FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 1. 6. 2024, svátek má Laura Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Klouzavost 738 Jeden příspěvek | Celý strom
Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 07:42
Medcin
Jaká je klouzavost 738?
V jakém režimu (rychlost, vario, klapky) dosáhnu nejdelšího doletu bez motorů? V jakém režimu je finále bez motorů?
Díky
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 08:07
Luděk Ch.
Tak záleží na termice a jestli se pilotovi bude dařit kroutit stoupáky
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 08:43
Kachna   
no, u klasiky jsem četl, že klouzák jak na Blaníku, tj 28, když ti Thermoska dopřeje, ale u NGéčka netuším.
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 09:07
kuma   
Taky jsem slyšel, že kolem 1:25, ale samozřejmě při trochu vyšších rychlostech...
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 10:23
Tragédie v JRD
Ale jen o málo ... V2+20
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 12:53
kuma   
No, 80 km/h a cca 180 KIAS (+- 335 km/h) je přece jen "trochu" rozdíl
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 13:02
tonde   
...on tvůj jemný vtípek tragéd blbě pochopil
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 14:15
kuma   
Čauky pane, je mi blbý se připomínat - ale nebylo by to schema do krabičky na redukci sluchátek Z-142?
Dí-ík!
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 14:22
Lowmick   
Pokud mas pristup k nejakymu uz vyrobenymu kusu, tak ho rozsroubuj, vem zkousecku a propípej kontakty. Takhle nejak jsem si samo-domo delal redukce ja.

Teda samozrejme to plati v pripade, ze se tonde neozve... je ted dost zaneprazdneny burzoazni hrou
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 15:44
kuma   
Omlouvám se jsem debil, klikl jsem na "odpověď"místo "sz" - ještě že to nebylay nějaký intimity!!
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 16:50
Premek
Delas mi radost Vasku - hodne casto mazu prispevek na misto SZ )
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 15:09
tonde   
...krabičku už mám v tašce, večer to doma nakreslím a pošlu
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 15:24
tonde   
...rychlou skicu mas v mailu Ohmetrem propisknes a zkontrolujes, kde mas chybu...
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 13:11
Tragédie v JRD
Ach jo .. člověk aby tu psal "prdel" i při očividině prdelózních komentářích
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 13:41
kuma   
Ale já myslím, že jsme si rozuměli, ty čísla jsem tam pak dopsal, aby to nevzal někdo doopravdy..
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 11:02
FSPilot   
Pro 737 classic je tzv. clean speed 210 KIAS. To by měla být rychlost, při které má to éro nejmenší odpor v čisté konfiguraci (kola a klapky schované).
Včera jsme jen tak ze srandy zkusili, jak je na tom 777-200, která má clean speed 220 KIAS a nevím nakolik se to liší od reálu, ale vario bylo okolo0 -600-700 ft/min.

A dá se s tím doletět v celku dost daleko, pokud máš výšku a příznivý vítr viz např. http://en.wikipedia.org/wiki/Gimli_Glider . To byl mistrovský kousek
 

Případy plachtění dopraváků   23. 4. 2012 / 18:04
Algy   
Pod článkem na Wiki je neméně zajímavý, chronologicky seřazený výčet dalších "dopravních kluzáků" některých úspěšných, jiných ne.
Např. necelý měsíc po události v Gimli plachtila další 767ma, nějaká další plachtila dokonce dvakrát za svojí kariéru. Dle tohoto seznamu mi 767 vychází jako nejpoužívanější "větroň"

Doporučuji pročíst, je tam i nějaká L-410 celkem nedávno.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airline_flights_that_required_gliding
 

Případy plachtění dopraváků   23. 4. 2012 / 19:37
FSPilot   
aby se z toho nestala nová móda šetření paliva
 

Případy plachtění dopraváků   23. 4. 2012 / 20:09
sokol
Nj i to je možné, časy se mění... nová doba!
 

Případy plachtění dopraváků   24. 4. 2012 / 02:48
AJS
Tuhle jsem četl článek o lítání s Glosterem Meteor a pilot psal, že na přeletech vypíná jeden motor běžně a že tím dost šetří. A ať se propadnu do západního Německa, jestli kecám
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 16:36
AJS
Na 737 Classic byla optimální rychlost klouzání vyznačená na speed tape takovou zelenou kuličkou (210 je bloková min clean speed, to je něco jiného). Poloha kuličky se liší podle aktuální váhy, minimum clean speed je více-méně fixní (jen se skokově zvýšuje o 10kts při hmotnostech nad 53t)

Na 737NG je to Flaps Up seed, vyznačená na speed tape jako -UP. Narozdíl od Classiců se plynule mění podle váhy, stejně jako všechny ostatní rychlosti pro určitou konfiguraci.

Tedy i otimální rychlost pro klouzání se mění, u NGčka je to podle váhy zhruba mezi 190-220kts na většině normálních hmotností. Týká se čisté konfigurace.

Další otázkou je tah motorů. Nezdá se to, ale i na volnoběhu produkují motory docela solidní tah, který zvyšuje klouzavost zhruba na dvojnásobek.

Teď nastává problém a to, že v žádném manuálu se neudává klouzavost, a tak je to na hrubých odhadech, které jsou ve většině případů postavené jen na simulátorech - tedy mohou být dost nepřesné. Setkal jsem se s názory, že se 737-300 se dá z FL200 doklouzat 40NM, stejně tak že z FL360 se dá doklouzat 60NM. Obojí bez motorů. Takže klouzavost vychází 10-12. Míň, než co kdo čekal, co?


Co se týče režimu, tak jednoznačně v čisté konfiguraci, bez kol, klapek, rychlost těsně nad green dot u 737CL a těsně nad Flaps UP na NG. A vario - no kolik to bude padat, tolik to bude padat. Jelikož na volnoběhu to je tak 800-1000fpm, tak bez motorů to může být 1600-2000fpm. Určitý problém je, že nad FL200 se Flaps UP speed nezobrazuje, tak je potřeba zvolit nějakou přibližnosu rychlost, a tam těch 210-220 je optimum.

Konfigurace na přiblížení - podle situace, občas se lze na netu setkat s tím, že někdo do detailu popíše, jak by to dělal a vydává to za slovo boží, ale konkrétní postup na tohle výrobcem stanoven není - a tady se odvážím připustit, že to je jedna z mála situací, kde musí nastoupit letcův letecký cit a zkušenosti získané kupříkladu na větroni při dokluzech, nebo to, co se naučil ve volném čase na trenažéru (standardně se to cvičí výjimečně, ale je to oblíbená hra, zbyde-li čas)

Každopádně platí vysouvat konfiguraci až jsi si jistý, že zhoršení klouzavosti si můžeš dovolit, a mít stále mírnou zálohu výšky. Je důležité nezapomenout, že v první moment po vysunutí klapek, zejména v rozashu 1-15, začne éro balónovat a jakoby se mu zlepší klouzavost, ale je to jen krátkodobé, odpor začne růst, rychlost klesat a klouzavost se zmenšuje.

Je taky zajímavé vidět rozdíl v rychlostní poláře mezi CL a NG. CL byla jako Blaník, změnou rychlosti se krásně dala měnit klouzavost a tedy se tím krásně dal upravovat rozpočet. NG už je spíš jako nějaká bílá orchidej, při zvýšení rychlosti klouzání nedojde k tak výraznému zvýšení opadání a zhoršení klouzavosti, a tudíž je tenhle způsob úpravy rozpočtu méně účinný, a více musí ke slovu přicházet jiné opravné prostředky.

Teď ale jednu hloubavou otázku do pléna: vždycky jsme byli zvyklí posuzovat klouzavost na větroních, které létají poměrně nízko a tedy rozdíl mezi indikovanou a pravou vzdušnou rychlostí je zanedbatelný. Když ale poletí 737 v cestovní hladině, řekněme 360, a vysadí mu motory, zpomalí na řekněme 220kts, a začne klouzat, bude pravá vzdušná rychlost, TAS, cca 400kts. Tím pádem by měla být adekvátně vyšší klouzavost, neb u jejího výpočtu hraje roli uletěná vzdálenost a ta se odvíjí od TAS, za klidnho vzduchu, samozřejmě. Ale zároveň vyvstává otázka, o kolik se zvýší opadání vlivem okolozvukových jevů apod. Co tedy bude s klouzavostí? Bude ve vyšších hladinách lepší nebo horší? Ja nevím.

Možná je tohle množství proměnných tím důvodem, proč se v příručkách klouzavost neuvádí.
 5x  

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 17:27
Luděk Ch.
Tak to snad zkusíš, ne? Nikdo z nás nemá možnost si zaplachtit se 738
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 17:33
kuma   
Vemu to odzadu....

Výškové charakteristiky a klouzavost je zajímavé téma! ale bylo by asi potřeba nakreslit patřičnou poláru - a z ní to odečíst, bojím se, že to z hlavy asi nikdo nevysype.

Kouzavost 1:10- 1:12 je asi reálná, těch 1:28 byl spíš sen, škoda, žes nás probudil

Ale zas - píšeš, že tohle je klouzák bez motorů - a že pokud motory běží na "idle" - je dolet dvakrát delší. Z toho by se dalo vyvodit, že s mtory na volnoběhu bude klouzavost 1:20 - 1:24, ne? To by vysvětlovalo, kde se ta legenda vzala (na volnoběhu na simu...)

Co se týče "tahu" motorů na volnoběhu, ono asi taky hraje roli, že volnoběh (kdyby nic jiného) vyrovnává aerodynamický odpor těch velevětráků - a ten si myslím nebude nezanedbatelný, proto se mi ten rozdíl - bez motorů a na vonoběh - nezdá zas až tak přehnaný...

Jinak dík za doplnění!
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 18:07
AJS
Volnoběh je poměrně vysoký, vem si, že stačí k rozjetí ráznější mašiny či k udržení rychlosti pojíždění u naložené, na pětikilech se dokonce muselo někdy i přibrzďovat.

Já dlouho taky žil v domění, že je klouzák kolem dvaceti, jednak se to říkalo, a jednak tomu odpovídal můj dojem z klouzání na volnoběhu. Člověk to bral, že ten volnoběh tomu jen trochu pomůže, nikdy mě nenapadlo, že zlepší klouzák až o polovinu. Bohužel v reálu to nemám jak prověřit.
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 18:15
Premek
"Bohužel v reálu to nemám jak prověřit."

Nazyvejme veci pravymi jmeny.

Moznost mas, ale nechces...
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 18:17
yaakov
Otázka je, jak by reagovali ostatní dotčení na vysvětlení, že "na péráku nedali jinak"!
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 18:20
Premek


To co delam je je, ze frajerim, ale nemam kridla ...

Minuly pondeli jsme pristavali v 767 na DTW s celnim vetrem 50 knotu a ac velice nerad, musim priznat, ze se mi to ale VUBEC nelibilo - masina poskakujici na finale v radu metru...

A to jsem se vzdycky smal, kdyz to za letu hezky "drncalo"...
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 18:23
Kachna   
Bohužel v reálu to nemám jak prověřit. ----> SRABE!!!!!
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 18:30
AJS
Ano, jsem srab, prostý strojník třesoucí se o svůj bezcenný cár papíru, neb kdybych přišel o něj, svět se mi zhroutí, vzdělání nemaje (základní škola, průmyslovka a ČVUT se totiž za vzdělání nepočítá) musel bych vzít práci, jako je vytírání podlah v hotelich na Kanárech, a co hůř, ani nemám žádné kamarády z dob StB, byvše tehdy příliš mlád, kteří by mi za mé služby mohli nějakých těch třicet stříbrných dáti...
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 18:34
Kachna   
Ale máš nás. My bychom se ti na to pivo ve Wingsech složili,....
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 18:39
AJS
...a já bych za odměnu jak starý zbrojnoš vyprávěl příhody, jak jsem viděl hada chcát, koně blejt, žabáka pěstí do skály tlouct, převrácenou cikánskou maringotku, letdlo couvat a kulový blesk hranatět.
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 18:47
Kachna   
A jak kloouže NGéčko bez motorů
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 19:20
tonde   
má to jeden háček - ty do wingsoj nechodíš Ale hlad naučil Dalibora housti - žízeň že by naučila Radimmmmmma do Wingsů chodit?
 

Klouzavost 738   24. 4. 2012 / 02:46
AJS
Já už dospěl do stádia, že bych si dal pořádný pivo kdekoliv, i ve Wingsech. Jen co ale dorazím domů, zajdu do první putyky a přejde mě to
 

Klouzavost 738   24. 4. 2012 / 06:53
tonde   
napiš termín návratu, uděláme Radimmmmmbeer ve Wingsoj. Po půlnoci jsou vývozy v tom spitu
 

Klouzavost 738   24. 4. 2012 / 10:40
Tragédie v JRD
nooo .. nějakej simpiv by to sneslo, o tom žádnýá
 

Klouzavost 738   24. 4. 2012 / 15:06
AJS
Kolem desátýho, pak mam někdy jen dva simulátory a jinak vlastně volno až do začátku června. A nezkusíme radši Hlubinu ? Jinak dneska s Přemkem budeme mít "Simbeer Too Far" někde za Detroitem, ale obávám se, že tam Plzeň nebude
 

Klouzavost 738   24. 4. 2012 / 17:39
Premek
Plzen ne - ale kdyby se nekdo z nas obetoval, kousek v Ypsilanti maji Budvar...
Ale jen lahvovej...

Ale neboj, ono Ti dnes zachutna i Dos Equis, hombre... ;o)))
 

Klouzavost 738   25. 4. 2012 / 16:47
Premek
Dos Exquis nakonec doklouzalo kam melo, klouzavost byla uchazejici a pokec super.

Pokud se nepletu, Radim pred chvili zazadal o push-back - takze timto povazuji Simbeer Too Far za ukonceny, se splnenim vsech nalezitosti a hodnotim ho jako AAA+ ;o)


23532 B / 600 x 450 / IMG380.jpg
 

Klouzavost 738   25. 4. 2012 / 16:48
pawlick
Hezký, ale co to pijete? To je místní patok?
 

Klouzavost 738   25. 4. 2012 / 16:52
Kachna   
to jako velmi ekologiká? Že se nestydíte, kazíte nám reputaci,...
 

Klouzavost 738   25. 4. 2012 / 16:54
AJS
Příliš vzdálený Simbeer pětset metrů za Detroitem, za placatým kamenem - 3800NM/7035km vzdušnou čarou od Wingsclubu. Oslava mého čerstvého propuštění z leteckého otroctví v Kanadě a začátku nové životní etapy, Warbirdům vstříc! Ať žije Aurora! (KARR)

Jsme teda až na tu moji ženu pěkný držky
 

Klouzavost 738   25. 4. 2012 / 17:23
Premek
Jsme teda až na tu moji ženu pěkný držky

Hergot proc to vytahujes...
Ja tajne doufal, ze se vsichni se budou divat peknou zenskou a nevsimnou si tech nasich ksichtu...
 

Klouzavost 738   25. 4. 2012 / 18:38
tonde   
... nelze je přehldénout.... Jinak teda historicky první simbeer za louží, kam se hrabeme s Londýnskejma simbeerama. Pozvraceli jste aspoň nějaký kostel jako my?
 

Klouzavost 738   25. 4. 2012 / 19:59
AJS
Ne, protože my jsme slušňáci, dali jsme si dva tři škopky a o půlnoci místního času jsme se odebrali do svých pokojů. Investigativní týmy napojené na StB upozorňujeme, že krev netekla, policii na nás nikdo neposílal a při focení záběru nezemřelo žádné zvířátko
 

Klouzavost 738   24. 4. 2012 / 08:13
kuma   
Tak moment, vidět couvat létadlo zas tak těžký nejni - při patřičném větru kukuruznik na leteckých dnech couvá celkem pravidelně !
 

Klouzavost 738   24. 4. 2012 / 09:12
Vita Zenisek
U něj bych si tipnul, že takový pohyb pozoroval spíš zevnitř
 

Klouzavost 738   24. 4. 2012 / 09:22
tonde   
můžeš zůstat i zde na peráku - balooooooo couvá ve sluce skoro pravidelně a ještě v ní i dobrovolně zmokne. Po přistání, resp. sestřelení těsně před západem slunce vyleze, prohlásí že si necítí konečky prstů pod tlustými rukavicemi a s nudlí u nosu spokojeně odjíždí domů
 

Klouzavost 738   24. 4. 2012 / 12:14
Balooo   
tonde, nech toho! Já se tak těším... a chybí už jen kousek
 

Klouzavost 738   24. 4. 2012 / 12:18
Kachna   
Já couvala s L-13,....
 

Klouzavost 738   24. 4. 2012 / 12:26
Balooo   
Já couvala s citroen, ale šlo to rozleštit.
 

Klouzavost 738   24. 4. 2012 / 12:56
Fabo™   
A kdyby neslo, tak je to vandalismus, ze?
 

Klouzavost 738   23. 4. 2012 / 20:42
FSPilot   
Tak na chvíli vypni jen jeden motor a výsledek se už dopočítá
 

Gonzo
VWAC
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ