|  |  | Koniec techniky vo Zväzarme II. Storch / OK-DKW a Aero C3A / OK-ADH 27. 9. 2012 / 05:53 | |
|  | | |
|
 |  |  | Koniec techniky vo Zväzarme II. Storch / OK-DKW a Aero C3A / OK-ADH 27. 9. 2012 / 09:38 | |
|  | Gonzo, ty chceš, abych se rozbrečel, že jo? Kór když je venku tak deštivo... |
| |
|
 |  |  |  | Koniec techniky vo Zväzarme II. Storch / OK-DKW a Aero C3A / OK-ADH 27. 9. 2012 / 10:01 | |
|  | | |
|
 |  |  |  | Koniec techniky vo Zväzarme II. Storch / OK-DKW a Aero C3A / OK-ADH 27. 9. 2012 / 10:02 | |
|  | Z vyprávění táty vím, co letadel sloužilo po válce v Milovicích jako cvičné terče nebo když byl zrušen Aeroklub Brandýs nad Labem, všechno přeletěli do Mladé Boleslavi, tam nebylo místo v hangárech a do jara bylo po větroních. |
| |
|
 |  |  | Koniec techniky vo Zväzarme II. Storch / OK-DKW a Aero C3A / OK-ADH 28. 9. 2012 / 09:36 | |
|  | Ach, Bože, je to tak! jen si to ne vždy a ne všichni pamatují.
Nediskutovali jsme tu před nedávnem, jestli náhodou ta minulá doba nebyla pro lítání lepší než je dnes? |
| |
|
 |  |  |  | Koniec techniky vo Zväzarme II. Storch / OK-DKW a Aero C3A / OK-ADH 28. 9. 2012 / 17:46 | |
|  | 1. Pro lítání ano (mohli lietať aj tí nemajetnejší)
2. Pre eroplány nie
3. Blbcov okolo lietania a lietadiel je bohužiaľ aj dneska dosť (A jeden je tu dosť často pretriasaný, nie?)
|
| |
|
 |  |  |  |  | Koniec techniky vo Zväzarme II. Storch / OK-DKW a Aero C3A / OK-ADH 28. 9. 2012 / 19:12 | |
|  | Já zase asi budu brečet nad bodem 1...
Ano, nešlo tolik o peníze, šlo však pro změnu o jiná hlediska, a nelze tedy paušálně tvrdit, že "pro lítání byla lepší doba"
|
| |
|
 |  |  |  |  | Koniec techniky vo Zväzarme II. Storch / OK-DKW a Aero C3A / OK-ADH 29. 9. 2012 / 01:14 | |
|  | Promiň Jožo, ale i v bodě 1 ti budu vždycky odporovat.
I na blbou plachtařskou elementárku bylo síto - a "někdo" rozhodoval, kdo může a kdo nesmí.
Samozřejmě jen málo těch, kteří "směli" věděli, že někdo jiný "nesmí" - a tak se teď zdá, že to byla šťastná doba laciného létání. Skutečně nebyla. Stačilo, abys jen trochu vystrčil hlavu nebo byl "jiný" - a neměl jsi šanci.
Nebudu teď tady psát veřejně konkrétní příklady a situace, protože letecká rodina je malá a dalo by se poznat, kdo je kdo, ale i když pominu to, že se dalo létat jen někam, kam se obecně "mohlo" (a nikdo se prostě nepokoušel létat tam, kam všichni věděli že se "nesmí"... ), tak ta doba byla slutečně zlá a špatná ze všech hledisek a stran. A s výskytem "blbců" , kteří jsou vždycky a všude, to nemělo nic společného. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Koniec techniky vo Zväzarme II. Storch / OK-DKW a Aero C3A / OK-ADH 29. 9. 2012 / 11:18 | |
|  | No, čakal som takúto reakciu. V podstate trochu pravdy ale máme obidvaja. Napr. na "blbou plachtařskou elementárku" v tej dobe keď som ju robil ja, bolo v mojej skupine myslím že 20 žiakov. Dnes je v aeroklube 1 (slovom jeden) žiak. Prečo asi? Myslíš že záujem o lietanie je menší?
Preto, lebo ani na "blbou plachtařskou elementárku" nemá každý s prepáčením posratých 1 000 Eur. A nie to ešte 10 alebo 15 000 na PPL.
Radimm napísal, že mu tečú slzy nad č.1. Vieš koľkým ľuďom tečú slzy že nemôžu lietať, lebo oni alebo ich rodičia nemajú dosť peňazí ani na živobytie? A stačilo by im možno poletovať len na Slovensku, nemuseli by lietať po Európe.
Čo sa týka "výberu" ŠTB, určite to bolo tak, to nepopieram. Ja som mal asi šťastie že neprišli na to, že môj otec mal sestru v Argentíne. Dodnes sa tomu divím, pretože môjho švagra preto vyhodili z VDU (Vyššie delostrelecké učilište) tesne pred vyradením.
Nuž tak. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Koniec techniky vo Zväzarme II. Storch / OK-DKW a Aero C3A / OK-ADH 29. 9. 2012 / 12:28 | |
|  | Výběr těch, kteří mohli a nemohli se neřídil vždycky jen příbuznými v zahraničí, což samozřejmě hrálo roli při přístupu k informacím (armáda... to je zcela jasné). Posuzovalo se mnoho dalšího - použitelnost, ovladatelnost jedince, možnost přimáčknout ho ke zdi (My ti dovolíme létat, když... ale, holenku, kdybys cuknul, my už ti ty křídla přistrřihneme!) - to není z knížky, to je ze života. Každá komunita (které se překrývaly) měla nějakého svého estébáka (ne donašeče, kteří se propírali v médiích po převratu, ale důstojníka), který musel mít (a měl) přehled, co jeho ovečky dělají - a podával o tom zprávy a byl dotazován, když někdo z jeho "stádečka" měl jít na vysokou, měl dostat místo na koleji - anebo chtěl vstoupit do aeroklubu (bez čehož sis na knipl nesáhnul - tak leda večer doma pod dekou). Každý sice pracoval trochu jinak, měl své "protégé" a naopak "misérables", ale každý plus minus musel držet linii, protože nikdo z nich nevěděl, kdo a jak zrovna kontroluje jeho. Tak to prostě bylo.
Studentni střední školy nebo učiliště byli jako osobnosti čistí, tvární a perspektivně ovladatelní - takže kdo začal elementárku na kluzácích jako středoškolák, tak valnou většinou neměl nějaké problémy. Kdo by chtěl začít s výcvikem později (po vojně) už to měl složitější (ale nevěděl o tom, prostě buď ho do Svazarmu přijali - nebo ne - tak to zvenčí bylo jednoduché). A kdo prošel, prostě nic nevnímal, neměl problém. Napsal přihlášku, zaplatil 1,- Kč příspěvek - a už mohl sbírat v AK brigádnické hodiny. Kdo ale neprošel, nezapomene na to do smrti.
Létání - i bezmotorové - bylo bráno jednoznačně jako záloha letectva (samozřejmě že ne všichni plachtaři by se v případě mobilizace stali stíhači, ale už byli chyceni, kontrolováni, sledováni a i když si to neuvědomovali, tak připravováni... S tímto povšechným záměrem se stát netajil a tomu také byla podřízena podpora propagace leteckých sportů - která je dnes na nule a to souvisí s dalším odstavcem.
Dneska totiž nejsou problém peníze, jak píšeš a jak to (dost mylně) vidí skoro všechna starší generace v AK. Dneska je problém, že lítání není populární, nikoho netáhne. Kdo má kluka ve sportovním oddílu hokeje anebo dcerku na krasobruslení, tak ti potvrdí, že létání zdaleka není nejdražším sportem. Pokud to děcko (nebo rodiče) chce, klidně vysolí i násobek částky, kterou uvádíš. Výcvik rozložený do 24 měsíců v průběhu 3 sezón je zcela v pořádku - a 300 EUR za rok si může dovolit prakticky každý. Na kolik přijde I-phone, I-pad? Jsou mezi středoškoláky tak vzácné tyto hračky, jejichž cena je srovnatelná s náklady na bezmotorové létání za jednu nebo i dvě sezóny? Kdo může potvrdit má slova? - jkednoduše ti, kteří ten výcvik dělali, dělají a lítají. Není jich mnoho, ale jsou (i jak píšeš ty) v každém aeroklubu. Ti ti řeknou, že těch pár korun dokupy prostě dají, pokud skutečně chtějí létat.
Možná se zeptáš, proč jsem tak nabroušen zrovna v tomto bodě. Mám totiž vlastní zkušenost - protože přestože nemám nikoho v zahraničí, nebyl jsem jako študák na žádné demonstraci a neměl jsem a nemám pražádný škraloup se zákonem, když jsem chtěl jako člen Svazarmu (závodně jsem dřív střílel) v roce 1983 vstoupit do aeroklubu a začít plachtařskou elementárku, tak si mne pozvali a vysvětlili mi, že pro mne, jaksi, tato perspektivní příprava branců určena není. A hotovo. Otevřenou hubu jsem zavřel až po převratu, kdy už mi žádný soudruh nemohl říct - "Tebe nemáme důvod podporovat, táhni!"
Béke, burárum!
EDIT: až po napsání svého příspěvku jsem si přečetl povídání dr.Bo, které nabízí Gonzo. I když se dr. Bo (stejná generace se mnou) do AK dostal, přečtěte si schválně, čím začíná své povídání. Myslím, že jsme (byť z opačné strany aeroklubového plotu) svět viděli úplně stejnýma očima (čímž zdravím Gonza i dr.Bo, kterého jsem sice nikldy nepotkal, ale jeho povídání se mi dobře čte!)
 |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Koniec techniky vo Zväzarme II. Storch / OK-DKW a Aero C3A / OK-ADH 29. 9. 2012 / 17:38 | |
|  | Pravdivé a smutně perfektní povídání...
+1 a palec nahoru.
I v jiných zemích, kde funguje "létání pro mládež" (záměrně nepoužiju onen konkrétní název, který byl StBákem Máchou znásilněn, zneužit a pošpiněn) se nikdo netají tím, že to není charita, ale výběr a přípravka pro letectvo. Záslužná věc, to je bez debat, tady v UK je to cesta spousty mladých ke všem druhům létání. Ale charita to rozhodně není.
Ale aspoň to není politika, udavačství, závist, protekce a strach jako v dobách co popisuje Vašek.
Jen ať už se to nikdy nevrátí! |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Koniec techniky vo Zväzarme II. Storch / OK-DKW a Aero C3A / OK-ADH 29. 9. 2012 / 19:00 | |
|  | kumo, velice dobře jsi to napsal a děkuju
Zejména ten odstavec o tom, že létání už mladé tolik netáhne a peníze nejsou faktorem číslo jedna (bavme se o létání obecně, tedy plachtění, ULL, nikoliv o výcviku dopravního pilota!) Znám několik aeroklubů, které by se se mnou svým světonázorem sice příliš neshodly, ale kterým musím ke kreditu připočíst, že létání v nich není v první řadě o penězích, ale o práci, přístupu, disciplíně, a touze létat. Peníze jsou potřeba v řádech, ktere si lze vydělat na brigádách. A přesto mají minimum žáků. Prostě létání ztratilo pro adolescenty svůj punc.
Proč, to je na samostatnou sociologickou diskuzi. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Koniec techniky vo Zväzarme II. Storch / OK-DKW a Aero C3A / OK-ADH 29. 9. 2012 / 20:45 | |
|  | tak to víš. Znamená to, že nepůjdeš v pátek, nebo v sobotu kalit, abys mohl ráno létat,... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Koniec techniky vo Zväzarme II. Storch / OK-DKW a Aero C3A / OK-ADH 29. 9. 2012 / 21:41 | |
|  | Lítání je holt málo krutopřísný a není dostatečně hustokrutý :-/ |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Koniec techniky vo Zväzarme II. Storch / OK-DKW a Aero C3A / OK-ADH 29. 9. 2012 / 22:31 | |
|  | Záleží na tom, v čem lítáš...  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Koniec techniky vo Zväzarme II. Storch / OK-DKW a Aero C3A / OK-ADH 30. 9. 2012 / 12:16 | |
|  | mno... když si vzpomenu na moje začátky v aeroklubu...  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Koniec techniky vo Zväzarme II. Storch / OK-DKW a Aero C3A / OK-ADH 30. 9. 2012 / 20:55 | |
|  | kdybych tě neznal a nebyl tu tvuj věk v profilu, tak bych si po tomhle tvém "výdechu" myslel, že budeš nějakej starej prďola.  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Koniec techniky vo Zväzarme II. Storch / OK-DKW a Aero C3A / OK-ADH 1. 10. 2012 / 07:24 | |
|  | No, "duch svazarmu" ještě pořád nevymřel...
 |
| |
|
|