Na téma ližiny vs. lyže jsem objevil tohle:
http://www.adamek.cz/knihy/lzs/pravopis-liziny-lyze/
K tématu klouzání ližin vrtulníku - mohu potvrdit, že ližiny vrtulníku kloužou celkem dobře. Narozdíl od podvozku kolového u letadel,je přistání s dopřednou rychlostí u vrtulníku (autorotace, omezený výkon) náročnější na trávě než na asfaltu - na trávě si musí pilot dát mnohem víc záležet na směru dosednutí. Asfalt sice vydává strašný zvuk, ale zpravidla vás nepřevrátí.
Technika dobržďování ližinového vrtulníku na zemi je následující:
- dosednout rovně
- dosednout malinko přetlačen, nehůře pak na celé ližiny, nikoli na jejich zadní část
- dosednout pokud možno jemně
- po dosednutí držet směr
- kolektiv ponechat v poloze, ve které to dosedlo, nesnažit se ho rychle přibít na podlahu. Zbrždění by pak mohlo být tak velké, že by vrtulník mohl jít na budku.
- počkat až to zastaví
- teď teprve kolektiv dolů
- zhluboka si vydechnout 
Jak zařídit klouzání ližin ve FSx, kde x je jakákoli verze FS, nemám bohužel tušení. Na vrtulníky mám XPL, na všechno ostatní, co lítam, taky a zatím šest let spokojenost.
Víťa |
|