FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je středa 29. 5. 2024, svátek má Maxmilián Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ? Jeden příspěvek | Celý strom
Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 01:39
JoseFS9
Vážení, zaujala mě technická část jednoho z příspěvků v diskusi k článku o nouzovém přistání Boeingu 767 polských aerolinií LOT, které podle vyšetřovací komise bylo pravděpodobně zaviněno vypnutým jističem ...
Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/pristani-polskeho-boeingu-na-bricho-mohl-zavinit-vypnuty-jistic-ph6-/zahranicni.aspx?c=A111201_190940_zahranicni_brm

A zde citace onoho příspěvku :
"problém je v tom, že je ten hlavní jistič (jističe ještě na další systémy), jsou v podvozkové šachtě přístupné zvenku. Když už i ten vyletěl, tak to byl zkrat na vyhoření éra. Samozřejmě že měli "úsekové" jističe v kokpitu zapnuté. Nehledě na to, že měli při vypouštění paliva dost času na kontrolu všech postupů"......
 

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 06:01
AJS
Nevím, jak u 767, ale třeba u CE-680 byly skutečně některé jističe zcela záměrně mimo dosah posádky za letu, konkrétně v prostoru bagáže, jež byl přístupný jen na zemi. Možné to tedy je. Resetovat za letu jističe, nebo násilím držet v zapnuté pozici totiž není úplně nejlepší nápad
 

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 07:55
tonde   
...ovšem slyšel jsem, že se mělo jednat o klasický jistič na panelu nad hlavou, éro prej zvedli na kozy, v kabině zatlačili jistič a podvozek vylezl...
 

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 08:41
Stew
Máš pravdu, panel za sedačkou, tady je to popsáno i vyfoceno, ten jistič toho napájí víc..
http://avherald.com/h?article=4456bd6b&opt=0
 

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 08:57
Stew
http://lotniczapolska.pl/Awaryjne-ladowanie-Boeinga-767-raport-wstepny-PKBWL,22428
http://www.transport.gov.pl/files/0/30680/20111400RW.pdf
 

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 09:27
tonde   
hm, tak to bogatir asi nebude až takový bogatir... Sice přistání zvládl, nicméně na to je školen, ale aby nikoho za 8 hodin letu nenapadlo projít všechny jističe - já ti nevím, z toho jsem poněkud zmaten. Pokud byl vydrbaný jistič i v té podvozkové šachtě, tak beru zpět, ale to zas odporuje tomu, co jsem slyšel z polského letiště, ale je to "jeden polák povídal "
 

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 09:35
Madvlk   
Pozycja „wyłączona” bezpiecznika nie jest rejestrowana i sygnalizowana przez systemy samolotu (FDR – Flight Data Recorder, EICAS - Engine Indications and Crew Alerting System).

Ve "stresu" přehlídneš i stokrát kontrolované.......
V postupu ?není? kontola jističe zapsaná......
Zamáčkli,ale opět vypadl.....

Těch příčin může být hafo a jen lidé zainteresovaní vědí co a jak bylo je a bude.....
 

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 10:21
Stew
Mě spíš mrazí v zádech z toho, že letěli cross-atlantic s kompletně vypuštěným a odstaveným okruhem "C" hydrauliky. Ale jsem laik, takže se možná strachuju zbytečně
 

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 18:08
AJS
S jističi (C/B) je to takhle:

výrobce nedoporučuje resetovat C/B pokud k tomu nevede checklist. PIC se může pro jeden reset rozhodnout po zhruba 2min chlazení, pokud usoudí, že vypadnutý C/B může mít vliv na bezpečnost letu.

Tedy napsané je to šalamounsky, nicméně určitě, kdyby si vypadlého C/B od nouzového vysouvání podvozku všimli, tak jej zatlačí. A skoro si jsem jistým ,že jej i zkoušeli resetovat.

Jenže problém je, že C/B, který byl vypadlý, nebyl od nouzového vysouvání podvozku, nýbrž od sběrnice baterie. Další problém je, že i vypadlý C/B nemusí být vyskočený ven, kdy jeho bílé tělo jasně ukazuje jeho polohu, ale může stále zůstat téměř zatlačený, povylezlý jen o desetinu milimetru, přesto je elektrický obvod přerušený. Zažil jsem to, a není na první pohled znát, že vyskočil. Co teď? To má osádka každý jeden jistič ze stovek resetovat, protože co kdyby jako vedlejší funkci měl i jištění toho správného okruhu? A dělat vlastně "trouble-shooting", kterýžto je za letu výslovně zakázaný?

Ano, pokud by byl C/B skutečně výrazně vyskočený, bude mít posádka co vysvětlovat a obhajovat se na základě odstavce z QRH, který jsem uvedl na začátku. Pokud to však tak jasné nebylo (a v to bych celkem věřil), je lepší počkat na závěrečnou zprávu
 

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 19:28
Létající myš   
QRH to definuje dost přesně.......i když máš pravdu trochu šalamounsky
V tomto případě, aspoň podle toho co jsem zaslechl šlo o obavu z té sběrnice. Ostatně první hlášení byl problem s elektrikou. A po konzultaci s techniky ve Varšavě a po několika opakování postupu, / tady spekuluji, to nechali u 829 tak jak byla. / Pokud to přehlédli a o tom stále pochybuji, tak je to průser.
 

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    5. 12. 2011 / 12:57
Balooo   
Dle obrázku byl vypadlý poměrně výrazně: http://www.transport.gov.pl/files/0/30680/20111400RWenglish.pdf (str.6)
Dále dodávají, že po zvednutí a zapojení jističe podvozek šel vyhodit ven a že není nikde vyskočení jističe indikováno (EICAS, FDR). No tohle bude asi ještě zajímavý.

O žádným nepřístupným jističi v šachtě se tam nepíše.
 

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    5. 12. 2011 / 14:45
Lowmick   
Pekny, rok 1997 a nalitano 85 429 hodin. To uz bych se mozna i ja cejtil prelitanej
 

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 09:50
Kachna   
pokud ti vypadne klasickej C/B, tak ho zapnutej držet může, ale po dobu tvého držení bude vypadlej,... Věř mi,je to odzkoušený, když jsme potřebovali něco proměřit, tak ta mrcha stejně vždycky vypadla,...
 

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 10:00
Stew
Ano, každý jistič (i mimo letectví) je konstruován tak, aby při nadproudu vypnul, i když držíš páčku/tlačíš knoflík. Jinak by nebyl jistič jističem
 

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 17:48
AJS
Minimálně na starší generaci letadel (727) C/B přesílit šlo a občas to prý borťáci dělali. Ale jak říkám, neradno činiti...
 

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 09:54
Létající myš   
Já bych počkal na závěrečnou zprávu. Nicméně je pravda co píše Radim. Jsou okamžiky, kdy neradno provokovat násilím držený jistič, případně je v postupu pro nouz. situaci co raději nechat vypnuto. Pokud jsem dobře rozuměl, tak provedli standartní nouzový postup dle QRH, pak se spojili s centrem tech pomoci ve Varšavě a minimálně 3x prošli celý proces včetně kontroli a postupu.
Protože nebyli v časovém stresu, pochybuji, že by s technickou podporou si nevšimli polohy C829
Je možné, že výsledek byl raději sednout na břicho, než riskovat částečné vysunutí, případně nesimetrické vysunutí podvozku. Hrozí daleko nepříjemnější dotyk s matičkou zemí a udržení letadla na uzdě. To co píšou, že když tu potvoru zvedli a podvozek šel ven, má dodatek v připojení náhradního zdroje a zřejmě i uvolnění pojistky v šachtě. Ale to jsou jen dohady a podle toho, že posádku, což je div, neobvinili zatím z ničeho nepatřičného, tak v podstatě nic nepřehládli.
 

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 15:01
Fabo™   
Ja bych mozna jeste pripojil, ze na zemi je ten jistic min rizikove zapnout i proto, ze:

a) mas k dispozici asistenci prakticky okamzite, ne az se doplandas na letiste

b) v letadle stejne neni 250 lidi ktere muzes zabit, vznikne-li treba pozar (v nejhorsim pripade)
 

Létavci na B 767: Je to blábol nebo realita, že hl. jistič ovádání podvozku je v jeho šachtě ?    4. 12. 2011 / 18:52
Jenicek737
Pokud dobře chápu, tak 767 má nouzi od podvozu na elektriku????
 

Gonzo
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ