FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 5. 5. 2024, svátek má Klaudie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Ryanair Jeden příspěvek | Celý strom
Ryanair   8. 12. 2012 / 14:06
jjelen
Par dni sleduju tenhle incident vcetne reakce Ryanairu a je to docela zajimavy cteni.

http://avherald.com/h?article=459fa8f6&opt=0

http://avherald.com/h?article=45a1cb11&opt=0
 

Ryanair   8. 12. 2012 / 22:00
AJS
Dvě věci jsou zajímavý: první, proč se vlastně vůbec tohle na AvHeraldu řeší (podělali vizuál, rozhodli se přerušit a opakovat, cca v 500ft, tedy plus mínus ve správné minimální výšce pro go-around při vizuálu), chápal bych že by se to řešilo, kdyby z toho naopak sedli, a druhá, že to je už několikátý případ v poslední době, kdy Ryanair útočí na diskutéry internetového fóra s výhrůžkou žalob. Což je dle právníků stejně k ničemu, neboť lze dokázat, že se z konkrétního počítače (případně něčího účtu) psalo, nikoliv však kdo konkrétně to psal (majitel si jen odběhl, nechal počítač běžet, někdo si k němu sedl, napsal to a to a bla a bla)
 

Ryanair   9. 12. 2012 / 00:42
Koprik
...asi kdyby u Ryanů neměli máslo na hlavě a nebyli v úzkých, tak by neútočili.I konzervy z vesnice jako já chápou, že tuhle válku prostě vyhrát nikdy nemůžou.Naopak, získaji si spustu dalších nepřátel.Což koneckonců třeba mě vůbec nevadí, nesnáším jejich dryáčnické metody,ačkoliv s nimi z principu nelítám.
 

Ryanair   9. 12. 2012 / 14:29
skyfly
zajimave je, že Ryanair vadí údajne kde komu a vytvára si neustále "DALŠI nepřatele", kolujú články o desivých podmienkach pilotov ohrozujúcih bezpečnosť letu a príbehy o pasažieroch vyhodených z lietadla po boardingu, a aj tak stále otvára nové bázy a lieta denno-denne z/do takých prdelí po celej Europe, že by ma v živote nenapadlo že tam niekto poletí potažmo naplní každodenne celé lietadlo...
Pritom v súčasnosti už ich ceny rozhodnie nie su nijak zvlášť zaujímavé (ani samotné bez tých príplatkov za všetko možné) ako bývalo kedysi v ére skyeurope a boomu lowcostov
Tak mi nietko vysvetlite ako je to možné takto fungovať a pritom ešte byť v pluse ???
 

Ryanair   9. 12. 2012 / 14:46
Rychlokvaška
"Jednoduše" - neustálou expanzí a tlakem na absolutně minimální náklady, i za cenu podmínek zaměstnanců na hranici legality.
Bez neustálé expanze není lowcost - jakmile nemá firma kam růst, rostou postupně i náklady. Jenom zákazníkům trvá pochopit, že už to lowcost dávno není a kolem dokola během toho zkrachuje pár tradičnějších dopravců...
 

Ryanair   9. 12. 2012 / 16:52
Peetrs (Robert)   
Já jen z mého pohledu:

Tento rok mám za sebou zatím 10x let s Ryanair.

-vždy letenka nejlevnější z okolních dopravců (hlavní kritérium-počítám veškeré náklady i s cestou autem na letiště)
-relativně dobrá návaznost letů (lítám Krakow,Katovice->Stansted,Bergamo->Seville,Palma de Mallorca
-vždy cestuji s jedním příručním zavazadlem, u kterého mám ověřeno že se mi i narvané vleze do toho jejich měřáku
-vždy lety na čas (bez zpoždění)
-Už druhým rokem cestuji s celou rodinou a zatím žádnej problém, nikde. (Paní na Malorce sice byla na geju trochu vostrá ale byla mnou a okolním davem řádně umravněna. Připadalo ji že zabazadlo do měřáku musí zapadnout samo bez jakéhokoli tlaku na držadlo)

Já můžu za sebe jen děkovat za lowcost aerolinky. (easyjet, wizzair, ryanair)

Bez nich bych se asi nikdy nikde nedostal, páč v autobuse když jsem ještě za mlada jel do Seville 3 dny tak jsem z toho sral magi v kostkach.

Přikládám status:
4836 B / 280 x 60 / fm.jpg
 

Ryanair   9. 12. 2012 / 17:21
Lowmick   
Do Sevilly se mi celkem fajnove litalo s Vuelingem (Spanelsky lowcost). Praha - Barcelona - Seville. Nevim ale, jak to vychazi cenove v porovnani s RYR. Zase je fakt, ze z Havru to mas bliz do Polska.
 

Ryanair   9. 12. 2012 / 18:22
Peetrs (Robert)   
Jo, vueling je o něco dražší. Jednou tak 2 roky zpět jsem o něm uvažoval alespoň v jenom směru a letenka byla s cenou přes 80€ v jeden směr.

Beru za úspěch když se na místo dostanu do 80-100€ obousměrně na osobu.

V září jsme letěli 3 osoby KRK->BGY->SVQ a zpět cca za 120€ dohromady
 

Ryanair   10. 12. 2012 / 10:55
Madvlk   
Do Sevilly jsme fajnově letěli vojenský speciálem C295M - 5:50 ...zpět starou dobrou Andulou26 s mezipřistáním v Tolouse.To bylo fajn
 

Ryanair   10. 12. 2012 / 13:26
Rychlokvaška
Vůbec jsem tím nechtěl říct, že by Ryanair nebo jakákoliv jiná lowcost aerolinka byl v zásadě špatnou společností. Naopak, Ryanair je z pohledu aerolinky výborně fungující společnost s vysokou efektivitou, velmi kvalitním výcvikem a procedurami. Létají pro ně posádky, které jsou díky tomu množství destinací a denních sektorů hodně vylétané a mají spoustu zkušeností s náročnými podmínkami.

Ostatně ani z pohledu cestujícího jim nejde příliš vytknout, když si člověk uvědomuje v jaké kategorii nakupuje produkt a podle toho hodnotí. V mnoha ukazatelích jsou rozhodně lepší než aerolinky s produkty v mnohem vyšší kategorii.

Proč nemám rád Ryanair já osobně není ani o jednom výše uvedeném, ale o tom jakým způsobem se chovají k zaměstnancům, partnerům, dodavatelům, konkurentům, předpisům a tak nějak obecně k celému letectví. Je to o tom, jak vysokou cenu má ona levná letenka, protože cenu kterou neplatí zákazník bohužel někdo zaplatit musí. Někdy i cenou celkem zásadní. O tom jakou cenu má ten fakt, že odletí a přistanou na čas.

To, že s nimi někdo lítá, nebo pro ně pracuje, protože nemá jinou možnost naprosto respektuju a v případě pilotů i hodně obdivuju. Svůj názor nikomu nenutím. Sám se jim ale vyhýbám jako čert kříži a konkrétně pro ně pracovat bych šel až pokud by to byla poslední aerolinka v okruhu 1000km od jakéhokoliv rozumného místa pro život na zeměkouli. V té době by mě ale stejně už ani nechtěli, že ) Důvodů mám spoustu a není to zdaleka jen proto, že je nebo O'Learyho opravdu nemám rád.

Že to jde dělat úplně jinak jde vidět u WestJetu, SouthWestu, nebo třeba i easyJetu tak do roka zpátky. Ryanair je mor, který za cenu levných letenek pro masy zruinoval celé letectví v Evropě. Spousta společností potřebovala hodně změn, to je pravda. Spousta jich potřebovala zaniknout. Ale šlo by to i bez Ryanairu a úplně jinak.
 

Ryanair   10. 12. 2012 / 13:36
Koprik
Do kamene tesati!Ámen náčelníku!
 

Ryanair   10. 12. 2012 / 14:57
AJS
Proč myslíš easyJet do roka zpátky? Já s nima naopak letos několikrát letěl a zdá se mi, že se jim pořád zvedá úroveň
 

Ryanair   10. 12. 2012 / 15:35
Koprik
třeaba začali s nějakou ryanairizací......ale strojník asi bude vědět proč.Už máš zabalený plavky k Sunwings?Vypadá to že, na rozdíl od HCA nouzi o kšefty nemáte!Veliký náčelník má posádky TVS rád a posílá vás fšecky odpočinout si do Karibiku, abyste se vyhnuli nepřijemné české zimě))
 

Ryanair   10. 12. 2012 / 15:56
AJS
No já se zatím nikam nechystám, ani se mi moc nechce. Spíš si rochním pracky v oleji a benzínu
 

Ryanair   10. 12. 2012 / 23:06
MiG-21MFN
dobře... Vojta nechce.. píšu si
 

Ryanair   10. 12. 2012 / 16:31
Rychlokvaška
Úroveň pro zákazníka není problém, to jde s novou flotilou celkem snadno. A oni jsou opravdu úspěšná a slušná aerolinka s dobrým managementem. Mají super letadla, super produkt, dobrej web a lítají skoro všude. A už i ty strašný fronty pořešili, sedadlo se dá vybrat a má to tak konečně kulturu cestování. A pro lidi co jsou tam nějakej ten rok je to i celkem fajn kariéra. easyJetem lítám celkem rád, mají taky skvělej Staff Travel. A to říkám i přesto, že se postupně stali naší úhlavní konkurencí a Gatwick vzali pořádně útokem. Jenom tady mají už skoro 3x tolik letadel než celý ČSA.

Co je potíž jsou ty jejich nový Flexi kontrakty, co se poslední dobou šíří dopravou jak nějakej virus. Lítání za almužnu, nutnost typovky, bez pořádné smlouvy, na dobu určitou (krátkou, bez jistoty prodloužení, přesto že místa jsou - aneb nábor dalších levnějších místo nich), chybějící smluvní ochrany, nestabilní roster, apod. A Cabin Crew to mají ještě o řád horší. Ještě loni to bylo celkem ok. Tohle je taková doba naprd, neudržitelná, dokud jim to někdo netípne, nebo se neotočí nabídka/poptávka. Funguje to jenom díky šikovnému obcházení zákonů a předpisů a protože jsou velcí, hraje jim na ruku už i EASA.
 

Ryanair   10. 12. 2012 / 16:08
Tragédie v JRD
Proč by měl být Ryanair mor? Jsi to schopen něčím podložit, nebo jediným argumentem je to, že svým nástupem budget aerolinky začaly tlačit na ceny, začaly z naprosto neflexibilního trhu dělat trh konkurenční, a tím pádem celkem očekávatelně přispěly k pádu (a nebo potížím) nejednoho klasického zkostnatělého molocha?

Je to mor, díky kterému ale třeba zrovna ty máš možná práci - bez tlaků na cenu a konkurenční prostředí (a samotné otevřené nebe by to nějak nevytrhlo) by letectví zůstalo tam, co před dvaceti lety - a tím pádem i na zlomkovém množství letů, než dnes (a tím i zlomkovém množství potřebných pilotů, a dalších).
 

Ryanair   10. 12. 2012 / 20:28
Rychlokvaška
To je téma na hodně dlouhou debatu a rozhodně ode mě neočekávej "jediný argument"

Myslím si, že je potřeba odlišovat tradiční lowcost a Ryanair. Tahle společnost jde v minimalizaci nákladů daleko za hranice běžného podnikání a vytváří tak prostředí, ve kterém neexistuje férový konkurenční boj. Dokázat vytvořit konkurenční a flexibilní prostředí jde i mnohem kultivovaněji a ukazují to jak low cost aerolinky v Severní Americe od kterých se Ryanair učil, tak třeba donedávna easyJet.

To, že některé tradiční aerolinky a zkostnatělí molochové potřebovali celkem zásadní změny, o tom taky nikdo nepochybuje. To všichni přijali, i když to často celkem bolelo. Kdo nepřijal, zanikl nebo byl absorbován. Posadil bych to sice spíš 10-15, než 20 let do historie, ale to je technikalita. Změnami prochází většina dodnes a ještě bude procházet. Změny jsme potřebovali třeba i my a rozhodně bychom se do nich dřív nebo později pustili i bez nástupu žlutomodrých letadel. Co a jak je potřeba versus to co potřeba není a vymyslel si to jen O'Leary by bylo na spoustu textu...

Takže jen drobně heslovitě...

Jednoho dne přišel rozvoj Ryanairu, nástup O'Learyho ke kormidlu a ten postupně začal tlačit na pilu. Tlačit natolik zásadně, že začal vytvářet prostředí, kterému nejen, že nejde legálně konkurovat (smluvní podmínky, kontrakty, odbory, předpisy, apod. ), ale ve kterém nelze obdobně provozovat jakoukoliv aerolinku s minimální úrovní servisu pro těch pár, kteří za to hodlají zaplatit. O'Leary začal vytvářet pracovní podmínky, které nemají obdoby nejen v aerolinkách, ale dost často i v jakémkoliv jiném oboru. Jeho způsob jednání se zaměstnanci je úplně mimo jakýkoliv standard a běžná pravidla - změny platu v desítkách procent nebo výpovědi ze dne na den, obcházení vyjednávání, "úplatky" v podobě krátkodobé výhody výměnou za zásadní znevýhodnění smlouvy, přenášení provozních nákladů na zaměstnance (příprava před letem, cesťáky, povinné vybavení, "pozemní" činnosti, koneckonců i ona typovka), apod. Zaměstnanci jsou nuceni založit si vlastní firmu a pracovat jako kontraktoři přes prostředníka, platit si za pohovor, počáteční školení, přeškolení, výcvik, vybavení, ...

Je to dravý a úspěšný businessman, to je pravda. Jeho úspěchy při získání počátečních financí, super výhodném nákupu NGčkových Bulíků po 9/11, nebo třeba šikovný fuel hedging mu nikdo nebere. Měl dost štěstí, ale to přeje připraveným, že. Stejně tak mu nikdo nebere ty zástupy zákazníků, kteří jsou buď slepí, nebo mu rádi prominou různé nenápadné praktiky, jak tam a tuhle vložit poplatek, který třeba zdvojnásobí cenu letenky, nebo se (vědomě či nevědomě) vzdají různých záruk a výhod. Koneckonců lidská blbost mu tvoří 20% příjmů. S přimhouřením obou očí bych mu odpustil i to "vydírání" dodavatelů a partnerů, od letišť po výrobce letadel. Tyhle přidružené struktury jsou někdy větší molochové než státní aerolinky a perestrojku potřebují jako sůl. I pouhým zužitkováním těchto úspěchů a drobných podrázků šlo vybudovat úspěšnou aerolinku. Problém je, že O'Learymu to nestačí. O'Leary je takovej (mnohem inteligentnější) Mácha - nenávidí odbory, piloty, dopravní letectví a úřady, přesně v tomhle pořadí. On musí jít prostě s tím ždímáním až na absolutní dno a to je ten mor. Protože ostatní aby mohli konkurovat, než zasáhne regulátor, soud, nebo vyšší moc, se musí snížit na jeho úroveň. A já si přeju, aby mu to nevydrželo.

Mimochodem pleteš se, že bez Ryanairu by bylo zlomkové množství letů a pilotů. To by existovalo i bez něj, dokonce i bez lowcostové revoluce. Svým způsobem lowcosty dokonce množství posádek omezují (což nárůst počtu sedadel kompenzuje jen díky jejich obrovskému objemu). Ryanair měl pozitivní vliv na zaměstnanost pilotů tak možná v Irsku. O'Learymu nevděčím já ani většina ostatních za svou práci - právě zásadně naopak - "vděčím" mu za neustálou hrozbu toho, že o práci přijdu, nebo že se za ní budu muset stěhovat o pěkných pár tisíc kilometrů dál, kde ještě jeho vliv nedorazil. A je mi líto všech chudáků, kterým nezbývá než na jeho podmínky přistoupit a pár let "na vojně" si tam odkroutit. Čest výjimkám samožrejmě, najdou se lidi, pro které je to vysněná aerolinka a já jejich názor respektuju, to je jejich věc a jejich osobní situace.

P.S.: Chápu, že slovo "odbory" nemá tady na Péráku ani v ČR obecně příliš dobré jméno. Chápu proč. Spíš je to často sprosté slovo. Rád bych ale podotkl, že přesto že nejsem členem žádné odborové organizace a nikdy jsem nebyl (nazdar Mácho), "odbory" jako IFALPA, BALPA, IALPA, apod. nejsou žádné ROH, ani CzALPA a jejich váha, vliv, odbornost a vliv na letectví zdaleka přesahuje význam "kolektivního vyjednávání" a jsou podle mého soudu nedílnou součástí (nejen) dopravního letectví. Kdo o tom pochybuje, ať si prosím přečte velmi zajímavou knížku "The 49ers - The True Story" a odlétá si pár let v dopravě.
 

Ryanair   10. 12. 2012 / 20:37
Kendy   
moc dlohý, jdu raději na Gonzuv blog.
 

Ryanair   10. 12. 2012 / 21:38
Koprik
Zdar a díky za pěkný vysvětlení, nějka tak jsem to tušil, snad to i Tragédovi dojde.Vždycky si ale říkám, když se takový střelec jako O´Leary objeví, proč?Co takového chlapa na světě vlastně baví a těší?Chová se ke všem jako k***va, tak snad jednou padne kosa na kámen...děsí mě, že se takové jednání dlouhodobě a bez rizika vyplácí.
 

Ryanair   10. 12. 2012 / 22:12
Tragédie v JRD
Nemohu si pomoct, ale mám občas pocit, že Dave už je "semlet" systémem, a tak vidí všechno velmi subjektivně, a jakoukoli změnu v systému směrem ke konkurenci a tržnosti vidí jako věc, která ho ohrožuje.

Všechno, co tady vyčetl jako "mor" od Ryanairu, není v podstatě nic jinéno, než konkurence a (konečně!) tržní hospodářství i v letectví. Podivuje se nad praktikami, které jsou zcela běžné v ostatních oborech. Takže - co by mi mělo docházet?

Davide - ale samozřemě, že pokud by nebylo Ryanairu, Easyjetu a všech dalších "na dřeň šetřících" dopravců , tak by vás bylo méně. Létalo by se podstatně méně. Cestujících by bylo podstatně míň. Bez příchodu těchto štik a žraloků do toho poklidného vesnického rybníčku klasických dopravců by jste doteďka prodávali letenky za ceny ze začátku devadesátých let. Není to sice jediný spouštěč změn - ale je dost podstatný.

Je třeba si uvědmit, že z letectví se , ať chceme, nebo ne, stává běžné spotřební zboží - punc luxusu už je dávno pryč, a lepší to nebude.
 

Ryanair   10. 12. 2012 / 23:37
Rychlokvaška
Měl bys Tome vpodstatě pravdu. Kdyby mi bylo 30, byl bych v letectví od 18ti, lítal pro BA nebo Air France a s lidma před důchodem co od rána do večera pláčou po starých časech, byl v odborech. Pak bych byl asi "institucializován". Taky by ale nesměl být rok 2012, ale třeba 70. léta.
Zapomínáš ale na to, že já si před tím lítáním užil 10 roků jako klasický zaměstnanec a taky zaměstnavatel úplně mimo obor. Zažil jsem si ty "praktiky", i je sám vytvářel. Ale vždycky to bylo na hony vzdálené Ryanairu. Zapomínáš taky na to, že doba "puncu luxusu" byla dávno pryč i před Ryanairem a to je něco o čem se tady vůbec nebavíme a nikdo rozumnej po tom nepláče. Zapomínáš taky na to, že spousta lidí tam vepředu nejsou jenom řídiči, ale lidi co se o dění v celém oboru aktivně zajímají, nebo na něm přímo podílejí. Pro mě třeba je práce velkej koníček a to nejenom v kokpitu.

My jsme vpodstatě taky takovej lowcost, dalo by se říct na úrovni easyJetu, teda až na to stáří letadel. S nějakými bohémskými aerolinkami máme pramálo společného, i když smluvní podmínky nemáme úplně nejhorší. Ale trvale udržitelné to není bez zcela zásadních změn. Není to ale bohužel vůbec o tom kolik jsou zákazníci schopni nebo ochotni zaplatit, ale pouze a jenom o tom, jakou cenu nabízí konkurence, která používá nekošer praktiky.

Ono nejde o "jakoukoliv změnu v systému", ale o zásadní změny systému jako celku. S konkurencí a tržností to nemá nic společného. Tohle je čistá nenažranost jednoho manažera, který od rána do večera přemýšlí o tom, jak víc vyždímat každou komponentu, bez ohledu na pravidla. Dokonce i bez ohledu na profitabilitu a svou vlastní firmu. On ten svůj job vlastně bytostně nesnáší a podle toho se taky chová...jakoby nemohl nic ztratit.

Nezastávám názor, že trh vyřeší vše, to nikdy nefungovalo. Trh bez regulace je přesně to, co přineslo 30. léta 20. století, nebo rok 2008.

Ale to je vlastně jedno, já tak nějak rozumím tvým postojům k aerolinkám i obecným vztahům zaměstnanec-zaměstnavatel. V tom se neshodneme ani nepochopíme, dokud si na nějakou dobu nevyměníme pozice. Vždycky bude mít člověk více ochranářský postoj k tomu, co ho živí a platí mu hypotéku. Absolutní objektivita neexistuje. Ale jde se na to dívat s odstupem a jistou dávkou zdravého rozumu a o to se, věř nebo ne, snažím.

Pokusím se ale o příklad, schválně jestli je to takhle "běžné i v ostatních oborech":
Zaplatíš si za nezbytnou licenci - 70k. Zaplatíš za zaslání CV. Zaplatíš za pohovor. Zaměstnavatel ti dá nástroj pro vykonávání práce, vyškolit se na něj musíš za vlastní náklady - 25k. Zaměstnavatel má nějaké postupy a předpisy, vyškolit se na ně musíš opět za vlastní náklady - 10k. Zaměstnavatel ti předepíše nutné vybavení, nástroje a uniformu - vše si musíš pořídit a zaplatit - 1k. Celkové náklady řekněme 100-110k, všechno povinné. Nastoupíš do firmy, začneš pracovat s příjmem řekněme 20-25k ročně. Negarantovaným, pouze podle podle aktuálních potřeb zaměstnavatele. Nemáš pracovní smlouvu, pouze cár papíru s prostředníkem na půl roku, bez zákonných garancí mimo zkušební dobu, která se pravidelně obnovuje. Pokud tě pošle někam na "cesťák" třeba na týden, zaplatíš si dopravu, stravu i hotel ze svého. Každý den v práci i mimo ni podstupuješ významná rizika, díky kterým můžeš o práci kdykoliv z hodiny na hodinu přijít. A nést ještě třaeba další související náklady - třeba na soudní výlohy, léčení, apod. Pracovní dobu máš stanovenou třeba na 12 hodin v daný den, což je např. pro daný let zákonné maximum. Danému pracovnímu dni musíš ale věnovat další 2 hodiny ze svého povinného předpisem stanoveného odpočinku, které ti nikdo nepřidělí odjinud, nezapočítá, ani nezaplatí. Které nepovoluje předpis a které mají vliv na bezpečný výkon tvé profese díky únavě, ale víš, že je pravidelně musíš "obětovat" jinak nejsi schopen plnit úkoly. Činnost kterou víš, že zabere 40 minut musíš vykonat za 25, i přesto že víš, že tohle zkrácení má vliv na tvoje rozhodování, stres a tím pádem bezpečnost. Když se ti něco nelíbí, nebo máš "blbej den" tak dostaneš na hodinu výpověď.

A tak by se dalo pokračovat donekonečna. Když si odmyslíš tu standardní reakci "zase tu Dušínoj pláče a mastí ego", nebo "tak to nedělej když se ti to nelíbí" a podíváš se na to s odstupem - přijde ti to v pořádku? Je to tak i jinde? Kde třeba konkrétně? Je to i tam v pořádku? Proč?
 

Ryanair   10. 12. 2012 / 23:58
tonde   
Davide, sorry, ale principielně popisuješ naprosto běžný pracovní den strašné spousty lidí - i můj.
Peace, brothers!
 

Ryanair   11. 12. 2012 / 00:03
Rychlokvaška
Principielně, nebo do detailu? Jako vážně tonde - ne proto že jsme všichni tak nějak zvyklí kafrat na podmínky v práci, fakt to máš přesně takhle? Možná jsem za těch pár let mimo něco zaspal...
 

Ryanair   11. 12. 2012 / 00:19
tonde   
Které části slova "principielně" nerozumíš? DDD
Vážně - popisuješ naprosto běžné metody velké části mně známých prosperujících firem. Nelíbí se ti? Běž jinam, nikdo není nenahraditelný.... Tvrdý kapitalismus - nic není zadarmo
Dobrou noc
 

Ryanair   11. 12. 2012 / 00:35
Rychlokvaška
Mě ta cynická připosranost přiznám se občas trochu šokuje. Když se mi něco nelíbí, tak se to snažím změnit, nebo o tom aspoň mluvit. Když něco taktak funguje na hranici předpisů a celé to stojí na tom, že se to "zatím ještě neposralo", tak se prostě seberu a jdu to řešit, i kdyby to mělo být na úřad. Možností je spousta. Říkat, že je to v pořádku je mi prostě naprosto cizí....Navíc, když kvůli něčemu takovýmu pak jednou zářvou lidi, jako třeba v Buffalu.

Ale nechme to bejt, kdo chce pochopí, kdo nechce bude rejt. Pohoda jazz.
 

Ryanair   11. 12. 2012 / 00:19
Tragédie v JRD
Ano, běžný pracovní den , bněžného člověka. Jen se tam točí částky o řád jinde.

Což ale na věci nic nemění - byla to volba těch, kteří do toho šli. Někdo do toho je ochotný jít, tak musí řešit, kde sebere na typovku za 100 klacků. Někdo do toho ochotný jít není, tak řeší to, kde si koupit notas, který potřebuje k práci.

Ale proboha - na co si stěžuješ? Šel jsi do toho dobrovolně (stejně jako ten notesář), nikdo tě nenutí ... kdykoli můžeš odejít. Dalších 20 pilotů čeká na to, až se tvé místo uvolní, a s radostí si zaplatí typovku na 757 ze svýho. A ještě budou štastní.

Jasně, neříkám, že má člověk držet ústa - ale mě už ty tvé stížnosti (resp. jejich rozsah) na to, jak se máte strašně špatně, prostě přijdou trapné a nehodné tve velikosti a postavení.
 

Ryanair   11. 12. 2012 / 00:23
Rychlokvaška
Čteš vůbec co píšu? Stěžuju si na svoje podmínky nebo na to jak se mám špatně? Kde konkrétně?
 

Ryanair   11. 12. 2012 / 00:10
Tragédie v JRD

Zaplatíš si za nezbytnou licenci - 70k. Zaplatíš za zaslání CV. Zaplatíš za pohovor. Zaměstnavatel ti dá nástroj pro vykonávání práce, vyškolit se na něj musíš za vlastní náklady - 25k. Zaměstnavatel má nějaké postupy a předpisy, vyškolit se na ně musíš opět za vlastní náklady - 10k. Zaměstnavatel ti předepíše nutné vybavení, nástroje a uniformu - vše si musíš pořídit a zaplatit - 1k. Celkové náklady řekněme 100-110k, všechno povinné. Nastoupíš do firmy, začneš pracovat s příjmem řekněme 20-25k ročně. Negarantovaným, pouze podle podle aktuálních potřeb zaměstnavatele. ....


Ale no tak , Dave ... já jsem přesně takový argument čekal. A předpokládám, že jsi očekával přesně tuto odpověď - No a co? Ty lidi tam nikdo nenutil lézt, ty lidi nikdo nenutíl dát se cestou dopravního pilota. Tečka. O ničem jiném to není. A ono to tak i funguje - protože je dost lidí, kteří do toho DOBROVOLNĚ jdou, tak aerolinky toho budou využívat. Proč by toho také nevyužívaly? Přece nebudou tak hloupé a nebudou někomu platit to či ono, když se najde dost ochotných, kteří si to zaplatí sami ... Já v tom nevidím žádný problém.


Ono nejde o "jakoukoliv změnu v systému", ale o zásadní změny systému jako celku. S konkurencí a tržností to nemá nic společného. Tohle je čistá nenažranost jednoho manažera, který od rána do večera přemýšlí o tom, jak víc vyždímat každou komponentu, bez ohledu na pravidla. Dokonce i bez ohledu na profitabilitu a svou vlastní firmu. On ten svůj job vlastně bytostně nesnáší a podle toho se taky chová...jakoby nemohl nic ztratit.


No .. možná je to magor (je to magor), ale funguje mu to. A mě , v roli koncového zákazníka, nezajímá, jak toho dosáhl, že catuje costy na minimum a já nevím co. Pokud dodržuje legislativu, dodržuje letecké, bezpečnostní, technické, a další, předpisy, tak ať prostě funguje. Byť to třeba s těmi předpisy jede "na dřeň" a ždímá z toho to, co jde - ostatně, ty taky, když si počítáš daně, tak určitě dobrovolně státu neodevzdáš dvojnásobek, ale jen přesně tolik, kolik je předepsáno státem. Nebo se snad pletu?


V tom se neshodneme ani nepochopíme, dokud si na nějakou dobu nevyměníme pozice.

Nevidím důvod, proč bychom si měli měnit pozice. Taky jsem zaměstnanec, s hypotékou, byť v jiném oboru. A to v oboru, kde věci, které jsi popisoval o příspěvěk výš (kontrakty na dobu určitou, kde nikdy nevíš, co bude po kontraktu, práce na živnosťák za hranicí švarc systému, a obecně systém zavánějící obchodem s bílým masem) jsou naprosto běžné a přirozené. Až by čloěk řekl, že podstatně víc, než v letectví.

Ano, v pořádku mi to přijde. Dokud se najde zástup nezaměstnaných pilotů, kteří proto, aby se dostali do kokpitu, upíšou svou duši dáblu, a budou ochotní si to platit ze svého (a ještě budou štastní), tak to v pořádku je. A je to přirozené. Až nastane jednou doba, že bude nedostatek pilotů, tak se situace otočí, a bude to vypadat jinak. Normální ekonomika druhého ročníku střední školy.
 

Ryanair   11. 12. 2012 / 00:21
Rychlokvaška
Tak jsem rád, že jsme se zase vrátili na tu střední školu a můžeme tu zbytečnou debatu zase zabalit, že ) Právě proto, že jsem čekal míň lacinější a povrchnější argument než ten co jsem se smajlíkem "navrhnul" jsem to celý vlastně psal a plýtval (zbytečně) časem. Klasika.

Taky budu šetřit místem - nemáš pravdu, není to normální ani přirozené. A krom toho to zjevně ani nechápeš.
 

Ryanair   11. 12. 2012 / 08:51
Aldaran
Jak je to jinde? Tak jeden příklad - Doktoři:
Studuješ šest let VŠ (zatím co jiní úspěšně vydělávají) a pak abys mohl vůbec plnohodnotně pracovat musíš mít druhou atestaci. Min. 3-4 roky dělat onuci (říká se tomu "kolečko") slušně řečeno každej si s Tebou vytírá prdel, do práce jdeš v pátek ráno, sloužíš denní, pak celý víkend, pak denní v pondělí a domů se dostavíš v pondělí večer a toto min. 1x za měsíc s platem okolo 15 000,-. Když se Ti to nelíbí, atestaci nezískáš. Když to jde dobře, tak ve 30ti můžeš konečně dělat svoji práci naplno ale: Chceš-li dělat "velkou medicínu" a ne být někde obvoďák, zase musíš přistoupit na vyděračské podmínky špitálů, kde začneš v těch 30ti na nejnižším stupni žebříčku hierarchie a to jak finančně tak z pohledu služeb, vánoc, silvestra prázdnin. A to prosím denně upozorňuji! denně jsi jednou nohou v kriminále, protože se v současné době chce každý soudit i když vše uděláš dobře, když se dopustíš chyby, může to skončit fatálně pro pacoše. Nikoho nezajímá, že jsi tři dny nespal, špitál vše hodí na Tebe, a o svědomí které Tě bude hryzat do konce života už ani nemluvím. Z pohledu zodpovědnosti jsou na tom jak dopravní piloti, tak doktoři celkem podobně s jedním zásadním rozdílem. Doktor většinou svoje selhání na rozdíl od Pilota přežije.

Ale spíš je zajímavé se podívat po příčině, proč tomu tak je. Já vidím základní problém v tom, že se mladým lidem klade dotaz :čím bys chtěl být? a nedodá se k tomu : a myslíš že se tím uživíš a znáš rizika takovéto volby? K tomu přispívá druhý fenomén a tím je, že vysoké školy jsou placeny od hlavy a naprosto je nezajímá stav trhu práce - přímý důsledek => místo kvality produkují kvantitu čímž vzniká přetlak neschopných lidí s rourou v ruce na pracáku. Vím o čem mluvím, nedávno mi tu prošlo 6 absolventů výběrovým řízením, a že je to taková tragédie jsem netušil ani v nejhorším snu. (nechci se dotknout těch výjimek, bohužel ta hrstka šikovných to nezachrání)

Dokud stát nebude mít rozum a nebude regulovat podle potřeb trhu práce generování absolventů (stačí při příjmačkách nastavit laťku patřičně vysoko aby v tom kterém oboru prolezli jen Ti nejlepší), nebo ten rozum nebudou mít rodiče (pan podnikatel přeci nemůže mít za potomka nic jiného než lékaře, byť je blbej jak štoudev) tak se situace nezmění a takovéto praktiky ze strany zaměstnavatelů při výrazném přetlaku zájemců o práci budou fungovat i nadále.

HOWGH
 

Ryanair - MM   11. 12. 2012 / 09:16
Tomas L.
... s platem kolem 15.000,-Kč? Tak to už se situace dost zlepšila, když si švagrová před šesti lety to kolečko dělala, švagr ji musel živit, nedostala téměř nic. Jinak souhlas, ten nastavenej systém má problém i na opačným konci - loni se v Pb hlásili do učnovského oboru zedník cca 3 kluci ...

Ještě k tomu kolečku, když jsem četl Suplenta od Karla Klostermanna, popisoval tam zajímavou věc. Podobné "kolečko" se dělalo i na konci 19. století, ale studentík si je plně hradil ze svého. Mělo to prý jediný účel, aby se lékařem stávali lidé jen z té nejvyšší vrstvy. Není to tak dodnes?
 

Ryanair - shrnutí   11. 12. 2012 / 09:06
kuma   
Myslím, že celá tahle debata, která se tu čas od času v různých obměnách opakuje, se dá shrnout do dvou základních axiomat.

Axiom prvý:
Všude je chleba o dvou kůrkách.

Každá pozice bez ohledu na odvětví podléhá tlakům kapitalistického rozvoje (nebo socialistické regulace), takže co se pro jednoho mlůže zdát nesnesitelné, je pro druhého denní standard, jho, na které si už dávno zvykl. Je celkem logixcké, že někdo využije (až zneužije) něčí touhu létat, stejně jako roky (desetiletí !) některé systémy těžce zneužívají touhu - potřebu - některých jedinců používat svůj intelektuální potenciál k pomoci potřebným - tedy k vykonávání medicinských profesí. I v našem oboru se za povinné vzdělání musí platit - a pokud si jedines na své "doškolení" ještě není schopen vydělat, musí se smluvně zavázat k otročení v tom či onom zařízení. Bezostyšnost, s jakou je toto řešeno třeba u nás - na to nemá ani O´Leary. Takže je na každém, ať si to přebere - a pokud mu ještě stojí za to léčit české pacienty, tak zůstává, pokud už ne, léčí v Anglii, Holandsku - nebo dělá něco jiného.

Axiom druhý
kapitalistická racionalizace má velice prospěšný charakter do určité míry - meze. Za touto mezí ale působí destruktivně. Destrukce může být směřována vně s jasným ziskem pro vlastní zaměstnance a dlouhodobou stabilizaci a expanzi firmy (jde to, viz: Baťa), anebo dovnitř za cenu bezohledné spotřeby lidské síly (viz: Ryanair).

Je otázka, kam si tu mez "snesitelnosti" nebo "přijatelnosti" kdo položí. Až Ryanair zavede lety "nastojato" (bez zavazadel, jen podle maximální hmotnosti), bude jen jasné, co si jsou ještě cestující a EASA schopni nechat líbit. Až Ryanair bude ztrácet piloty, protože u něj nikdo nebude chtít létat a/nebo až pořadě spadnou 3 Ryanairská letadla (ať z technických nerbo lidských příčin), bude jasné, že to O´Leary s tlakem na zaměstnance přehnal. Do té doby je zbytečné o tom mluvit, pokud nemáme možnost to jakkoliv ovlivňovat.

A nic nového pod sluncem. Všem, kteří tenhle baobab čtou doporučuji jako povinné studium krásnou povídku Josefa Nesvadby (už) z roku 1966 - "Mordair".
 

Ryanair - shrnutí   11. 12. 2012 / 11:29
Rychlokvaška
Díky moc Vašku i Aldaranovi za názor. Přesně z medicíny jsem chtěl něco podobného slyšet a jsem moc rád že jste se zapojili. A to i přesto, že samozřejmě chápu, že jsme naprosto offtopic (i s tím Ryanairem) a že se tady konkrétně stejně nikdy nic nevyřeší. Ale mluvit o tom není rozhodně na škodu - napsat, že to nemá smysl, to by občas byla nuda, to by šlo napsat vlastně na cokoliv

Medicína i dopravní létání mají velmi hodně společného (víc než si na obou stranách občas chceme připustit) a tlaky na ždímání obojího ať už agresivními manažery nebo nefunkčním státem stojí v konečném důsledku lidské životy.

Nechtěl bych tu zabředávat do sáhodlouhých debat, které jak je vidět občas nejsou pochopeny. Neodpustím si ale drobné filozofické zamyšlení:

Není mnoho povolání nebo lidských činností, které když člověk zahájí (uspání pacienta, vzlet letadla, ... ), tak je musí taky dokončit (probuzení, přistání, ... ). Začátek i konec jsou spolu naprosto nerozlučně spojené, mají časový rámec, nedají se významně prodloužit, odložit, dát si pauzu, nechat to na jindy nebo na někom jiném. Činností, kde je mezi začátkem i koncem několik lineárních hodin významné zátěže, stresu a prostoru pro chyby s mnohdy nedozírnými následky.

Málokdo si uvědomuje, že tohle všechno co jsem popsal v těch příspěvcích nahoře se v konečném důsledku jednou projeví. Může to být ve 3 ráno v bouřce mezi kopci, v holdingu ve frontě na přistání na zasněžené letiště, ale taky třeba u jinak normálně rutinního vizuálu na letiště, kde je člověk každou chvíli. Pro mě osobně je důležité, aby ten kdo za tohle všechno zodpovídá měl k té zodpovědnosti klid, pohodu, odpočinek a odpovídající podmínky. Když je nemá, snižuje se "Safety margin", až se jednoho dne narovnají pomyslné díry ementálu. Pro Tragéda to třeba může být běžný vývoj trhu, normální a bezproblémové, vlastně i správné a tohle riziko mu nedělá problém pravidelně podstupovat, výměnou za krátké období levných letenek. Já s tím naopak zásadně nesouhlasím a nikdy nebudu.
 

Ryanair - shrnutí   11. 12. 2012 / 13:21
Aldaran
Jen doplním, že jsem doktory zvolil v mém předešlém příspěvku jako příklad. Profesí, které se potýkají se stejnými syndromy je to tiž velmi mnoho, aniž si to vlastně uvědomujeme a nerad bych aby to bylo považováno za zúžení na PILOT-DOKTOR. Třeba hasiči, zejména pak velitel zásahu je na tom úplně stejně, většinou jde o život, rozhodují sekundy a výsledek je závislý pouze na jeho uvážení. Na rozdíl od doktorů a pilotů nikdy nevědí do čeho jdou, jaká je výchozí situace a rozhodování zda do hořícího baráku poslat svýho chlapa kde v okně mává dítě a riskovat že tam ten chlap zůstane nebo tam to dítě nechat uhořet bych za těch tabulkových 22 000,- opravdu dělat nechtěl. Jasně, hasičů je dost, stávkovat nemůžou tak proč jim dávat víc peněz. A tak můžeme pokračovat dál a dál...

Bohužel je zřejmé, že v současné době zaměstnavatelé neberou ZODPOVĚDNOST do souvislosti s ohodnocením a vytvořením optimálních pracovních podmínek. Na vše se hledí prizmatem zisku/nákladů a schovávají se za normy, nařízení a legislativu, bez ohledu na lidský faktor. Důsledkem pak je, že Vás v letadle veze unavený pilot, operuje nemrcouch, který Vás zaštupuje jak fusekli (hlavně že má rouru) a Hasič si řekne... no za ty prachy... to do toho baráku nepolezu.

Naštěstí takováto povolání dělá většina lidí jako "poslání" a stejně udělají víc než musí, protože jim to nedá "stavovská čest" na což zaměstnavatelé silně hřeší.
 

Ryanair - shrnutí   11. 12. 2012 / 14:04
Rychlokvaška
Jo, tohle je Milane moc hezky napsaný.

To, že na to hřeší management je tak nějak dáno vývojem téhle profese v poslední době - odklon od lidské stránky věci, bezvýhradný důraz na ekonomiku a totální izolovanost od spravovaného oboru. Má to svoje kořeny (vzdělání a praxe), má to svoje důvody (zodpovědnost vůči akcionářům jak se v poslední době rádo používá), má to svoje důsledky (firmy a obory v troskách a cesta manažera o dům dál, nejlépe se zlatým padákem).

Jsem ale v tomhle ohledu trochu optimista - jednak pořád ještě existuje cesta, jak se stát manažerem postupným vývojem a následným studiem, druhak pořád ještě existují firmy, kde je krom zisku a nezbytné bezpečnosti kladen důraz taky na spokojené zaměstnance a jejich aktivní participaci (a všechny pozitiva, která to přináší pro společnost) a v neposlední řadě pak tady jsou ony odbory. Byť nejsem příznivcem těch neustále stávkujících a vydírajíích davů v ulicích (byť chápu i jejich zoufalství), určitá forma kolektivního zastoupení je podle mě nutná. V letectví se mi líbí třeba BALPA nebo IFALPA, které se dost významně podílí i na tvorbě bezpečnosti, předpisů, mezinárodní spolupráci, apod., byť k ním mám taky zásadní výhrady a nejsem členem. (Pozn. - členství v odborech rozhodně není černou kaňkou v životopise, jak nám tu neustále lže Mácha, právě naopak). Ještě víc se mi třeba líbí forma podílu na rozhodování ve firmě, kterou jsem zažil třeba v WestJetu - možnost hlasovat o podstatných krocích ve vývoji společnosti a aktivně se podílet na managementu dílčích projektů.

Problém ale vidím v tom, co tu rozebíral Tragéd - že na to hřeší i veřejnost a vpodstatě onu všemocnou ruku trhu nejen ignoruje nebo akceptuje, ale dokonce obhajuje. Že jsou lidi připravení jít na samé dno a pak až se něco posere, teprve řešit důsledky. Ono to finančně možná vychází....

Vždycky ale bude platit - je levnější pár ztracených zákazníků kvůli dražší letence, goaround, diverze, telefonát, že dneska neletím, nebo směrovka s logem společnosti zaklesnutá ve větvích v lese?
 

Ryanair - shrnutí   11. 12. 2012 / 13:47
flaxa
Ahoj, já tomu pořád nerozumím. Z celého stromu, cos tu psal, Ryanar vlastně pořád chválíš? Mimo šéfa, kterého nemusíš, je ti pořád líto jeho zaměstnanců, píšeš o vytížení a nutnosti si vše platit. To nezpochybňuji, já jsem dělal na rozvodnejch a fakt jsem mohl zapnout světlo lidem klidně druhej den. ALE jak jsem pochopil, létáš u jiné aerolinky, tam to vytížení nemáte? Tam jsi spokojený? Pak tam ještě bylo schrnuto, že spousta společností by stejně zkrachovala i bez Ryanaru a že byla potřeba změna. Zajímá mě proč a jaká? Neber to prosím jako útok ale pohled koupáka z druhé strany dveří.
 

Ryanair - shrnutí   11. 12. 2012 / 14:27
Rychlokvaška
Chválím firmu jako takovou, speciálně z hlediska výcviku, bezpečnosti, efektivity. Speciálně bezpečnost je to jediné, v čem si O'Leary nedovolí ustoupit a to je to, co je drží profesionálně nad vodou.

Já jsem v tuhle chvíli se svým zaměstnavatelem celkem spokojený, byť poslední měsíce jsou stejně jako loni velmi náročné. Já osobně lítám u společnosti, která je takovou zlatou střední cestou. Nejsme moloch jako národní dopravci, nejsme ani Ryanair. Pořád máme pohodu, život který nám nediktuje aerolinka a volný prostor pro vlastní rozhodování. Zázemí a perspektivu. Byť nejsme klasický dopravce (chartery, dokud tu ještě budou, mají ekonomiku drobně zkreslenou existencí nadřazené cestovky), tak jsme si prošli postupným vývojem jako většina ostatních, významným zešťíhlováním a optimalizací. Tu zažíváme i v téhle době a zrovna teď procházíme naprosto zásadním obdobím v celé existenci společnosti - debatuje se o všem od rušení po akvizice, od změny zaměření, nebo dokonce i značky, po zásadní úpravy pracovních smluv a podmínek. Žiju tím denodenně a žiju i tím co se děje okolo - jak to chodí o dům dál víme všichni velmi dobře. Vím jaké změny jsou nutné, které jsou ještě akceptovatelné a kde je naopak hranice za kterou nelze jít. Ať už z důvodu vlivu na bezpečnost, tak z pohledu samotné existence společnosti - v určité chvíli mají úsporná opatření opačný efekt - místo zvýšení efektivity a větší ziskovosti následuje útlum a konec existence.

A to je právě ten problém Ryanairu - O'Leary ukazuje, co si lze dovolit, bez toho aby někdo zakročil a jasně řekl, že to dál takhle nejde. Když je vidět, že mu to prochází a díky profesionalitě všech ostatních se ještě nic nestalo, tak se o to budou pokoušet další. Musí, jinak nebudou konkurenceschopní. A tenhle mor má vliv na nás všechny, ať děláme u Ryanairu nebo někde jinde, nebo ať jsme jen cestující.
 

Ryanair - shrnutí   11. 12. 2012 / 14:33
Tragédie v JRD
Asi jsem se ztratil ... ale neprotiřečíš si? Nejprve tady mluvíš o tom, jaký ma ryanair perfektní procedury a jak si jde za bezpečností. A v tom samým příspěvku zase tvrdíš, že to je špatně, a že by někdo měl říct, že takhle to dál nejde.

V jiným příspěvku zase v souvislosti s tímto zmiňuješ rozsekanou směrovku ve stromě.
 

Ryanair - shrnutí   11. 12. 2012 / 17:32
Rychlokvaška
Ono je potřeba koukat na tu bezpečnost ze všech stran - jedna je ta špička ledovce viditelná navenek - accidents, major incidents, o které se poperou média s čím dál vhodnějšími ilustračními záběry. Pak je ta která prochází přes Safety Management Systém aerolinky a postupně se dostane k ostatním pilotům tam a poté přes EASA, CAA, BALPA, Flight Safety, Boeing, Airbus a další instituce a firmy dalším aerolinkám a pilotům jinde. Ta zahrnuje spoustu drobných incidentů, které jsou téměř na denním pořádku, o kterých se ale nikde nepíše, protože nejsou tak novinářsky zajímavé, resp. "novináři" kteří koukají třeba sem o nich vědí velký kulový. Ale tyhle incidenty, jejich automatické a/nebo samobonzovací reportování, způsob jejich vyšetřování uvnitř i vně aerolinky, zpracování a vzájemná výměna - to je právě to nejdůležitější co dělá bezpečnost bezpečností. Schopnost sledovat trendy a na základě nich vydávat doporučení, nové SOP, nebo je vložit do každoročního výcviku z SMS dělá mocný nástroj, který umožnuje nehodám i drobným událostem předcházet dřív, než se z trendů stanou nebezpečné ukazatele třeba na automatickém zapisovači vyhodnocovaném po každém letu. Je to taková malá revoluce, které hodně moc fandím...

Tolik nudný úvod k SMS, spíš pro ostatní, nechci tě tím zatěžovat.

To je to moje pozitivní hodnocení Ryanairu - jejich SMS, výcvik, přezkušování, manuály, procedury, SOPs, kvalita training kapitánů, vybavení, maintenance, jednotná flotila, časté lítání, to je všechno top notch. Leckterá aerolinka by jim mohla závidět.

Pak je tu ale ta lidská stránka věci. To všechno co jsem tady popisoval a kritizoval dřív, začne mít postupem času dost zásadní vliv na to, jakým způsobem jsou všichni zaměstnanci (nejen piloti) schopni provádět svou práci. Nakolik mají jejich služby a pracovní podmínky vliv na únavu, zejména tu nejvíc nebezpečnou chronickou (fatigue). To, jak snadné je zavolat, že nepřijdu protože jsem nemocnej - nebo naopak s rýmou, chřipkou nebo něčím horším tu 12ti hodinovou šichtu "ještě dám". To jak snadné je říct "F-word" a nejít do práce a místo toho si třeba vyžádat hotel na letišti. Nakolik se na jejich pracovním výkonu začnou projevovat stresy z domova - finanční, stěhování, vztahové, atd. Nakolik je jejich odpočinek skutečný odpočinek (v tichém slušném hotelu, nebo naopak v nějakém levném B&B u letiště, předepsaných 12 hodin, nebo třeba jen 4 kvůli cestování, extra práci navíc, atd). Nebo třeba nakolik jsou schopni, ochotni a motivováni reportovat svoje vlastní chyby pro zlepšování bezpečnosti ostatních.

Ta lidská stránka věci má zhoubný potenciál jakkoliv dokonalý safety systém degradovat do formy letecké nehody. Společnosti se tomu brání, třeba tím, že zavádí čím dál striktnější podmínky a SOP - třeba povinnost použití autolandu, zákaz ručního létání, zákaz používání nechráněných režimů autopilota, vyšší stable kritéria, neustálé kontroly, čím dál složitější checklisty, apod. Problém je v tom, že je to zásadně kontraproduktivní - a třeba zrovna ztráta Manual Handling Skills a z toho vyplývající Loss of Control incidenty jsou velmi smutným důsledkem. Žádné SOP, výcvik ani zkušenosti z akrobacie (nazdar Mácho) nejsou nic platné ve 3 ráno, v bouřce, silné turbulenci a s "neposlušným letadlem" pro dvojici unavených pilotů po páté dvanáctihodinové šichtě v kuse. Buffalo toho bylo velmi smutnou připomínkou. Do jisté míry i Air France, ale ti mají kopec jiných problémů. Ale nekončí to u pilotů - máme tu nezkušenou Cabin Crew, kteří se neohřejí ani na půl roku, pracují za naprostou almužnu, nemají žádné zkušenosti a každej má místo jedněch dveří v případě emergency na starosti dvoje. A pak jsou tu engineers, s čím dál kratším downtime pro linkovou maintenance a heavy odesílaná do zahraničí nejlevnější nabídce. A tak by se dalo pokračovat donekonečna.

Většina aerolinek si to začíná uvědomovat, dokonce i výrobci, Airbus se svými osnovami pro typovku na A350 významně překvapil. Problém O'Learyho je, že si tohle není schopen uvědomit, resp. si to nechce připustit. Pro něj jsou třeba předpisy pro max. hodiny nutné zlo, které mu stojí v cestě za vyšší produktivitou. On si ty procedury a lidský faktor neumí spojit, pro něj je lidský komponent v systému něco, co by nejraději eliminoval. Ale má díky velikosti Ryanairu moc diktovat podmínky ostatním, kteří musí pro zachování konkurenceschopnosti jít stejnou cestou a přitom se pořád snažit udržet safety tam kde je. Drobná zaškobrtnutí pak ale můžou být fatální.
 

Ryanair - shrnutí   11. 12. 2012 / 15:31
flaxa
Aha, tak jestli jsem Tě dobře pochopil, tak jde vlastně o to, kde je ještě hranice, kam až to jde vyšroubovat, než to někde prdne a musí se najít někdo zodpovědný, kdo tuto hranici jasně určí a bude umět odolat tlakům ji překročit.
 

Ryanair   11. 12. 2012 / 09:15
kuma   

vidím, že se nám s Aldaranem myšlenky ubíraly podobnými cestičkami...
 

A Novinky nezklamaly... :-)   9. 12. 2012 / 18:55
BlueEye
http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/287219-boeing-ryanairu-nad-nemeckem-se-prudce-propadl-piloti-odvratili-katastrofu-na-posledni-chvili.html
 

A Novinky nezklamaly... :-)   9. 12. 2012 / 19:10
Spitfire IX
Tož kurňa chlapi, tak se přiznejte, kdo je ten agent pro novinky.
 

A Novinky nezklamaly... :-)   9. 12. 2012 / 19:42
Teflon_490   
Tady je to ale uz fakt divny, protoze uz utekla nejak doba od toho incidentu a najednou po nekolika mesicich si nekdo na Novinkach vzpomene, ze se neco stalo zrovna ve stejnej cas jak to sem nekdo postne? To uz neni nahoda
 

A Novinky nezklamaly... :-)   9. 12. 2012 / 22:02
Luděk Ch.
Samozřejmě je to náhoda. Přece nevěříš tomu, že by odborný novinář opisoval z hloupého fóra o dětské hře na letadélka
 

A Novinky nezklamaly... :-)   9. 12. 2012 / 23:40
Lejzy
 

A Novinky nezklamaly... :-)   9. 12. 2012 / 23:54
Spitfire IX
Ani iDnes nezaháleli.
http://zpravy.idnes.cz/v-nemecku-se-srazily-letadla-za-letu-db9-/zahranicni.aspx?c=A121209_194135_zahranicni_ert
" Boeing 737 společnosti Ryanair začal prudce ztrácet výšku a piloti vybrali klesání na poslední chvíli"

 

A Novinky nezklamaly... :-)   10. 12. 2012 / 07:50
Premek
Možná by stálo za to vymyslet nějákou fajnovou kachnu (pozor, néé fajnovýho Kachnu) a pustit ji sem. S tím, aby se dala zpětně dementovat - zajímali by mě následné reakce Novinek a iDnesu
 

A Novinky nezklamaly... :-)   10. 12. 2012 / 10:44
happypetr   
O tomhle jsem taky přemýšlel.
 

A Novinky nezklamaly... :-)   10. 12. 2012 / 13:40
BlueEye
Totéž mě taky napadlo... Ale napsat sem, že sem napíšeš kachnu, aby si někoho napálil, to je teda "majstrštych"!!!
 

Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ