FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 18. 8. 2025, svátek má Helena Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Porucha kompasu Jeden příspěvek | Celý strom
Porucha kompasu   1. 2. 2005 / 22:59
Petr Slavíček   
Dneska se mi to stalo podruhý. Letím online po startu z LZIB, direct BNO, NAV i HDG ukazujou stejně a autopilot je zapnutej na HDG (FS2002, default B737) a najednou se letadlo začne točit doleva. HDG mi ukazuje přesně a letadlo letí o 30° doleva!! Tzn. že podle VORu bych měl letět 300 ale HDG musím nastavit na 330° Minule to bylo při letu LKPR - LZTT před týdnem. Veškerý failures mám vypnutý a nepomůže ani znovunačtení letadla ani jiný letadlo. Jestli se s tím už někdo setkal, tak mi poraďte. Takhle musím k tomu co mi řekne ATC vždycky připočítat 30
 

Re: Porucha kompasu   1. 2. 2005 / 23:15
Marky Parky   
To je uplne bezna zalezitost - gyrokompas ma tendenci se rozchatet a je potreba ho prubezne srovnavat s magnetickym kompasem ve chvili kdy je letadlo stabilizovane. Lenosi mohou zmacknout klavesovou zkratku "D" a nebo vypnou "gyro drift", hardcore fandove si pekne zakrouti koleckem po kazde vetsi zatacce.
 

Re: Re: Porucha kompasu   2. 2. 2005 / 09:03
Petr Slavíček   
Pochybuju, že u defaultu B737 vzniká odchylka gyrokompasu. ( a "D" na to taky nepomáhá. Navíc to začalo zatáčet z ničeho nic uprostřed přímého letu přesně o 30°. Mám ale dojem že se v tu chvíli zrovna načetlo počasí.
 

Re: Re: Re: Porucha kompasu   2. 2. 2005 / 09:17
Luděk Ch.
To je logické, že pokud letíš v režimu HDG a začně foukat vítr, tak letadlo změní směr letu. K tomu právě slouží režim VOR LOC, který udrží směr letu i v bočním větru
 

Re: Re: Re: Porucha kompasu   2. 2. 2005 / 09:28
Kolbiš (OK-KOL)
V tom případě je příčina jasná. Prostě byl nahoře silný boční vítr a aby jsi dodržoval správný kurs, musí letadlo změnit heading. Jinak co se týče toho: "musím k tomu co mi řekne ATC přičíst....". Já myslím že nemusíš. Buď Ti ATC zadá kurs jakým máš letět vzhledem k něčemu (například VOR) a pak to bude fungovat i s ohledem na vítr nebo Ti ATC řekne jaký máš udržovat HDG a v tom případě Ti zase je jedno, že Tě snáší vítr. To je problém ATC. Nebo se pletu? Co na to zkušení IVAO-isti )
 

Re: Re: Re: Re: Porucha kompasu   2. 2. 2005 / 09:55
Petr Slavíček   
Rozhodně to není větrem! Vítr byl včera na Ruzyni myslím 330/17kt a ta odchylka se nezměnila ani při změně kuru o 90°. Když jsem letěl před týdnem tak jsem o tý chybě nevěděl a dodržoval jsem kurz daný ATC. A co bylo:
ATC- oznamte váš současny kurz
JÁ - 260°
ATC - u mě na radaru máte 230, to asi nebude výškovým větrem
Včera jsem s tím počítal a přídával jsem těch 30 a navedl mě přesně na dráhu. Je ale pravda, že před týdnem jsem dalším ATC už oznamoval poruchu kompasu a oni si to už upravovali sami (což je asi reálnější) Ale nechtěl jsem s tím včera otravovat.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Porucha kompasu   2. 2. 2005 / 10:45
Gunhead
Stáva sa mi niečo podobné, niekedy odchýlka až 90 st. Zdá sa že to spôsobuje nejaká scenéria. Mechanizmus mi nie je jasný. Skúste povypínať na skúšku všetky scenérie týkajúce sa oblasti v ktorej sa pohybujete a ak sa tým problém odstráni, tak ich postupne po jednej zapínajte, alebo opačne, ale najlepšie je asi najprv vyskúšať či je to v tom
Prajem pekný deň.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porucha kompasu   2. 2. 2005 / 10:55
Petr Slavíček   
Nevím jestli mám děkovat - něčeho takového jsem se obával
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porucha kompasu   2. 2. 2005 / 11:13
Lucas (CSA999)
Všechny zdravím
Stalo se mi něco podobného nedávno při letu z LOWW do VECC s L-1049 "Contellation",kdy krátce po startu jsem v NAV modu nalítaval
přímo na vor TPS a zničeho nic letadlo změnilo kurs cca o již zmińovaných 30 stupńů do prava.Podotýkám,že to bylo cca 50nm před vor.Při příletu do VECC odchylka činila již nějakých 50 stupńů.Jen cvičně jsem vyzkoušel přistání na ILs a letadlo letělo přesně o těch 50 stupńů mimo.V podsttě stejné problémy jsem měl
při všech letech po Asii v Celebration tour na Ivau.Došlo to až k reinstalaci celé FS.V podstatě při letu není možno využít autopilota v modech NAV a APP.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porucha kompasu   2. 2. 2005 / 11:24
Petr Slavíček   
Zajímavý. To je úplně obráceně. Já na APP v pohodě přistál ale nedal se použít HDG autopilot.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porucha kompasu   2. 2. 2005 / 18:00
Marky Parky   
Pokud ti APP a NAV rezim slapaly a HDG ne, vypada to opravdu na vitr.

Jinak pokud se te ATC zepta na kurz, a ty ho odpovis, on te muze informovat o tom ze se radarovy kurz lisi, ale ty nadale pouzivej kurz ktery vidis a nastavujes a tu opravu za tebe ma delat ATC!!! Proto se te taky pta kdyz mu letis jinam, aby s tim pocital..
Duvod? Jednoduchy - nejsi ve vzduchu sam a kdyz jsou dve letadla pobliz, pravdepodobne jim fouka jiny vitr. A neni mozne aby si kazdy pilot pricital ke kurzu nejakou hodnotu, protoze by pak kazdy mohl reagovat na povely ATC jinam a mohlo by to vezt ke zblizeni nebo kolizi.
Dulezite je take nezamenovat Track a Heading. Napriklad pokud je na approachi husto a silny vitr a letadlo leti po radiale na RASIM, ATC se muze rovnou ptat "Report Heading" - v tu chvili pilot ohlasuje kam mu miri cumak a ne tu radialu ( tu vidi ridici na radaru, na tu se nemusi ptat ) a pta se proto aby vedel odchylku v danem miste a mohl s ni pocitat pri vektorovani.
Takze kdyz to shrnu:

a) Vzdy reportovat realny heading ( i kdyz je odchylka tracku treba 30 stupnu )
b) Pokud ATC oznamuje odlisnost od radaroveho kurzu, dela to jen pro kontrolu a ve chvili kdy mu pilot potvrdi, tak uz s touto odchylkou pocita, ridi podle ni a pilot dale neprovadi zadne vlastni opravy.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porucha kompasu   2. 2. 2005 / 12:14
Kolbiš (OK-KOL)
L-1049 (nebo asi spíše L-049 pokud to byl ten z Celebky, protože 1049 je Super Constellation a je o poznání větší) vyžaduje jednou za čas korigovat gyrokompas. Nejjednodušší je po třeba každých 15 minut letu stisknout na klávesnici "D". Nezapomínal jsi na to? Ten gyrokompas se jinak relativně rychle rozejde.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Porucha kompasu   2. 2. 2005 / 12:20
Kolbiš (OK-KOL)
Cituji z předešlého příspěvku:
Rozhodně to není větrem! Vítr byl včera na Ruzyni myslím 330/17kt

Cituji z dřívejšího příspevku:
Navíc to začalo zatáčet z ničeho nic uprostřed přímého letu přesně o 30°. Mám ale dojem že se v tu chvíli zrovna načetlo počasí.

To se ale trošku rozchází ne? ;o) Nevím jistě jestli je to větrem, ale ve FL150 může být úplně jiný vítr jako v LKPR na zemi. A ve velkých výškách (FL300) je běžný vítr i 80uzlů a více.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porucha kompasu   2. 2. 2005 / 12:24
Petr Slavíček   
No jak už tu někdo poznamenal snos 30° se mi nezdá a hlavně: ta odchylka byla stejná při jakémkoli směru letu. Takže pokud by to byl vítr asi by se měnila.
Možná kdybych uvedl že ta odchylka zůstala i po přistání na dráze tak by se tu o vlivu větru vůbec neuvažovalo.
 

Re: Re: Re: Re: Porucha kompasu   2. 2. 2005 / 11:36
Hoaker
No jisteeeeeee!
 

Re: Re: Re: Re: Re: Porucha kompasu   2. 2. 2005 / 11:38
Petr Slavíček   
Co jisteeeeee?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porucha kompasu   2. 2. 2005 / 11:47
Hoaker
No ze je to presne tak jak napsal kolega Kolbis. Letim co mi rekne ATC, ovsem rozdil je zda letim po trati nebo zda jsem vektorovan trebas na ILS.
 

Re: Porucha kompasu   2. 2. 2005 / 06:42
Luděk Ch.
A neměl jsi v letové hladině silný vítr?
 

Re: Re: Porucha kompasu   2. 2. 2005 / 11:49
Hoaker
Na snos o 30 stupnu? )) TO by musel byt hurikan, ne?
 

Re: Re: Re: Porucha kompasu   2. 2. 2005 / 23:47
Tragédie v JRD
proc? staci aby trosku foukalo.. napr. na zacatku ledna byl snos takrka kolmy na letenou trat, v FL60 v okoli karlovych varu ... a hurikan nebyl, kdyz se v tom ten piper udrzel
 

VWAC
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ