Cim vetsi vaha kluzaku, tim lepe ziskava kluzak doprednou rychlost. Ta je nutna ke generovani vztlaku. Takze kdyz jej odlehcis, tak naopak cele toto jaksi posunes obracene - pokud nadlehcis vetrone stejnou silou jako jeho tiha, tak vlastne zadnou doprednou rychlost nebude schopen vyvinout. Nicmene! - ono lze vetron nadlehcit vice nez je jeho tiha. Cely proces s rychlosti pak bude samozrejme fungovat obracene. Cim vice nadlehceny vetron nez jeho tiha, tim vetsi rychlost (v tomto pripade dozadna rychlost) vetron vyvine takze krom stoupani pomoci sily dle archimedova zakona, bude vetron stoupat i diky aerodynamicke sile. Takto by vetron mohl teoreticky stoupat az do vesmiru. Bohuzel takovy vetron by nedokazal klesat natoz pristat a tak by se nam na nebi jaksi hromadily. Ono teda by to slo resit vypustenim helia. Vetron by si zakrouzil nad letistem, nez by vypustil palivo a pak by v klidu pristal. Pokud bychom ale obratili aerodynamicky profil kridla, toto by pak generovalo aerodynamickou silu smerek k zemi a ktera by vyrovnavala silu dle archimedova zakona. Takovyto vetron by byl pak velkym prispevkem k letecke bezpecnosti, nebot v dusledku nenadale situace na draze by v klidu zvladl go around. |
|