FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 2. 5. 2024, svátek má Zikmund Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Včera u nás skončil Zlínek na břiše Jeden příspěvek | Celý strom
Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 07:36
Milan Mikulecky
Pro jistotu, než z toho zase nějaký novinář, který neví nic o lítání udělá leteckou katastrofu dávám odkaz na zprávu na našich stránkách http://www.letnany-airport.cz/incident-zlinu-326-mf Škoda, Ivo s náma lítal pěkně skupiny a teď nám bude jeho letadlo pár měsíců chybět.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 09:08
Zdenda
: ( Přeji co nejzdárnější opravu a ať ho zase brzy vidíme v této kondici:
24306 B / 600 x 450 / P1030418.JPG
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 09:13
AJS
Zrovna tak přemýšlím, zda u nás vlastně existuje 326/526, která si tímhle ve svém životě neprošla. Zatím mi vychází, že ne a jestli, tak je to pár kusů
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 09:23
FSPilot   
To není moc dobrá vizitka, jestli se to každému éru (jak píšeš) tohodle typu samovolně alespoň jednou zasune podvozek na zemi.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 10:01
Vita Zenisek
Máš pravdu Ivoši, drž se Cessny!
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 10:08
AJS
Ivoši, ty se radši drž joysticku u simulátoru a pokud o problematice nic nevíš, tak se k ní nevyjadřuj. Díky
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 10:16
Milan Mikulecky
Možná jsem špatně formuloval - slovo samovolně neznamená nutně konstrukční chybu letadla. V případě Zlínu řady Trenér Master až Univerzál je případů, že v sednutí na břicho (ať již při startu nebo přistání) nebyl lidský faktor jen naprosté minimum. To, ale neznamená, že se to občas nemůže stát i vinou techniky.
Nejčastěji je to tak, že při přistání si pilot nevyndá podvozek, druhá nejčastější možnost je, že pilot si před startem dá přepínač do polohy zasunuto, podvozek je vysunutý a pilot si ničeho neobvyklého nevšimne. Teprve při odlehčení podvozku se podvozek zasune, ale letadlo v ten okamžik ještě nemá dostatečnou rychlost a skončí na břiše. Třetí možnost, naprosto ojedinělá, je závada na elektroinstalaci.
Samovolné - tedy neúmyslné zasunutí je to tedy jak v případě závady, tak chyby pilota. Co to bylo v tomto případě si netroufám odhadnout, protože jsem neseděl v kabině.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 10:57
FSPilot   
Aha, takže samovolné=neúmyslné Já v tom vidím celkem zásadní rozdíl, protože samovolné pro mě znamená, že se to zasune samo (bez zjevné příčiny), kdežto neúmyslné je z nedbalosti, zapomětlivosti nebo prostě nějaké chyby.

Nicméně i to, že se to (jak psal Radim) stalo většině mašin poukazuje na to, že buď v postupech, signalizaci nebo prostě něčem, co by mohlo snížit pravděpodobnost vytváření těchhle situací, není v pořádku a nějak se to neřeší, nebo ano?

V dopravním letectví se při průserech, kdy to zchytá letadlo (a nedejbože lidi) snaží dopídit nějakému řešení, aby se to příště nestávalo, takže bych očekával stejný přístup i tady.


K těm ostatním komentářům:

bez ohledu na to, co kdo z vás dosáhl, ať už lítá stopadesát typů, má v zápisníku milion autopilotových hodin, podílí se na znovurozlétání krásných historických mašin nebo umí lítat hlavou dolů, nikoho z vás nedělá machry, za jaké se vydáváte.
Zajímavé, že jak efespilotek napíše něco nevalného o vašich milovaných zlíncích, tak se na něj zesypete jako vosy na med. To, co jsem nadnesl bylo filozofické zamyšlení se, proč se to děje a při použití hlavy, by vás mohlo napadnout, co by se dalo udělat proti tomu, aby se to neopakovalo a tyhle pěkné éroplány nemusely zbytečně jezdit po břiše a ohýbat vrtule, které pak nějaký (bez pardónu) dement chce používat na mlácení jemu nepohodlných (= s ním nesouhlasících) osob.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 11:13
Milan Mikulecky
Nikoliv, já se domnívám, že samovolné je, že k tomu došlo bez zásahu pilota. Opravdu v tenhle okamžik nebudu psát zda samovolně v důsledku technické poruchy, nebo selháním lidského faktoru. Nebylo by to fér vůči pilotovi, nebo letadlu. Abych jasně řekl co se stalo, tak bych tam musel sedět osobně. Já sám jsem alergickej na různý chytráky, který vždy mají jasno co se stalo aniž by v tom letadla byť třeba minutu seděli. proto dokud nebude uzavřeno šetření a někdo chytřejší než jsem já, neřekne jasně co se stalo nebudu psát - neúmyslné.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 11:21
FSPilot   
Já se ale o příčině tohodle konkrétního případu vůbec nebavím. Já se bavím o Radimově poznámce, že se taková věc stala prakticky všem Trenérům. A fakt, že k tomu přidal, že je to ve většině případů záležitost lidského faktoru, než konstrukční chyby, mě přivádí k další otázce.
Co se kdy dělalo pro to, aby piloti na ten podvozek nezapomínali, nebo aby si tu páčku sami od sebe nezvedli, když nechcou (úprava panelu, postupy, letové příručky)?
Znova opakuju, o tomhle konkrétním případě se nebavím. Ptám se na vývoj letadla, u kterého, když jsem si dovolil nevychvalovat do nebes, tak vypukl požár v několika hlavách...

Pro Radima ještě jedna věc: když o tom nic nevím, jakože nevím, tak se ptám a zajímám se, proč se tohle děje, protože se chci ponaučit z chyb cizích.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 11:39
Milan Mikulecky
Radim má pravdu, že se to stalo prakticky všem Trenérům. Pan Jančář, kterého si hluboce vážím, vždy říká - piloti Trenérů se dělí na dvě skupiny, na ty kteří již na břichu seděli a ty kterým se to stane. Bojím se okamžiku, kdy se to stane i mě (to se asi Mácha ze samé radosti sežere destilkou).
Před přistáním, těžko říct, Trenér má dokonce i zvonek, kterej ti zvoní jak zběsilej pokud nemáš podvozek venku, přesto se to stává. Většinou je to stres, roztržitost, je to úkon, který máš dělat ještě v klidu po větru, přesto jsem od lidí, kterým se to stalo slyšel, že na ně najednou někdo začal mluvit na frekvenci a pak už na úkon zapomněli. Třeba vojáci ještě dnes hlásí - podvozek vysunut a zajištěn, takže se opravdu přesvědčí, já hlásím dvě zelené a vždy se přesvědčuju jak pohledem na světýlka, na polohu přepínače a hlavně na policajty.
Při vzletu se to nejčastěji stane, když se ti někdo "hraje" v kabině, třeba malé dítě a ty už si nezkontroluješ vše co máš, občas si prý někdo splete spínač s hlavním (nevím na podvozku je plexi kryt). Takže zase ve stresu, ve spěchu. Nevím, ale už jsem viděl "orat" i třeba Cessnu 210.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 11:47
FSPilot   
Orat může kdeco, neříkám, že jen trenér. Ale příjde mi celkem podivný přístup

"piloti Trenérů se dělí na dvě skupiny, na ty kteří již na břichu seděli a ty kterým se to stane"

Pokud se ví, že se to stává, tak proč se s tím nic nedělá? Existuje přece kvantum různých řešení a jakto, že u jiných mašin to není tak "běžné"? Mít statistiku, že by každá C182RG měla sedat na břicho... to by asi hoši v americe nestíhali vyrábět.

Ten zvonek nezvoní např., když je páčka na zemi v poloze "nahoru"? Je špatný výhled na signalizaci podvozku?
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 12:15
AJS
Statisticky je to FS Pilote stejně časté, jako na jiných typech letadel všeobecného letectví. Napsal jsem, že většina 326/526 u nás už byla na břiše. Nezapomeň ale, že za 40-50+ let života. Třeba OTD to za 22000 startů, které má za sebou, postihlo jednou (!). To je statisticky nevýznamné a asi by to chtělo nevynášet zase tvoje soudy typu "jak je možné?", "proč se to neřeší?" apod.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 12:21
Milan Mikulecky
Ne, zvonek na zemi nezvoní. Na signalizaci podvozku je podle mně dobrý výhled. Řešení je podle mně mít v letadle check list. V tomhle směru mám rád PC 12NG, tam když v checklistu neodklikneš, tak nepokračuješ. Samozřejmně, že tohle do Trenéra nikdo dávat nebude, nicméně pokud by to někdo na Trenéra udělal jak app do iPadu, rád si to koupím.
Možná je řešením pan Darwin a jeho teorie o vývoji druhů.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 12:25
MiG-21MFN
tedy já nevím, ale nedokážu si uplně představit, že při rychlém sestupu po vypnutí dělám checklist a odklikávám, co mám hotovo
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 12:33
Milan Mikulecky
Na vlekání nebo akrobačku nad letiště si taky iPad s navigací netahám Ale pokud by někdo dal dohromady app pro Trenéra, vlastně elektronickou příručku, včetně třeba W and B, jdu do ní, Tohle má Pilatus - http://itunes.apple.com/us/app/pc-12-digital-airplane-flight/id470906404?mt=8
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 14:22
Rychlokvaška
Ahoj Milane,

na iPhone i iPad existuje celá řada checklistových aplikací, které ti umožňují si vytvořit snadno svoje vlastní checklisty a pak je celkem snadno používat.

Vypíchnul bych i-FLYTE Time & Checks od Xample Sarl (autoři skvělého Air Navigation Pro), kterej umí leccos i automaticky.
Za zmínku stojí AirCheck Aviation Checklist od Mobile Dev Group LLC nebo ForeFlight Checklist Pro for iPhone od ForeFlight. Ale stejně jde používat i interní Reminders aplikace, nebo stovky různých zaklikávacích aplikací, i když bez těch leteckých vychytávek okolo.

A příručku z Trenéra si převeď do PDFka a můžeš si jí šoupnout do GoodReaderu nebo přímo Air Navigation Pro a na W&B je fajn třeba FlightPlan nebo CoPilot.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 14:41
Tragédie v JRD
Ne nadarmo se říká, že s touch ovládáním do letadla to není moc dobré Zejména na zařízení velikosti iphonu .. už vidím pilota, kterak si prochází pilot někde , byť jen mírných, turbulencích "po větru" checklist (v případě dostatečně velkého čudlu ve středně silných turbulencích), a snaha "trefit čudlík" nakonec způsobí jeho totální rozhození koncentrace, a to, že sice bude mít "tři zelené" ale místo toho nebude čučet kolem sebe, a trefí se s čičmundou, co totéž dělal při vstupu do třetí okruhové.

Tyhle hračky jsou naprosto super, ale v single-GA mi jejich přínos přijde ... přinejmenším diskutabilní, a "mechanické" zabezpečení ve formě klaksonu, houkačky (pokud se budeme bavit o specifickém problému nevysunutého podovzu) či podobného tyjátru, jako přínosnější.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 14:55
Rychlokvaška
Třeba proto přechází na touch jak Garmin a Avidyne do malých, tak obecně jak avionika, tak EFBčka do velkých...

Já osobně v tom vidím spíš tradicionalistický odpor GA vůči moderní technice a jakýsi pocit, že víc elektroniky v kokpitu = míň pozornosti pilotáži, navigaci a koukání kolem = horší pilot.
Já s tím nesouhlasím...Ty aplikace jsou jednoduché na zobrazení i ovládání, tlačítka velká, obsluha blbuvzdorná.

Já osobně jsem vychovávánej na checklistech od mala, i v malých letadlech a odpůrce učení se zpaměti (ne kvůli nemožnosti se to naučit, ale kvůli velmi vysoké možnosti opomenutí a chyby). A musím říct, že držet v ruce kus papíru je někdy kvůli velikosti textu a snadné možností se v tom ztratit nebo něco přeskočit pro mně osobně horší, než ten iPhone. Speciálně u malých letadel, kde jsou ty checklisty 3x delší než u Boeinga. Ale to je daný tím, jakým systémem jsou dělané.

Taky záleží na tom jen kde ten iPhone/iPad máš uchycenej.

Jinak s tím co je přínosnější řešení - lepších i horších řešení najdeš spoustu, blbuvzdorné ale jednotlivě žádné nebude. Tomu se bude blížit jenom kombinace řešení. A checklisty (můžeme se bavit o tom jaké, na čem a za jakých podmínek) jsou imho nedílnou součástí jakékoliv takové kombinace.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 15:25
Tragédie v JRD
Jo, jenže ty garminy a avidiny mají, mimojiné, (vesměs dost podstatně) větší displej než ten iPhone, a i ovládací čudle na tom displeji zví pomalu velikost poloviny displeje iphonu. Ačkoli mám digitálky v letadle rád, tak pořád je něco jinýho šmatlat na "dotykový bodík" velikosti poloviny displeje iphonu, a bodík , který má 20x20 bodů.

Právě z tohoto důvodu nepoužívám k navigaci iphone (ačkoliv by to mělo některá pro), ale tahám sebou leteckou navigaci, která ma displej jednou tak velkej a čudlíky velký jako brno (a i tak si při turbulentnějším ovzduší říkám, že jsem vůl, že jsem si nenechal starou navigaci, která se ovládala joystickem).

Srovnání tohohle s nějakou sranda aplikací na iphonu a trefováním se do čudlu tam - je trošku pokulhávající.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 15:48
Rychlokvaška
Ty aplikace o kterých mluvím mají ty "dotykové bodíky" velikosti dotykové plochy ukazováku. 1cm^2+. Dělali je tak velký právě proto, aby šly používat v letadle. To je snad řekl bych standard - u mobilních navigací v letadle i v autě.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 17:31
Milan Mikulecky
Já jsem docela silnej "tradicionalista" s GPS jsem lítal jen mimo ČR a v noci. Dokonce jsem si do BH 5 ze srandy vydražil mapu z roku 1923 a zkoušel lítat podle ní, ale to byla úplná blbost. Před dvouma měsícema jsem si koupil iPad, kterej jsem až do té doby považoval jen za hračku pro mou čtyřletou dceru. Stáhl jsem do toho Air Nav Pro a jsem nadšenej, displej perfektně čitelnej i v otevřený kabině, pohodový ovládání, kam si kliknu vyskočej mi krásně velký čitelný informace o letištích, oblastech, atd. Lítám s tím jak třeba s 305 nebo BH 5 po Čechách, ale tři týdny spátky jsem to měl sebou na Jersey se 182 jako třetí a přehlednější (díky velikosti) GPS a naprostá spokojenost. Navíc mi to samo vede Log Book a ukládá mi ho, ale i zálohuje přes Time Capsuly.
Check list považuju za životní nutnost v okamžiku kdy lítáš v jeden čas víc než dva typy letadel na jednou, já jich teď lítám šest a spoléhat se jen na svou hlavu, jsem mrtvej. Představa, že mám všechny příručky v té malé placce mě fakt láká.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 18:12
Tragédie v JRD
iPad jo ... Tam už je velikost trošku jiná a dá se to používat (ale na tralala už je to příliš velký )
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 19:37
Rychlokvaška
Aby nedošlo k nedorozumění - o iPhonu jsem mluvil pouze v souvislosti s checklisty, na ty mi právě jeho velikost přijde výhodná. Na navigaci je pak dobrej spíš jen na budíky nebo nějaké to nouzové DCT to letiště, na tyhle věci uvažuju iPad.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 21:15
Lowmick   
"Já osobně v tom vidím spíš tradicionalistický odpor GA vůči moderní technice"

Tohle bych poprosil vysvetlit Kor kdyz kousek nad tim zminujes prukopniky v avionice jako Garmin a Avidyne.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 22:21
Rychlokvaška
Myšleno pilotů GA, ne výrobců GA
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 22:44
Lowmick   
No, ale i tak prece. Vsak se mrkni jak si majitele upravuji starsi eroplany... G500/600/900, vymenujou se KLNky, GNS, Bendixy, Avidyne 500/600, maly Garminacky GPS s SVT, prechod na dotykace, datalinky, upgrade autopilotu apod.

Pokud pominu opravdova historicka letadla, kam se ruzne glassy a dalsi vymozenosti nehodi, tak prave GA sektor se modernizuje celkem ve velkem.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 23:51
Rychlokvaška
Tak ještě jinak...o tom co píšeš nepochybuju, souhlasím a rozhodně to vítám. O čem mluvím je řekněme tradicionalitická lobby starších pilotů a zejména instruktorů, kteří moderní techniku odsuzují jako viníka snižujících se základních pilotních návyků. Pravdu mají jednu - přibývá pilotů, co jsou schopni letět celou dobu s očima uvnitř kokpitu a nebo v IFR podmínkách podle nějaké verze syntetického terénu po trati, kde krom magenta line neznají nic podle srovnávačky. Zbytek je ale spíš averze ke všemu modernímu s displejem, já jsem přesnej opak, takže tyhle reakce celkem vnímám.

GA je rozhodně průkopník modernizace nejen avioniky a sám bych dal hodně za to, kdybychom i ve velkých pokročili z 80. let

Koukám tě moje příspěvky na téma GA vždycky drobně nadzvednou To není rozhodně záměr, nemám patent na rozum, jenom sleduju a komentuju
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   30. 8. 2012 / 10:09
Lowmick   
No tak ja uz nevim. Puvodne jsi mluvil o GA obecne, po mem prvnim prispevku jsi to zuzil na piloty GA a po mem dalsim prispevku na instruktory Starsi piloti taky radi prechazeji na modernejsi equipment, pokud dane budicky vyuzivaji k letu. Je jasne, ze v c105 by G500 s SVT asi moc nevyuzili...

U instruktoru jako takovych pri ziskavani kvalifikaci to relativne chapu, ale to pak muzeme debatovat o tom, proc se cely IFR vycvik nelita treba na AP, ale "prehistoricky" pekne na ruku apod. (to "debatovat" neber prosim doslovne ).
Co se napr tyka majitelu a preskolovani na jejich kousek, tak neexistuje, ze by mu instruktor rekl neco ve smyslu at nepouziva autopilota, nebo at si povypina MFDcka a leti to na analog, prip. bez GPS apod. Zkratka muze vyuzivat kompletne vsechny systemy letadla (teda pokud se pri preskolovani necvici zrovna nejaky nouzak, kde se degraduje schopnost avioniky).

"GA je rozhodně průkopník modernizace nejen avioniky a sám bych dal hodně za to, kdybychom i ve velkých pokročili z 80. let" ...joo tadle veta uz se mi libi trochu vic nez ta uplne puvodni, na kterou jsem reagoval

Tvoje prispevky me nenazvednou o nic vic, nez kdyby to psal kdokoliv jiny. Kolikrat na jmeno ani nekouknu. Kdyz mam nutnou touhu svetu rict nejake svoje moudro, nebo nekonecne moc dulezitou reakci, tak ji sem zkratka napisu A anzto uz jsem ji napsal a od ted uz bych se jenom opakoval, tak to je ode me vsjo
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 21:12
Lowmick   
Co se tyka ovladani, tak me asi nejvci prekvapil trackball u Honeywella. Nicmene dotykove displeje bych taky moc nepodcenoval. A ja osobne iPad u jednopilotniho GA ocenim. Sice mame charty nahrane v avionice (v nekterych letadlech dokonce dvojite), ale nekdy je fajn to mit i v placce.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 21:33
Algy   
A hele, chartař! Se mi zdá, že Radimmm asi dneska jen tak nevychladne!
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 22:13
AJS
Charty? Charty? Je tu ještě někdo, kdo si chce přisadit a říct mi třeba "Citejšna"? Vy mě dneska budete mít na svědomí!
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 22:23
MiG-21MFN
nejhorší jsou ty... charty v tý... citejšně
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 22:49
Lowmick   
Pokud se bavime o papirovych mapkach jako takovych, tak tomu vesmes rikam mapy. Pokud se bavime o aplikacich "CMax Charts" a "ChartLink", tak charty.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 17:18
Milan Mikulecky
Díky za tip. Můžeš něco z toho doporučit přímo? Něco ve stylu, tohle je nejlepší (klidně přes SZ - tohle je fórum věnované MFS nechám si rád poradit od někoho kdo má přímou zkušenost.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 19:34
Rychlokvaška
No, z hlediska použití a jakési optimalizace na skutečné lítání se mi nejvíc líbí ten ForeFlight Checklist Pro. Ale není nejlevnější, zvlášť vzhledem ke své jednoduchosti a je přímo jen pro iPhone, takže na iPadu ho budeš mít buď v malém okně, nebo s 2x zvětšením.

Přímo pro iPad je jen ten i-FLYTE Time & Checks od tvůrců Air Navigation Pro...možností iPadu ale nijak nevyužívá a navíc mi přijde udělaný tak trochu bez důrazu na použití v praxi (i když autoři tvrdí opak). Ale zase umí automaticky např spustit určité checklisty podle fáze letu a je levnější.

Nejlepší by bylo, kdyby se na to vrhnul Tom Meinlschmidt, udělal to na míru a uděláme mu pak reklamu )

Jinak pokud se ti líbí Air Navigation Pro, vyzkoušej SkyDemon - http://www.skydemon.aero/start/ipad.aspx. Je to iPad verze známého desktopového prográmku a jejich ruční GPSky. Řekl bych je líp optimalizovaný pro akční použití a hlavně má garantovaná data a updaty a tak nějak všude stejnou symboliku (generované mapy). Nejde si s ním tak hrát, ale zase je takovej praktičtější pro každodenní použití. Dá se na měsíc testnout zdarma, případně na něj použít aeroklubácký předplatný, pokud máte.
 1x  

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 19:55
Rychlokvaška
A abych nezapomněl, pokud oželíš optimalizaci na letectví, aspoň na něco šikovně poslouží i tahle hezká aplikace zdarma - Checklist Again od M2D Technologies.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   30. 8. 2012 / 22:35
Koprik
...ja vůl měl v Blaníku kdysi DŮ zapsané ve svém zápisníku tučně a naučil se je nazpaměť,aby mě instruktro nepřizabil)))Ještě chvíli o tom kecejte a nějaký vůl v Bruselu se toho chytne a EASA to nařídí......ale jenom některé aplikace, budou muset mít certifikaci, každý rok obnovenou, budou to jezdit kontrolovat speciální úředníci a běda jak to nenajdou ve Sluce......přeháním, ale nikdy by mě nanapadlo, že mi někdo nařídí, čím si mám doma svítit a že to co si leju do čaje není RUM.....
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   31. 8. 2012 / 06:28
Premek
....přeháním, ale nikdy by mě nanapadlo, že mi někdo nařídí, čím si mám doma svítit a že to co si leju do čaje není RUM.....

Bohužel jsi sám dokázal, že nepřeháníš...
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 21:09
Lowmick   
Jojo, pocitani W&B se u trenera casto hodi...
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   30. 8. 2012 / 21:35
radek@gliding
no představa že při vlekání budu po vypnutí koukat na checklist na ipadu mě velmi pobavila
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   30. 8. 2012 / 22:29
Milan Mikulecky
radši to trochu rozvedu - checklist opravdu oceníš v okažiku, kdy střídáš několik různých typů letadel, nejvíc ho oceníš při prohlídce letadla na zemi (fakt na nic nezapomeneš), při ohřívání, motorové zkoušce a na vyčkávacím, během ohřívání pokud bych měl checklist (nebo manuál v el.podobě v iPadu na koleně - protože ho stejně mám zapnutej kvůli navigaci a frekvencím) si dopředu připomenu režimy.
Určitě bych ocenil checklist v iPadu při příletu na letiště, které neznám, řeším spoustu jiných věcí a rád si projdu všechny úkony a mám jistotu, že jsem na nic nezapomněl.
Představa checklistu při vlekání po vypnutí se přiznám mě ani nenapadla.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 12:31
AJS
Checklist u jednopilotního letedla je ale spolehlivý přesně do té míry, do jaké v klidu a systematicky pilot pracuje. Bohužel v praxi to vede - i kvůli mnou už v minulosti kritizované obsáhlosti checklistů GA letadel - k systému hala bala, kdy to letci, zejména v napjatější situaci, to projedou bez skutečné kontroly.

Řešením, které tyhle věci (a nejen podvozek) dokáže účinně eliminovat, je správně vycvičená doupilotní posádka pracující dle standardních postupů a zásad CRM, s checklisty stylem flow - check, s dostatečně kvalitním strojnickým (myšleno vážně) přístupem.

U jednopilotních letadel všeobecného letectví jsem co se checklistů týče skeptik, možná v případě sofistikovaných letedel jako je PC12, kterou zmiňuješ a jejích elektronických checklistů, ale to jsme v jiné třídě
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 21:05
Lowmick   
Integrovany checklist nemaji vsechny Pilatusy. A ono to docela i zdrzuje. Nejlepsi jsou klasicke (upravene papiraky). Neznam nikoho, kdo by ty elektronicke pouzival, pokud je ma v letadle (ale nevim, jak to lital treba Ivo). Nicmene motor se da spustit i bez nich... toz tak
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 12:32
miskinh
Začínáš máchovatět, pane...
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 12:40
Tragédie v JRD
ty bys mohl bejt novinář.... ti se taky furt, bez naprosté znalosti problematiky, ptají, jak je to možné, a co s tím kdo udělá.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 13:05
Balooo   
...anebo projektový manažer. Já se takhle blbě ptám furt a ještě k tomu mám nacvičený "Pohled roztomilého koťátka". Protože nechat ze sebe dělat debila je perfektní motivace pro ostatní, kteří si to náležitě užívají Podívej se třeba tady, strojníci tady plodí, že to Ministr už ani nestíhá opisovat, natož uvádět na pravou víru.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 21:07
Lowmick   
Ono zas uprimne, pomerne dost Cessen verzi RG sedalo na bricho. Tam je to uplne stejne s tou sirenou (kterou si vetsina lidi bud vypne, nebo ji prestane vnimat), jako z podvozkem a hlavnim vypinacem u Zlinku.

U tech Zlinu by to mozna mohlo byt trochu lepe resene, ale porad je tam lidsky faktor a ukony. Nic vic. Takhle bychom se mohli bavit i o tom co se dela pri spousteni motoru, otvirani klapek apod. Ale to uz by to litani bylo fakt pro cvicene opice (...promin Ivosi... )
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 21:54
FSPilot   
No tak když si to tak vezmeš, tak je vesměs snaha redukovat lidskou blbost a jak je známo, tak ta je nekonečná, takže bylo-li by to pro cvičené opice, zcela určitě by to nebylo na škodu
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 12:06
AJS
Ano, FS Pilote, ale ty se neptáš, jako že nevíš, ty reaguješ jako ... jako ... jako FS Pilot. To jen až mi zase budeš příště berečet do SZ, proč jsou na tebe lidi alergický.

Je to Ivoši přesně kvůli tomuhle. Kdyby ses zeptal, "jako ten co tomu nerozumí", jak se teď omlouváš a okecáváš to, dostaneš odpovědi jako jsi dostal od Milana. Ale to ty zjevně neumíš, zvládaš jen konfrontační styl.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 11:18
Kendy   
Ivošu, někdy fakt je mlčeti zlato. Občas by ses toho měl skutečně držet.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 11:25
kuma   
Je dobře, že aspoň ty jsi stále "nohama na zemi" a máme tak stabilní zrcadlo svých neřestí - a to i když aerožumpa výjimečně selže (jako v tomto případě - pouhý hloupý odkaz, čekal jsem, že se šéfradektor víc rozšoupne).

Je dobře, že je v kolektivu alespoň jeden poctivý, spravedlivý, pozorný, zkušený, diplomatický a objektivní kritik, kterého můžeme s klidem a bez uzardění respektovat.
Děkujeme ti !

(za všechny frajery, co byli aspoň jednou hlavou dolů)


 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 12:33
Vita Zenisek
No, zato z tebe ta erudice úplně prýští.

Většinou zastávám názor, že jsou tady na tebe lidi zbytečně oškliví, ale dneska si nic jinýho nezasloužíš.

Tvé ničím nepodložené prohlášení paušálně odsuzující tento typ letounu se škodoliběvyplazenýmsmajlíkem nakonci, to se ti moc povedlo a jako vstup do konstruktivní diskuse je úlpně ideální.

 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 13:32
Swordfish   
Večer jsem četl ten článek na seznamu a pochopil jsem z něj že bude letiště minimálně 10 dní mimo provozA ono se v podstatě nic nestalo.Včera jsem zrovna koukal na jeden pěknej film p.Verner jr.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 16:57
Milan Mikulecky
Proboha, oni to ještě někde pouštěj? Hříchy mládí, no aspoň se jednou budu moc podívat jak vypadalo letiště v Příbramy, když už tam teď chtěj bagrovat tu dráhu
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   30. 8. 2012 / 12:23
Swordfish   
Já mám ten film celkem rád.Hodně se tam lítá...jsou tam pěkné záběry.....jen za ten scénář bych je nakopal do pr.........
Vždycky se musím smát když slyším................ tady teď nikdo není máte počkat na okruhu aź někdo přijde
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   30. 8. 2012 / 12:31
Milan Mikulecky
On ten děj je z mého pohledu trošičku naivní, i ty naše herecké výkony, ale tenkrát jsme chtěli udělat radost, všichni jsme to dělali zadarmo a byla to docela fajn zkušenost. Moje žena má z tý hlášky taky dodnška srandu
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   30. 8. 2012 / 22:19
Swordfish   
To se nedivímJe fajn mít ženu co má pro létání pochopení.Ta moje se celkem divila proč má v obýváku místo lampy dřevěnou vrtuli,ale vzala to sportovně........šla to rozběhat
Dárek k narozeninám od spolužáka z Waltrovky co seděl se mnou v lavici
18662 B / 375 x 500 / Darecek.jpg
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   30. 8. 2012 / 22:38
Swordfish   
černá lampa v rohu snímku odjela se spolužákem.......taky se celkem divil ,ale musel jsem udělat místo pro vrtuli
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   31. 8. 2012 / 08:36
kuma   
To je ale luxusní dar, pane, máš dobrý spolužáky!
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   31. 8. 2012 / 11:14
Swordfish   
Jo to jo měl jsem opravdu velkou radost
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 10:28
Štěpán Obrovský
Ty tady taky nemáš dobrou vizitku, ale po tomhle výroku bych se bál objevit na kterýmkoliv letišti v ČR a SR. Protože ti hrozí, že tě umlátí těma ohnutýma vrtulema, co jsou pověšený po zdech v barech.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 09:37
Jeeloo
No, pokud mě paměť neklame, tak OK-LAC neseděl nikdy na bříšku, ne? Vím že ZRD brousilo trávu, ale LAC tuším ne
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 10:01
Vita Zenisek
Klame. Seděl v Německu.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 10:10
AJS
A pro "odborníky" typu FS Pilot dodám, že sice mluvím o tom, že se to stalo téměř každé 326/526, nicméně jen pokud se bavíme o řadě Trenér. Pokud se bavíme o GA letadlech se zatahovacím podvozkem všeobecně, vztahuje se to tvrzení samozřejmě i na ně, Cessna Necessna Piper Nepiper
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 10:19
Milan Mikulecky
Z toho plyne jediné poučení, létej jedině vzduchomužolodí, tam se ti nic stát nemůže protože je to loď a nemá podvozek, když nemá podvozek, nemůže se jí zasunout ani vysunout narozdíl od trapných strojnických aparátů.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 11:29
kuma   
... o vivatech ani nemluvě ! Tam je tato spotřeba bukových klacků příslovečná...


Někteří čímani dokážou posadit 326 na zavřenej podvozek i 2x za sezónu, když mají protekci v servisu, který jim to éro stihne opravit ještě do plné sezóny (nevymýšlím si, stalo se a je to v rozborech LMÚ AeČR)
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 10:37
happypetr   
Na novinkách píšou škodu asi 700000 kaček.Zajímalo by mně,co se všechno musí při takovým maléru vyměnit,případně spravit.Když šlahne vrtule do země,tak se musí zgenerálkovat i motor?
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 11:34
kuma   
No, jak kdy...
V motoru většinou bývá středem zájmu geometrie klikové hřídele, pokud se vejde do limitu, je to jen rozborka, sborka. K tomu nová vrtule (nebo listy a generálka zbytku), obnova potahu a plechů - a kontrola geometrie prutoviny. Takže když má člověk štěstí a hufne to jen trochu, nebude to těch celých 3/4M, i tak to ale bude darda...
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 13:29
Balooo   
Z fotky to není jasné, ale může to být i motorové lože a to potom bývá hodně blízko hraně oprava vs. W/O.

Jinak pamatuji ještě z diskuzí ve FlyForFunu, když přicházela RG OK-CPL, tak Michal řešil právě signalizaci podvozku a uvažoval i o nějakém radiovýškoměru, co by bez ohledu na nastavení klapek zařval pod určitou výškou s nohama nahoře. Právě proto, že belly-landing je relativně častá záležitost, protože i když jsou tři zelené/červené, signalizace zatažení při klapkách, DÚ i checklisty, tak se to prostě čas od času stane a jakýkoliv další element, který by pilota včas probudil ze sladké letargie, může mít cenu - generálky, nebo letadla.

Do levelu tahání podvozku jsem se ještě nedostal, takže bych možná poprosil zkušenější, kdyby mohli popsat špecifiká signalizace zamčení podvozku na Z-x26, RG, Piperech, apod. Konkrétně jestli je u těchto typů relevantní a případně zjistitelný problém, kdy někdo (omylem) zatáhne nebo zatahá podvozek vypínačem na zemi a ten se při odlehčení kol při vzletu složí. Jestli třeba nesvítí tři červené (=pozor, problém), nebo jestli stačí dát před vzletem přepínač dolů, nebo středové polohy a musí to být ok. To je možná to, na co se FSAlí chtěl zeptat.

Mimochodem "invazní" ull Sova, co je u nás v Bene v hangáru, šla cca. před dvěma týdny taky na břicho. Bylo to při revizi, kdy mechanik (asi i majitel) ležel v kabině a omylem si štrjchnul. Hrábla si už minimálně po druhé, takže to opavdu není bolest jenom trenérů, ale přijde mi, že hlavně jednomužovzduchostrojů, že ten element druhého strojníka s CRM a notýskem v ruce asi udělá dost.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 13:45
kuma   
Jo, pravda, motorové lože... ale to už by asi musela být větší rána...

Co se týče cessny RG - diskusi jsem nesledoval, ale je to tak jak už psali jiní. Prostě zavírací podvozek je u jednopilotních strojů rizikový prvek, ať chcem, nebo nechcem. Přistát na zavřenej podvozek jde snadno i ve dvou - i s instruktorem na palubě - sám mám tutéž naštěstí zcela beznásledkovou zkušenost s blatníčkem z úplných začátků svého výcviku...

Naštěstí blaník je (byl?) letadlo, které počítá se vším, měl podvozek konstruovaný tak, že se na něj dalo přistát i v zatažené poloze. Jen to víc drclo - a to éro se z polohy "na kolo" ještě asi 25 cm propadalo, než dosedlo "mezi stvoly" (což byl zajímavý a nečekaně intenzivní první dojem - byli jsme utopeni v trávě). Akorát že u blaníka dva tyčí zvedli čumák, třetí zajistil otevřené kolečko - a lítalo se dál.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 13:46
Jeeloo
OK-ALZ shodou okolností teď řeším. Chudák Alza už brousila bříško 4x. Chybí tam akustické varování, když stahnu plyn na volnoběh a mám současně vysunuté klapule a nemám venku kola. Na letadle připravujeme jednu větší zástavbu a ten repráček na varování je její součástí
Nicméně radiovýškoměr do ní dát nelze, ikdyby si to majitel přál sebevíce, bohužel
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 16:59
Milan Mikulecky
ALZu jsem strašně rád lítal, když byla nová, teda nová, když ji Milan s Alešem dotáhli do Čech. Potom jak byla v režimu půjčování, tak mi toho letadla bylo strašně líto, nějak na něm bylo vidět jak dostává zahulit, víc než na těch s pevnejma kolama.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 14:05
Rychlokvaška
U dopraváků máš většinou systém, kterej nedovolí fyzicky přesunout páku nahoru, dokud je éro na zemi. Tím eliminuješ jeden problém. Pak máš systém, který přehledně indikuje podvozek dole a zajištěn. Druhý problém. Pak systém, který indikuje jako závadu nesrovnalost mezi polohou páky ovládání podvozku a polohou podvozku samotného. Třetí problém. Pak máš systém, který udělá přistání bez podvozku poměrně nepříjemnou zálezitost - takový TakeOff/Landing config Warning je jeden z nejotravnejších zvuků, který znám A nejde vypnout. Čtvrtý problém. No a nad vším bdí dvoumužné Challenge/Response checklisty. I přesto ale existují případy, kdy selže většina nebo dokonce všechny výše uvedené záchranné body. Lidská vynalézavost nezná hranice

Většinou je mechanicko/elektronické řešení tohohle všeho poměrně snadné a levné a tak by bylo fajn, kdyby si udělalo i cestu do GA. Někde to ale nefunguje naprosto ideálně, např. ostravný idle senzor, který řve vždycky, když je motor na idle a podvozek nahoře. Na to si pak člověk zvykne a i přes neskutečnou otravnost to dokáže lidská psychika nepochopitelně sadno ignorovat - např Piper Seneca.

Mimochodem, stejně si myslím, že nejlepší zárukou použití podvozku je pořádně velká a macatá páka jeho ovládání a někde kolem pořádný červený/zelený světla. Všechny ty minipáčky kdesi dole s LEDkama (od malých letadel po Airbusy) nejsou hodné mužného pocitu, který by měl být s ovládáním podvozku spojen )
 1x  

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 23:13
Koprik
... a přes všechny ty udělátka si neštastní Turci, sedíc 3 v Bulíku během asi minuty vůbec nevšimli, že jim klesá rychlost na pádovku a sesypali se v EHAMu na zem...a všichni byli kvalifikovaný strojníci.....a nenaděláš nic.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 13:40
Jeeloo
Několikrát jsem řešil Belly Landing a Prop-Strike (např. Cessna 210 OK-RAY a nebo OK-CIC, případne OK-ALZ). Prvně se sundá vrtule a jakmile byl PropStrike se zemí, okamžitě pochoduje do fabriky (nejčastěji Německé MT Propeller, ten jsme používali). Na motoru se sundají kapotky na válcích (to pro kontrolu, jestli nejsou štěpy v oleji) a sundá se vana dole, motoru se vyndá klikovka a ta jde na defektoskopii.
U amerických motorů (Continental a nebo Teledyne) je povinné udělat defektoskopii metodou Eddy Current, tedy metodou Vířivých proudů. Musí jí provést technik s mezinárodní kvalifikací Level III.
Dále se měří defektoskopicky válce a váčky, ale to se dělá metodou Magnetic Particle. U toho se zamatlá vždycky štěpkama půl letadla, tohle jsem osobně dělal strašně nerad.
No a v poslední řadě jsme dost často dělali kontroly Trunionu na příďovém kole (pochopitelně u letadlel ala Cessna a další), což je to, co má vlastně pilot pod nohama, ta vidlice. Ta trpí dost často. To se testuje Penetrací a pod UV světlem - tohle mě zase velmi bavilo
Pokud se najdou trhliny na mnoha dalších testovaných místech, případně praskliny, tak motor běží buď celý a nebo jeho část výrobci, případně autorizovanému servisu na Overhaul a nebo někdy rovnou výměnu.
Dost často se kontroloval také nosník křídel, to hlavně když letadlo udělá kotrmelec v oraništi a úřad to rád požadoval. Kontroluje se úchyt pásnice a vlastního nosníku opět NDT metodami.
Jakmile je to dáno dohromady s takovým a nebo takovým výsledkem, začnou klempířské práce. A to je dost pakárna, u nás si s pár letadlama hráli kluci i dva týdny. Jakmile jsou plechy nahrazeny/vyklepány a náhradní díly jsou na skladě, zkompletuje se to celé a postaví se letadlo na zvedáky. Poté nastoupí elektrikáři a testují a testují. Pokud má letadlo hydrauliku, tak se doplní nová, včetně brzd a šokových částí letadla ala Silent blocky a další podloží. Zabouchá se kolama, odzkouší se vše a letadlo se změří na odchylky (např jestli nemá na trupu vrtuli, vychýlená křídla atd) - tady jsem osobně viděl jednu C 182 nejmenovaného majitele, který prolétl bouřkou a došmajdal na Kbely. Levé křídlo bylo vyoseno o 3 stupně nahodu

poslední štací je nová vrtule, která dorazí, ohnuté se většinou nerecyklují. Dodá se zpátky na éro, naplní se stavění vrtulky olejem a jde se motorovat. Po každém takovémto zásahu se dělá velká motorovka (neplést s tím, co dělají piloti), která někdy trvala až 2 dny, podle ladění motoru a všeho, ale standardně běží v kuse cca 4-6 hodin.
No a pak se jde zase létat. Někdy jsme dali letadlo dohromady do měsíce a taky jsem to zažil jako traťový běh na 7 měsíců i rok

Toliko něco málo zkušeností z pozemního uvedení letadla po nehodě opět do vzduchu. Necitujte mě přesně, je to přes 3 roky, co jsem dělal tuhle rozborku naposledy a tak jsem to dal dle nejlepšího vědomí a zkušeností dohromady hlavně pro zajímavost
 1x  

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 13:49
kuma   
Hezké, pane!
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 13:53
Rychlokvaška
Perfektní popis!
A jsem rád že nejsem sám, co neumí všechno nazývat hezky česky Ostatně já jsem z těch, kterým letecká a strojnická čeština nahání osypky, ale chápu že tu jsem v menšině.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 13:58
Tragédie v JRD
Áaaa.. další příspěvěk do zlatého fondu peráku ... Pěkné, čtivé (!!!), poučné.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 17:25
happypetr   
Díky za odbornou odpověď.
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   29. 8. 2012 / 23:09
Koprik
Tý vole...to mi přijde skoro levnější koupit v Arizoně z válečných zásob další Cessnu, nebo se pletu?A nešťastný pilot, pokud se z toho nestihne vylhat, aby stihnul převést majetek na manželku a utekl na Belize, kde ho nikdo nechytí.....
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   30. 8. 2012 / 07:16
kuma   
Jo, to máš 100% pravdu - a vo tom to lítání je !
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   30. 8. 2012 / 08:33
Jeeloo
Nezapomenout an to, že dneska je každé letadlo pojištěno a víceméně každý pilot má své vlastní pojištění Je to jako povinné ručení u auta, takže emigrace nehrozí, pokud to vše má.

Tady je vidět také zářný příklad, proč si má pilot velící zkontrolovat platné papíry před letem. Opravdu, kdo to neviděl, tak netuší, jak rychle se může pak stát, že mu zaklepe na okno jeho již bývalého bydlení někdo s účtenkou jako kráva.
Bez platného pojistného certifikátu vůbec nenastartovat motor a bez svého vlastního pojištění, no, to je na uvážení
 

Včera u nás skončil Zlínek na břiše   30. 8. 2012 / 08:46
kuma   
Tak tak.

A co se týče vlastní "pojistky na blbost" bez které leze do letadla jen finanční sebevrah je potřeba dobře vidět na ty nejmenší písmenka tištěná světle šedou barvou v "podmínkách pojistné smlouvy" - nic nepodrazí nohy tak, jako když v poslední chvíli pojišťovna cukne, že nic nezaplatí, protože se na danou událost vztahuje "výluka" - a všechny peníze, co člověk roky platil - jsou v luftě.

Je v obecném povědomí, že pokud je pilot pod vlivem omamné látky, tak se celkem čeká, že některé pojišťovny odmítnou plnění - ale podle některých formulací (a výkladu) výluk některým pojišťovnám stačí právě "nesprávná technika pilotáže" nebo "nesprávné provedení důležitých úkonů" jako záminka, aby zvažovaly, jestli částku vyplatit či nikoliv. A do těchto dvou form,ulací se vejde prakticky každá neúmyslná chyba... což je zrada.

edit: a to nemluvím o úmyslném porušení letecké kázně - před každou takovou skopičinou by si pilot měl uvědomit, že pokud přitom k něčemu dojde, tohle žádná pojišťovna neproplatí. A dluhy se dneska dědí...
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ