|  |  | Zajímavé video z ŘLP 7. 10. 2012 / 23:58 | |
|  | | |
|
 |  |  | Zajímavé video z ŘLP 8. 10. 2012 / 00:33 | |
|  | pěkné,děkuji 
|
| |
|
 |  |  | Zajímavé video z ŘLP 8. 10. 2012 / 09:43 | |
|  | Peknyyy. Nahodou nevi nekdo, ktera krabicka v letadle bonzuje ATC nastavene udaje na A/P (hdg, ias, v/s, alt apod.)? Je to ADSB? |
| |
|
 |  |  |  | Zajímavé video z ŘLP 8. 10. 2012 / 09:49 | |
|  | | |
|
 |  |  |  | Zajímavé video z ŘLP 9. 10. 2012 / 12:40 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  | Zajímavé video z ŘLP 9. 10. 2012 / 20:12 | |
|  | Hm, tak to vsechny eroplany ale asi nemaji propojene s autopilotem. Sko ma ted kdeco. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Zajímavé video z ŘLP 9. 10. 2012 / 20:16 | |
|  | Ono to Sko má víc "variant" chodu ... Elementary Survelance (úmyslně ignorují správný agnlicý přepis - nechce se mi to datlovat a hledat) a Enhanced Survelance.
Elementary je to, co mají jako "S" většinou G/A a Sluky - klasický odpovídač, jen díky modu "S" má zakódovanou fixní adresu letadla a umí selektivně odpovídat.
No, a pak je Enhanced Survelance, což jsou pak ty fíčury co to na tebe napráská i to, jak velký máš boty. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Zajímavé video z ŘLP 9. 10. 2012 / 20:40 | |
|  | Zitra na to asi zkusim mrknout. Docela me to zajima, protoze kdosi mi rikal, ze i nejak nastavene G1000 tohle umi bonzovat. Tak samo Apex. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Zajímavé video z ŘLP 9. 10. 2012 / 20:47 | |
|  | Jj, umí  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Zajímavé video z ŘLP 9. 10. 2012 / 20:54 | |
|  | Hm, tak ja si o tom jdu neco precist radsi hned....  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Zajímavé video z ŘLP 9. 10. 2012 / 21:09 | |
|  | 7030 rika:
magnetic heading
speed (IAS/Mach)
V/S
TAS
roll
track angle rate
true track angle
GS
selected vertical intention
...hm, bonzak jeden... |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Zajímavé video z ŘLP - Transpondéry a ADS-B 10. 10. 2012 / 08:04 | |
|  | Ono vždycky záleží na tom, co umí ten S Transponder a co ostatní avionika a jak je to vzájemně propojený. Omlouvám se předem za délku a i přes ni za zjednodušení.
Základní Sko (Elementary Surveillance), tam kde je povinný, musí umět individuální adresu éra, callsign (nebo registračku), typ letadla, baro výšku a klasický squawk čtyřkód 0000-7777 pro zachování kompatibility. Nejpodstatnější důvod pro existenci Ska je právě ta individuální adresa - aby šlo adresovat pro odezvu konkrétní éro bez nutnosti všeobecného broadcastu pro všechny zároveň, což neskutečně zahlcuje radar (SSR), pásmo a způsobuje další problémy, jako falešné odezvy a sníženou přesnost nebo pomalou odezvu. To všechno bylo potřeba eliminovat, aby se dala zvýšit kapacita vzdušného prostoru. Hned v závěsu je schopnost vysílat data i bez žádosti, což je důležité např. pro TCAS.
Rozšířený Sko (Enhanced Surveillance) umí krom těchto status informací posílat taky tzv. intent zprávy - záměr letadla.
- Selected vertical intent report - aktuální baro výška a zvolená výška na MCP/FCU/FMC
- Track and turn report - bank angle, true track a rate, ground speed a true air speed
- Heading and speed report - indicated airspeed a Mach, rychlost změny baro výšky (takový klasický baro VSI), magnetic heading a VSI z inerce.
Většina SSR radarů nevysílá Enhanced Surveillance requesty kontinuálně, ale třeba jen při žádosti ATC (prostě si označí a dotáže letadlo na obrazovce), nebo při nějaké požadované změně. Např. když ATC přidělí novou výšku a přes rádio to předá letadlu, tak to vloží do databloku a systém automaticky odešle ES request letadlu a porovná přidělenou s tou v letadle na panelu navolenou a zvýrazní případný rozdíl, který pak řídící ověřuje. Tohle je podle mě skvělá věc, která hodně zamezuje level busts a osobně jsem opravdu hodně rád, že ATC takhle můžou "vidět do kokpitu". Člověk není tvor neomylný a pár očí (a technologie) navíc celkem snadno zamezí vzniku většího problému. A taky to zruší ten příšerný Airbusácký zlozvyk (někdy i dokonce zakotvený v SOPs), navolit na MCP předem očekávanou výšku a pak ji "zamáčknout" až když ji přidělí ATC. Zatím je to ale spíš výjimka, většina radarů a jejich ATC stanovišť umí sotva Flight ID, natož tohle rozšířené info. Ale to časem přijde a čím dřív, tím líp.
Enhanced Surveillance má ještě jednu velmi důležitou schopnost a tou je Extended Squitter - schopnost všechny tyhle informace posílat automaticky, i bez žádosti SSR radaru. Tenhle kanál se stal základem ADS-B, které přidalo ještě další užitečné informace, jako je např. geografická poloha letadla, rychlosti změn polohy v různých směrech, GPS výšku a její rozdíl oproti barometrické, informace o zdroji výšky (typ, jednotky, RVSM, rozlišení 25/100ft,... ) a schopnost letu IFR.
A to je právě to, co nám umožňuje online spottovat letadla na FlightRadaru, apod. a co podle mně osobně (konečně a snad brzo) způsobí další malou revoluci v letectví a využití vzdušného prostoru (viz aktivity Single European Sky a NextGen). Schopnost ATC a všech letadel mezi sebou znát každý okamžik všechny tyhle informace o sobě vzájemně je totiž něco úplně jiného, než archaický systém primárního a sekundárního radaru. Tohle umožní organizovat prostor mezi sebou i bez účasti ATC, lítat s menšími rozestupy (hlavně nad oceánem je to markantní - hurá), i takovou hudbu budoucnosti jako jsou třeba ony lety dopraváků ve formaci, nebo ve vláčku s rozestupy.
A je to podle mně hodně důležité i pro rekreační General Aviation - to co díky tomu všemu umí zobrazit moderní TCAS, je prostě k nezaplacení - ostatně obrázky dole mluví samy za sebe. Nejen informace o relativní poloze a výšce letadel kolem jako teď, ale i o jejich směru letu, rychlosti, typu, volačce a to všechno mnohem přesněji a rychleji. Kdo někdy lítal v USA, asi si dokáže představit užitečnost, někdy až nezbytnost podobného vybavení.
To všechno ovšem pouze za předpokladu, že slavná EASA nebude jen nařizovat co se musí koupit a instalovat, ale taky se starat o to, aby ta krabička nestála víc, než celý éro... |
| |
|
|