| | | Směr otáčení vrtulky 17. 4. 2012 / 16:03 | |
| | Zdar, kam se otáčí vrtulka vrtulníku a proč?
Co jsem viděl na fotkách tak nižší konec běží ke stroji. Proč?
Zarazilo mě to u mého RC vrtulníku, když mi to při ne úplně suprovém přistání naházelo trávu do vrtulníku.
Je pádný důvod to nenechat točit obráceně? |
| |
|
| | | Směr otáčení vrtulky 17. 4. 2012 / 18:37 | |
| | Je nějaký důvod, proč by se to mělo točit obráceně?
Nikdy jsem nad smyslem otáčení vyrovnávacího rotoru nepřemýšlel... ani teď mne nenapadá důvod proč ani proti - spíš (možná?) jak to prostě vyjde při otáčení transmise a převodu na vyr. rotor... |
| |
|
| | | Směr otáčení vrtulky 17. 4. 2012 / 18:39 | |
| | Že by proto, aby vnitřní list běžel "proti" proudu vzduchu z hlavního rotoru a vrtulka tak měla větší účinnost? |
| |
|
| | | | Směr otáčení vrtulky 18. 4. 2012 / 08:32 | |
| | | |
|
| | | Směr otáčení vrtulky 17. 4. 2012 / 22:29 | |
| | Záleží na tom jestli je tažná nebo tlačná a kam se otáčí nosný rotor vrtulníku podle toho má smysl otáčení. |
| |
|
| | | | Směr otáčení vrtulky 18. 4. 2012 / 08:34 | |
| | To se mi nezdá. Ona může tlačit i táhnout nezávisle na smyslu otáčení. Záleži jak jsou natočené lopatky. To s tou účinností mi přijde jako rozumný důvod... |
| |
|
| | | | | Směr otáčení vrtulky 18. 4. 2012 / 08:47 | |
| | Tohle není pravda.
Vypadá to, že "tažné" uspořádání je považováno za lepší (tažné uspořádání má větší rozsah tahu - je asi také menší možnost, že by si list drbl do konstrukce, než při uspořádání tlačném). Uspořádání vyrovnávacího rotoru se vždy odvíjí od uspořádání hlavního rotoru, proto taky první série Mi-8 měly vyrovnávací rotor vpravo (z pohledu směru letu), ale pak se otočil a byl vlevo, stejně jako u Mi-17 a Mi-24 (které měly silnější motory a jiný rotor).
Bohužel si nepamatuju (neuvědomuju) smysl otáčení.... ale třeba to někdo dohledá. |
| |
|
| | | | | | Směr otáčení vrtulky 18. 4. 2012 / 10:58 | |
| | Teď jsem nemyslel, že je jedno jestli táhne nebo tlačí. Ale že se může navrhnout tak, že se může točit prakticky libovolně a může být na libovolné straně a plní (lépe či hůře) funkci.
Tažná vrtulka je lepší? I když třeba fouká na jakousi ocasní plochu? To mě zajímá.
|
| |
|
| | | | | | | Směr otáčení vrtulky 18. 4. 2012 / 12:47 | |
| | Proč by foukala na nějakou plochu? Myslím, že konstruktér to navrhuje jako komplex... |
| |
|
| | | Směr otáčení vrtulky 20. 4. 2012 / 16:17 | |
| | z pohledu primo na ocasni vrtulku se vzdycky otaci proti hlavnimu rotoru. Je to proto, aby netocila proti 'proudu vetru' z hlavniho rotoru. Timto zpusobem ji hlavni rotor dokaze jeste pridat na ucinnosti. Tzn. ze treba u Robinsonu se toci proti smeru hodinovych rucicek. |
| |
|
| | | | Směr otáčení vrtulky 20. 4. 2012 / 16:52 | |
| | | |
|
| | | | | Směr otáčení vrtulky 20. 4. 2012 / 17:23 | |
| | | |
|
| | | | Směr otáčení vrtulky 20. 4. 2012 / 19:31 | |
| | Nějak si nedovedu představit, co znamená "otáčí se proi hlavnímu rotoru - jaký je smysl otáčení "proti soě" u dvou rotujících objektů, jejichž osy rotace jsou na sebe kolmé.... |
| |
|
| | | | | Směr otáčení vrtulky 21. 4. 2012 / 14:34 | |
| | Podle mě měl Tom na mysli, že oba rotory vytváří vrtulové proudy šroubovité, které by měly být víceméně sousměrné. To má logiku. Ale asi tady budou hrát role i polohy a směry proudění rotorových vírů a vůbec vzhledem k helikopotvoře jako létajícímu celku to bude hodně rozsáhlá problematika. |
| |
|
| | | | | Směr otáčení vrtulky 24. 4. 2012 / 16:47 | |
| | No, vrtule jsou na sebe kolmé. V jednu chvíli je list vrtulky blíže k hlavnímu rotoru. A pak má dvě možnosti, buď list letí nahoru nebo dolů. Když je vrtulka ve vhodné poloze (dost blízko hlavnímu rotoru a jakoby pod ním), tak letí proti proudu vzduchu, který vytváří hlavní rotor. To je jako proti proudu z hlavního rotoru. Prý se tak zvyšuje její účinnost (té vrtulky). |
| |
|
|