ad výfuk - tam asi nejvíc ovlivňuje zvuk tvar a konstrukce výfuku než uspořádání motoru (se stačí podívat na tuningáře, kteří při výměně výfuku dosáhnout se stejným motorem úplně jiný zvuk a nebo stačí jen, aby ten výfuk praskne nebo upade a zvuk se taky změní celkem drasticky).
U té vrtule taky záleží, co je za ní (jak blízko, jak velké a jaký tvar to má) - nejvíc je to podle mě ovlivněno sacím otvorem pro turbínu. Jednu dobu jsem dost experimentoval s modýlky a různě jsem tvaroval "kapotáž" za vrtulí a tohle ovlivňovalo hrozně moc ten zvuk.
A pískání bych řekl, že je vyvoláno nějakýma škvírama (ony ty éra neměly tak uzavřenou konstrukci, jako dnešní mašiny a často tam byly různé škvíry kudy mohl proudit vzduch a tak vzniká v podstatě stejný efekt jako meluzína při silném větru u domku, kde nejsou dostatečně těsné okna nebo dveře. Ono se to dá pozorovat i u modelů letadel - např. jsem to slyšel u akrobata (cca 2,5m rozpětí) z laminátu, kdy při plné výchylce kormidel vznikaly škvíry, kudy moh vzduch proudit "přes konstrukci". Určitě to není jediný vliv, ale i tohle by možná stálo za zmínku  |
|