|  |  | | Loňská nehoda Jak-42 u Jaroslavli - 7. září 2011 16. 9. 2012 / 21:58 | |
|  | Tak se rok s rokem sešel a před pár dny proběhlo další smutné výročí - tentkrát tragické nehody Jaku 42 společnosti Jak Servis s hokejovým týmem Lokomotiv Jaroslavl na palubě. Jak už to bývá, bez pozornosti neleteckých novinářů a jejich schopnosti uzavírat starší události.
Tak to tu tradičně zkusíme napravit a uzavřít 
Letošní první výročí je zajímavé ještě z jednoho důvodu - Ruští vyšetřovatelé vznesli obvinění proti náměstku Jak Servisu Vadimu Timofejevovi, který věděl o tom, že let je prováděn nelegálně - piloti neměli potřebný výcvik a kvalifikace, ale přesto jim povolil let. Kapitán byl kapitánem na základě zfalšovaných dokumentů a F/O neměl příslušný výcvik na Jak-42, navíc oba lítali spíš Jak-40, který vyžaduje jinou techniku pilotáže a postupy. F/O byl navíc pod vlivem sedativa.
Asi bez komentáře...jiný kraj, jiný mrav. Každý si musí sám za sebe rozmyslet, s kým poletí...
Připomenu jen hlavní příčinu - nechtěné brždění v průběhu vzletu, tím pádem nedostatečná akcelerace a výsledná rychlost, následné přetažení po odlepení a pád s následnou destrukcí stroje.
Link na anglický překlad reportu:
http://avherald.com/h?article=4428da13/0014&opt=4096
Závěrečná zpráva v ruštině:
http://www.mak.ru/russian/investigations/2011/yak-42_ra-42434.html
http://www.mak.ru/russian/investigations/2011/final_ra-42434.pdf
A pár místních debat na tohle téma, ať se to vzájemně hezky prolinkuje 
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=420877&lan=0&style=2
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=421039&lan=0&style=2
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=421771&lan=0&style=2
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=422302&lan=0&style=2
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=422503&lan=0&style=2
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=427750&lan=0&style=2 |
| |
|
 |  |  | | Loňská nehoda Jak-42 u Jaroslavli - 7. září 2011 17. 9. 2012 / 09:30 | |
|  |
Jak už to bývá, bez pozornosti neleteckých novinářů a jejich schopnosti uzavírat starší události.
Čteš špatná média.... v těch českých se tomuto výroči novináři věnovali, a dokonce nezapoměli ani na výsledky vyšetřování, včetně akce s falešným kapitánem apod. |
| |
|
 |  |  |  | | Loňská nehoda Jak-42 u Jaroslavli - 7. září 2011 17. 9. 2012 / 13:28 | |
|  | No, holt Anglie 
Pravda na Slovensku to nebylo o moc lepsi, vyroci havarie se nevenoval nikdo. Abych tedy upresnil, novinari se venovali vyroci, ale vyroci smrti Pavla Demitry, v omezenem rozsahu taky zbytku tymu Jaroslavle, a to zejmena v podobe reportaze o pamatecnem zapasu. Rozbor nehody se konal max. v ramci ramecku o 100 slovech... |
| |
|
 |  |  | | Loňská nehoda Jak-42 u Jaroslavli - 7. září 2011 17. 9. 2012 / 10:20 | |
|  | Dobrý souhrn, včetně reflexe našich spekulací.
Myslím, že postupně se vynořující fakta v pozadí této tragédie byla (ve své době) dost překvapivá, přestože se nabízela už od počátku. A překvapivá byla, protože si člověk říkal "tohle přece snad ani není možné!"
Jak to v podobných případech bývá, strohý výčet "řetězce průserů" vyvolává na jedné straně pocit "to nemohlo dopadnout jinak" - a na druhé straně "bože, kolikrát se už podobné okolnosti zřetězily a dopadlo to dobře jen zcela čirou náhodou?!!"
Napadá mne aktuální paralela - vyhýbat se takovým "aerolinkám" se dá, ale není to vždy jednoduché. Je to dost podobné, jako hledat "bezpečný alkohol", který není falšovaný - pančovaný polským šmejdem do ostřikovačů...
|
| |
|
 |  |  | | Loňská nehoda Jak-42 u Jaroslavli - 7. září 2011 17. 9. 2012 / 11:36 | |
|  | Míro uzavřel jsi to hezky! O tom že v tomto případě bylo posráno o hodně víc než bych já, starý pesimista čekal žádná.Ale tvoje věta, cituji:
Asi bez komentáře...jiný kraj, jiný mrav. Každý si musí sám za sebe rozmyslet, s kým poletí...
Nedá mi abych si nerýpnul.....protože si nemyslím, že divné ajrolinky spojené se šlendriánem fungují jen na východě.....a západem nemyslím Jižni Ameriku. Třeba osobně bych nikdy neletěl s Ryanairem a stačí mi k tomu následující důvody.
1) Neuvěřitelně "prozákaznický" přístup O´Learyho...nenexistuje aby se jeho přístup nepromítal do všech procesů v ajrolince...prostě ojebat zákazníka jak jen to jde.
2) Protože jsem trochu od fochu tak dobře vím, že 25minut turnaround time je neuvěřitelná prasárna vůči posádce která významně zvyšuje riziko LN.A když nic jiného,významně zvyšuje stres na palubě a k pohodě rozhodně nepřispívá. U byzjetů pamatuji min. turnaround 20minut - to je minimum povolené UCL a všichni věděli, že se to dá stihnout jen na letišti typu Tatry (bez provozu), bez tankování a ideálně bez cesťáků.Nikdo mě nepřesvědčí o tom, že vyložit / naložit bulíka za míň než půlhodiny opět odletět je normální.Koneckonců TC to rozhodně tak nedělá - vím, nejste lowcost.
3) Z více zdrojů od pilotů vím, že piloti FR kteří si dovolí častěji udělat go-around nejsou zrovna ve firmě oblíbeni.To je určitě prima pocit, když piloti tohle vědí....
Ale jinak je to někdy jak píše Kuma.......je to jako s hledáním pančovaného chlastu.Hledej když ti ho prodají s padělaným kolkem, vinětou a v padělané flašce.... |
| |
|
 |  |  |  | | Loňská nehoda Jak-42 u Jaroslavli - 7. září 2011 17. 9. 2012 / 11:40 | |
|  | LOL DDDD |
| |
|
 |  |  |  | | Loňská nehoda Jak-42 u Jaroslavli - 7. září 2011 17. 9. 2012 / 13:43 | |
|  | 2) Protože jsem trochu od fochu tak dobře vím, že 25minut turnaround time je neuvěřitelná prasárna vůči posádce která významně zvyšuje riziko LN.....Nikdo mě nepřesvědčí o tom, že vyložit / naložit bulíka za míň než půlhodiny opět odletět je normální.
No, v materialech od vyrobce to je, dokonce za 20 minut - pravda je, ze to je 'Enroute' 
http://www.boeing.com/commercial/airports/acaps/737sec5.pdf (odstavec 5.3.4)
|
| |
|
 |  |  |  | | Loňská nehoda Jak-42 u Jaroslavli - 7. září 2011 17. 9. 2012 / 13:46 | |
|  | 1) Tak spis bude prave proto ta aerolinka bezpecnejsi. I "velkym" aerolinkam se cas od casu stane ze maj na konte smrtelnou nehodu, treba Turkish v AMS, Air France 447, atd. Aerolinka se oklepe a lidi letaji dal. Umis si ale predstavit to medialni peklo co by se strhlo kdyby se tohle stalo FR? Ostatne se staci podivat jak se nafukuji i bezne incidenty kdy se do nich zrovna zaplete FR.
2) no a proto nemel i pri obrovskem objemu prepravy Ryanair nikdy nemel smrtelnou nehodu a pokud vim, tak ani zadnou nehodu s vaznym zranenim zpusobenou posadkou.
Nehlede na to, ze naprosta vetsina letu ma na to otoceni o dost vic nez 25 minut (protoze jak vime, FR umele natahuje delku letu v letaku), a porovnani s TC(myslis QS?) je zcela mimo z x duvodu. Ale ver mi, ze kdyz se jo musi, tak se i QS otoci za neco malo nad 30 minut, a to nefungujou "zrychlovaky".
3) a ja treba taky znam par pilotu FR a nikdo si na to nestezoval... no, asi nikde nebudou mit radi pilota co opakuje kazde treti priblizeni, ale jestli si to vsechno dokaze obhajit... To by chtelo reprezentativnejsi vzorku. Kterou ale bohuzel nemame... |
| |
|
 |  |  |  |  | | Loňská nehoda Jak-42 u Jaroslavli - 7. září 2011 17. 9. 2012 / 14:03 | |
|  | Fabo, kód jsem napsal blbě - TC není QS ale Thomas Cook.
1) Každý svého štěstí strůjcem.....za svoji kontroverzní pověst si FR může NAPROSTO sám, nikdo je nenutí chovat se k zákazníkům a všem okolo tak jak se chovají. Bohužel je chyba, že si to zákaznící nechají líbit, tudíž FR zatím nic nenutí chovat se jinak.
2) To že FR zatím neměl velký průser vůbec nic neznamená, v letectví to ostatně není otázka jestli se stane kraksna, ale kdy se stane...to je prostě statistika.
3) Letové časy mají natažené všechny ajrolinky, počítají totiž block time a vždy je tam nějaký čas navíc, aby ajrolinka nebyla penalizovaná za zpoždění.Může tam být delší přílet / odlet, počasí, cokoliv, to není výsada FR.
4) FR sází v kokpitu na mladé nezkušené kluky, kteří jsou zvlášť dnes za A) rádi že vůbec mají vysněnou práci, takže si nechají spoustu věcí líbit, za B) netuší že by to mohlo fungovat i jinak
Jinak Fabo, při vší úctě k tobě mám pocit, že ti O´Leary platí za PR.....LETU ZDAR! )) |
| |
|
 |  |  |  |  |  | | Loňská nehoda Jak-42 u Jaroslavli - 7. září 2011 17. 9. 2012 / 14:37 | |
|  | Thomas Cook, ok, cili TCX neboli IATA MT. Chapu. Ale plati to jiste 
1) Kontroverzni povest je pro aerolinku jako je FR skvela vec. Kazdy o nich mluvi, pak se podivaji na jejich stranky, a za ty prachy, neber to... Jiste, kdo se necha nachytat tak ve finale zaplati vic, ale me to treba vyhovuje, pac cestuju nalehko, ctu na co klikam, a umim si udelat web checkin. A tak se muzu treba za trista korun podivat do Italie.
(cimz se da rici, jistym zpusobem mi MOL za PR plati, protoze kdyby nemel tyhle ceny, tak misto kazdy rok nekam, letim mozna jednou za pet let do Londyna, a jinak sedim doma na prdeli. A me bavi podivat se na den do Bergama nebo na dva do Bruselu)
2) Jo, ale nemuzes poprit, ze nekde ta statistika vychazi proste jinak. Treba Qantas za poslednich 60 let nemel ani jednu smrt... kolik jich mel mit podle statistiky? A kdy bude mit dalsi? A bude to FR trvat taky 60 let?.
3) Jiste, ale to nic nemeni na tom, ze jestli prileti letadlo 15 minut driv, ma o 15 minut vic na otocku...
4) A umis to i nejak podlozit? Kolik ma treba prumerny F/O a prumerny CPT hodin? Jiste, FR byl relativne dlouho jedna z mala aerolinek v Evrope, kdo nabiral... taky byl jedna z mala aerolinek ktera rostla... A furt nevidim spojitost s bezpecnosti provozu. kor kdyz netusime co maji za kapitany. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | | Loňská nehoda Jak-42 u Jaroslavli - 7. září 2011 17. 9. 2012 / 15:23 | |
|  | To že neměli průser něco znamená. Stačí si spočítat, kolik už za dobu provedli letů a to už o něčem vypovídá. A nepochybuj o tom, že ať jsou vůči cesťákům, případně i posádce nepříjemní, tak na bezpečnosti rozhodně nešetří, protože jak tady už padlo, jediná kraksna by u nich byla konečnou, protože pracují s tak malými maržemi, že jakýkoliv skokový pokles by je okamžitě položil. Oni pro svoji ekonomiku potřebují neustálý růst a jsou si dobře vědomi, že by to byl konec. Takoví Air France měli už pár kraksen, kde byl nepochybně zapojen lidský faktor i údržba, ale díky tradici žijí dál. FR tradici nemá a šel by do Kopru  |
| |
|
 |  |  |  |  | | Loňská nehoda Jak-42 u Jaroslavli - 7. září 2011 17. 9. 2012 / 14:06 | |
|  | Do kamene tesati.
Oprava: Do kamene tesati, s výjimkou té argumentace tím, že FR doteď žádnou nehodu neměl. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | | Loňská nehoda Jak-42 u Jaroslavli - 7. září 2011 17. 9. 2012 / 14:46 | |
|  | | Ja nerikal ze zadnou nehodu nemel, ja rikal ze zadnou smrtelnou nehodu nemel... To jen v reakci na to, jak tady Koprik maluje na zed obraz Ryanairu nebezpecneho na urovni indonezskeho AdamAiru. |
| |
|
 |  |  |  |  | | Loňská nehoda Jak-42 u Jaroslavli - 7. září 2011 17. 9. 2012 / 15:00 | |
|  | K tomu bodu 1 Fabo mám velké výhrady...Máš pravdu, lidi se nakonec oklepou a lítají dál. Čím větší dopravce, tím to má v tohle ohledu "snažší". Bohužel. Historie ale ukazuje, že i těm opravdu velkým dokáže leccos zlomit vaz, totálně. A je to tak opravdu dobře, protože většina oněch zásadních konců mělo před sebou obrovská systémová selhání.
A právě proto se mi tohle "oklepávání" nelíbí...je na světě řada dopravců, a jsou mezi nimi opravdu velcí v Rusku, Asii i Evropě, kteří dlouhodobě v letectví nemají co dělat. A nejen díky svým nehodovým statistikám...to je až to úplně poslední hodnotící kritérium, až to všechno praskne.
Faktem ale je, že Ryanairu neodpustí nikdo nic. A to je taky dobře. |
| |
|
 |  |  |  | | Loňská nehoda Jak-42 u Jaroslavli - 7. září 2011 17. 9. 2012 / 14:49 | |
|  | Když jsem Kopříku psal o jiném kraji, nemyslel jsem to tak zase úplně doslova Chápu, že je to hlavně tady celkem citlivé téma...
Na druhou stranu, dalo by se tady hodně polemizovat o úrovni letecké kultury v jednotlivých zemích a o tom jak se do toho všeho promítá jejich (proti)letecký úřad. Jsou prostě věci, které se někde stávají celkem pravidelně, nebo jsou nedejbože pravidlem, zatímco jinde jsou naprostá výjimka díky momentálnímu selhání lidského faktoru a společnosti s podobným profilem skončí, ještě než se stane něco vážného. Je to o pravidlech, kultuře, tradici, profesionalitě a dozoru. Ale to je na dlouhou debatu, kterou bych nerad rozvíjel, je tady na to poslední dobou příliš neobjektivní atmosféra.
S Ryanairem máš v řadě věcí pravdu, nepatří k aerolinkám, které bych zrovna obdivoval...s výjimkou jejich komerčního potenciálu. Ale moje hlavní výhrady jsou ke vztahu k zaměstnancům a zákazníkům, zbytek bych za tak tragický nepovažoval. Ano, spousta záležitostí, stejně jako např. u easyJetu je maskovaná tím, že mají robustní SOP, moderní a novou techniku, kvalitní maintenance, hodně lítají, takže mají velkou praxi, apod. V takovém systému se řada drobných chybek a šetření schová a neprojeví na zásadních bezpečnostních problémech. Taky tlaky na limity (a není to jen čas na turnaround a palivo) jsou vyšší než někde jinde. Ale to je o osobnosti každého kapitána, jak se s tím popere...koneckonců v tom kokpitu s nimi O'Leary nelítá...Že by to ale dělalo špatnou nebo vyloženě nebezpečnou celou aerolinku nějak systémově, to si zase tak úplně nemyslím.
Pokud jde o ty turnaroundy - pro posádku jako takovou je těch 20-30 minut celkem pohoda na přípravu, zvlášť u pravidelných dopravců, kteří mají fixní flightplany, apod. Cabin Crew uklízí za letu a dřívější problémy se security checky se taky zdá se zlepšily...koneckonců, v letadlech Ryanairu člověk jen tak někde něco neschová U turnaroundů obecně největší čas zabere boarding/disembarking a to má Ryanair vychytaný schůdkama navíc (když pominu občasné zlomeniny cestujících My na to máme hodinku a i když je to oproti těmhle rychlovkám neuvěřitelná pohoda a příjemná pauza, je pravdou, že za těch 20 minut máme v pohodě hotovo, zbytek je úklid a lidi...Co mně spíš vadí je tlak na zkrácení času na přípravu před daným letovým dnem, resp. spoléhání se na to, že si každej udělá přípravu doma. To není košer.
No a ty goaroundy, palivo navíc a oblíbenost ve firmě...ono popravdě, Ryanair není zaměstnavatel na zbytek kariéry. Pro většinu lidí je to hourbuilding přestupní stanice a vědí to jak piloti, tak jejich budoucí potenciální přestupní stanice. Mít v tomhle ohledu přímo u Ryanairu špatné jméno vpodstatě nic neznamená. Je to tlak navíc, je to nepříjemný, ale dá se to celkem v klidu ignorovat...Občas se to krátkodobě zhorší, začne se to probírat veřejně, zase se to zlepší. V téhle době podobný tlaky najdeš všude, něde jsou to jen přání managementu, někdy závažnější postupy, ale výsledek je pokaždé stejný - za let je zodpovědný kapitán a nikdo mu do jeho rozhodnutí kecat nemůže. Resp. může, ale taky si to pak může letět sám...
V téhle souvislosti mě ale napadá ještě jedna důležitá věc - za to jaké podmínky mají zákazníci i zaměstnanci Ryanairu může sice z velké části pan ředitel, ale hlavně trh letecké dopravy. A ten formuje každý z nás kdo lítá. Lidí ochotných překousnout zákaznický servis Ryanairu za cenu podnákladové letenky je čím dál víc a jen tak jich ubývat nezačne. Za krátkodobé osobní výhody pak platíme všichni...a taky si za to všichni můžeme. Kdyby každej platil normální cenu a dožadoval se adekvátních služeb, žádnej Ryanair tady nemáme. Že to jde dělat úplně jinak i lowcostově je vidět třeba u Southwestu, nebo WestJetu, ostatně svým způsobem i u easyJetu.
Jinak s tím hledáním pajcovaného chlastu jak píše kuma - ono to hledání kvality a bezpečnosti je u aerolinek přece jenom trochu jednodušší. Dozor a veřejně dostupné informace jsou na úplně jiné úrovni. I když pochopitelně osobní selhání najdeš všude. |
| |
|
 |  |  |  |  | | Loňská nehoda Jak-42 u Jaroslavli - 7. září 2011 17. 9. 2012 / 14:58 | |
|  | V téhle souvislosti mě ale napadá ještě jedna důležitá věc - za to jaké podmínky mají zákazníci i zaměstnanci Ryanairu může sice z velké části pan ředitel, ale hlavně trh letecké dopravy. A ten formuje každý z nás kdo lítá. Lidí ochotných překousnout zákaznický servis Ryanairu za cenu podnákladové letenky je čím dál víc a jen tak jich ubývat nezačne. Za krátkodobé osobní výhody pak platíme všichni...a taky si za to všichni můžeme. Kdyby každej platil normální cenu a dožadoval se adekvátních služeb, žádnej Ryanair tady nemáme. Že to jde dělat úplně jinak i lowcostově je vidět třeba u Southwestu, nebo WestJetu, ostatně svým způsobem i u easyJetu.
Půjčím si Tragédův komentář - "Do kamene tesati".
Na tohle bych snad koupil i žulovej blok.
Tohle se totiž netýká jen lítání, ale obecně všeho odsuzování toho, jak to dnes všechno stojí za ho... |
| |
|
 |  |  |  |  | | Loňská nehoda Jak-42 u Jaroslavli - 7. září 2011 17. 9. 2012 / 17:01 | |
|  | Dvacet minut turnarond je hrozně fajn s vycvičenou posádkou a když máš studený brzdy, ale nedovedu si to představit při výcviku. V tom ty chlapce od FR vždycky lituju. Máš-li cvičence připravit na další let a důkladně s ním probrat, co bude následovat, potřebuješ minimálně tak 3/4 hodiny, aby měl čas i na drobné "odfouknutí".
Naopak pamatuji "zlaté doby", kdy jsme u ČSA měli tak dlouhé průlety (1h15, 1h30), že nám hodinový průlet přišel jako strašná hoňka. To byl zase druhý extrém.
Jinak s tím, že si můžeme sami za Ryanair a za to, jak deformuje trh letecké dopravy a pracovní podmínky, máš naprostou pravdu. Jsme spoluzodpovědní, ať už jako cesťáci, kteří si zvykli na létání za 10EUR a ještě kafrají, nebo jako zaměstnanci, kteří jsou ochotní si platit všechno včetně recurrentu a uniforem. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | | Loňská nehoda Jak-42 u Jaroslavli - 7. září 2011 17. 9. 2012 / 18:13 | |
|  | Jojo, to máš pravdu, ve výcviku není žádnej turnaround dost dlouhej Ani teď bych pod 45 minut nerad šel, to je tak akorát čas stihnout všechno v pohodě a klidu. Těch 20-30 minut o kterých jsem psal beru spíš jako takový měřítko, kolik to tak průměrně trvá...
A to jsme ještě taková IT zaostalá aerolinka - loadsheet přijde papírovej a jsou destinace, kde to musíme čmárat do grafu, trať i vítr ládujeme do FMC ručně, techlog a performance jsou sice na EFB, ale programoval to někdo kdo v životě v letadle neseděl, všechno se stokrát zapisuje do PLOGu a dalších byrokratformulářů....
V téhle době to už může fungovat jinak...trať i s větrem a aktuální ATIS přijde datalinkem a průběžně se aktualizuje, EFB si všechno počítá sám od sebe a jen se to zkontroluje, techlog plní palubní diagnostika a satcom za letu a člověk to jenom odklepne. To pak člověk jenom všechno zkontroluje, udělá briefing a hotovo. 10-15 minut. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | | Loňská nehoda Jak-42 u Jaroslavli - 7. září 2011 17. 9. 2012 / 18:20 | |
|  | No, dneska je to samej počítač, a pak po takovým dni přijdeš domů a nemůžeš ani udělat CTRL+ALT+DEL, protože je prohibice
Jdu na Simbeership. Dát si limošku  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | | Loňská nehoda Jak-42 u Jaroslavli - 7. září 2011 17. 9. 2012 / 18:30 | |
|  | Nojo, jsou činnosti, který jsou otrava a je to u nich příjemná úleva, nechat to dělat počítač. Člověku pak zbyde čas a nálada na to dělat věci, co naopak dělá rád Já jsem holt ajťák no, čím víc technologie a míň anachronismů, tím líp...sám pro sebe si to pak můžu dělat po staru když mám chuť, ale ve 3 ráno nemusím...
Tak si to užijte, já si du dát tu limošku doma... |
| |
|
 |  |  |  | | Loňská nehoda Jak-42 u Jaroslavli - 7. září 2011 17. 9. 2012 / 15:19 | |
|  | Dovolím si lehce nesouhlasit. Tedy minimálně s tím 25min. turnaroundem. Jelikož u něj asistuji každý den v práci, tak vím, že se to bez problému stíhat dá. Ty časové úspory jsou tam, kde se skutečně brát dá.
1) se nedělá pořádný úklid kabiny, stewardi to jen proběhnou, co najdou nahází do pytlů a vynesou z letadla, nedělá se catering a nevypouští se toalety a nedoplňuje voda. Zejména ten catering a úklid jsou největší brzdy průletu. Jen tím se ušetří minimálně 15 minut.
2) vykládá/nakládá se mnohem méně bagáže, běžně max. 2 vozíky, u charterů je jich třeba i 6
3) s tankováním se nečeká, až všichni vystoupí, ale tankuje se s požární asistencí během nástupu a výstupu
4) při výstupu cestujících jsou ti odletoví již připraveni venku na chodníčku, takže můžou okamžitě nastupovat
5) letové posádce to nepochybně stačí, nevšimnul jsem si u nich nějakého nervózního spěchu, jeden si v poklidu obejde letadlo, zatímco druhý udělá přípravu.
Navíc rozhodně nepozoruju sebemenší známky, že by se snažili šetřit čas nebo peníze na bezpečnosti. Nechávají letadlo omrazovat i v případech, ve kterých by většina ostatních posádek mávla rukou a letěla, Go Around jsem zažil několikrát a narozdíl od jisté české společnosti s ATR jsem nezažil, aby sedali pod minima, běžně divertují do Bratislavy. Stejně tak třeba při střetu s ptákem (byť třeba jen do náběžky) vyžadují kontrolu a potvrzení mechanika, že můžou letět, přestože každý vidí, že letadlu nic není. Dále striktně létají podle STARu, i v dokonalých podmínkách, kdy by se dal celkem významně ušetřit čas/palivo vizuálním příblížením. A obecně aspoň z toho co vidím ze země striktně dodržují (asi z donucení) procedury, např. si nedovolí jen tak pokecat při nahazování přes headset, ale drží se přesně stanovených frází. A v neposlední řadě alespoň v Brně nejpřesněji dodržují letový řád. Zpoždění je jen několik jednotlivých letů za rok.
Myslím, že tady jsi vážně šlápnul dost vedle. Pravdu máš jen v hulvátském vyjadřování vedení vůči cesťákům a nepříliš vřelému vztahu k personálu. Ale jako celek to nese výsledky a rozhodně ne na úkor bezpečnosti. Ostatně s Ryanairem jsem už letěl dostkrát a za ty peníze přivřu oči nad tím, že si kafe na palubě musím zaplatit a že tam skoro celý let pokřikují stewardi prodejní slogany, jako v TV shopu  |
| |
|
 |  |  |  |  | | Loňská nehoda Jak-42 u Jaroslavli - 7. září 2011 17. 9. 2012 / 19:11 | |
|  | | Reklamni slogany? Tak to diky za varovani. Jesteze z Prahy neletaji, takze se k nim nemam moc jak dostat. |
| |
|
|