FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 17. 6. 2024, svátek má Adolf Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Konec metrů v hladinách - Rusko Jeden příspěvek | Celý strom
Konec metrů v hladinách - Rusko   17. 11. 2011 / 05:15
AJS
Pro ty, kteří to s realitou v simulátoru myslí vážně a pro další nadšence - dnešním dnem se v Rusku a dalších postovětských zemích končí s cestovními hladinami v metrech a začíná se létat na stopy a FL, zatím tedy jen co se týče cestovních hladin a nově implementovaného RVSM

http://aviadocs.net/aip/aic/aic-2010-03_eng.pdf

Ááááách, to se mi ulevilo...
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   17. 11. 2011 / 07:42
tonde   
hm, poslední památky pořádnýho, normálního a logickýho lítání v hajzlu... Mně ty fííííti a knoti prostě neseděj...
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   17. 11. 2011 / 12:18
AJS
Neboj, tonde, prapor jednotek SI ještě drží Čína a Mongolsko
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   17. 11. 2011 / 08:55
ondras   
To zase bude popadanejch ruskejch letadel než si zvyknou.
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   17. 11. 2011 / 12:40
Luděk Ch.
Metr je víc, než stopa, takže pokud se splete a poletí jako na metry, bude v bezpečné výšce
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   17. 11. 2011 / 14:13
Cirrus/Pindra
snad obráceně ne?
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   17. 11. 2011 / 15:04
xWing   
Ani ne.
Co je viac 1000 metrov alebo 1000 feets ?
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   17. 11. 2011 / 15:41
Hermann   
no prave ze ne. Tam kde byl zvykly mit 1000m, tak nove ukazujici vyskomer ve ft nebude v 1000ft vys.
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   18. 11. 2011 / 08:50
kuma   
No jo, ale oni budou dřív hlásit FL330 (=33000 něčeho) a budíky budou až do nejbližší generálky cejchovaný v metrech (možná i potom) - takže to fakt spíš vypadá na riziko přesunu Aeroflotu do stratosféry...
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   18. 11. 2011 / 13:50
Fabo™   
Budiky v Rusku jsou cejchovany na feety uz ted, naprosta vetsina letadel pouziva VBE digitalni vyskomery dobre zname z PT tupolevu, prepinatelne mezi stopy a metry Zapadni letadla podporuji feety tak jaksi "defaultne" a navic hodne letadel melo feetovy vyskomer zabudovan uz od vyroby, i kdyz treba ne ten primarni, ale zalozen nekde u praveho kolena KVS. A jak se divam po fotkach treba Jaku 40, tak i ty uz maj vetsinou alespon jeden feetovy vyskomer zabudovan...
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   18. 11. 2011 / 14:02
kuma   
Je to prostě mess...
To by se v SI nestalo!
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   17. 11. 2011 / 14:33
Fabo™   
jako ze poleti treba 35 tisic metru?
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   18. 11. 2011 / 09:32
Lukas.wz   
Výš, dál, rychleji..
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   17. 11. 2011 / 10:16
Zdenda
No to jsou mi ale událostě na východ od nás. Nejdříve zachování letního času, teď stopy,
ještě aby změnili rozchod kolejí
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   17. 11. 2011 / 13:17
Lowmick   
Chce se mi brecet...
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   17. 11. 2011 / 14:34
Fabo™   
+1
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   17. 11. 2011 / 14:13
Cirrus/Pindra
výborně
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   17. 11. 2011 / 16:34
FSPilot   
Volejte sláva a tři dny se radujte!
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   17. 11. 2011 / 17:25
PB   
Bacha na to, že metry skončily jen nad TL. Pod TL se jede normálně na metry a ještě k tomu na QFE.

 

Konec metrů v hladinách - Rusko   17. 11. 2011 / 18:41
Teflon_490   
Aneb jak v tom udelat jeste vetsi bordel
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   17. 11. 2011 / 21:58
Mike2811
Zase tak ne, většina airliner pilotů stejně lítala za hranice metrického systému, takže je na FL celkem zvyklá, transitní doprava si usnadní práci a pro VFR se v podstatě taky nic nemění...
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   17. 11. 2011 / 22:08
Teflon_490   
No ale minimalne Rusove co litali primarne lokalni trate v tom budou mit hokej
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   18. 11. 2011 / 03:37
AJS
Ani ne, takhle to už léta funguje v Bělorusku a dá se to přežít. Je to alespoň krok správným směrem, umožnilo to zavést RVSM, čímž se zvětšila propustnost tratí. Nebylo nic víc frustrujícího, než být příliš těžký na hladinu 13 100m, mít 11 600 obsazenou, a skončit kvůli tomu v 10 600, tedy o dvaapůl kilometru níže...
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   17. 11. 2011 / 21:39
Hermann   
co? no to bude pekna schyza ...
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   17. 11. 2011 / 22:12
Mike2811
Lítáš tam často ?

Docela mě to překvapilo, protože já už lítám na FL cca týden, jelikož jsem věřil wikipedii. Hoši tam měli platnost už od 11. listopadu, nikdo není neomylný...

Což mne vede k jedné drobné otázce mimo téma - podle čeho se určují sudé a liché hladiny, tedy přesněji podle jakého kurzu ? Protože v tom lejstru mají napsán zeměpisný sever a já celou dobu žiju v domnění, že se to děje podle magnetického...
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   17. 11. 2011 / 22:30
Lejzy
A když už je tu tato otázka, ten kurz se bere ze začátku segmentu? (nakonci může být jiný, nebo ještě by připadal v úvahu nějaký průměr)
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   18. 11. 2011 / 03:38
AJS
No to je správná otázka, některé země to určují podle magnetického, některé podle zeměpisního, které to ale mají jak, to z hlavy nevím
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   18. 11. 2011 / 03:42
AJS
Teď tam naštěstí moc nelítám, spíš si zvykám na RVR ve stopách, dohlednosti v statutárních mílích a tlaky v palcích rtuti, ale svého času, na bizjetu, jsem tam byl docela často. Nejhorší na tom bylo, jak člověku chyběly odhady, už jsme na ty feety hodně zvyklý. Navíc ty metrický hladiny nebyly tak hezky "kulatý" jako feetový, ale byly to cifry jako 7200, 6300, 3900 apod..
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   18. 11. 2011 / 09:05
kuma   
Galony americké, galony imperiální, kvarty, libry paliva a payloadu, inče rturi na čtvereční stopu, statutární míle, fíty, Fahrenheit - uvědomujete si, v jak nádherně esoterickém prostředí se pohybujem? Pokud letadlo řídí počítač, je to úplně jedno, protože ten ve svém strojovém kódu stejně pracuje s bezrozměrnými veličinami, které mu dodávají různá čidla.

A čím víc se tato skutečnost stává denní realitou, tím víc světa zamořuje - zapleveluje letecká komunita džunglí nesmyslných as vzájemně organicky zcela nesouvisejících jednotek, které je potřeba znát (!), umět přepočítat (!) vyznat se v nich (!!!) a nesplést je (!!!!) - to je totiž to, co nyní dělá piloty unikátními (!!!!! ) To je pak váha, mít ty čtyři zlaté pruhy na rukávu saka...

Vím že kolo dějin se neotočí, ale chybí a ztrácí se mi svět, který by byl v metrech, kilogramech, kilemtrech a ma-xi-mál-ně v metrech za sekundu...

A nemyslím Rusko - s jejich verstami a pudy. Stýská se mí po krystalicky čistém technickém prostředí Německa uprostřed dvacátého století.

Toto je jediná věc, pro kterou je škoda, že prohráli tu válku !!!
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   18. 11. 2011 / 16:01
Mike2811
Zanechali nám i řízení vpravo, to nám ještě chvíli nikdo nevezme...

Já jsem si to teď užil naopak. Ač jen ubohý virtuální pilot, tak už mám v sobě NM, feets, lbs nebo inHg hluboce zakořeněné a co vyšlo Tučko pro FSX, tak na to koukám jak alenka v říši divů a chvíli mi trvá, než pochopím, co se mi to letadlo / budík snaží sdělit...
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   18. 11. 2011 / 16:07
kuma   
No, i v Americe se jezdí vpravo, v Rusku taky.... takže v tom problém nevidím.


Ale jednotky SI - ačkoliv jsou geniálně jednoduché a jednosuše geniální - nemají bohužel šanci...
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   18. 11. 2011 / 16:32
tonde   
hlavně soudruzi ze slovenska co ještě lítají na migách říkají, že tříručičkový feetový výškoměr se při akrobačce jde zbláznit a mění se na větrák
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   18. 11. 2011 / 17:34
AJS
Kumo, při vší úctě, absolutně teď nechápu, kam míříš.

Je to asi věčný boj, vedený v minulosti i tu na péráku, mezi civilními dopravními piloty na jedné straně a plachtaři, stíhači a teoretiky na druhé, ale skutečně, pro leteckou dopravu a létání v hladinách jsou skutečně stopy proti metrům požehnáním. Já vím, blbě se z nich počítají dokluzy, blbě se v nich orientuje teoretikům, jsou příliš "jemné" pro stíhače. Ale cestovní hladiny jsou, už podle názvu, pro cestování, a metry, které jsem také hojně zažil, jsou strašně nevhodné. A jestli si mimo řízený vzdušný prostor někdo, třeba i já, poletuje s Orlíkem na metry - vždyť to proboha nikdo nezakazuje...

Jestli je tlak v hydraulice 3000PSI, nebo 20,68MPa, nebo osmdesát brambor na plátek eidamu, je mi fakt jedno, prostě se naučím danou cifru, a když to poklesne, je špatně. Nevím, kam míříš tou svojí ironií, že to dělá piloty unikátními, viděl jsem různé chlubily, jednou se tasili jak rychle lítají, jednou kolik to váží, kam to doletí, co podletěli, ale v životě jsem nezažil někoho se chlubit tím, že nastavuje výškoměr v palcích rtuti...?!?

Tondem zmíněný tříručičkový feetový výškoměr je skutečně zhouba, proto se v civilní dopravě už leta nepoužívá, síš se divím, že při tolika možnostech, jak se s tím bezpečně poprat (viz klasický výškoměr, jako měly B737 classic a ATR), si slovenské letectvo vybere tu nejhorší...

A po Německu půlky dvacátého století se mi teda rozhodně nestýská!

 

Konec metrů v hladinách - Rusko   18. 11. 2011 / 18:17
kuma   
Nepsal jsem "po Německu půlky století" - to je dóóóst velkej rozdíl, prosím, myslím, že postojem k té době politické, sociální, mocenské a vůbec jsem dost známý.

Nicméně - nelze upřít, že technologie doby byla v mnoha oborech v té době doma v Německu. Ano, nejen v Německu, absolutním vrcholem pro mne zůstává nadosmrtui Spitfire, DC-3 atd. atd. Ale že toho Němci v té době uměli dost, to uměli (nejen termiku na Wasserkuppe a matematiku na univerzitě v Darmstadtu).

No a "tragédie soustavy SI" spočívá v tom, že nebylo dotaženo do konce její všeobecné rozšíření - ale hladiny - nehladiny, je to podle mne geniální myšlenka.

Příklady, které uvádíš, jsou bohužel trochu zavádějící. Tlak v hydraulice 30000 PSI je zaokrouhlený, takže se klidně proti tomu dá napsat tlak 20,50 MPa - a to už srozumitelné je (když ne zrovna 20,0 MPa).

Mně se taky nelíbí, když se při překladěch starých řčlánků uvádí, že motor PW ten a ten měl výkon 969 kW (1300 HP) - když ten výkon na brzdě byl už v původním článku zaokrouhlen a v tom překladu by asi mohlo být "výkon 950 kW" když už ne "1000 kW" a už by se to hned četlo (a pamatovalo) líp... To ale není chyba soustavy SI, spíš nemyslících uživatelů.

Zvyknout si na SI je jako skočit do vody. Uděláš pár temp a zjistíš, že to je vlastně výborné. Je ale blbé, když do vody skočíš sám a ostatn í na břehu jen kroutěj hlavama.

Takže ano, důsledné prosazení SI do všech vědních oborů (včetně letectví) stále považuji za dobrou cestu, kterou lidstvo opustilo ke své škodě. "Nepraktičnost" udávání hladin v metrech místo stop neberu - sám píšeš, že si na brambory zvykneš, ať jsou rané nebo salátovky. A že by separace ve fítech byla srozumitelnější mi z toho jaksi nevyplývá.

Béke, burárum!
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   18. 11. 2011 / 18:20
Koprik
...vy DVA Kuma+Radimm, nechcete se radši spolu opít, než tady filozoficky disputovat? Jinak osobně bych přivítal, kdyby se používala jedna logická soustava jednotek všude. Pamatuju jaká to je lahůdka plánovat palivo do jedný mašiny v librách, do další v kilech, přičemž deliveráky od paliváků pak jsou v litrech nebo galonech.Je potom lahůdka porvnávat, jestli vás někde neošidili a kolik toho do tý mašiny vlastně natankovali.......Jo a vzpomeňme na Gimli glider.........))
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   18. 11. 2011 / 18:29
kuma   
Leješ vodu na muj mlejn...

děkuji!

(PS: diskusní fórum je určeno k diskusi, myslím, že diskutujem super korektně až vzorně - protože si Radimmmma vážím už z doby, když ještě nebyl Radimmm. A vůbec to nebrání tomu se spolu napít, až nás hříčka osudu někde svede k jednomu stolu, i když se mu nechce přistávat někde na poli na jih od Chýší, k čemuž jsem ho nedávno lákal)
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   18. 11. 2011 / 18:57
tonde   
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=428062&style=2
nocleh máš zajištěn (bezplatně )
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   18. 11. 2011 / 21:37
Fabo™   
Rikals ze Radimmm je v prdeli, ne? Jsem zmaten.
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   18. 11. 2011 / 21:53
tonde   
psal jsem to Kumovi, Radimmm je slutečně tam, kde jsi psal ty Nicméně pokud na nás Radimmm prdí, tak se snad dogdor ožrat může, ne?
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   18. 11. 2011 / 23:19
Fabo™   
No joo, akorat to byla tva odpoved na to, ze se dogdor chce ozrat s Radimmmem. No ale jako, kazda prilezitost se musi vyuzit, jestli mi rozumis...
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   18. 11. 2011 / 18:48
AJS
Tak k té praktičnosti feetů - 1000ft je 300m a ukázalo se to jako optimální separace mezi hladinami, feet nefeet, metr nemetr. Méně je už moc málo (s ohledem na přesnosti aparátů a třeba i turbulenci v úplavu), více snižuje propustnost vzdušného prostoru. Takže máš 1000, 2000, 3000, 4000....FL50, 60, 70, 80, 310, 320, 330 atd, a ještě tam zbývá prostor pro přesnější určení (třeba 2300ft v případě výšky překážek apod.).

V metrech, po 300m, ve větších výškách o 500, ti vyjdou nekulatá čísla, třeba 600, 900, 1200, 1500, 1800... 3600, 3900, 4200....8600, 9100, 9600. Blbě se v tom orientuje, pokud to nemáš nadrcené jako básničku, a navíc, metrické výškoměry jsou třikrát méně přesné, co se odečtu hodnoty týče (autopilot je to skutečně jedno, ale jsou tu pořád ještě i lidi) Proto Rusko na feety přešlo, potřebovali už RVSM a to s metrickými budíky jde těžko dodržet požadovaná přesnost

A kdybys to udělal v jednotkách SI "kulatě", třeba o 500 nebo 1000m ,tak prostě snížíš razantně kapacitu vzdušného prostoru.

Nic víc, nic míň v tom není, a to je hlavní důvod, proč se v letectví tolik chytily stopy, a proč jsou daleko lepší...

Rychlost, to už jsou ty zmíněné brambory a tam mi to fakt žíly netrhá, když zejtra zavedou lítání všude v km/h, tak neřeknu ani bůůů. Ale snad není těžké pochopit, proč jsou ty metry, co se hladin týče, tak naprd...
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   18. 11. 2011 / 19:04
tonde   
...vono je to fakt hlavně o kapacitě vzdušného prostoru - technika udělala neskutečný pokrok a autopilot opravdu bez problémů uřídí éra na vstřícném kurzu s rozestupem 150 metrů při rychlostech 700kmh a víc, o čemž se před pár desítkami let nebo jen let mohlo každému jen zdát.... Proto se zdá, že se vše najednou mění, ale ty změny jsou pozvolné a logické, to jen takoví dinosauři jako já nadávají na feety a knoty, páč jsem lítal v něčem uplně jiným.... A hladinka na navigační 37.50, nebo 42.50 byla pro mně normální. Celý život jsem žil v metrické soustavě a celou svou kariéru jsem v ní lítal. Zaplaťpánbů teď lítám jen pro zábavu a "jen" tralala a tam mne fakt hladiny nezajímají
Peace, brothers!
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   18. 11. 2011 / 21:11
kuma   
No ale to je právě tom, o čem píšu - ty lítáš celej leteckej život v hladinách fítovejch, takže ti vůbec nepřijde, že by to mohlo být jinak, to je logické.

Separace po fítech je hezká, ale v metrech je to to samé - rozestup může být 500m, 300m, 150m, 100m, 50m.... pokud to éra ulítaj. To máš jako frekvenci 129,125, tak by éra lítaly v hladině 11.750 - nebo (děleno stem) 117,5 nebo (spíš) tisícem 11.75 hladina "eleven seven five" není vůbec nesrozumitelná. A pokud bys tak lítal posledních 5 let, nepřišlo by ti to divný.

Co se týče výškoměrů - absolutně o nic nejde, jen o uspořádání koleček vevnitř. Že by "metrové" výškoměry byly třikrát méně přesnější - je blbost, nebyl důvod masově vyrábět "jemnější" metrové výškoměry - a přesnost se odvíjí od tlakoměrných krabic, ne od stupnice. Mám výškoměr od anglického Smitha z předválečné doby, který ukazuje přesně a přehledně na 2-3 metry - dá se podle něj kontrolovat, ve kterém patře paneláku je právě klec výtahu, fakt.

Já samozřejmě nevnucuju svůj názor, jenom vysvětluju, jak jsem ke svýmu přesvědčení došel. Můžu si ho dovolit, protože lítám do 5 kilometrů a aby mne řídící nenechali sestřelit stačí, když si hlídám výšku +- 150 fítů (+- 50 metrů by asi taky stačilo). A určitě se mi nepodaří otočit kolo dějin zpět, ani bych se o to nesnažil.
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   19. 11. 2011 / 03:37
Mike2811
Doktore, měl by sis to přečíst ještě jednou. Ono se za tím opravdu schovává trochu víc, než jen hrušky nebo jablka. O tom, že 1000 stop je výhodná vzdálenost rozestupu, se nemusíme bavit, to za nás určily zkušenosti. Ale vem si to třeba v praxi - když na tebe vybafnu, jakou hladinu bys použil pro let z Prahy do Ostravy - FL210 nebo FL220, tak automaticky a bez přemýšlení řekneš (tedy nevim jestli ty, protože moc virtuálně nelítáš; tedy mám ten pocit), že to je FL210, protože na východ vedou liché. Je to prosté, jednoduché a nedá se na tom moc splést. Když bych se zeptal na tu samou otázku a dal ti na výběr mezi 6100 a 6400 metry, už bys nad tím musel hodně přemýšlet, hledal bys tabulku, nebo z hlavy vytahoval nějakou naučenou básničku. Samozřejmě, dá se to naučit, ale je to komplikace navíc. Riziko, které by mohlo stát životy stovky lidí, když se někdo splete...

K té přesnosti - přístroje jsou oba stejné (a stejně přesné), ale odečet z toho feetového je třikrát přesnější právě proto, že má menší jednotku. Prostě ty rozeznáš mezi dvěma jednotkami třeba 10 poloh, ale zatímco u metrového tak určíš max decimetry, tak u feetového máš přesnost něco přes 3 cm....

Máš to něco podobného, jako nastavování výškoměru v palcích rtuti místo hPa. Pomocí čtyř číslic můžeš nastavit v hPa tlak tak, že rozdíl mezi dvěma hodnotami (po sobě jdoucími) bude cca 7 metrů. Já díky 4 x menší jednotce (setiny palců) mám rozdíl pod dva metry. Správná jednotka byť umělá může přinést výhodu...
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   19. 11. 2011 / 09:10
kuma   
No, už jsem myslel, že do toho nebudu rýpat, ale myslím, že (skoro) vše o čem píšeš, je pouze věc zvyku. Zkusím co nejstručnějc.

Virtuálně lítám, ale ne ve hladinách, to máš pravdu, takže to nemám zažité. A právě proto se mi zdá (jsem přesvědčen) že jestli se mám učit FL220 nebo FL210 a proti tomu by bylo (zaběhnuté, zvyklé) FL675 nebo FL670 (pětkové na jednu stranu, nulkové na druhou) bude se to pamatovat možná dokonce i líp.

Člověk si musí uvědomit, že kdyby to bylo zaběhnuté, nebyly by to současné hladiny "převedené" do metrů, byly by to metrové hladiny v nějakém vhodném rozestupu - a to už by pak vypadalo jinak.

Ano, je tu otázka rozdělení vzdušného prostoru, tedy vzájemný kompromis mezi přesností systémů a schopnosti udržet éro v (tlakové) hladině na straně jedné a bezpečném vertikálním rozestupu na straně druhé. Zase - jde tu jen o akademickou debatu a je třeba se úplně odmyslet od dělení vzdáleností podle klíče 1m = 3,1 ft - takže vzdušný prostor by se asi dělil po 50 metrech (pak by bylo hladin méně, než ve fítovém systému, kde rozumné dělení bez ohledu na bezpečnou separaci vychází na 100 ft), anebo 25 m - pak by bylo hladin dokonce více (!)

Rozdíl "mezi dvěma hodnotami po sobě jdoucími" je trochu jinak, skok výškoměru je cca 10
m na 1 hPa (rozvrstvení atmosféry...) a cca 4m na 1/100 palce. Nastavení výškoměru v palcích rtuti se jako přesnější zdá, ale jen na první pohled (!) Máš sice "jemnější" dílek na stupnici, ale je tu praktická zrada.

Aktuální tlak primárně měří a určují meteorologové - a ti měří (v dost velké části světa - včetně USA - http://weather.uwyo.edu/cgi-bin/sounding?region=naconf&TYPE=TEXT%3ALIST&YEAR=2011&MONTH=11&FROM=1900&TO=1900&STNM=72327 ) v desetinách hPa, což je 5x přesnější, než měření v setinách palce. Výsledný tlak, který dává ŘLP, je hodnota zaokrouhledná na celé hPa, případně přepočítaná a zaokrouhlená na setiny palce. Takže z problému jednotek se dostáváme do problému konstrukce výškoměru, jeho přesnosti, přijatelné chyby a jeho nastavení. Opět si dovedu představit, že v alternativním světě by nebyl problém potřebnou přesnost udržet.

Co se týče přesnosti výškoměrů, zase to co píšeš je jen otázka vizuální přehlednosti - kruh rozdělený na 100 fítů nebo kruh rozděledný na 100m. Jak jsem ale psal výše, přesnost je dána něčím jiným a existují i výškoměry, u kterých ručička točí 50 metrů na kruh. Můžeš namítnout, že to pak může vést k chybě čtení těch celých padesátek, které ukazuje malá ručička na vnitřní stupnici, ale je to stejné, proč na vypracovaných výškoměrech najdeš i číselnou stupnici ve stovkách fítů - prostě velká ručička je jen analogový ukazatel, který je potřeba držet nahoře na nule, stejně jako btřevno ukazatele ILS. Výšku pak ukazuje číselník - a pak je klidně možné dělat výškoměry cejchované v 25m na otáčku nebo 10 m na otáčku - ty by pak byly "vizuálně ještě přesnější" , než výškoměry féítové (které nám přijdou přitozené, protože jsme na ně zvyklí...)

Za velmi důležitý faktor považuji komputerizaci všecho, co počítáme. Jsem přesvědčen, že kdyby se předletové přípravy dělaly tak jako na přelomu 60. a 70. let ručně, názor na užitečnoast metrické soustavy by mělo rozhodně víc lidí.

Jak jsem psal - je to samozřejmě diskuse zcela akademická. Dneska programátor připraví program, z jedné strany do kompu putují bity z analogově-digitálního čidla, které ani neví co měří, na druhém konci to pak už ani nejsou ty brambory a švestky, ale rovnou konzumní líh a slivovice. Takže jednotky jsou (dokud ten počítač funguje ) absolutně fuk.
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   19. 11. 2011 / 11:27
Mike2811
Ne, že bys neměl pravdu, ale bereš to moc zaujatě, řekl bych.

Řekněme, že změníš rozestup na 250m, protože už tak se nahoře letadla nevejdou. Takže budou hladiny 6250m (FL625 ?) a 6500 (FL650), kam ale nacpeš VFR hladiny ? Ty mají teď vždycky pětku na konci, protože přičítají 500 stop. Ty bys označil jako FL637,5 a FL662,5 ? Zbytečně se tam objevuje více číslic kvůli jediné informaci.

Já věděl, že to je jinak, ale nemohl jsem to najít, tak jsem to odečetl z výškoměru...

Ty výškoměry jsem tam přihodil z trochu jiného důvodu. Za prvé rtuťový sloupec má pro mě mnohem hmatatelnější představu (byť měřen palci ), než síla působící na nějakou plochu. Za druhé oba pracují na základě informace ze 4 číslic. Ano, dá se tam dodat pátá, ale za cenu výměny firmware nebo dokonce HW v některých letadlech. A za těchto okolností vytěžíš přesnější informaci právě z rtuťového výškoměru. Ta přesnost je cca třikrát větší, nikoliv 5x.

Máš naprostou pravdu, ale porazit mě nemůžeš. Ať vymyslíš sebelepší a přehlednější výškoměr, já pouhým přepsáním měřené jednotky získám při tom odečtu 3x větší přesnost.

Ve výsledku máš pravdu, letadlo samo si letí podle 1 a 0, ale dokud vstupní hodnoty se budou předávat ústně, tak je lepší mít to co nejjednodušší.

Ad soustava SI - můžu se zeptat, co vám na tom přijde tak geniální ? Osobně mám pocit, že je to prostě několik umělých jednotek, které někdo politicky protlačil a my máme jedinou výhodu, shodou náhod už je používáme, takže se nám to tak hodí.
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   19. 11. 2011 / 11:51
Lejzy
SI neni nekolik nahodnych jednotek, ale presne definovana soustava, jasne odvozena ze 7 zakladnich. Ty zakladni pochopitelne nekdo protlacil, ale takovy Pa uz je zcela exaktne odvozeny jako kg * m**(-1) * s**(-2) .
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   19. 11. 2011 / 14:38
Mike2811
Já samozřejmě vím, co je SI. Ale fakt mi určení základní jednotky vzdálenosti jako 1/299 792 458 vzdálenosti uražené světlem ve vakuu za dobu jedné vteřiny nepřijde logické. Geniální už vůbec ne. Kdo z nás si dovede kloudně představit vakuum ? Kdo si uvědomuje rychlost světla ? A kdo probůh je schopen uvědomit si čas 1/ 299 792 458 s, tedy asi 3 nanosekundy ?

Hádám, že ty ano, ale moc dalších lidí nebude.

Ale byl bych pro zavedení Kelvina, ten mi z daných jednotek přijde nejsmysluplnější.

Celá tahle "vědeckost" se občas začíná trochu přehánět. Osobně jsem pro posouvání vědomostí dál, ale nechtěl bych se dožít toho, že hodinky mi budou ukazovat 24:00 v pravé poledne. Viz: http://www.novinky.cz/veda-skoly/249438-mereni-casu-ceka-revolucni-zmena-greenwich-zrejme-skonci.html
I když ne že by to někomu z naší generace byť jen teoreticky hrozilo...
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   19. 11. 2011 / 14:45
Lejzy
Tak to číslo je pochopitelně zvoleno tak, aby to vycházelo na 3600 s za jednu hodinu, kterých je 24 za den. Nevím, jak bys to chtěl dělat jinak...
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   19. 11. 2011 / 14:49
Mike2811
Teď jsme si asi nerozuměli. O čem to mluvíš ?
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   19. 11. 2011 / 15:13
Lejzy
Jo, spletl jsem se, myslel jsem, že mluvíš o definici sekundy. Definice prostě nemusí být nijak představitelná, hlavně musí být přesná. Milióntina zemského poledníku ti přijde lepší? Nebo velikost nějakého etalonu za definovaných podmínek? A 3 nanosekundy není zas tak málo, to už se dá v pohodě měřit. Dneska se s lasery pracuje ve femtosekundách.
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   19. 11. 2011 / 15:43
Mike2811
Pro přesnost je lepší to světlo (pravděpodobně, i když je otázkou, kam až může vést objev neutrin rychlejších než fotony, možná jsme něco dělali celou dobu blbě ), ale praktický člověk spíše ocení tu tyčku. Ono ten palec nebo stopa je měřítko, které člověk nosí všude s sebou (i když s určitou odchylkou), podle čeho může průměrný člověk odhadnout 1 metr ? Původně jsem tu chtěl dát epizodu z nikdo není dokonalý, kde se lidí ptali, aby ukázali 40 cm, lítalo to celkem pěkně. Bohužel to nemůžu nikde najít...

Nevím, jestli je přesnější, ale lepší určitě je, protože měření času vzniklo jako způsob rozdělení dne, nikoliv jako doba rozpadu nějaké látky...

Já uznávám, že z vědeckého hlediska je nejlepší vztáhnout ty hodnoty na něco absolutního, neměnného. Ale proběžné denní využití mi to tak skvělé nepřijde...
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   19. 11. 2011 / 15:55
Lejzy
Pro běžné užití si koupíš metr v papírnictví a je to.
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   20. 11. 2011 / 09:09
kuma   
Na argument "Máš naprostou pravdu, ale porazit mě nemůžeš" už nedokážu odpovědět

myslím, že to je hláška roku
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   20. 11. 2011 / 14:16
Mike2811
Ale je to tak. Tys psal o tom, že bys zpřesňoval přehlednost a to je dobrá cesta, takže se vším, co jsi v tom odstavci napsal, souhlasím...

Ale domníval jsem se, že ty dovedeš rozlišit, mezi uznáním konkrétních argumentů a celkového názoru...
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   19. 11. 2011 / 12:16
FSPilot   
Až z toho metrického výškoměru, kde ti ručičky běhají v podstatě po úplně stejné stupnici jako u feetového odečteš letmým pohledem úplně stejně přesnou hodnotu, tak mi dej vědět Docela rád bych se to naučil
Ale řekl bych, že to bude asi stejně marná snaha, jako se pokoušet na kompasu (nebo gyru), který má rozlišení 5° (tedy čárky po 5°) odečítat hodnotu s přesností na 1°
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   19. 11. 2011 / 12:37
tonde   
ubezpečuji tě, že odečteš bez problémů a já osobně určitě rychleji, než na těch stupidních glass kokotpitech. Je to otázka cviku. A na co ti je přesnost čtení kompasu na 1 stupeň?
Nicméně celá tato debata nemá hlubší smysl, je to jen otázka zvyku. Pro mně je prostě feet a knot proti srsti a nezvyk a tlouct do hlavy si to už nehodlám. Celou svou aktivní kariéru jsem odlítal v metrické soustavě a pro lítání pro zábavu okolo letiště s tralala mi těch pár výšek ve feetech stačí znát a aj ty rychlosti na přistání sem se v knotech naučil. A když ne, tak v bílým klapky a jak se to začne prosedat tak přidat plyn
Doba si zkrátka žádá jiné - sesouhlasené jednotky pro celý svět a to, že jsou v konečném důsledku jemnější je věci prospěšné. Nicméně i hladiny a výšky v metrech a hektemetrech byly pro mne logické a pokud mi teď někdo řekne že letěl v hladině 105, nebo 270 tak si to dost pracně přepočítávám. jak jsem psal - otázka zvyku.
Peace, brothers!
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   19. 11. 2011 / 18:01
Tragédie v JRD
Tak, kokotiny. V US maj letadla, který maj rychloměr měr ani v uzlech, ani v kilometrech, ale v těch mílích, kde 1 míle má 1,6 km ... a taky to tu nikdo neřeší Nějaký metry, fíty... zbytečnost .)
 

Konec metrů v hladinách - Rusko   19. 11. 2011 / 18:45
Štěpán Obrovský
Tak to neni problem se potkat ani v ČR s Cessnou, co ma rychlomer v MPH, respektive vetsinou to je tak, ze vnejsi stupnice je v MPH a vnitrni v KTS a nebo naopak. Jen potom nesmis zapomenout na pristani pridat trochu rychlosti, i kdyz ten rozdil nastesti neni nijak velky mezi MPH a KTS, horsi by bylo mit tam KMH a KTS.
 

Gonzo
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ