinou konfigurací klapek nebo z jiné dráhy. Platí ale, že pokud je podle výpočtu vzlet proveditelný, tak vysazení kritické jednotky neznamená žádný velký problém. Pro každý takový případ, pokud se stane za letu, navíc existuje max. letová hladina, ve které je let po vysazení motoru možno provádět bez nutnosti klesat min. po dobu jedné hodiny (u vícemotorových letadel, nebo pro ETOPS lety u dvoumotorových letadel i několik hodin).

Vysazení více než jedné pohonné jednotky je šedá zóna - u vícemotorových mašin záleží na umístění motorů a pochopitelně zejména hmotnosti a dalších parametrech jestli je (vz)let proveditelný, ale pokud mi paměť sahá, tyto případy nepostihuje žádná povinná certifikace.

Pochopitelně každé takto certifikované letadlo musí být schopno letu a bezpečného přistání (a dalších "drobností" jako základní navigace, komunikace, evakuace, apod) i při vysazení všech pohonných jednotek.

Čímž se dostáváme k případům, kdy se vzlet i přes správně provedené výpočty nepodaří (i bez vysazení kritické jednotky) a těch důvodů může být opravdu celá řada:
- Přesné výpočty na základě nepřesných čísel - záměna ZFW a GW, vyšší hmotnost než vypočtená díky chybě v kalkulaci nákladu, chybné parametry dráhy nebo hodnoty počasí, ...
- Špatná vzletová konfigurace
- Nedostatečný výkon motorů
- Kontaminace dráhy
- Kontaminace povrchu letadla
- Počasí (nárazy a střih větru nebo srážky mimo vypočtené limity s rezervami)
- Chybně vypočtené vzletové rychlosti
- Chybné rozložení nákladu a něj vyplývající nastavení stabilizátoru
- Chybná pilotáž
- atd.

A k tomu jenom drobná poznámka k aktuálnímu vyšetřování téhle nehody - jak už jsme si tady mnohokrát řekli, do zveřejnění závěrečné zprávy jsou všechny debaty jen spekulacemi. To že se někde uvádí, že motory se při nárazu točily, znamená jen, že z jejich poškození (např. deformace lopatek) je patrné, že se točily nějakou rychlostí, ale nic neříká o tom na jakých otáčkách a ty zase nic neříkají o skutečně produkovaném tahu. To že se uvádí, že letadlo bylo ve vzletové konfiguraci nic neříká o tom jestli byla ona konfigurace správná pro danou dráhu, počasí a hmotnost letadla. To že se uvádí, že stabilizátor byl nastavený na nějakou nominální hodnotu nic neříká o tom, jestli ona hodnota odpovídala aktuálnímu rozložení nákladu (a jestli papírové rozložení odpovídalo skutečnosti).
Atd.
 3x  

YAK-42 - parametry   9. 9. 2011 / 23:57
Mike2811
Díky za pojednání, je vždycky fajn si tu přečíst něco, při čem někdo přemýšlel dál, než jeden krok.
Můžu mít blbý dotaz ? Teda pár...
1) Nakolik jsou podle tvého povědomí dodržovány omezení vyplývající z těch výkonnostních výpočtů. Dovedu si celkem snadno představit, že letadlo doletí na nějaký dovolenkový ostrov, tam zjistí, že každý turista má 5 kg šutrů z pláže navíc, teplota oproti předpokladům stoupla o několik stupňů a z bohaté rezervy se stane vzduch. A airolinka by určitě taky nebyla ráda, kdyby tam 20 koupáků zůstalo, nebo letadlo několik hodin čekalo, až zapadne slunce...
2) Ty sám ses někdy setkal se situací, že by tvoje letadlo nemělo takový výkon jaký jsi čekal ? Třeba nekvalitním palivem ? Nebo nějakou jinou chybou ?
 

YAK-42 - parametry   10. 9. 2011 / 00:31
Rychlokvaška
1) U nás naprosto nekompromisně. Tohle není jenom předpis a zdravý rozum, tohle je otázka života a smrti. U jakýchkoliv normálních aerolinek to předpokládám funguje stejně. Nepochybuju ovšem o tom, že to neplatí pro celý svět.
Pokud jde o hmotnosti, existují obecné hodnoty, které se používají u větších letadel, a v rámci průměrné statistiky to +/- vychází. Např. pro naše charter lety je dospělý brán jako 76kg (stejné pro muže a ženy a včetně příručního zavazadla), dítě jako 35kg a bagáž do holdu jako 13kg. Bez ohledu na skutečné aktuálně změřené hodnoty hodnoty např. na checkinu. Není to na současnou dobu dokonalý systém, ale má svoje povolené odchylky a bezpečnostní předimenzování a ona zas tak moc ta tuna sem tam u velkých letadel roli nehraje (myšleno ta skutečná skrytá v systému, papírově to pochopitelně musí sedět na kila).
To je ale jeden vstupní parametr - hmotnost. Z nepřesných průměrů se stane přesné číslo - vzletová hmotnost. Zbytek, který se dosadí do výpočtů jsou exaktní hodnoty - aktuální počasí z ATISu, parametry dráhy od provozovatele letiště včetně aktuálních NOTAMů (třeba omezená délka nebo nějaký jeřáb v ochranné zóně), výkonnostní charakteristiky daného letadla a profil okolního terénu pro různé engine out procedury. Vše má samozřejmě svoje poměrně velké bezpečnostní tolerance.
Pokud jde o to nechávání koupáků - pokud to nevychází, tak to nevychází. Když je potřeba, vyloží se část bagáže a pošle se dalším letem, nebo s jinou společností. A pokud třeba blbě fouká, tak se prostě čeká, až začne foukat dobře. Tady prostě bez výjimky platí raději pozdě, než nikdy. Nekompromisně. Přístup "však ono to nějak dopadne" nemá v lítání co dělat. Přesto ale jak je občas vidět nemají podobný přístup všichni letci a jejich společnosti, což je smutná realita některých částí světa. Každý, kdo se pak rozhodne s takovou aerolinkou letět pak pochopitelně podstupuje riziko, které já osobně akceptovat nehodlám Na svůj jedinej let s drobně nejistou společností a letadlem (Aerosur na B737-200) jsem se pro jistotu nakybloval do kokpitu, abych si na to osobně dohlídnul

2) Jo, setkal. A není to nic moc. Ani ne tak, že by nestačil výkon pro normální vzlet. To stačil bez problému s velkou rezervou a taky pořád existovala možnost narvat tam plnej knedlík (vzlet byl s omezením výkonu, jako vpodstatě každej). Spíš mě třeba zarazil pohled ven na místo na dráze, kde letadlo dosáhlo V1...A nebylo to ani nějakou chybou. Spíš jde o to, že díky tomu, jak se běžně plánují vzlety (balanced field, improved climb, ... ) se používají běžně dlouhé dráhy téměř beze zbytku a opticky to občas příliš komfortně nevypadá, přesto, že na papíře (v počítači) to sedí. Vím jak vypadá V1 cut i jak dobře to brzdí na RTO. Ale prostě to pocitově občas nevypadá hezky, přesto, že je to bezpečné.
 

YAK-42 - parametry   13. 9. 2011 / 10:09
SONP   
Pro rusofonní pár zpráv z vyšetřování přímo od zdroje (www.mak.ru):

По предварительным результатам расшифровки и анализа имеющихся данных и представленной документации установлено:
1. Самолет Як-42 бортовой номер RA-42434, произведен в 1993 г., имеет общий налет около 6500 часа, что в 2 раза меньше назначенного ресурса-12000 часов.
2. Взлетная масса самолета была менее предельно допустимой для взлета.
3. По записи параметрического самописца на борту было около 14 тонн топлива, из которых 8 тонн было заправлено на аэродроме г. Ярославля (анализ топлива проводится.
4. Перед взлетом экипаж проводил проверку всех каналов управления самолетом, включая канал руля высоты. Рули отклонялись в штатном режиме.
5. Метеоусловия на аэродроме, в т.ч. величина бокового ветра, не препятствовали выполнению полета.
6. Двигатели работали до момента столкновения с землей.
7. Перед взлетом стабилизатор и закрылки были установлены во взлетное положение.
8. Разовых команд, свидетельствующих об отказах авиатехники, на записи параметрического регистратора не зафиксировано. Вместе с тем, сохранившиеся элементы систем направляются на исследование в специализированные исследовательские центры.
 

YAK-42 - parametry   13. 9. 2011 / 10:16
Tragédie v JRD
A v latince a nejakem normalnim jazyce by t nebylo? .)
 

YAK-42 - parametry   13. 9. 2011 / 10:18
SONP   
Inostrancam spravki o russkoj aviacii NE DAEM!
 

YAK-42 - parametry   13. 9. 2011 / 10:22
Tragédie v JRD
Nahodou, google translator si s tim porazil docela obstojne, tedy az na nektere perly

Helms odmítal v normálním režimu.


)
 

YAK-42 - parametry   13. 9. 2011 / 10:23
SONP   
Ale že jsi to ty, tak ti to stručně přeložím:

1. JAK-42, RA 42434, r.v. 1993, nálet 6500 hodin, resource 12000 hodin
2. TOW v limitech
3. 14 tun paliva, z toho 8 tun natankováno v Jaroslavli (analýza probíhá)
4. Před vzletem provedena kontrola všech kanálů řízení, vč. VK, všechna kormidla se pohybovala ve stanovených rozsazích
5. Meteopodmínky v limitech pro vzlet, včetně limitu bočního větru
6. Motory pracovaly až do nárazu do země.
7.Stabilizátor a klapky před vzletem nastaveny do vzletových poloh
8. Jednorázové zásahy do řízení , které by svědčily o poruše letounu na zápisu parametrického zapisovače nebyly nalezeny .

Zachované součástky letounu a systémů předány k vyšetřování do specializovaných center.
 

YAK-42 - parametry   13. 9. 2011 / 10:32
Pips   
Když bylo letadlo a parametry v pořádku, tak z toho vyplývá už jen z nějakého důvodu chybující meziksicht u řízení.
 

YAK-42 - parametry   13. 9. 2011 / 10:18
Pips   
Co nám to děláš, Vojto, vždyť se tyhle sračky nedaj číst
 

YAK-42 - parametry   13. 9. 2011 / 10:21
Premek
Hmmm, tak to by me zajimalo cim to teda mohlo byt...
 

YAK-42 - parametry   13. 9. 2011 / 11:01
Premek
Zato Novinky opet nezklamali... Chvili jsem premyslel, jestli jsem blbej, ze tam zadnou druhou drahu nevidim...
http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/244466-letadlo-s-hokejisty-melo-k-dispozici-kratkou-drahu-dlouha-pry-byla-pro-politiky.html
 

YAK-42 - parametry   13. 9. 2011 / 11:04
Tragédie v JRD
Nooo, chvíli jsem nad tím dumal, ale podívej se na mapu. Jestli on to pisálkoj nemyslel tak, že v rámci toho "urychlení" nestartoval od pojížděčky 5, ale třeba 3 nebo 4....
 

YAK-42 - parametry   13. 9. 2011 / 11:29
Premek
Priznam se bez muceni, ze diskuze na avheraldu (http://avherald.com/h?article=4428da13&opt=7681) mi pomohla - objevuje se tam nazor, ze dojeli jen ke trojce.
Co mi ale vadilo na tom clanku na Novinkach je nasledujici veta z hlavicky:

Nejmenovaný pilot ruského stíhacího pluku přišel s novou teorií ... Podle něj nutili dispečeři pilota vzlétnout ze zkrácené dráhy, protože delší byla uvolněna pro letouny politických delegací.

Z cehoz mi celkem jednoznacne vyplyne, ze jsou v Jaroslavli drahy dve...
Mozna jsem moc precitlivelej
 

YAK-42 - parametry   13. 9. 2011 / 11:30
Premek
Nicmene ted jsem se tam podival (na avherald) a hned se nekdo ozval, ze uz v puvodni zprave (odstavec 8) je, ze startovali z 5-ky...
 

YAK-42 - parametry   13. 9. 2011 / 11:38
Tragédie v JRD
Nechci předbíhat, ale jestli je tahle katastrofa uzpusobena tim, ze dojel jen ke trojce a nemel dostatecnou drahu .. naprosto zbytečná smrt spousty lidí

Ze trojky je tam délka cca 2000m ...
 

YAK-42 - parametry   13. 9. 2011 / 11:52
Létající myš   
No stojí, zato kouknout na ruské weby a stránky. Sice je to v azbuce a ze školy už člověk hodně zapoměl, ale pokud je jen polovina z toho pravda, tak je to pěknej mrdnik. 200 aerolinek s letadly, co by jim slušelo pěkné místo v nějakém muzeu. Obouvaj se do vycvičenosti posádek atd. Podotýkám, že to píšou sami rusáci a vyjadřují se k tomu docela vysoce postavení soudruzi. Včetně i Smolenska. jedinej, kdo z toho vychází docela dobře je Aeroflot.
 

YAK-42 - parametry   13. 9. 2011 / 12:02
Premek
Ja Ti nevim, je fakt, ze nemam moc casu ale schvalne jsem zkusil jit po tom zdroji - jak pisou rekl to Novy cas a ten to ma od Komsomolske pravdy.

No, u komsomolcu jsem nic nenasel, pravda, je fakt, ze jsem to v azbuce mohl prehlidnout.
Nicmene cas.sk uvadi v teto zprave http://sport.cas.sk/clanok/206251/pilot-demitrovho-36-letu-volil-medzi-karierou-a-zivotom.html uz daleko korektneji informaci o zkracene draze s tim, ze to uverejnil blesk s odkazem na komsomolskou pravdu. Nicmene, na blesk.cz jsem o tomhle nenasel ani carku... Tak nevim
 

YAK-42 - parametry   13. 9. 2011 / 12:19
Létající myš   
To máš pravdu. trochu obtížné na hledání, ale dá se prokousat na stránky tisku. například novosti.ru
A další. Ale jak jsem psal, kdyby jen polovina byla pravda a nedělám si iluze o novinářích. Nicméně jsem tam někde našel, že to letadlo nebylo vůbec na revizi ve výrobním závodě, ale nějak si to dělali sami a díly, prý nebyly originál. Buhví co je na tom pravdy. Nicméně uzemnili všechny 42 a zvažují pogrom na malé aerolinky. Škoda, že muselo zemřít oblíbené hokejové mužstvo, aby se tím někdo začal zabívat. Škoda mladej kluků i posádky. Ach jo.
 

YAK-42 - parametry   13. 9. 2011 / 15:02
Kachna   
tak na revizi k výrobci letadla nechodí, co vím, teda,...
 

YAK-42 - parametry   13. 9. 2011 / 16:32
Létající myš   
Je to divné, ale Jak jsem koupil, tak prodávám.
Překlad:
Zákaz létání pro Yak Service vydaly ruské úřady 24. července 2009 kvůli vážným bezpečnostním problémům, které se týkaly přímo letů společnosti a neoprávněném provádění revizí a použití neoriginálních dílů pro motory mimo výrobní závod. I později se vyskytli bezpečnostní problemy a nedostatečná vycvičenost posádek.
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ