S létající ULL replikou asi bude hůř, protože naše jinak perfektní létající "zmenšené repliky" s celokovovým křídlem (Bf-109, Jak-3, Trener atd., konec konců i kdysi u nás po amíky vyráběný 78/8 Mustang) mají vesměs lichoběžníkové křídlo, tedy s výjimkou koncových oblouků (vřeten) složené z ploch, které lze snadno naohýbat z plechu. Takže se to dá vyrobit celkem běžnými technikami. Spit má ale křídlo eliptické a na to by bylo potřeba mít ocelové kopyto a raznici a lis a vyřešit třírozměrné ražení plechových dílů - a to asi pro UL zas taková sranda nebude.
Je taky možné, že někdo udělá křídlo z kompozitu, pak by to asi šlo, spočítat kompozitové křídlo by u nás asi leckdo mohl umět.
Jeden Novzélanďan dělá na zakázku (!) repliky Spitfira v měřítku 1:1 - kopie k nerozezeznání od originálu, ale celé ze dřeva (!), plně akrobatické, s motorem (jestli se dobře pamatuju) 700k údajně s tím, že díky výrazně nižší vzletové hmotnosti dřevěného éra proti celokovovému (půl tuny?) jsou letové výkony i se slabším motorrem znatelně lepší, než origionální Spit Mk.II.
Takže - kdo ví? ale "do žní" bych to asi nečekal... |
|