FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 11. 5. 2024, svátek má Svatava Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
dlouhodobé návyky Jeden příspěvek | Celý strom
dlouhodobé návyky   23. 1. 2012 / 09:10
LubosN
otázka spíše pro lidi, kteří tímto prošli a nebo k dané problematice mají blízko:
ve funkci druhého pilota usedáte dnes a denně pět, deset let do pravého křesla. Pak postoupíte na levé místo a nyní - jak dlouho se pletou ruce, když je člověk zvyklý na druhou stranu. Je třeba známo, že se toto projeví v nějaké stresové situaci a třeba tento jev pak zkončíïl malérem ?
 

dlouhodobé návyky   23. 1. 2012 / 09:21
tonde   
Dřív jsem si to taky nedokázal představit, profi kariéru jsem odlítal celou pravou rukou, pak jsem začal cessny s beranama a teď jako hobbista ULL a podobný věci, který se většinou lítají levou rukou a na můj podiv s rukama problém nemám a to dokonce ani v sevřené skupině - je mi jedno jestli to letím zleva nebo zprava a tudíž jestli řídím levou nebo pravou rukou. Co mi trochu problém dělá je sezení mimo osu letadla, tam si musím cíleně uvědomit na které straně sedím v zatáčkách vůči čáře přirozeného horizontu a na přistání potom kvůli traverzu. Traverz na přistání je moje nemoc Na to si musím dávat pozor, ale jde to.
 

dlouhodobé návyky   23. 1. 2012 / 09:31
pawlick
Z toho jsem měl také strach, na simu se lítá furt pravou rukou, pak jsem lítal ull na levou, nejdřív jsem z toho měl strach, ale šlo to samo. A pak na ppl na stopětce opět pravou rukou a také žádný problém. Asi se o tom nesmí moc přemýšlet a pak to jde. Já mám jediný problém, že když letím s něčím, co má volant, tak nejsem schopnej na zemi pojíždět. Furt zatáčím volantem
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 10:08
SONP   
Že tys měl na FSce puštěný autorudder
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 11:34
pawlick
Ja vul, melo me to trrrknout hned, nemusel jsem tomu prazakovi zbourat sloupek Priste si to vypnu Ale ja mam stejne radsi bez volantu. S tim klackem se lip lita.
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 11:59
SONP   
Klacek vs. volant, to je taky otázka zvyku... Já jsem měl ze začátku problém s berany ten, že jsem měl tendenci držet je oběma rukama (další nepříjemný zlozvyk z FSky) a instruktoři mě pořád museli mlátit, abych si dal ruku na plyn... Ale zlozvyk je pryč, takže je to všechno jen otázka výcviku.
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 12:22
Fabo™   
Ja ti nevim, nebude to spis zlozvyk z auta? V realu sice nachmatakovano s beranama nemam, ale v FSce me to nejak nikdy neprislo ty saiteky drzet obourucne. Jestli to nebude alespon castecne tim, ze kdyz jsem berany kupoval, tak jsem mel (krom autoskoly) najezdeno tak do 500km.
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 13:09
SONP   
Z auta možná taky, ale vybavuju si, že jsem třeba TU-154 řídívával oběma, a jen jsem si vždycky přehmátnul na plyny, když jsem potřeboval ubrat nebo přidat ... Tím jsem simuloval skutečnou praxi v SSSR, kdy pilot letící řídil oběma a jenom pokřikoval na borťáka režimy No pár plesknutí přes ruku stačilo a teď je ruka na throttlu jako přibitá.
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 13:29
Kendy   
v autě mám naježděno mnoho kilometrů ale nikdy mě ani ve snu nenapadalo, že bych měl držet volan v poloze "za deset minut dvě". Vždycky jen levou někde nahoře uprostřed a pravou volně hozenou přes "šrajtrpáku". Takže s beranama bych to nedělal jinak než jako v autě.
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 13:43
SONP   
Kendy, za deset dvě je překonáno, teď se učí třičtvrtě na tři
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 17:11
Kendy   
ahááá, no tak vidíš, ospoň trochu je ted vidět, jak starej mám už řidičák. Z a mě byla ještě šedesátka a za deset minut dvě.
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 17:25
kosata
Já nevim, ale mě ještě asi před dvěma měsícema učil za deset dvě. A většina volantů ani třičtvrtě na tři rozhodně neumožnuje.
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 17:32
Kendy   
vetšinou se v těch místech propojuje levá strana s pravou a uprostřed je airback, že. No ale i přes to, Tragéd má víceméně pravdu. Jen ještě připomenu jednu zkušenost. Jednou jsem si dával závody kdo dříve otočí volantem do plnýho rejdu s přechodem do prava a do leva, jestli dvouruč nebo jednoruč. U řízení s posilovačem( což je skoro každé auto) to bylo pro mou jednoručku záležitost pár setin vteřin a pro dvouruč to bylo s přehmatem (myšleno přehození ruky) o něco později. Bez posilovače už ale jasně vedli ruce dvě.
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 21:11
Tragédie v JRD
Mě to hraní si na to, jak by se měl držet volant, přijdou přehnané - velkou roli hraje i pohodlí - IMHO je hloupost držet se za každou cenu nějakého pseudostandardu i za cenu, že po 5ti minutách je člověk vypruzenej z toho, že tak drží volant, a řešit to nějaký kompromisem přizpůsobeným poměrům a tomu, kde jedeš.

Takže poučky, nepoučky, nepoužívám ani jednu ze zde zmíněných "školních standardů" Mé nejoblibenější (pokud jedu obouruč) jsou různé variace na "16:40" - čili jedna ruka buď na 7mé nebo na 4té hodině a druhá někde jinde, vesměs na protilehlé "čtvrtce" - 3ce či devítce.
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 13:59
pawlick
Nevím, školy nemám, ale držet volant nahoře uprostřed není podle mě to pravé ořechové. Když takhle někoho vidím řídit, tak od něj nečeká nikdy nic dobrého. Dost často nějaká myška, nebo nesprávné předjíždění, nervozní jízda, bezpečná vzdálenost jim také nic neříká, a tak podobně. Ty jsi jeden z nich? Správně by mělo být, jak píše s. SONP, 14.45.
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 14:17
Tragédie v JRD
No tohle imho s polohou rukou na volantu nejak moc nesouvisí. Celkem pravidelně na silnici potkáš ještě větší šikuly (a šikulky), kteří maji polohu 1445 (anebo 1350, to je jedno), v aute sedi predkloneni s oblicejem na urovni volantu, se strachem v ocich....
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 14:24
pawlick
Ty blbečky jsem dlouhodobě vypozoroval a dám na to krk, že jsou nebezpeční. Jsou strašně nervozní a když jedu na sněhu 80 a jim se to zdá málo, tak začnou nervózně gestikulovat a za každou cenu musej předjet. Ti strejcové zas tak nebezpeční nejsou.
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 15:06
mípa   
mně to přijde dost nesymetrický, správně mi vychází něco kolem 14:47:20
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 17:17
Mike2811
Které ruce odpovídá vteřinová ručička ?
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 17:48
kosata
To mě napadlo jako první. Ale myslím, že si všichni rozumíme.
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 17:12
Kendy   
si děláš prču ne?? Porušuju předpisi jen tam kde je to dovoleno, jestli mi jako rozumíš.
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 14:06
FSPilot   
Mě zase říkali, že když budu držet "frajersky" volant jednou rukou a něco mě za volantem vyleká (a to je jedno, kolik má člověk naježděno, jak se lekne, tak sebou cukne tak či tak), tak můžeš při škubnutí sebou nechtěně stočit tou jednou rukou volant někam a už z toho může být průser Ale mám naježděno prd plus nic, tak radši poslouchám rady zkušenějších a držím volant vždy, když to jde oběma prackama
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 14:07
pawlick
Vyjímečně s tebou souhlasím
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 14:17
Instructor
... kamaráti mi tvrdia, že najlepšie je sedieť v hospode a v pravej ruke má byť kriegel dvanástky ...
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 17:20
Kendy   
To co ti říkali, je naprostá trotlovina. Nebudu se tu pouštět do naprosto zbytečné diskuze toho či onoho, jak se co má nebo nemá. Rozdělovat kdo jak drží volant mezi blbečky a intelignty atd. Prostě každej jezdí jak mu to nejlépe vyhovuje. A to že má třeba čepici kšiltem dopředu nebo dozadu a jestli má jednu ruku na volantu nebo dvě. Do hlavy prostě nevidíš a ikdyž někdo řídí visuálně předpisově, tak za pár metrů muže udělat mnohem větší jebku, než ten, kterého jsem odsoudil před několika minutama co mě předjížděl. Někdo se to hold nenaučí ani po "X" kilometrech a to platí nejen v řízení. Za volantem jsem už zažil ledacos a vyprávět to tady rozhodně nechci. Tohle forum na tohle téma nebylo vytvořeno a zněkterých pasáží psaného textu by se vám mohlo udělat i špatně.
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 14:14
Tragédie v JRD
Poloha "jednou rukou nahore urpostred" (a tyka se to i "za deset dve") nejsou vhodne. Poněkud to "komplikuje" zivot kdyz dojde (treba pri narazu) k aktivaci pytlíku.

sice casto jezdim jednoruc (pustte se do me), ale varianta jednoruc nahore mi prijde teda jeste o rad horsi, nez jakakoli jina (jednoruc) i kvuli obecnemu vlivu na schopnost ovladani auta (po strance anatomicke - v teto poloze je ruka vetsinou uz dost natazena a neni tam moc prostoru pro nejake vetsi akce)...

ps: a v autoskole mi bylo zduraznovano, ze ruka na saltrpace zase nedela dobre prevodovce

 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 15:22
Zaremba   
Co se létání týče tak jsem to měl takhle:
Z kniplu na berany, jsem nevím proč poprvé zatočil při pojíždění nohama plus rukama jako v autě. Bezděčně jsem chytil berany do obou a už to bylo Se slovy: "nejsme v autě" jsem dostal přes paprče a byl jsem přeškolen z kniplu na berany. Pak už se mi to nestalo a během letu také ne. Ale oproti místním guru mám embrionální letecké zkušenosti

V autě jsme na tom jako Tragéd, často jednoruč. Levou ruku asi v poloze 0915 a pravou - loket na loketce a dva až tři prsty se opírají o šaltrpáku. Ono po praze, člověk stejně neustále řadí, tak se prává ruka na volantu stejně dlouho neudrží. Na dálnici apod, je u mě častější řízení oběma rukama, ale stejně si myslím, že nejvíc 1:1. Těžko říct, nikdy jsem to nezkoumal.
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 17:25
Kendy   
K tomu "PS" vyjadřuji souhlas, nedělá to dobře převodvce ale u automatů s tím už nikdo nepočítal.
No a k té jednoručce, při prudkém nárazu a držení se oběma rukama, dochází často k vykloubení obou ramen atd. Při jednoručce, je přeci jen pravděpodobnost že budu několik týdnu negramotnej na obě ruce, mnohem menší.
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 21:06
Tragédie v JRD
Taky nesmíš ten volant držet křečovitě jak tyč v autobuse
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 21:40
Mike2811
A ještě lepší je nepřipouštět prudké nárazy...
 

dlouhodobé návyky   25. 1. 2012 / 03:36
Rychlokvaška
To se nemáš za co stydět Taky se přiznám, že nejčastěji mám obě ruce, nebo aspoň jednu, kdesi dole v pohodové odpočinkové poloze na volantu, kde je místo podle jeho konstrukce. Ať jezdím vpravo nebo vlevo, pokud řídím jednou rukou, druhou mám většinou na šajtrpáce. Což je tady v zemi automatických převodovek trochu zbytečný (pominu sjezdy z veeelkých kopců) a tak teď nevím co s tou druhou Nekouřím, nepiju, netelefonuju...tak nakonec řídím oběma.

Občas používám polohu jedna ruka na 12 a druhá na šajtrpáce, ale téměř vždycky jen při rozjezdu. Ani nevím proč, asi se s tím líp dělají výraznější zatáčky a zároveň řadí (aneb křižovatky).

Nesouhlasím ale se zbytečností polohy za deset dvanáct apod. Pokud chci mít jistotu (sníh, náledí, hodně zatáček) a/nebo si trochu užít ostřejší jízdu, potřebuju držet volant oběma rukama, jinak nemám pocit kontroly. A při pohledu na závodní ježdění zjevně nejsem sám Ostatně tonde na tohle téma tuším cosi nedávno psal na FB po zkušenosti s řízením Poršátka s Blankou v Příbrami.
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 14:07
FSPilot   
Jak jsem byl na simu 410tky, tak mi říkali, že mám kvedlat oběma rukama a ne jen jednou, nebo jak jsem byl zvyklý z cessny "dva prstíčky, pohodička"
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 14:26
AJS
No, jestli tě to tam učili stejně, jako mě před jedenácti lety ("v podélné ose musíš letadlo ZÁSADNĚ řídít trimem!"), tak je prosím tě neposlouchej.

Turbolet se lítal normálně jednou rukou na beranech a druhou na plynech, jako cokoliv jiného. Síly v řízení byly naprosto normální.
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 14:30
FSPilot   
Možná jsem to jen blbě pochopil a nebo si to nepamatuju dobře. Už je to přecejen nějaký ten pátek

každopádně díky za upřesnění.
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 14:36
AJS
Pokud nevyměnili instruktorský sbor, tak docela věřím, že ti to říkali. Já jsem z toho byl celkem paf, kdybych pak neměl v osnově asi čtyřhodinový base training na skutečném letadle, který jsem lítal s pozdějším ředitelem letiště Vavrošem (mimochodem to mělo vynikající úroveň, což jsem si uvědomil až po nástupu k aerolinkám, kdy jsem měl teprve možnost posoudit, kdo mě tehdy učil hovadiny a kdo ne. Lidová tvořivost na typu L-410 byla naprosto neuvěřitelná ), tak bych se tam snad nic nenaučil. Ale to byl rok 2000
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 14:39
Létající myš   
Jo a bulík s jednou rukou nataženou na palubce
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 14:41
FSPilot   
Ale v hladině ne
21486 B / 600 x 450 / n.jpg
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 14:44
Létající myš   
Pohoda a posádka má předpisové ponožky. V dobách minulých generál aerolinek to chtěl kontrolovat, neb si nějaký blb stěžoval.
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 18:45
Algy   
A ty křečový žíly jsou taky předpisový???
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 15:12
AJS
A proto je na osmistovkách ten glareshield na konci tak polámanej
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 15:24
Létající myš   
oui monsieur le capitaine
a pozor v tý zimě ať nepřimrzne
 

dlouhodobé návyky   25. 1. 2012 / 04:24
AJS
Ona přimrzne, ale na jihu pak zase rozmrzne

Bych se asi měl začít učit francouzsky, asi tu v té frankofonní oblasti nejsem naposled. Au rezervoár!
 

dlouhodobé návyky   25. 1. 2012 / 09:23
Létající myš   
Ta Canada je nějaký virus. Pučují si snad od všech posádky. Asi aby člověk poznal jaké to je při -30 a oblečení do plus 30
 

dlouhodobé návyky   25. 1. 2012 / 09:45
Rychlokvaška
Ještě že je, ta Kanada. Bez té by Evropské chartery neměly co dělat. Zatímco u nás se jezdí na dovolenou v létě, Kanaďani blázní v zimě. A ani se jim nedivím, těch -30 je opravdu mazec a +30 je přitom jenom o 7 hodin a pár stovek babek dál. Díky bohu za tu výpomoc co tu potřebují. Velmi rád tady pár měsíců pobudu
 

dlouhodobé návyky   25. 1. 2012 / 09:58
tonde   
http://sworktech.com/blog/index.php?/archives/107-Zima-v-Kanade.html
 

dlouhodobé návyky   25. 1. 2012 / 10:13
kuma   
hezký!!
 

dlouhodobé návyky   25. 1. 2012 / 10:16
Rychlokvaška
Krása Snad trochu napadne, zatím je jenom klendra jako v psinci (i když i ta je teď fuč a je tu jasno a teploučko)
 

dlouhodobé návyky   25. 1. 2012 / 16:41
AJS
No, ale už to tu začíná dělat zlou krev, odbory se bouří. Zapomínají ale, že tyhle "výměnné pionýrské tábory" umožňují přežít nejenom Evropským, ale hlavně Kanadským charterovkám, které mají dost práce jen čtyři měsíce v roce. Brblají, že se Kanada chová jako země třetího světa, a nejlíp to prý dělá Jazz (předpokládám, že teď zase vidí rudě Míra Dušín )
 

dlouhodobé návyky   25. 1. 2012 / 20:40
Rychlokvaška
Jojo, rudě Bo už druhým rokem, v době kdy stovky lidí čekají více či méně radikální změny, posíláme Jazzu 6 letadel na kterých si lítají pod kanadskou registračkou a se svojí Crew svoje lety. Vycvičili jsme jim i piloty, kteří 757 nikdy neviděli. Ale to je holt obchod, buď nic nebo takhle, to už je lepší takhle.

Ale jsem rozumnej, držím hubu a krok, přece jenom je to využití aspoň pro ty letadla, to je pořád z hlediska firmy pozitivní záležitost. Sice bych byl mnohem raději kdybychom to dělali stejně jako teď tu Havaj, nebo aspoň jako vy pod hlavičkou někoho apod jejich AOC, ale to se nedá nic dělat.
 

dlouhodobé návyky   24. 1. 2012 / 17:37
com304
já teda sim zásadně pravou, levou mě to s joystickem přijde strašně nepřirozený (a to ho mám obouruční), tralalák jsem řídil jen jednou a tuším, že taky pravou ale to je dávno. Jinak auto a cessnu řídim prakticky stejně, levou na volantu/beranech a pravou cca půl času na loketní opěrce kousek od šaltpáky/na koleni kousek od plynu nebo zbylých půl času přímo na nich
 

dlouhodobé návyky   23. 1. 2012 / 09:42
Tragédie v JRD
Mno , když se teda jako první ozvali maloletci, tak také svou trošku do mlýna dám.. v FSce jsem vesměs lítal pravou, při prechodu do "levořízení" nebyl žádný problém - vlastně mi to přišlo přirozené. A když jsem po dlouhé době "levorukém" řízení občas dostal do ruky knipl do pravé, tak .... no, lítat se nějak dalo, ale cit chyběl, a přistát bych si s tím (hned) netroufl.

Nicméně, pokud to někdo střídá tak nějak víceméně pravidleně, tak už mu to asi ani nějak nepřijde.
 

dlouhodobé návyky   23. 1. 2012 / 11:18
Toomitsch
Já mám teď zlomenou pravou klíční kost a pokud lítám, tak joy na levou ruku mám trochu problém, ale ne s ovládáním a citem, ale pro to, že je tvarovaný na praváka. Berany jsou uplne v poho, ty jsem levou rukou lítal vždycky.
 

dlouhodobé návyky   23. 1. 2012 / 13:58
Balooo   
Klacky u simulátorů jsem coby levák honil vždy levou, v tralalajtu také levou, poprvé pravou rukou až při prvním sóle na Sluce. No šlo to, dá se zvyknout, letadlo je to hodný, gumový a cit chytne člověk za chvilku.
 

dlouhodobé návyky   23. 1. 2012 / 16:14
AJS
Na malých letadlech mi to vůbec nepřišlo. Na velkých jsem měl trochu problém jednou, když jsem po skoro dvou letech odlétaných na jednom typu v pravo šel dělat zkoušku ATPL a tu jsem letěl zleva. Řízení jako takové bylo v pohodě, ale trochu se pletly čudlíky na ovládání autopilota a i ten overhead panel vypadal úplně jinak. Jenže zkouška byla krátká, tak jsem neměl čas na adaptaci.

Když jsem pak šel na jiném typu rovnou doleva bez toho, abych na něm létal vpravo, tak mi to nepřišlo vůbec, protože to bylo pro mě celé nové, tak jako tak. Na dalším typu jsem létal souběžně zleva i zprava, a protože to bylo od samého začátku, tak mi to taky nepřišlo a se změnou sedadel (někdy, když bylo hodně výcviků, jsem přesedal zleva do prava i v průběhu jednoho dne) jsem neměl sebemenší problém.

Je to tedy celé jen a jen o výcviku, zvyku, a četnosti
 

dlouhodobé návyky   23. 1. 2012 / 16:22
AJS
Jinak ještě douška, jak dlouho to komu trvá, záleží i na schopnosti daného jedince, je to tedy velmi individuální. Já jsem levák, který odlétal první roky pravou rukou (Blaník, Trenér) a když jsem po dvou letech poprvé pilotoval levou rukou, Z-142, přišlo mi to jako naprosto normální. Vím ale, že si na daný problém stěžovali někteří praváci, kteří se učili létat "svojí" rukou a pak museli přejít na tu "cizí".

Co se týče doby adaptace při přesunu z pravé sedačky na levou ve velkém letadle, vím, že si opět pár jedinců zpočátku trošku postěžovalo, nevybavuji si ale, že by u někoho trval problém déle, než po dobu simulátorového výcviku
 

dlouhodobé návyky   23. 1. 2012 / 20:56
Kachna   
Jak píšeš, mě to trvalo pár okruhů, než jsem se naučil pravačku zaměstnat, pak už to šlo samo.
 

dlouhodobé návyky   25. 1. 2012 / 03:21
Rychlokvaška
Přidám se svými omezenými zkušenostmi taky trošku do mlýna...

Podotýkám, že jsem pravák jako poleno, levou rukou nejsem ani schopnej hodit šutrem nebo používat nůžky. Na druhou stranu jsem kdysi dávno na CADech (Microstation) bez problému ovládl tablet se 16ti tlačítkovou myší v levé ruce, a taky pravidelně řídím autem tisíce kilometrů na střídačku z levé i pravé strany...asi je to všechno o zvyku a troše té praxe...

Pokud jde o malá letadla, tam bych řekl není sebemenší problém - síly v řízení jsou tak minimální, že to po chvilce ani nepřijde. Lítal jsem pravou rukou Blaníky a párkrát něco s vrtulí, levou pak celej výcvik na Piperech PA28 a PA34. Když se do malýho éra vrátím teď z velkýho, tak se ze začátku cítím při řízení zleva trochu tupější, ale to je bych řekl spíš psychický problém z takové té nejistoty, než skutečně znatelný rozdíl v preciznosti nebo přirozenosti řízení. V tomhle mi osobně přijdou asi snažší berany - jednak mají jakoby znatelně odlišené jednotlivé osy (a tak se snadněji drží jedna ve stabilní poloze a druhá mění) a druhak mají většinou jakousi neutrální středovou polohu. Ale to je jiné éro od éra a jen můj osobní pocit z té trochy typů co jsem zatím lítal.

Pokud jde o Boeinga, tak tam jsou pochopitelně moje zkušenosti z levé sedačky minimální - pár desítek hodin na simu 737, pár desítek na simu 757 plus nějaká hoďka na simu 747, oproti 2500 hodin z té pravé. Tam už je díky sílám v řízení rozdíl trochu znatelnější, ale po čase to taky nepřijde. Jako kdyby když za to musím víc tahat, tak je to na úkor preciznosti, nebo jakési jistoty. Ale je to jen dočasné. Co je mnohem větší problém je rozmístěni všeho ostatního po kokpitu - přístroje jsou ještě ok, nejsou zrcadlově. Ale podvozek, klapky, speedbrake, celej MCP, to už je druhou rukou docela nezvyk. Začíná to už tím, že hledám kde co je...končí tím, že jsou ty páčky a točítka tou druhou rukou cítit tak nějak...divně A protože vlevo sedím většinou v krizových situacích (Right Hand Seat Check pro naše kapitány nebo občasné checkrides), je to o to náročnější, hlavně díky omezenému času zvyknout si. Nicméně trvá to jen trochu dýl než řízení, ale taky je to nakonec jedno.

No a k tomu řízení oběma rukama - u malých letadel řídím vždycky jednou rukou od vzletu do přistání, ať kniplem nebo beranama, snad s výjimkou nějakých out of trim situací (ostré zatáčky, nácvik pádů, ... ). Ani nevím jestli mě to tak někdo učil nebo ne - u kniplu je to tak nějak samo sebou (pominu akrobacii), zůstalo mi to i u beranů, druhou ruku mám na plynech (případně dalších motorových pákách). Asi chci mít jistotu, že to co je nastavený na plynech tam taky zůstane - s různými druhy aretace polohy plynu nemám moc dobré zkušenosti... Plus mi zůstal tenhle návyk z potřeby plynule měnit výkon při lítání formací a jiných divočin na PC simulátorech.

U velkých je to trochu jinak - pro vzlet mě vždycky učili mít obě ruce na beranech - ani nevím co byl hlavní důvod - jestli nutnost mít po V1 ruce mimo thrust páky, nebo mít řízení pevně v rukách pro případ nějaké out of trim situace při rotaci, kdy můžou být potřebné síly občas celkem brutální. Poté už pak ale víceméně jednou rukou. Máme dokonce v SOP, že od chvíle "rad alt alive" (pod 2500ft AGL) bychom měli mít vždycky druhou ruku na thrust pákách (pro případ GPWS recovery, apod. ), autopilot, neautopilot. Jednu dobu tam podobná procedura byla od okamžiku vysunutí prvních klapek. Musím říct, že poté co jsem si zkusil na simu autopilotem vyvolaný stall, tak mám osobně na thrust druhou ruku skoro pořád, určitě pod nějakých 10k ft. Jednak řídím většinou ručně, takže tam je to nutnost (ale i při autothrust chci vědět co se děje s výkonem i bez koukání na budíky), druhak používám občasné přidání nebo moderování výkonu pro continuous descent při zapnutém AP namísto V/S na MCP (jak kdy, je fajn si občas prostřídat režimy, jakými člověk dosáhne stejného výsledku). Navíc počítač co má na starosti počítání VNAV profilu má už taky svoje roky, takže občas držím výkon tam kde chci ručně navzdory autothrust, než si mašinka rozmyslí, co bude dělat (řádově sekundy, při kterých ale většinou defaultně přidává trochu výkonu pro jistotu), bo pak mi dá pan Boeing většinou stejně zapravdu, že třeba idle opravdu stačí
 

dlouhodobé návyky   25. 1. 2012 / 04:31
AJS
Kdesi jsem se dočetl, že to řízení oběma rukama při vzletu se opravdu zavedlo, aby neměli lidi cukání hrábnout po V1 na plyny a přerušit při každém drobném leknutí, jako je rozsvícení Master Caution. RAF to ale na svých dopravácích údajně nepoužívá a mají ruku na plynech pořád.
 

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ