FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 23. 5. 2024, svátek má Vladimír Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí Jeden příspěvek | Celý strom
Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   18. 6. 2012 / 13:37
Flogger   
Ahoj, mám dotaz, zda existuje nějaké pořádné vrtulové GA letadlo do Flight Simulatora, které má opravdu reálně simulované chování stavitelné vrtule se všemi důsledky? Může to být jak něco velikosti C172 nebo dvoumotor, to je jedno. Předpokládám, že asi nějaký payware by to mohl umět. Nemáte někdo zkušenosti?
 1x  

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   18. 6. 2012 / 14:42
Luděk Ch.
Mám tušení hraničící s jistotou, že stavitelné vrtule FS simulovat pořádně neumí a nejspíš to tam z vnějšku dodat nejde. Zatím jsem nenarazil na letadlo, u kterého by se to chovalo správně, včetně komerčních.
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   18. 6. 2012 / 15:06
MzM   
A co je správně? Co by se mělo v simulátoru dít? Nemám reálné zkušenosti, ale třeba takový L410 se tak nějak choval, že bych věřil, že se tak chová....
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   18. 6. 2012 / 15:14
Luděk Ch.
No, taky nemám reálné zkušenosti, ale logika mi napovídá, že by se to mělo chovat asi takto:

minimální stoupání listů vrtule = lehký chod motoru (vyšší otáčky) a maximální možný tah pro vzlet, ale nedosáhne za letu plné rychlosti

velké stoupání listů vrtule = těžký chod motoru (pokles otáček) nedostatečný tah pro vzlet, ale po vyrovnání v letové hladině dosáhnutí maximální rychlosti při minimální spotřebě

Takto by se to dle mého soudu mělo v reálu chovat. Žádný model v žádné verzi FS se ale takto nechoval. Pokud jsem i jen velmi málo po nastoupání do hladiny zvýšil úhel stoupání listu vrtule, tak poklesly otáčky (to je OK), ale současně začala klesat i rychlost, což by neměla, takže vlastně jediné rozumné řešení ve FS bylo nechat vrtuli prostě na minimální stoupání po celou dobu letu, což není zrovna ekonomické.
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   18. 6. 2012 / 17:14
SONP   
Není to z praktického hlediska žádné složité chování. Prostě na plynovou přípusť reaguje ukazatel plnícího tlaku (u amerických eroplánů Manifold pressure) a na ovladač vrtule reaguje otáčkoměr. Plus minus v FSce takto reaguje např Z142/43, i když to není úplně dokonalé. Dobře seřízená vrtule (regulátor) by měla udržet zadané otáčky při každé poloze plynové přípusti (někdy to chvíli trvá, než se to srovná a taky to funguje jen od určitých otáček), pokud to v FSce takto nebude, můžeš si třeba říkat, že máš ne úplně ideálně seřízeno a vyhubovat mechanika

Výše uvedené platí pro tzv. vrtule stálých otáček, ještě mám zkušenost s vrtulemi přímo elektricky stavitelnými (např. L-40/L-200A), ty se samy nesrovnávají a jakýkoli zásah do plynu, nebo změna rychlosti letu má za následek změnu otáček, kterou musíš novým nastavení vrtule "doladit". Ale modely těchto eroplánů v FSce neznám, a nevím, jak to funguje.
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   18. 6. 2012 / 17:25
MzM   
Pravdu díš. L410 reguluje otáčky, ne náklon listů...
A i takový Beachcraft 58 s konstantními otáčkami se choval vcelku pěkně.

no a na Cx450 mám pro přidávání úhlu nastavené křivky plynu tak, aby to +- taky drželo otáčky
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   18. 6. 2012 / 17:29
SONP   
Tak on (předpokládám) reguluje otáčky nastavením úhlu listů, ale automaticky... Tzn. jako pilot reguluješ otáčky, ale na úhel listů nemáš přímý vliv, to si obstará regulátor.
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   18. 6. 2012 / 17:41
MzM   
No ano, jedna páka na dodané palivo (tuším se tomuříká hezky česky přípusť), druhá rychlost vrtule. Tam se pak nastaví listy tak, aby ho motor nepřetočil, nebo aby se motor moc nebrzdil.

Tuším, že to bylo nějaké mechanické nebo mechanicko hydraulické, ne příliš složité zařízení.

To pak ale neodpovídá původnímu požadavku na model, který při nízkém úhlu listů neumí letět rychle.



 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   18. 6. 2012 / 23:46
Hoplite

L-410 ma motor s volnou turbinou, pakami v kabine sa nastavia pozadovane otacky vrtule a regulator ich potom drzi roznymi malymi zmenami uhlu nastavenia. Nedochadza k zmenam otacok generatora, aby udrzal konstatne otacky vrtule...
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   18. 6. 2012 / 17:51
Lowmick   
minimální stoupání listů vrtule = lehký chod motoru (vyšší otáčky) a maximální možný tah pro vzlet, ale nedosáhne za letu plné rychlosti

prestoze jsi tu pred casem psal, ze delas v Brne na handlingu a tim padem jsi uz videl hromadu letadel startovat a stoupat, tak toto je takova trochu nestastna formulace
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   18. 6. 2012 / 21:18
Luděk Ch.
Tak určitě jsem to nenapsal odborně Ale je to fakticky špatně?
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   18. 6. 2012 / 21:53
Lowmick   
Dosahnuti maximalni rychlosti v cestaku jde i na vysokych otackach a hrubsim uhlu.
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   18. 6. 2012 / 23:45
Hoplite
...alebo na tych istych otackach motora a hrubsom uhle nastavenia listov vrtule. Len ta spotreba potom rastie Priklad An-26...
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   19. 6. 2012 / 09:06
MzM   
Pokud bychom se bavili o nastavování úhlu listu vrtule z kabiny (ne regulátorem), tak to asi takhle fungovat bude, ne? Jsou taková letadla?
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   19. 6. 2012 / 13:35
kuma   
že by L-40, L200 ? myslím, že tyhle jo...

... a taky ten vivat z Vrchlabí, co měl několik lanovodů, táhel a bazmeků, že na přestavení vrtule jsi potřeboval 1 nohu a 3 ruce (za letu...) ), ale když se ti to podařilo nastavit, tak letěl v pohodě 140 se spotřebou jako jinej s bukovym klackem na 115 ...

Ten se mi líbil, slyšel jsem ale, že už tu vrtuli z toho dali pryč, škoda
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   19. 6. 2012 / 20:20
SONP   
Elektrickou neautomaticky stavitelnou vrtuli má skutečně L-40, u L-200 je to verze A, verze D má vrtule automatické. V praxi to u obou vypadá tak, že nastavení listu vrtule se ovládá čudlíky "plus" a "minus" (u L-40 na kniplu, u L-200A na panelu), které ovládají elektromotorek vrtule, kterýžto otáčí listy vrtule a v návaznosti na to otáčky klesají či stoupají.

L-200A má navíc předprogramované polohy MAX, START a STOUPÁNÍ a pochopitelně praporování.
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   19. 6. 2012 / 21:17
Lowmick   
L60 ma vlastne taky neautomaticky stavitelnou vrtuli
26687 B / 600 x 453 / 100_0374.jpg
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   20. 6. 2012 / 06:53
happypetr   
...bacha až si budeš rozvazovat tenisky,máš tam uzel.....
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   20. 6. 2012 / 17:32
Lowmick   
Ja vim, to me naucilo behani furt se potvory rozvazovaly, tak odmalicka vazu dvojitej
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   19. 6. 2012 / 17:01
Lowmick   
Vzdyt ale i tam dosahnes maximalni rychlosti na vetsich otackach a hrubsim uhlu.
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   19. 6. 2012 / 18:32
kuma   
Myslím, že v tý sporný větě se ale píše, že na jemném úhlu nedocílíš plné rychlosti - což je, myslím správně, abys předal efektivní výkon ve vyšší rychlosti, přetočil bys (při jemném úhlu) motor¨, ne?
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   19. 6. 2012 / 19:47
Lowmick   
Taky se tam ale pise, ze na vyssich otackach nedostahnes maximalky. Reagoval jsem na to, ze ty dve varianty nebyly dobre formulovany nic vic. Pletlo se tam nekolik veci dohromady (otacky, uhel listu, rychlost). Thats all.
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   19. 6. 2012 / 14:37
Flogger   
No právě, mně totiž zatím snad všechna letadla, na kterých jsem to zkoušel, létala při jakémkoliv nastavení plnění/vrtule úplně stejně a na výkon letadla to nemělo vliv. Maximálně se tam měnily otáčky na budíku, ale to bylo všechno.

Taky by bylo super, kdyby se dal motor přetočit.

Já právě zatím zkušenosti se stavitelnou vrtulí z reálu moc nemám, ale jakožto správný simulátorčík, bych si to chtěl nejdřív v simu ozkoušet. Navíc by to mohla být i dobrá učební pomůcka, kdyby se to ovšem chovalo reálně.

Pěkné hrátky s motorem a vrtulema umí třeba PMDG B1900, ale to už je jiná liga. Já bych rád něco z GA kategorie
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   19. 6. 2012 / 15:13
kuma   
No, ono jestli by nebylo lepší to nejdřív odzkoušet v reálu - a pak špekulovat, co z toho (a jak) dokáže sim "nasimulovat". Kdyby ses vyskytoval někde kolem Č.Lípy nebo K. Varů - mohli bychom to někdy v reálu odzkoušet
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí (OT)   19. 6. 2012 / 15:30
Tragédie v JRD
Byls ted nekdy, behem cca posledniho mesice, v tech varech? o kolik si tam ted soudruzi reknou na poplatkach?
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí (OT)   19. 6. 2012 / 17:48
Flogger   
Minulý týden platil kolega něco kolem 300,-. Je dobré se nahlásit předem jako výcvikový let
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí (OT)   19. 6. 2012 / 18:31
kuma   
Nějak jsem jako místní nezaznamenal změnu. Doporučuju kouknout do AIP-GEN poplatky
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí (OT)   19. 6. 2012 / 20:13
Tragédie v JRD
Tam se práve nic nezmenilo .. ale uz od dubnma se suskalo a melo za 100%ní (i sami na lkkv to tvrdili), ze od kvetna/cervna to nebude jen o pristavacim poplatku, ale stejne jako v práglu i o handlingu a celkem ze se to vysplna na nejakou cca tisicovku (jen kvuli tomu, ze te bude tech padesat metru vozit dodavka)...
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   19. 6. 2012 / 17:52
Flogger   
No to stoprocentně by bylo lepší Jenom mám zkušenost, že v tom éru je to pak hrozně rychlý, tak jsem si říkal, jestli by i pro ostatní méně chápavé nebyl nějaký pěkný addon, na kterém bych párkrát zničil virtuální motor a do letadla si to šel jenom užít .
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   19. 6. 2012 / 18:35
kuma   
No, nečekej ovšem experimenty s přetočením a mžikovou destrukci, tak to prrrrr, to jsem v žádném případě nenabízel !!!

nabízím let, kdy se (úměrně rychlosti a režimu a taky v bezpečné výšce a za dodržení všech potřebných omezení motoru - samozřejmě) dá demonstrovat účinek přestavení vrtule - nejen na zemi při motorovce.
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   18. 6. 2012 / 16:20
kuma   
Jde o to, co si od toho slibuješ.
C-182 od carenada (FS9), myslím, jde dobře.. Sice nevím, jakým matematickopouťovým efektem toho dociluje, ale stran vrtule se to chová plus minus podobně jako reálné éro. Konec konců i zde známá 142/Z-43 má stavitelnou vrtuli a celkem přijatelně to simuluje.
Pokud budeš sledovat účinnost vrtule na základě aerodynamického modelu, to asi ve FS nehledej. jestli pořebuješ éro, kde jsou nějaké postupy - a motorovka vypadá jako motorovka (i s přestavováním vrtule) - tak obě jmenovaná sim-letadla by ti mohla vyhovět.
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   18. 6. 2012 / 17:52
ondras   
http://www.youtube.com/watch?v=psYL7thQj6M
 1x  

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   18. 6. 2012 / 21:20
greedy
vizuálně to u tohoto funguje dokonale, na budících taky, porovnat s reálem ale bohužel nemůžu MAAM-SIM Douglas R4D/DC-3/C-47
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   18. 6. 2012 / 23:28
kuma   
Samozřejmě, toto je klasika, stejně jako DC-2 Uiver. Ale požadavek byl na GA letadlo - kdyby byla DC-3 dostupná jako GA, tak bych z ní nevylézal!
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   19. 6. 2012 / 07:37
Premek
Na druhou stranu - do DC-3 by se Ti zase vlezla ordinace.
A po vzoru J.R.Brinkleyho by sis mohl na černobílý trup vyvést své jméno pro zvýšení popularity (zrovna čtu v L+K o Orionech )
A v tom případě prásknu s programováním a jdu Ti dělat sestřičku
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   19. 6. 2012 / 13:30
kuma   
To jo, to je krásná představa.... (teda - ne to, že přestaneš programovat, ale to, že bych měl dakotu a v ní ordinaci... to si fakt představit dovedu
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   19. 6. 2012 / 11:04
Kachna   
sice už jsem to kdysi psal, ale opakování je matka moudosti,.... Motor se stavitelnou vrtulí se ovládá většinou 2 pákami (když pomineme výškovou korekci). Jedna je Power lever (palivová, plynová přípusť)a druhá je Condition lever (páka řízení, nastavení vrtule). Obě spolu spolupracují. A mezi oběma regulátory (nebo i karburátorem), jak palivovým, tak vrtulovým jsou natažena 2 táhla. Právě od CL a PL. PL je do vrtulového regulátoru kvůli tvz "Beta řízení" (písťáky a turbinové motory bez volné turbíny nemají reverz), kdy regulátor nemá dostatečné otáčky pro svoji funkci ( vrtulový regulátr je tvořen odstředivými roztěžníky/ tvz wattův regulátor/ a pruzinou, která na ně tlačí proti směru rozevření/ pružinu stlačujeme CL/. na to je pak přidáno šoupátko, které řídí tok motorového oleje do mechanismu stavění vrtule). Při tomto režimu je úhle nastavní listů řízen pouze plynovou pákou. Tzn., že každá poloha PL má svůj úhel nastavení vrtule, který je pevně daný. Takže pokud dáme PL do letového volnoběhu a k vyššímu vykonu, řídíme vrtuli pomocí regulátoru vrtule. Řídíme ovšem pouze otáčky vrtule. Protože všichni víme, že se vzrůstající dopřednou rychlostí nám vektorově klesá úhel náběhu listu vrtule (fig:1, kde alfa je skutečný úhle náběhu, tau je úhel nastavní listu, v je dopředná rychlost, vr je skutečná rychlost obtékání, U je rychlost otáčení vrtule) ta má menší odpor, čímž se roztáčí. Regulátor otáček vrtule nám zvýší úhel nastavení listů, čímž dodrží zvolené otáčky vrtule. Úhel náběhu pak můžeme zvýšit vyšším výkonem motoru. Takže nemůžeme říci, že vrtulovou pákou nastavíme úhle náběhu vrtule. No, to je asi všechno.
12229 B / 600 x 429 / 00006399.jpg
 2x  

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   19. 6. 2012 / 20:27
SONP   
Trochu mi to připomíná učebnici pilota Odstředivý roztěžník a graf jak z fyzikální učebnice , už ti tam chybí jen sinus a cosinus.
 

Letadlo do FSX/FS9 se stavitelnou vrtulí   19. 6. 2012 / 21:22
Kachna   
to já myslel, že jako vysokoškolák je dáš sám a nebudu ti je muset vypsat,....
 

Gonzo
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ