|   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   21. 5. 2012 / 12:13 |  |  
  |    |  Kolegové polétavci, 
využiji fóra a dovolím si upozornit na "banální" závadu, která může způsobit pilotovi nepříjemné chvilky ve vzduchu na všech érech, která mají instalovaný motor Rotax 912. 
Na karburátorech motoru je úchytka, k níž je přichycena pružina, která napíná ovládací lanko plynu a při eventuelním přetržení lanka otevře přípust naplno atd, funkce je jasná   Pružinka je uchycena v maličké silonové průchodce (viz druhá fotka, je to blbě vidět, má tak 2 - 3 mm v průměru). Na jednom motoru se tato průchodka rozpadla, následně pružinka dřela kov na kov, až prodřela úchyt a vypadla. Každý karburátor měl tudíž jinou polohu, došlo k poklesu výkonu, třesení motoru atd. Pilot to v tomto případě vyřešil zdárně - lehce nastoupal, bezpečně se otočil a přistál. 
Doporučujeme kontrolu těchto průchodek, za těch mnoho let, co se u nás Rotaxy provozují je toto první případ. Průchodky i páčky v případě potřeby obratem dodá firma Teveso   
Součástka doslova za pár korun, navíc jí v údržbovém manuálu není věnována nějaká zvláštní pozornost či zmínka o kontrole atd a přesto se může pilot dost zapotit, když se mu to stane po vzletu. U nás je už všech 14 letadel po kontrole a doplňujeme tento bod do našeho checklistu na revizi, přičemž by nebylo špatné, aby si to pilot zkontroloval při předletové prohlídce.   
Peace, brothers! |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   21. 5. 2012 / 12:26 |  |  
  |    |  a když si to ten pilot má zkontrolovat, kde to teda vlastně v tom motoru je?   |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   21. 5. 2012 / 12:33 |  |  
  |    |  na karburátoru jak jsem psal   Takže větší foto, snad to bude patrné... |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   21. 5. 2012 / 12:35 |  |  
  |    |  | hmm.. karbu .. neco . asi se budu muset podívat do návodu. |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   21. 5. 2012 / 12:45 |  |  
  |    |  A kde je ten motor? Dej foto celého letadla se šipkou ukazující motor. Jinak se v tom nikdo nezorientuje!   |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   21. 5. 2012 / 13:13 |  |  
  |    |  No jo, Porsche 912... To by se nám na 447 nestalo, nás by plnej plyn nepřekvapil, protože na nic jinýho to nelítá   |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   21. 5. 2012 / 23:07 |  |  
  |    |  To chceš říct, že nenajdeš v éru ani karbec?   |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   21. 5. 2012 / 23:09 |  |  
  |    |  | To asi bude nějak souviset s páčkou carb heat, ne? |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   21. 5. 2012 / 23:47 |  |  
  |    |  Tam jako máš na tom hadraplánu takovou vymoženost?   Tož tak rozmontuj palubní desku a sleduj, kam ta páčka vede! |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   22. 5. 2012 / 09:26 |  |  
  |    |  | Rozmontuj? jako vzít do ruky šroubovák a něco šroubovat? jsi upadl, ne? |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   21. 5. 2012 / 13:00 |  |  
  |    |  Rotaxy už od určité hmotnosti nelítám, ale pokud se pamatuju na předletovku u EuroStara, se kterým jsem lítal naposled , take oddeklování motoru do předletovky nepatřilo...  
 
Zatímco u waltera (zliny) se předpokládá, že na výfukové potrubí cinknu, svíčkami zacloumám a matičku zemnění rozdělovače dotahnu, u Lycomingů (cessny) je oddeklovávání nemyslitelné. 
 
Něco se v tom změnilo? 
Dík! |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   21. 5. 2012 / 13:01 |  |  
  |    |  | Tez me to prekvapilo ... v F-Airu jsem též (krom výcviku a názorné ukázky, že ten motor je vepředu a nemá smysl hledat kapotu vzdadu) nikoho neviděl, že by rotax (aspoň v tralala) oddekloval. |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   21. 5. 2012 / 13:06 |  |  
  |    |  celý příspěvek jsem myslel v dobrém jako doporučení   U nás se o éra starají technici a přece nám to uteklo, resp. stalo se. Je spousta UL s Rotaxem a těch pár sekund času za to určitě stojí, ten klučík byl celkem vykulený, byť to zvládl dobře - byl to jeho druhý let po úspěšných pilotkách   |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   21. 5. 2012 / 13:34 |  |  
  |    |  | Je to marný, je to marný, je to marný ....... smajlíka dát neumím, neumím a neumím. |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   21. 5. 2012 / 15:22 |  |  
  |    |  Na rovinu - čekal bych,. že se to dostane "do servisního manuálu" - či spíše "servisního rituálu" - že když se oddekliue haubna, mimo jiné se koukne na vypodložení uchycení pružinky a opotřebení oka.  
 
Pořád si myslím, že takovýhle detail před každým letem - a kvůli tomu pokaždé oddeklovávat motor - je zu moc... 
 
Béke, burárum! 
  |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   21. 5. 2012 / 13:02 |  |  
  |    |  to asi záleží na konkrétní škole, my to naše rotaxové  žáky učíme   Není to nic proti ničemu   |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   21. 5. 2012 / 13:10 |  |  
  |    |  pořád lepší plnej plyn, než volnoběh   |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   21. 5. 2012 / 13:17 |  |  
  |    |  Víš jak se nazývá volnoběh u Sluky???.......v případě mírného protivětru zpátečka  |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   21. 5. 2012 / 14:10 |  |  
  |    |  Nebuď hubatej    |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   21. 5. 2012 / 15:53 |  |  
  |    |  Teď jsi mne probudil  |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   21. 5. 2012 / 13:17 |  |  
  |    |  problém je v tom, pane techniku, že když ta pružina ulítne, tak plyn nepřidáš, rozhádají se ti karburátory a máš přesně to, co jsem psal - pokles výkonu a vibrace motoru - velmi příjemné třeba v 15ti metrech po vzletu, že?   
 |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   21. 5. 2012 / 14:46 |  |  
  |    |  | Předpokládám, že u jednokarburátorového stroje nic takového (vibrace) nehrozí. |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   21. 5. 2012 / 14:47 |  |  
  |    |  To asi ne, bo to vibruje samo a to neustále   |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   21. 5. 2012 / 15:07 |  |  
  |    |  | zapomněl jsem dodat "jiné než obvyklé vibrace". Ale možná by se navzájem vyrušily a Sluka by letěla jak strojníkovo torpédo značky Ajrbus. To musíme vyladit. |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |   |   |   |   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   21. 5. 2012 / 15:25 |  |  
  |    |  Torpédo v této souvislosti nezmiňuj! 
 
Aažil jsem mockrát, že zejména starší stroje ze skupiny "Áček" krátce po vzletu (nejspíše initial climb na startovním výkonu) vydávají půl - až minutu - zvuky jako armáda příklepovách vrtaček. Žádný hezký zvuk to není.  
 
Jednou po startu z Zurich - Kloten bylo dost hnusné počasí a po krátkém zaváhání pilot znovu naložil - a tento stoupací režim vrátil a nechal několik dlouhatánských minut - ač létavec, tehdy jsem zešedivěl. |  
  |   |  
 
  |  
   |   |   |  | Upozornění pro uživatele motorů Rotax 912   29. 5. 2012 / 23:34 |  |  
  |    |   |   |  
 
  |  
  |